Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Är det någon som vet - och nu menar jag vet, inte tror, "har hört" eller annan värdelös hörsägen - hur många timmar som ligger nerplöjda i Nautilus 801?
Morello skrev:"Det är så otroligt mycket enklare att bygga en bra förstärkare än en bra högtalare. "
Lugn och finHar du allvarligt talat försökt att konstruera ett högklassigt slutsteg som lämnar ett par hundra watt? Det är inte så enkelt som många tycks tro. I själva verket är det bara en handfull steg på marknaden som är riktigt högklassiga. Det slutsteg jag nyligen konstruerat åt en kund tog cirka 300 timmar i anspråk.
Morello skrev:Max,
Huruvida elementen finns på "hyllan" vet du redan. Jag är säker på det - du har ju redan frågat varför jag anänder 18W8545 tex.![]()
Att baselementen heter Ino Audio W85 tror jag också du känner till.
Morello skrev:Jo, min analogi med halvledarna är inte helt adekvat, men det är sällan analogier. Å andra sidan, hur många tillverkare av högtalare gör egna element från ruta ett? Hittar man inte vad man vill ha i standardsortimentet, tar man typiskt katalogen från tex. Scan Speak och plockar ihop element från förefintliga delar.
Alexi skrev:Är det lika svårt att göra att bra försteg?
Blue skrev:Eller det är kanske bara "sånt dom skriver i hifipressen"?
Nattlorden skrev:
Dags för en vänlig själ att bygga en 208++ med moderna trissor och överdimensionerad på de punkter där gamla konstruktionen haft kvalitetsproblem?![]()
Blue skrev:"Det är svårt att hitta en anlägning i butik för små pengar...
Carlsson OA-58 6kkr
Rotel 1080 15kkr
Pioneer DV-370 990kr
Försteg däremot... hm
22kkr + försteg iaf rätt så billigt"
Verkar inte det som en ganska knasigt sammansatt anläggning? Förstäker för kanske 20 ggr pengarna som man lägger på signalkällan???
Lika delar på signal/förstärkeri/högtalare brukar ju vara en bra ungefärlig tumregel att hålla sig till. Eller det är kanske bara "sånt dom skriver i hifipressen"?
markih skrev:Martin Logan Request lär ha en minimi-impedans om 1,2ohm (4 i medel). Inte alltför lättdriven alltså. Intrycken du har fått Callisto, kan bero på att denna högtalare kräver en Krell....
Men det finns naturligtvis många andra möjliga förklaringar.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Chris71 och 34 gäster