Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2008-10-11 00:06

eMPe skrev:Tack Herr Morello

En annan klassiker med airpax rovan är ju Rega Planar 3, ehuru fjädrande upphängd medelst lakritsrem
Belgiskt djunk eller prisvärt?

Airpax motorn är OK. Prisvärd? Jämfört med vad som fanns då, så var den väl prisvärd. Airpax motor tillverkades i stora serier under många år, så det finns en hel del olika versioner av den.
Värt att notera är att för montering i skivspelare så saknar motor ett lager. Deta lager har de olika skivspelatillverkarna implementera med olika resultat.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-11 07:53

En skivspelare som hyllas i linnsfären, som varande ytterligt "musikalisk" och prisvärd är just Rega planar 3 och 2.

Intressant att dessa skivspelare delar samma motor som lp 12.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-11 08:06

sportbilsentusiasten skrev:[quote="Richard"][quote="sportbilsentusiastenMycket intressant !
Efter att ha läst igenom det hela, så verkar det vara en kille som fått en skivtallrik som väger 200 gram mindre än den standardvikt på 2,5 kg som gäller. Linn bytte ut den felaktiga tallriken ( som hade samma vikt som en axis ) till en ny på 2,5 kg. Diskussioner uppstod om Linns "precisionstillverkning"- en diff på 8% är mycket! Nåväl, spekulationer om att linn skulle göra tallriken lättare ( för att tjäna mera pengar) omkullkastades i slutet av tråden- eftersom linn ju bytte ut den felaktiga tallriken mot en ny, med korrekt vikt.

Skivtallrikens vikt har alltså inte ändrats på nya Lp 12.

Sportbilsentusiasten sade:
Kanske, kanske inte.
Om man läser mer om detta verkar det faktiskt så att Linn ändrade specen;
- 200g fel har man ju inte på vikten
- även finishen ändrades.
- Linn sa att alla dessa lättare var enligt spec (en kund beställde tre efter varandra då även Linnhandlaren var övertygad om att det var fel - men alla var lika lätta)
Efter vilda protester verkar det som Linn sedan ändrade tillbaka...

Richard:
Märkligt beteende från linn- om det du skriver stämmer. Det innebär ju att man gjort tallriken lättare för att tjäna mera pengar, och detta kan te sig orimligt för de priser som tas ut på delarna. Linn påstår också som du skriver att denna skillnad i vikt är väl inom spec. Man kanske man kan tycka att 8 % diff i produktionen inte är "precision engineered". Märkligt att man sedan tar tillbaka hela detta resonemang och ger kunden en tallrik som väger 2, 5 kg.

Sportbilsentusiasten:
ser i ett senare inlägg att du påstår att motor/filtmatta är oförändrade - det är de inte. Båda nya.
Skit samma, samma grundkonstruktion.

Richard
Det vore mycket intressant att få se någon länk till detta. Jag har nämligen inte hört talas om någon sådan ändring. Kan du visa att jag har fel i detta kommer jag att ändra min åsikt.

Sportbilsentusiasten:
DOCK att försöka "bevisa" att IO mätning 15 år sedan är relevant även idag bara för att inte alla delar är bytta känns något krystat minst sagt.
Vidhåller att det bara finns ETT sätt - mät om på en 2008!

Richard
Ja, det torde ju vara det mest objektiva sättet att undersöka apparaten. Den verkar dock inte ändrats på de punkter som är kännetecknande för ljudet från just denna skivspelare. Det enda som skulle kunna påverka skivspelarens tillkortakommande något, är väl motorstyrningens elektronik med lingo 1 och 2. Det var ju en av dessa punkter som mättes fram- att drivningen var allt för styvt kopplad till rem/tallrik. Detta kanske har åtgärdats något med lingostyrningen. återstår då själva remmens konstruktion och skivtallrikens massa- samt motorn, som skulle behöva ändras till direktdrift för att kunna låta närmare masterbandet.[/b]
Senast redigerad av Richard 2008-10-11 11:13, redigerad totalt 5 gånger.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-11 08:28

Sportbilsentusiasten:

Är det märkligt tycker du att det är sämre utan bottenplatta?
plattan styvar ju upp plinten...

Varför skulle masonite vara fel? Lätt/tunnt/STYVT.
[/quote]

På vilket sätt skulle "lätt, tunt och styvt" vara en garanti för bättre återgivning? Att detta predikas inom linnsfären betyder inte att detta kan tas för att vara en sanning. Tyvärr ännu en dogm.
Följ därför jodaidiomet- "If you will learn, you have to unlearn"..

Nåväl- du har rätt i sak- masonite kanske inte behöver vara dåligt- det är billigt, lättjobbat, och kommer dessutom från Nordmaling !

I just detta fall måste nog masoniten resonansa kraftigt med de ljudvågor som uppstår då man spelar musik- kanske har detta beräknats i konstruktionen, eftersom det sägs "låta sämre" utan platta.
Senast redigerad av Richard 2008-10-11 08:49, redigerad totalt 1 gång.

MP

Inläggav MP » 2008-10-11 08:40

Laila skrev:Att det är en "airpax rova" som sitter i Rega Planar 3.

Det där med "Belgiskt djunk eller prisvärt?" förstår jag mig
icke helt på ? :oops:

Aha :idea: :)

Airpax motorn är tillverkad i Belgien (har jag för mig)
Rega Planar har tillverkats sedan slutet på 70 talet och tillverkas väl ännu så olika motorer har förmodligen kommit och gått. De årgångar jag tittat på har haft airpaxen.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-11 11:02

eMPe skrev:

Rega Planar har tillverkats sedan slutet på 70 talet och tillverkas väl ännu så olika motorer har förmodligen kommit och gått. De årgångar jag tittat på har haft airpaxen.

Phillips airpax

MP

Inläggav MP » 2008-10-11 11:33

Richard skrev:
eMPe skrev:

Phillips airpax

Naturligtvis är det Philips som jag pratar om någon annan airpax känner jag inte till.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-11 13:16

eMPe skrev:Aha :idea: :)

Tack för lampan den lös ända hit ! :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-10-11 13:32

Som en ägare till Linn-skivspelare så anser jag ju att Axisen vara mer påkostad då det begav sig, ffa Mk2spelaren som hade en uppdaterad motorstyrning.

- En stum konstruktion med topplatta i någon typ av sandwhich-konstruktion och kraftiga gummiabsorbenter.

- Motorstyrning a la pre-lingo för tyst motorgång

- Ställbar hastighet, med potar under spelaren.

- Inga magiska justeringar a la "LP12"

T

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-11 18:36

Thomas_A skrev:Som en ägare till Linn-skivspelare så anser jag ju att Axisen vara mer påkostad då det begav sig, ffa Mk2spelaren som hade en uppdaterad motorstyrning.

- En stum konstruktion med topplatta i någon typ av sandwhich-konstruktion och kraftiga gummiabsorbenter.

T

Intressant är att denna skivspelare anses låta sämre än Lp 12 inom Linnsfären- kanske är denna mera korrekt mot masterbandet. Vem vet ?
Motorn och remmen är dock vad jag vet snarlika.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-10-11 22:57

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-11 23:04

8O 17 sidor :roll: 8) Huvudsaken dom har roligt :)

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2008-10-11 23:08

Richard skrev:
Thomas_A skrev:Som en ägare till Linn-skivspelare så anser jag ju att Axisen vara mer påkostad då det begav sig, ffa Mk2spelaren som hade en uppdaterad motorstyrning.

T

Intressant är att denna skivspelare anses låta sämre än Lp 12 inom Linnsfären- kanske är denna mera korrekt mot masterbandet. Vem vet ?
Motorn och remmen är dock vad jag vet snarlika.

Har hört att Axisen skulle låta bättre en LP12, därrför den tillverkades under så kort tid. den lät för bra helt enkelt. Bara vad jag hört!

/LS

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-10-11 23:30

petersteindl skrev:

Tja du Mr Peter, kolla denna tråden. 30 sidor och de har fortfarande inte kommit på vad som har hänt Linn.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-11 23:46

matså skrev:
petersteindl skrev:

Tja du Mr Peter, kolla denna tråden. 30 sidor och de har fortfarande inte kommit på vad som har hänt Linn.

:lol: :lol: :D

Jag skall snart visa vad som hände med Linn...på NK. Jag har lite underbara bilder :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-10-12 12:59

petersteindl skrev:
matså skrev:
petersteindl skrev:

:lol: :lol: :D

Jag skall snart visa vad som hände med Linn...på NK. Jag har lite underbara bilder :)

På NK? Ja fint skall det vara på min ära min kära Botilda
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-12 13:11

Fram med bilderna! :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-10-12 13:19

IngOehman skrev:Fram med bilderna! :)

Vh, iö

För ovanlighetens skull håller jag med Ingvar, fram med bilderna :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-12 13:24

IngOehman skrev:Fram med bilderna! :)

Vh, iö
Jag vet vad dom föreställer, och jag tror det finns de som gråter blod över det :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-12 14:29

Jaha, då tar jag tillbaka. Visa inga bilder som gör någon illa att de blir visade.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-12 14:31

Nej, ingen far illa av att de visas.

Däremot kan det nog vara lite jobbigt känslomässigt.

MP

Inläggav MP » 2008-10-12 14:41

Ja visa nu!

Dukar upp med jordnötter :)

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-12 14:54

Jag hade hellre sett en bild på IÖs stackars omusikaliska Dual som säljaren inte kunde dansa till.

Även en dansande Linnförsäljare som förklarar att denna Linn får en psalm att svänga likt ett dansband vore intressant att få på bild.;)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-12 18:07

Bilder!!!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-12 20:05

Morello skrev:LP12:an liknar vilken som helst budget-spelare, medan en TD124 osar ingenjörskonst och hantverk.

LP12 torde vara en av de mest hypade standard/budget-prylar Hifi-branschen sett.

Bara för att det sitter en massa ingenjörsmässigt konstruerade prylar på varandra betyder väl inte detta att det låter bra? Ofta är de enklare lösningarna betydligt effektivare.

I mitt tycke är en modern LP12:a skitsnyggt gjord, rent och enkelt och med omsorg av varje detalj.

Min åsikt betyder inte att jag har rätt, men det betyder att smak när det gäller utseende har mycket lite med prestanda att göra.

Jag körde för många år sedan miniracing, dvs spårstyrda bilar drivna med 12-14 volt likspänning, i skala 1:24. I början av min karriär (mitten 60-talet) var dessa just ingenjörsmässigt konstruerade (miniracing - slot racing på engelska - var STORT på den tiden) men efter ett tag så insåg en del entusiaster att de kunde göra bättre med en hög pianotråd och några mässingplattor. När jag låg på topp i slutet av 70-talet fräste vi ur chassin ur härdat stål och det mesta kändes ganska high-tech ändå. Då körde vi runt en 47-meters bana på ca 3,5 sekunder. Idag kör man en enkel out-of-the-box bil med enbart en glasfiberplatta som chassi mycket snabbare än så. Alltså, en billig motor, ett superenkelt chassi etc går att köra runt mer än dubbelt så snabbt som den ultra-super-duper-ingenjörskonstruerade bilen gjorde 20 år tidigare!

Riktigt bra byggda bilarna kommer idag runt samma bana på under 1,5 sekunder. Ni som kan räkna, räkna ut vilken genomsnittshastighet det blir på en sådan här bana, 155 fot lång....
Bild

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-12 20:32

Bill50x skrev:
Morello skrev:LP12:an liknar vilken som helst budget-spelare, medan en TD124 osar ingenjörskonst och hantverk.

LP12 torde vara en av de mest hypade standard/budget-prylar Hifi-branschen sett.

Bara för att det sitter en massa ingenjörsmässigt konstruerade prylar på varandra betyder väl inte detta att det låter bra? Ofta är de enklare lösningarna betydligt effektivare.

I mitt tycke är en modern LP12:a skitsnyggt gjord, rent och enkelt och med omsorg av varje detalj.

Ja, det kan ibland vara så att enkelt är bäst. Det har du enligt min mening helt rätt i. Det kan också vara så att enkelt är sämst. Det beror alldeles på.
Det som kanske sticker i ögonen i detta fall är den synnerligen påvra uppbyggnaden av lp 12- masonit, stansad plåt, ett kretskort med komponenter för någon hundring.
Hade spelaren kostat tio gånger mindre hade diskussionerna nog inte varit så många. Men- då hade Lp 12:s status och myt som "highend" spelare förstås inte heller funnits .

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-12 21:20

8O 8O 8O Vilken otroligt häftig bilbana :D Sån vill jag ha :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-12 21:25

petersteindl skrev:8O 8O 8O Vilken otroligt häftig bilbana :D Sån vill jag ha :)
Jag med!

Bill - var det en sådan jag hämtade hem till dig? Isåfall vill jag köra lite ;)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-10-12 21:27

petersteindl skrev:8O 8O 8O Vilken otroligt häftig bilbana :D Sån vill jag ha :)

undra just om den har hög WAF-faktor :wink:

MP

Inläggav MP » 2008-10-12 21:27

Ja den var inte dum, en riktig billbana :P

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi