Lite bas kanske?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-27 00:26

swede skrev:Jag har ingen mätmikrofon här i stugan, utan måste nog köra fult med Tombstone och en vanlig sångmikrofon för att mäta in prylarna. Tror ni det duger?

//magnus

Sångmikrofoner är inte rundtagande/kula, vilket betyder att de inte duger att mäta med, p.g.a att frekvensgången därmed påverkas av avståndet mellan ljudkälla och mikrofon.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2008-07-27 00:32

Hmmm, det har du ju rätt i, tänkte mig inte för. Var lite väl mycket upp i varv nu när de äntligen blev klara...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-27 13:31

swede skrev:Nu poppar mina basar, jääävlar vilket tryck!

Tillsammans med mina HFLS1:or och delning vid 80Hz kan man spela sjukt högt genom min 7x100W Rotel 1077, mao bara 100W per bas.

Tror HFLS1:orna har en känslighet på bara 85 eller 87dB, så jag tror jag klarar mig rätt långt med 100W per bas i min lilla stuga.

Utan att det lät illa, inget "skorr", spelade jag såpass högt att tavlorna svajade och grannhundarna ylade. Inte illa! Jag är imponerad!

Bilder kommer snart, måste varna för att jag slog ihop lådorna oerhört snabbt för att få till en prototyp. Finlir kommer nästa sommar med fin-lådor. Jag hade inte tillgång till (var lat) bra tvingar, så jag körde med lim+sjukt mycket skruvar. Vanlig Gull-fiber-isolering som dämpmaterial. Lade ett lager runt om, ganska så mycket, utan att fylla lådan helt.

Jag har ingen mätmikrofon här i stugan, utan måste nog köra fult med Tombstone och en vanlig sångmikrofon för att mäta in prylarna. Tror ni det duger?

//magnus

Tihi, det här verkar roligt :D

Hörni alla andra, som ännu inte är klara, ni har blivit distanserade :lol: Swede fick basarna i förra veckan om jag inte tar fel. Snabbt marcherat :)

Och paa har helt rätt och i det här fallet är det basmoduler så den så kallade proximity effekten gör sig gällande med hastighetskännande (tryckgradient) mikrofoner.

Det är t o m så att sångare utnytjar denna effekt för att slippa eq.

MvH
Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-27 13:55

phon skrev:
Kaffekoppen skrev:Och visst har jag försänkt skiten också :-)

Har du? :o
:lol:

Fått det fräst, och sågat ut själv...

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2008-07-27 22:43

petersteindl skrev:Tihi, det här verkar roligt :D

Hörni alla andra, som ännu inte är klara, ni har blivit distanserade :lol: Swede fick basarna i förra veckan om jag inte tar fel. Snabbt marcherat :)

Och paa har helt rätt och i det här fallet är det basmoduler så den så kallade proximity effekten gör sig gällande med hastighetskännande (tryckgradient) mikrofoner.

MvH
Peter

Jo, hämtade basarna på posten i onsdags, för fyra dagar sedan. Man måste smida medans järnet är varmt.

//magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-27 22:49

swede skrev:
petersteindl skrev:Tihi, det här verkar roligt :D

MvH
Peter

Jo, hämtade basarna på posten i onsdags, för fyra dagar sedan. Man måste smida medans järnet är varmt.
//magnus

Jag är imponerad. Du får bli produktionsansvarig på Bremen :mrgreen: :wink:

MvH
Peter

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2008-07-27 23:00

Jag är klart imponerad av kapaciteten i de här basarna.

Jag har byggt lite andra sub-basar tidigare:

* XLS-10"

Bild

* Samma XLS-10"-element

Bild

* De däringa superelementen (hjälp mig Ursv) som var poppis ett tag:

Bild

Men antingen har de blivit så jävla stora, eller så har jag råkat sälja dem.

De här lådorna blev ju så otroligt små och låter så mycket. Klart imponerad!

//magnus

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2008-08-26 22:54

Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-26 23:06

Swede: Blev det några bilder?

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2008-08-27 00:55

Oj, nu när du påminde mig, måste jag ärligt erkänna att det inte blev några bilder... Inte för att jag tänkte undanhålla något, utan för att det blev lite dåligt med tid.

Basarna står kvar i sommarstugan och jag kommer inte dit förrän i oktober. Ni får tyvärr hålla er tills dess.

//magnus

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-08-27 10:03

Tips: Bremenbasar på Hifimagasinet
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=4427

hm om man skulle........
så man blir värre en avr7k
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-08-27 10:32

Sorry proffan jag har redan köpt dem....

Not :D

Jaja köper du dessa kan jag alltid få tag på flera :wink: och startar du detta race så skall jag se till att vinna :mrgreen:

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-08-27 10:47

Nu får ni fan sluta gå offtopic! :evil:
Topicen är: LITE bas, KANSKE!
:lol:
bilder på era basmonster! snälla!

Densen

Inläggav Densen » 2008-08-27 18:43

Det var ju trots allt inte så svårt att bygga ett par OB-51 lådor.

Tillvägagångssätt:

Skriva ut ritningen.
Överlämna densamma till en duktig hobbysnickare.
Vänta på tel. samtal.
Få dem hemkörda.
Betala en modest penning. :D

Dock så återstår en del, minst sagt. :(
Ytbehandling.
Val av ytskikt, färg eller faner.
Val av baselement.
Val av delningsfrekvens och branhet.

Det verkar alltså som om det svåraste återstår.

Jag har för avsikt att använda mig av passiv delning, om jag nu kan få det att fungera nöjaktigt.
Funderade ett tag på ett 2,5 (nästan) system, för att hålla ned kostnaden/storleken på komponenterna. Men ett sådant system kräver väl att samma typ av element används för hög/låg basdelen?
Kanske blir det bättre med basmodulen som sådan? Dock delad lite högre än 80hz, kanske rent av så högt som 300hz?
Allra bäst blir det väl vid låg delning 60 – 125hz e.dyl? Men detta medför ju stora komponenter. Eller om man väljer en bas som inte går så högt upp i registret så kanske ett flackare filter kan användas?

Krånglar dessutom till det genom att använda ett 8” element, så är det tänkt i varje fall. Kanske då gamla Vifa PL22WR09-08? 8O

Testade med ett 17W-75 element (6,5”) i en 20L låda och 1a ordningens filter, med konjugatlänk. Kopplade via A och B utgången på hemmabioförstärkeriet.

Frånsett att det ljudmässigt inte fungerade, så kunde jag i varje fall konstatera att ljudtrycket från basdelen inte var helt fel, när man vred upp lite på volymen. Så en 8” kan nog räcka. :?:

Angående frågan om val på ytskikt, färg eller faner, så är mina OA-51 i valnötsfaner. Men kanske man kan lacka dessa en gång till för att sedan måla dem med ex.vis någon vit kulör. Möjligheten borde då finnas att kunna slipa ned dem för att kunna ta fram faneret igen om så önskas, eller vad tror ni? 8O

Knäpp är bara förnamnet. :?

Densen

Inläggav Densen » 2008-09-01 20:51

Är det ingen som har synpunkter på ovanstående inlägg och vill dela med sig med konstruktiv kritik. :?:

Funderar nu på att använda element L22RN4X/P, som numera anses av mig som starkast kandidat att använda. Motivering, nja, verkar vara ett bra och populärt element helt enkelt. Så sitter någon på ett par så hör gärna av er. Förresten är det OK med en inbäddad köpes annons?
Kommer att montera 2 par banankontakter till på OA-51. Dessa monteras efter LE-filtret, för möjligheten att där koppla in ett HP-filter för reducering av lägsta basen på dessa. Alternativt så kan man koppla ihop kontakterna om man av någon anledning vill använda OA-51 utan basmoduldel. HP-filtret för OA-51 installeras därför i basmodulen. Kopplade in följande som HP-filter att testa; 356uf i serie, och 4,5mH och 3,0Ohm parallellt. :oops:
Angående basmodulerna, vad tror ni om att marmorera dessa och behålla Valnötsfaneret på OA-51? 8O En marmorpelare skulle ju vara ett värdigt stativ för SCs skapelse, eller hur. :wink:
Är det OK att hänga på tråden med inlägg om OB51 i passivt utförande där Nagref inte är inblandad? Puffar lite för detta utförande. :!:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-01 22:41

Tror de som läser den här tråden är mer intresserade av just OB51 basen som det handlar om, men jag kan kort kommentera det du skriver:

Det är nog ingen bra lösning att lägga ett passivt filter framför filtret till OA51 eftersom det helt kommer ändra förutsättningarna och därmed funktionen i det filter som sitter i dessa.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-09-02 07:01

Densen; Kolla i Vee-Eights presentationstråd. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-09-02 11:19

Densen skrev:Det var ju trots allt inte så svårt att bygga ett par OB-51 lådor....

Val av baselement.

Ehm, förlåt? Ska du bygga ett par baslådor utan att ha valt bas först? Det är nog lite ostrategiskt för resultatet. Jag skulle rolla basarna vita, eller om dom ska stå under ett par oa51 fixa samma färg som det är på dem.

[slrt]
admin

Densen

Inläggav Densen » 2008-09-02 17:35

Tack för responsen.

OK tråden skulle eg. handlat om Bremenbasen och OB51 låda. Jag skapar därför en separat tråd när jag har kommit lite längre med bygget.

KK
Filterdelen är inkopplad efter det ordinarie LE-filtret, m.a.o. innan basen. Fungerar bättre så va?

Slarti..
Problemen uppstår först om lådvolymen behöver ökas. Denna låda passar flera element. Om man vill minska volymen, så kan man lägga i ytterliggare skivor. Då hålet är upptaget för 8", finns också där möjligheten att öka detta till t.ex. 10" om så skulle önskas. Hålet för basreflexröret går också det att modifiera, som t.ex. lägga igen och flytta placeringen, öka eller minska diametern.

Nagref
Dig kan man lita på tack för tips. :wink:
O.B.S! Ovanstående kommentar var ingen kritik riktad till övriga. Bara så att inte detta missförstås.
Länken stärker mitt beslut att använda L22RN4X/P i ett första läge.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-02 19:59

ses i den nya tråden istället

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-10-02 15:51

Hej!
Jag är intresserad av basstöd till mina oa50.4 och har som snabbast kikat i denna tråden. Min förstärkare har ingen sub utgång (aktiv? utan endast rca ut) Är detta något som jag kan bygga till mina högtalare? Någon som har en ugefärlig kostnad för sub och "substeg"?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-10-02 16:06

från 2500-6300:- beroende på 1-2 element och val av filter/subslutsteg
Och det är basmoduler. rätt ska vara rätt i faktiskt.se anda!

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2008-10-11 23:09

Det börjar röra på sig i OA-county.

Bild

Detta är ett tips till den som tänkt sig att nyttja biltemas 80mm portar, det finns indikationer på att det inte är alla oban-rör som fungerar, men har man en samling så skall det vara lättlöst.

/P
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-11 23:21

Hej Tux :)

Du tar röret så får jag innehållet 8)

:D /Peter

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2008-10-11 23:44

Det funkar skit fint med Aberlour också ;-)

Hrmf, jag vet, som sagt Oban är inte konsekvent i sina dimensioner :-(

Det blir nog provspelning imorgon om det finnes tid.
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-10-12 22:50

Lite på G, även om det går långsamt:
Bild

De två mindre är Bremenbasmoduler. Gillar litenheten.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2008-10-12 22:50

Provspelat utan något filter, de spelar och låter i alla fall 8O

Jag får rigga upp med steg och filter i veckan tillsammans med 51orna :)

Är det någon mer på G ?
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-10-13 09:16

Ahh! Äntligen en vettig användning av en Oban!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-10-13 09:41

Hej!
Först måste jag fråga vad det är för skillnad på en basmodul och sub? Jag frågade tidigare om vad en "subslutsteg" och basmodulen kan tänkas kosta och fick svaret 2500-6300:- och undrar då vad för slutsteg som kan rekomenderas?

Hur funkar det att enast ha en basmodul? kan man höra varifrån ljudet kommer vid 80hz och under?

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2008-10-13 11:43

karneolen skrev:Är det någon mer på G ?

Yes! Fast det har jag varit länge...

//Robert
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati