Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-10-12 21:33

petersteindl skrev:8O 8O 8O Vilken otroligt häftig bilbana :D Sån vill jag ha :)

Håller med, jag blir nostalgisk och minns lördagstävlingarna på NK Hamngatan.
Darrande knäveck och svettiga händer å ofta avåkning. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-12 21:35

En liten undran bara; varför diskuterar vi leksaker, i form av en bilbana, i en tråd om Linn? Finns det nåt samband? :wink:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-10-12 21:36

Jag undrar bara hur i h-vete man hinner vara taktisk på 1.5 sek/varv. Helt
helt galet. Otroligt snygg bana, vill ha!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-12 21:58

Ragnwald skrev:
petersteindl skrev:8O 8O 8O Vilken otroligt häftig bilbana :D Sån vill jag ha :)

Håller med, jag blir nostalgisk och minns lördagstävlingarna på NK Hamngatan.
Darrande knäveck och svettiga händer å ofta avåkning. :wink:

Jasså, var du där? Ja, i stort sett var NK min start på miniracing i större skala, innan dess var det "bara" Scaletrix hemma... sålde hela hemmabanan för att finansiera en Cox La Cucaracha....

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-12 21:59

JanBanan skrev:En liten undran bara; varför diskuterar vi leksaker, i form av en bilbana, i en tråd om Linn? Finns det nåt samband? :wink:

Självklart. Hela hifi-bussinessen är ju bara leksaker för vuxna pojkar ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-12 22:02

shifts skrev:Jag undrar bara hur i h-vete man hinner vara taktisk på 1.5 sek/varv. Helt
helt galet. Otroligt snygg bana, vill ha!

Helt rätt, man hinner inte vara taktiskt. Det är bara att ge järnet :-)

Och det är bara i kvalet som man kör i den farten, ofta håller inte motorn i ett helt varv. Ska man köra längre tider (typ en final på 40 minuter) måste man sänka farten till kanske runt 2,1 - 2,3 sekunder per varv.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-12 22:04

Kaffekoppen skrev:
Jag med!

Bill - var det en sådan jag hämtade hem till dig? Isåfall vill jag köra lite ;)

Liiite enklare, men lika kul. En bil som man kör på en "hemmabana" kommer inte runt en sådan tävlingsbana på 15 sekunder....

Men ett race med korta avsnitt och där resp vinnare måste dricka en 4:a snaps är ganska kul ;-)

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-10-12 22:05

Bill50x skrev:
JanBanan skrev:En liten undran bara; varför diskuterar vi leksaker, i form av en bilbana, i en tråd om Linn? Finns det nåt samband? :wink:

/ B

Jepp men nu min broder skall denna topic delas och bilbanan skall flyttas till diskussion utan hifi tråden. KLapp, klapp, skynda på
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-12 22:06

matså skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jepp men nu min broder skall denna topic delas och bilbanan skall flyttas till diskussion utan hifi tråden. KLapp, klapp, skynda på

Men nu är det ju så att vissa här på forumet anser att man ska bevisa sina antaganden eller upplevelser. Så om du vill få dessa inlägg flyttade måste du bevisa att de inte har med Linn att göra.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2008-10-12 22:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-12 22:11

matså skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Matså, du behöver inte oroa dig för bilbanan, för tråden kommer snart på banan igen :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-13 02:04

Bill50x skrev:Men nu är det ju så att vissa här på forumet anser att man ska bevisa sina antaganden eller upplevelser. Så om du vill få dessa inlägg flyttade måste du bevisa att de inte har med Linn att göra.

Ingen behöver bevisa något, för någon annan, någonsin. Jag har
heller inte sett att någon har påstått att man "ska bevisa sina
antaganden eller upplevelser". :?

Varifrån har du fått det?

Men - det kan ändå vara intelligent att göra det, alltså att "bevisa"
eller i varje fall argumentera för det man fört fram - om man själv
har ett intresse av att någon annan skall tro på, att de påståenden
man kommer med har någon substans.

Den som påstår saker utan att bry sig det minsta om huruvida någon
tror på, förstår, eller ens bryr sig om det som påstås, kan ju lika gärna
avstå från att alls komma med en massa antaganden. För vad är vitsen
med att påstå saker, om man inte gör det gör att hjälpa andra till nya
kunskaper?

När det gäller upplevelser är det ju helt absurt att någon skall behöva
"bevisa dem". :o

Hur tusan skall man bevisa att man upplevt något? Däremot kan det
självklart finnas fall då det är av intresse om en upplevelser bottnar i
suggestionseffekter, eller om den har med faktiska stimuli att göra.

Då är dock frågan tvådelad. Del ett är om man upplevt något, och det
kan man inte begära att någon skall bevisa. ATT upplevelsen funnits
där är ju ett objektivit faktum. Del två är om det som personen upplevt
beror på det som personen själv tror. Det är en objektiv fråga det
också, men personens uppfattning om det kan vara spekulativ, och
därför vara något som personen kan avkrävas bevis om, om personen
begär att andra skall acceptera hans eller hennes förklaringamodell.

Jag har sätt många kräva att andra skall acceptera det de påstår - utan
att de är beredda att varken bevisa att deras hypotes äger giltighet,
eller ens vill göra en ansträngning för att argumentera rationellt för
hypotesen. :o Därtill har många av dessa fall varit sådana där jag av
olika skäl vet att personen har haft fel, men inte vill acceptera varken
att andra inte köper deras hypotes eller vill göra en ansträngning för
att redovisa grunderna för deras egen tro... :?

Det tycker jag är ett trist beteende att uppvisa på ett diskussions-
forum: Alltså att påstå saker, och sen bli irriterad över att någon vill
förstå grunderna till det - alltså VILL diskutera saken.

Den som blir tillfrågad om "bevisen för det de påstått", bör snarare
känna sig hedrad över att det de skrivit har intresserat någon, så pass
mycket att de vill lära sig mera om det. :)

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan nämna att vädret i Denver är bedrövligt (kallare och regnigare än i Uppland tillåme), men snart går planet till LA! ;) Najs.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-13 10:04

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:Men nu är det ju så att vissa här på forumet anser att man ska bevisa sina antaganden eller upplevelser. Så om du vill få dessa inlägg flyttade måste du bevisa att de inte har med Linn att göra.

Ingen behöver bevisa något, för någon annan, någonsin. Jag har
heller inte sett att någon har påstått att man "ska bevisa sina
antaganden eller upplevelser". :?

Det där med ironi är svårt märker jag.
Kommentaren ovan som jag gjorde handlar om huruvida mina kommentarer om en bilbana ska flyttas till en annan tråd eller inte. Och då passade jag på att ge en känga till de som (nästan) alltid kräver "bevis" så fort man säger något. Men jag tänker inte lägga tid och möda på att leta upp sådana kommentarer, du får tro på mitt ord bara :-)

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-10-13 10:52

I detta fall var ironin uppenbar, men ibland är det inte helt lätt att tolka text på ett forum.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-13 12:54

MP skrev:

Ja den var inte dum, en riktig billbana :P

Men hallå!!!
155fot på 1.5s :?: Lite snabbt i huvudet ca 120knyck i medel
Utan doceringar....
Hur tusan håller de bilarna på banan?

Har du en film?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-13 13:28

sportbilsentusiasten skrev:Men hallå!!!
155fot på 1.5s :?: Lite snabbt i huvudet ca 120knyck i medel
Utan doceringar....
Hur tusan håller de bilarna på banan?

Har du en film?

Alla kurvor är lite doserade och den som är utanför bilden är kraftigt doserad. Bilarna hålls nere av trycket från vingarna, i princip kan man köra med dom upp och ner. Vikten på en komplett bil är ca 50-60 gram, motorn varvar över 300.000 varv i minuten, väger ca 12 gram och drar i sig drygt 13 volt och 30 ampere i startögonblicket. En bil accar från 0-100 km/tim på under 0,3 sekunder.
Så här ser en bil ut med karossen avtagen...
Bild

Här finns en film från Tyskland, det är under en tävling så det är 8 bilar samtidigt på banan. Varvtider tror jag ligger på lite drygt 2,2 sekunder i snitt.
http://www.src-pforzheim.de/Video/ESROC ... 3_ZLIN.wmv

Ursäkta OT :oops:

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-13 14:36

Jag tror jag börjar bli gammal :( Det känns lite för fort för min smak :wink: Lite lagom :wink: fort verkar roligare :) Känns kul att kunna se bilarna liksom.

:) /PS

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-10-13 14:40

Bill50x skrev:
matså skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Men nu är det ju så att vissa här på forumet anser att man ska bevisa sina antaganden eller upplevelser. Så om du vill få dessa inlägg flyttade måste du bevisa att de inte har med Linn att göra.

/ B

Nja men de tillhör inte denna topic, för det har jag bestämt, dessutom syns dem om bilbanan och annat skrafs som inte hör ihop med världens bästa hifitillverkare, om det flyttas till ett annan topic.

Bevisa att det inte handlar om Linn? Nej det går inte eftersom du och din vän som du håller med alltid IÖ kan få vad som helst att handla om ursprungstopicen, även toalettstolar från Falkenberg.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-13 14:53

petersteindl skrev:Jag tror jag börjar bli gammal :( Det känns lite för fort för min smak :wink: Lite lagom :wink: fort verkar roligare :) Känns kul att kunna se bilarna liksom.

:) /PS

Det finns skalabilar som går så långsamt att man faktiskt hänger med ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-13 14:55

matså skrev:Nja men de tillhör inte denna topic, för det har jag bestämt, dessutom syns dem om bilbanan och annat skrafs som inte hör ihop med världens bästa hifitillverkare, om det flyttas till ett annan topic.

Bevisa att det inte handlar om Linn? Nej det går inte eftersom du och din vän som du håller med alltid IÖ kan få vad som helst att handla om ursprungstopicen, även toalettstolar från Falkenberg.

Såså, nu ska vi inte vara sådana, Linn är väl inte världens bästa tillverkare... :D

Men om någon snäll moderator fixar till detta så berättar jag gärna mer om miniracing i en egen tråd. Om nu någon skulle vara intresserad, jag tror inte det blir så mycket mer sagt om detta.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-13 15:38

Tja- ett sätt att ändra fokus, då man inte har några argument längre, är ju att prata om annat, bilbanor t.ex.

Men kanske ämnet om linn är uttjatat nu?

Morello
har beskrivit det väldigt träffande i en annan tråd:

Halvdjunk till premiumpris.

Det kanske räcker med att konstatera detta.

Då kan vi låsa tråden, eller hur ? :wink:
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-10-13 17:05

Richard skrev:

Tja- ett sätt att ändra fokus, då man inte har några argument längre, är ju att prata om annat, bilbanor t.ex.

Men kanske ämnet om linn är uttjatat nu?

Morello
har beskrivit det väldigt träffande i en annan tråd:

Halvdjunk till premiumpris.

Det kanske räcker med att konstatera detta.

Då kan vi låsa tråden, eller hur ? :wink:

och samtidigt hylla den store Mats

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-10-13 18:43

Nåja, det kanske finns en liten samling här som hör annat än vad majoriteten av övriga som testat Linn:s nuvarande sortiment och kommit fram till att de faktiskt tillverkar produkter i absolut värdsklass:

exempel: Klimax DS och LP12SE

EISA Awards 2008-2009, European Audio Source

flera tester av Linn-apparater

Man kan tycka att de är dyra, men är det inte en aning enfaldigt att tro att man kan få spjutspetsprestanda till budgetpriser. Därmed inte sagt att allt dyrt är bra, lång därifrån dess värre. Att Linn inte är lika kontroversiellt längre tror jag beror på att de helt enkelt blivit så bra på alla sätt vilket gör att det är få (några här) som ser sig nödgade att skämma ut sig, ungefär på samma sätt som vissa representanter för Linn tydligen gjort någon gång för länge sedan.

När de förr optimerade sina konstruktioner för maximal förmåga att förmedla musikinformation så kunde det ibland leda till kompromisser på andra områden som vissa inte hade lust att acceptera. Inget fel med det! Var och en får väl ha sina egna personliga mål med sin anläggning. Det vore rätt förmätet att lägga sig i det. Nu när kompromisserna inte längre är lika uppenbara, annat än när det att fokus fortfarande gäller på musikåtergivningsaspekter så finns det helt enkelt inte lika mycket att kritisera. Notera att nästan alla negativa åsikter som ventilerats i tråden rör 15-30 år gamla apparater eller mer eller mindre underhållande uppträdande som några försäljare uppvisat genom tiderna.

Jag tror helt enkelt att Linn lämnat hifi-gnällisarna till förmån för de som faktiskt använder sin hifi-anläggning till att lyssna på musik. Det tycker jag är bra. Frågan är när hifi-gnällisarna skall insé att det är musik det handlar om i grund och botten?

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-13 19:53

prolinn skrev:Nåja, det kanske finns en liten samling här som hör annat än vad majoriteten av övriga som testat Linn:s nuvarande sortiment och kommit fram till att de faktiskt tillverkar produkter i absolut värdsklass:

exempel: Klimax DS och LP12SE

EISA Awards 2008-2009, European Audio Source

flera tester av Linn-apparater

Man kan tycka att de är dyra, men är det inte en aning enfaldigt att tro att man kan få spjutspetsprestanda till budgetpriser. Därmed inte sagt att allt dyrt är bra, lång därifrån dess värre. Att Linn inte är lika kontroversiellt längre tror jag beror på att de helt enkelt blivit så bra på alla sätt vilket gör att det är få (några här) som ser sig nödgade att skämma ut sig, ungefär på samma sätt som vissa representanter för Linn tydligen gjort någon gång för länge sedan.

När de förr optimerade sina konstruktioner för maximal förmåga att förmedla musikinformation så kunde det ibland leda till kompromisser på andra områden som vissa inte hade lust att acceptera. Inget fel med det! Var och en får väl ha sina egna personliga mål med sin anläggning. Det vore rätt förmätet att lägga sig i det. Nu när kompromisserna inte längre är lika uppenbara, annat än när det att fokus fortfarande gäller på musikåtergivningsaspekter så finns det helt enkelt inte lika mycket att kritisera. Notera att nästan alla negativa åsikter som ventilerats i tråden rör 15-30 år gamla apparater eller mer eller mindre underhållande uppträdande som några försäljare uppvisat genom tiderna.

Jag tror helt enkelt att Linn lämnat hifi-gnällisarna till förmån för de som faktiskt använder sin hifi-anläggning till att lyssna på musik. Det tycker jag är bra. Frågan är när hifi-gnällisarna skall insé att det är musik det handlar om i grund och botten?

Hahaha! Stor humor!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-13 20:20

prolinn skrev:Man kan tycka att de är dyra, men är det inte en aning enfaldigt att tro att man kan få spjutspetsprestanda till budgetpriser.

Nja, är det ett måste?
Inom vilka områden ligger Linn i bräschen anser du?

prolinn skrev:Jag tror helt enkelt att Linn lämnat hifi-gnällisarna till förmån för de som faktiskt använder sin hifi-anläggning till att lyssna på musik. Det tycker jag är bra. Frågan är när hifi-gnällisarna skall insé att det är musik det handlar om i grund och botten?

Nja, håller inte helt med. Om det finns folk som vill få så opåverkat ljud så billigt som möjligt, så är det väl dom som verkligen vill höra musiken, inte dom som medvetet/omedvetet påverkar ljudet?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-13 20:31

subjektivisten skrev:Om det finns folk som vill få så opåverkat ljud så billigt som möjligt, så är det väl dom som verkligen vill höra musiken, inte dom som medvetet/omedvetet påverkar ljudet?

Och på vilket sätt påverkar Linns elektronik musiken? T.o.m. din överstepräst IÖ har ju förklarat att han inte ser några fel med deras elektronik.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-13 20:33

JanBanan skrev:Hahaha! Stor humor!

Intelligent inlägg, ser jag. På banan-nivå... 8)

Du har inte funderat på att skriva något vettigt och substantiellt som för diskussionen framåt?

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-13 21:05

Bill50x skrev:Så här ser en bil ut med karossen avtagen...
Bild

Det där är ju ingen bil :?
Inga framhjul o en enda stor vinge...

Hela grejjen med rejsing (riktiga bilar) o åka på gata är ju att hitta balansen så man åker lite brett med kontroll.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-13 21:09

Bill50x skrev:

Du har inte funderat på att skriva något vettigt och substantiellt som för diskussionen framåt?

/ B

Om man hänvisar till tester och utmärkelser kan man ju få i princip vilket märke som helst att framstå som världens bästa. Vad fanns det för substans i prolinns inlägg? :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-13 21:52

sportbilsentusiasten skrev:
Bill50x skrev:Så här ser en bil ut med karossen avtagen...
Bild

Det där är ju ingen bil :?
Inga framhjul o en enda stor vinge...

Hela grejjen med rejsing (riktiga bilar) o åka på gata är ju att hitta balansen så man åker lite brett med kontroll.

Inom miniracing slutade man med "uppställ" i mitten på 70-talet. Sådant äter energi som man istället kan använda till att få fart...

Bil och bil... i miniracing, den snabba klassen, handlar det om något som åker utefter ett spår, håller sig inom stipulerade dimensioner och drivs med 13-15 volt likspänning.

Dom som gillar att köra bil kör sånt här:
Bild

Här finns det en bilbana att leka med :-)
http://www.ssfij.com/siteAdmin/spel.html

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-13 21:54

JanBanan skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Om man hänvisar till tester och utmärkelser kan man ju få i princip vilket märke som helst att framstå som världens bästa. Vad fanns det för substans i prolinns inlägg? :lol:

Varför inte föregå med gott exempel? Istället för att sprida dynga är det väl bättre att bemöta någon seriöst. Om du nu tyckte att Prolinns inlägg saknade substans (håller inte med) så varför inte fråga efter ett förtydligande, referenser eller något annat du skulle tycka var intressant. Eller är det bara skitsnack som är intressant för dig?

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi