Det var ju trots allt inte så svårt att bygga ett par OB-51 lådor.
Tillvägagångssätt:
Skriva ut ritningen.
Överlämna densamma till en duktig hobbysnickare.
Vänta på tel. samtal.
Få dem hemkörda.
Betala en modest penning.
Dock så återstår en del, minst sagt.
Ytbehandling.
Val av ytskikt, färg eller faner.
Val av baselement.
Val av delningsfrekvens och branhet.
Det verkar alltså som om det svåraste återstår.
Jag har för avsikt att använda mig av passiv delning, om jag nu kan få det att fungera nöjaktigt.
Funderade ett tag på ett 2,5 (nästan) system, för att hålla ned kostnaden/storleken på komponenterna. Men ett sådant system kräver väl att samma typ av element används för hög/låg basdelen?
Kanske blir det bättre med basmodulen som sådan? Dock delad lite högre än 80hz, kanske rent av så högt som 300hz?
Allra bäst blir det väl vid låg delning 60 – 125hz e.dyl? Men detta medför ju stora komponenter. Eller om man väljer en bas som inte går så högt upp i registret så kanske ett flackare filter kan användas?
Krånglar dessutom till det genom att använda ett 8” element, så är det tänkt i varje fall. Kanske då gamla Vifa PL22WR09-08?
Testade med ett 17W-75 element (6,5”) i en 20L låda och 1a ordningens filter, med konjugatlänk. Kopplade via A och B utgången på hemmabioförstärkeriet.
Frånsett att det ljudmässigt inte fungerade, så kunde jag i varje fall konstatera att ljudtrycket från basdelen inte var helt fel, när man vred upp lite på volymen. Så en 8” kan nog räcka.
Angående frågan om val på ytskikt, färg eller faner, så är mina OA-51 i valnötsfaner. Men kanske man kan lacka dessa en gång till för att sedan måla dem med ex.vis någon vit kulör. Möjligheten borde då finnas att kunna slipa ned dem för att kunna ta fram faneret igen om så önskas, eller vad tror ni?
Knäpp är bara förnamnet.