Anledningen till att ni började med DIY och när/vilket proje

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
thiel

Anledningen till att ni började med DIY och när/vilket proje

Inläggav thiel » 2008-10-11 19:48

Anledningen till att ni började med DIY och när/vilket projekt började ni med?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-11 20:27

Första högtalarbyggetkom sig av att jag plockade ur högtalarelement ur en gammal fin rörradio som jag fick slakta. Det blev en trevägshögtalare som satt högst upp i hörnet i sovrummet. Mellanregister- och baselement delade kavitet. Det lät nog inte särskilt bra, men då gillade jag det förstås.

Jag kan väl ha varit 10 år eller nåt.

Elektronik började jag med i samma veva tror jag, jag lånade en bok på biblioteket som hette "Elektronikexperiment för nybörjare". Jag fick några motstånd och transistorer av min bror, sen var jag såld.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-10-11 20:29

..Tjoo.. :)

Upptackten till anledningen är enormt lång så jag ska berätta den korta versionen.

Har precis avslutat högtalar bygge no: 1 som blev ett par LTS 2v-v1 (ungefär 5 timmar sen). Behövde ett par surround högtalare som komplement till mina Audio Vector K3 Signature och KC Signature men hade samtidigt en rörförstärkare som jag inte hade något behov av. Ett byte föreslogs och genomfördes. Bygget tog vid och effektiv byggtid beräknas 2 helger till dagens datum.

Har spelat dessa pärlor nu i runt 5 timmar på en stooor rörförstärkare och kan inte annat än rekommendera dessa till dom som är ute efter ett fin-ljud till sin hemmabio. Mina är som sagt långt ifrån inspelade men testade lite film och koncerter med frugan vid min sida och upptäckte snart att frugan bara flinade. Gav henne då en frågande blick och svaret blev: ...det låter så förbaskat bra....Du har lyckats gubben min.. :oops:

Kan nog själv inte säga emot, det låter oförskämt bra trots att surroundarna inte är klara på långt när vad gäller inspelning.

Så vad mer att säga, joo..ska nog bygga några par till för att supporta upp systemet ytterligare.... 8) ..dock så vet jag inte vad det kommer att bli för något så det får bli en senare historia.. :D

Detta var mitt första försök till DIY men garanterat inte sista.........
...MVH:// Harry S, Arboga.

**What goes up must come down**

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-10-11 21:36

Svante skrev:Första högtalarbyggetkom sig av att jag plockade ur högtalarelement ur en gammal fin rörradio som jag fick slakta.

He he... tror vi är många här som började diyandet med att slakta gamla radio och TV-apparater. Och blev då även varse kraften i 220V. 8O

Stoppade in elementen i stora trälådor (höga smala) jag fick av kvarterets matvaruhandlare.
Sen plockade jag ut förstärkardelarna och byggde in dem i en maffig egenknåpad låda.
Jisses va stolt jag var (tyckte det lät bra) och klasskompisarna mäkta imponerade av min ultramoderna anläggning. :D

Pitts, ingen dålig inledning. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-10-11 22:12

..Thanks för det Ragnwald..... :D
...MVH:// Harry S, Arboga.

**What goes up must come down**

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2008-10-11 22:34

AVR7000:s buttkickerbygge på DVD-forum fick mig att börja läsa forum.
Hade köpt på mig ett par gamla SEAS-element som jag testade med men det blev tyvärr inge bra.
Enda DIY projektet efter det är egentligen ett par tangbandburkar. Föresten lite carlssonranoverande har det blivit också. Spelar just nu på ett par fulrenoverade OD11(Renoverade med fyndas slavbas upphängning, enligt AVR:s beskrivng, limma och lyssna efter skräpljud centrering.)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-14 21:03

Första (fungerande) förstärkarbygget var en Heathkit 10-12W transistorförstärkare. (1972-73)
Första högtalarbygget ble en maffig Wharfedlae 3-vägare. Ungefär samma tidsperiod.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-10-15 06:55

Första radion var en kristallmottagare omkring 1954, förbryllades av hur jag kunde höra röster i en liten öronpropp med hjälp av en kristall. Första radion var om kring 1956. Sedan blev det större radioapparater från diverse surplusaffärer i gamla stan och norra bantorget. Pojkrummet blev sig aldrig likt igen. Rörslutsteg med EL-84or, lät nog inte särskilt bra men mycket. Deltron låg på Valhallavägen och ELfa på Holländargatan.

Användarvisningsbild
mongo

Inläggav mongo » 2008-10-17 21:49

Inte gammal alls fick jag fritt tillträde till en container med elektronikskrot...., gamla träradios fick släppa till elementen, sen byggdes det högtalare för glatta livet...., kommer speciellt ihåg en Luxor "allt i ett" stereo som jag lyckades plocka enbart förstärkardelen ifrån för att driva mina "monsterbyggen".
Men, men..., man har väl lärt sig ett och annat på vägen.
Inte så dum som du tror

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-10-17 22:16

PeterAkemark skrev: Deltron låg på Valhallavägen och ELfa på Holländargatan.

Min lite mer medvetna bana började med när ELFA låg vid Fridhemsplan och Deltron tvärs över gatan (Valhallavägen).

Första seriösa bygget var med två Philips 12" bredbandare i rätt stora lådor. Det lät ruggigt bra på hög ljudstyrka med Zappa genom Dynaco Stereo70 och Quad303. Peter Steindel minns kanske? :)
Den som vet mest, tror minst.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-10-17 23:26

Precis som Peter började min bana som hemskruvare med en kristallmottagare.Vi satt där vi småpojkar i Uppsala och skrapade på elementet för att få god kontakt som det hette då...vilken sensation att få ljud utan ström!
Senare blev det lite för mycket(inser man ju efteråt) skruvande på stackars farfars gamla radio.Inte för att man förstod vad man gjorde,men ändå..det var ju roligt!Att den gamla radion blev förpassad ut på landet för att den inte fungerade längre(någon hade plockat ut högtalaren...),förstod jag nog inte heller riktigt varför...
Hemma läste vi bröder "Hur man bygger en elektromotor"och liknande spännande litteratur och "Radiomann" och "Elektroman"s pedagogiska bygglådor passerade förbi våra fingrar.
Mitt första riktiga HiFibygge blev Elfas preamp med rör i byggsats med olika korrektionskurvor och andra finesser.Minns att den både brummade lite och brusade lite mer ändå,men roligt var det!
Och visst låg det enda riktiga Elfa med egen hifiavdelning på Holländargatan!Och på TorkelKnutssonsgatan fanns det massor av surplus!
Visst var det bättre förr!!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-18 09:06

Clas-I-Sjön sålde en gång i tiden både rör och trafar. Det var MYCKET bättre förr. 8)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till DIY-forum