sportbilsentusiasten skrev:[quote="Richard"][quote="sportbilsentusiastenMycket intressant !
Efter att ha läst igenom det hela, så verkar det vara en kille som fått en skivtallrik som väger 200 gram mindre än den standardvikt på 2,5 kg som gäller. Linn bytte ut den felaktiga tallriken ( som hade samma vikt som en axis ) till en ny på 2,5 kg. Diskussioner uppstod om Linns "precisionstillverkning"- en diff på 8% är mycket! Nåväl, spekulationer om att linn skulle göra tallriken lättare ( för att tjäna mera pengar) omkullkastades i slutet av tråden- eftersom linn ju bytte ut den felaktiga tallriken mot en ny, med korrekt vikt.
Skivtallrikens vikt har alltså inte ändrats på nya Lp 12.
Sportbilsentusiasten sade:
Kanske, kanske inte.
Om man läser mer om detta verkar det faktiskt så att Linn ändrade specen;
- 200g fel har man ju inte på vikten
- även finishen ändrades.
- Linn sa att alla dessa lättare var enligt spec (en kund beställde tre efter varandra då även Linnhandlaren var övertygad om att det var fel - men alla var lika lätta)
Efter vilda protester verkar det som Linn sedan ändrade tillbaka...
Richard:
Märkligt beteende från linn- om det du skriver stämmer. Det innebär ju att man gjort tallriken lättare för att tjäna mera pengar, och detta kan te sig orimligt för de priser som tas ut på delarna. Linn påstår också som du skriver att denna skillnad i vikt är väl inom spec. Man kanske man kan tycka att 8 % diff i produktionen inte är "precision engineered". Märkligt att man sedan tar tillbaka hela detta resonemang och ger kunden en tallrik som väger 2, 5 kg.
Sportbilsentusiasten:
ser i ett senare inlägg att du påstår att motor/filtmatta är oförändrade - det är de inte. Båda nya.
Skit samma, samma grundkonstruktion.
Richard
Det vore mycket intressant att få se någon länk till detta.
Jag har nämligen inte hört talas om någon sådan ändring. Kan du visa att jag har fel i detta kommer jag att ändra min åsikt.
Sportbilsentusiasten:
DOCK att försöka "bevisa" att IO mätning 15 år sedan är relevant även idag bara för att inte alla delar är bytta känns något krystat minst sagt.
Vidhåller att det bara finns ETT sätt - mät om på en 2008!
Richard
Ja, det torde ju vara det mest objektiva sättet att undersöka apparaten. Den verkar dock inte ändrats på de punkter som är kännetecknande för ljudet från just denna skivspelare. Det enda som skulle kunna påverka skivspelarens tillkortakommande något, är väl motorstyrningens elektronik med lingo 1 och 2. Det var ju en av dessa punkter som mättes fram- att drivningen var allt för styvt kopplad till rem/tallrik. Detta kanske har åtgärdats något med lingostyrningen. återstår då själva remmens konstruktion och skivtallrikens massa- samt motorn, som skulle behöva ändras till direktdrift för att kunna låta närmare masterbandet.[/b]