GP vs. Ormolja...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Frodrak

GP vs. Ormolja...

Inläggav Frodrak » 2008-10-11 20:08

Kolla här vad jag hittade när jag bläddrade i GP idag :
Bild
En tidning som insett att det finns gott om ormolja i HiFi-världen. :D

Edit, om denna ligger i fel fora, var snälla och flytta den.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-10-11 20:12

Äntligen!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-11 20:18

Låter den bra? Har LTS gjort en F/E-test? Ere silver i den? Låter det bättre om man Beltar den? Måste man ha mer än 3 shaktistenar i kombination med denna fantastiska kabel?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-11 20:23

Själv tror jag att den skulle behöva flyttas till ett annat forum alltogether...

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-10-11 20:27

Nefilim skrev:Äntligen!

Jag trodde att den kommentaren är öronmärkt för Gert Fylking, när han kommenterar senaste nobellitteraturpristagaren :D

Vh Christer

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-10-11 20:29

Diskussionen verkar vara relevant för denna forumavdelning.

Än så länge. :)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-10-11 20:34

Oki. Jag blev bara nöjd över att en såpass stor tidning som Göteborgsposten faktiskt.se såg igenom all försäljningssnack.
Och att de skriver ut sin insikt i så raka ordalag :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-11 20:48

När blev GP en tung auktoritet i HiFi-världen?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-11 20:49

Sicket överpris !

Själv så funderar jag skarpt på Naims fyndkabel för endast ca: 4800:-
om man köper den i UK. Enda kruxet är att den endast är 1.5m* lång
vilket är flera decimeter för kort. Får välan vänta tills efter nästa ommöblering.
Få se, jag behöver 7st x 4800:- = 33600:- Om jag skulle köpa Furutech så
skulle 7st x 12000:- = 84000:- Jag skulle alltså tjäna 84000:- minus 33600:-
=50400:- på att inhandla alternativet från Naim.(tur att man är slängd i matte!). :)

* Såg just att Naim ändrat kabellängden(standard) till 2meter, jipiii.

Edit: Lagt till kabel.
Senast redigerad av Laila 2008-10-11 21:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2008-10-11 20:52

Bra, men när kommer samma kommentarer kring kosmetika, golfklubbor, klockor eller annan valfri metavärdesladdad produkt?

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-10-11 20:52

Ser lite ut som såna där spunna bromsslangar man kan köpa till bilen för 50 spänn mer än en vanlig.. :) Där förstår jag dock tanken.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-10-11 20:52

MP skrev:När blev GP en tung auktoritet i HiFi-världen?

Måste man vara en tung auktoritet för att skriva en nykter analys? Jag ser det som ett friskhetstecken att det utanför denna krets av allehanda fåntrattar vi ingår i, finns människor som kan betrakta fenomen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-11 20:56

Vee-Eight skrev:

Måste man vara en tung auktoritet för att skriva en nykter analys? Jag ser det som ett friskhetstecken att det utanför denna krets av allehanda fåntrattar vi ingår i, finns människor som kan betrakta fenomen.

Var ser du en "nykter analys"?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-10-11 21:03

Det går över mitt förstånd att man kan pröjsa 12KKr för en nätkabel... Den kan ju inte tillföra något, men möjligtvis ta bort saker..

Dessa ormoljetillverkare utnyttjar människors dumhet och hur lättlurade alla är. Köper man dessa för att de ser häftiga ut och låter prislappen sitta kvar för att imponera på andra?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-11 21:05

Jag känner ingen som gör det eller skulle komma på tanken, ens.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-10-11 21:09

Bild

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2008-10-11 21:35

MP skrev:
Vee-Eight skrev:

Han konstaterar att en elsladd kostar tolvtusen spänn och skriver att det är galet vilket det ju är. Behövs djupare analys?

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-11 21:41

nilsviktor skrev:
MP skrev:
Vee-Eight skrev:

Han konstaterar att en elsladd kostar tolvtusen spänn och skriver att det är galet vilket det ju är. Behövs djupare analys?

Det är ingen analys, det är en synpunkt.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2008-10-11 21:42

Ok, jag fattar. Du var ute efter att märka ord. Nemas problemas! Världen är full av ord!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-10-11 21:56

MP skrev:
Vee-Eight skrev:

Den är nykter per automatik då den är skriven av ngn som tillsynes inte är färgad av hobbyns oskrivna regler om vad man skall tycka. Utomstående betraktelser har oftast just den effekten att fenomen beskrivs så som i sagan om Kejsarens Nya Kläder.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-11 22:13

Vee-Eight skrev:
MP skrev:
Vee-Eight skrev:

Den är nykter per automatik då den är skriven av ngn som tillsynes inte är färgad av hobbyns oskrivna regler om vad man skall tycka. Utomstående betraktelser har oftast just den effekten att fenomen beskrivs så som i sagan om Kejsarens Nya Kläder.

Han konstaterar att kabeln är kostsam och drar slutsatsen att den därför måste vara lurendrejeri. Har han överhuvudtaget lyssnat på kabeln? :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-11 22:21

Belker skrev:Bra, men när kommer samma kommentarer kring kosmetika, golfklubbor, klockor eller annan valfri metavärdesladdad produkt?

Sant. Om man ser till vad ormolja var från början - falsk medicin till obildade människor som var genuint rädda för att livsfarligt sjuka i en tuff miljö - så kanske man borde kalla det nåt helt annat (ok, ormolja kan användas skämtsamt, men det blir nästan osmakligt).

Ormolja antyder att köparen luras grundligt och cyniskt, men ingen skulle påstå att en Rolex-köpare luras att tro att alla andra klockor går fel. Använder man egentligen ordet ormolja för att försvara köparen och antyda att säljaren är fulingen i sammanhanget? När det kanske enbart är köparen som borde skaffa sig lite "reality check".

Det här (dyr nätkabel) är ju en ren status/lyxprodukt - eller vad borde man kalla den här typen av produkt egentligen?

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-10-11 23:51

phloam skrev:
Ormolja antyder att köparen luras grundligt och cyniskt, men ingen skulle påstå att en Rolex-köpare luras att tro att alla andra klockor går fel. Använder man egentligen ordet ormolja för att försvara köparen och antyda att säljaren är fulingen i sammanhanget? När det kanske enbart är köparen som borde skaffa sig lite "reality check".

Nu finns det ju Rolex av olika kategorier, bla med guld samt en del, om jag inte minns alldeles fel, mekanik (kugghjul) innehållande rubiner/diamant.

Detta är ju inte gratis precis, så kostnaden för dessa ädla ting finns ju där och sedan utanpå det arbetet med att sätta ihop det o.s.v.
Så värdet består ju i alla falla till en del av faktiskt värdefulla ting såsom guld diamant och rubiner. (Dessa finns där, om jag minns rätt, därför att de tål mer nötning. De blir inte utslitna lika fort och håller alltså mycket längre. (Det finns rolexklockor från ca 12.000:- och uppåt)

Om nu denna kabel innehåller mycket silver så ligger ju förstås en del av kostnaden där (alltså silvret existerar). Att säljaren sedan framhåller kabelns överlägsna egenskaper pga av silvret så är det nog att luras grundligt.

Det här (dyr nätkabel) är ju en ren status/lyxprodukt - eller vad borde man kalla den här typen av produkt egentligen?

Om den är så dyr som 12.000:- så borde den ju innehålla ganska mycket silver. Så visst är det en lyxprodukt. (Som egentligen inte är nödvändig, inte för prestandans skull i alla fall)

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2008-10-12 00:09

Belker skrev:Bra, men när kommer samma kommentarer kring kosmetika, golfklubbor, klockor eller annan valfri metavärdesladdad produkt?

Skillanden är stor...

Patek Philippe ljuger inte i sin marknadsföring och säger att deras klockor går mer exakt än en 300 kr radio-synkad klocka ifrån claes ohlson.
De säljer på helt andra värden.

Kabel säljärna påstår saker i sin marknadsföring som inte är kompatibla med den fysiska världen som vi lever i.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-10-12 00:15

MP skrev:
Vee-Eight skrev:
MP skrev:
Vee-Eight skrev:

Han konstaterar att kabeln är kostsam och drar slutsatsen att den därför måste vara lurendrejeri. Har han överhuvudtaget lyssnat på kabeln? :wink:

Måste han det för att konstatera att det är lurendrejeri? Att betala så mycket för en elsladd räcker gott och väl för att tom jag skulle avfärda ett sådant påhitt som lurendrejeri, eller en marknadsföring med storhetsvansinne.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-12 00:38

Vee-Eight skrev:
MP skrev:
Vee-Eight skrev:
MP skrev:
Vee-Eight skrev:

Måste han det för att konstatera att det är lurendrejeri? Att betala så mycket för en elsladd räcker gott och väl för att tom jag skulle avfärda ett sådant påhitt som lurendrejeri, eller en marknadsföring med storhetsvansinne.

Hur mycket får en nätkabel kosta då?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-12 00:44

MP skrev:
Hur mycket får en nätkabel kosta då?

Exakt 12.50 sek per meter o inte ett öre mer !

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-12 00:48

verdad skrev:Om nu denna kabel innehåller mycket silver så ligger ju förstås en del av kostnaden där (alltså silvret existerar). Att säljaren sedan framhåller kabelns överlägsna egenskaper pga av silvret så är det nog att luras grundligt.

Iofs, så kan man ju se det. Men å andra sidan kan man kanske se det som att tillhandahålla svepskäl för att motivera köp av en ren lyxprodukt - lite ungefär som att Rolex säljs på precis tidmätning (också i praktiken ett svepskäl).

Även om det är så att man i kabelfallet går över en teoretisk gräns och "luras", så är det (tycker jag) i allt väsentligt är en fråga om att motivera lyxkonsumtion. Därav min högst principiella invändning mot termen Ormolja :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-12 00:53

MP:

- Vad tycker du en nätkabel skall ha för funktion ?
- Vad behöver den klara av på ett annat sätt än elkablaget i väggen gör?
- Hur åstakommer man det?
- En jordad eldosa med 6 uttag och strömknapp kostar 49:-, hur pass mycket mindre borde det då anses rimmligt att betala för en sladd som enkom kopplar högspänning* mellan två apparater/mellan kopplingslist och apparat?

*Nämner högspänning explicivt eftersom faktorer som kontaktresistans saknar betydelse för applikationen.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-12 01:03

Kaffekoppen skrev:

*Nämner högspänning explicivt eftersom faktorer som kontaktresistans saknar betydelse för applikationen.

Vill bara lite försiktigt påpeka att högspänning gäller
1000V o därutöver. :wink:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi