Har du räknat med att Xmax kan anges som totalt värde för en del element och +/- för en del?peetwa skrev:Bilderna visar max out put level på begäran av paa, men jag vet inte riktigt hur denna information skall tolkas ut.
Moderator: Redaktörer
Har du räknat med att Xmax kan anges som totalt värde för en del element och +/- för en del?peetwa skrev:Bilderna visar max out put level på begäran av paa, men jag vet inte riktigt hur denna information skall tolkas ut.
paa skrev:Har du räknat med att Xmax kan anges som totalt värde för en del element och +/- för en del?peetwa skrev:Bilderna visar max out put level på begäran av paa, men jag vet inte riktigt hur denna information skall tolkas ut.
peetwa skrev:paa skrev:Har du räknat med att Xmax kan anges som totalt värde för en del element och +/- för en del?peetwa skrev:Bilderna visar max out put level på begäran av paa, men jag vet inte riktigt hur denna information skall tolkas ut.
Jupp. Det ska vara X-max i en riktning, alltså halva P-P. Är det något som ser lurt ut?
peetwa skrev:Jag kastar upp en teori, peta hål på den..
En sluten låda har bättre transienter än en portad. Ett lågt Qtc har bättre transienter än ett högt. Qtc 0,5 är bäst. Transienterna är en mycket viktig egenskap hos direktljudet, utan dessa så kan vi inte koda av ljudinformationen. Så även om en satellit-högtalare har basstöd så kan satellitens lådstorlekstorlek vara viktig av dessa orsaker.
Eller?
Är det så att det är bas transientena som ändå skall filtreras bort som förbättras?
Vad är det som gäller?
Kaffekoppen skrev:peetwa skrev:Jag kastar upp en teori, peta hål på den..
En sluten låda har bättre transienter än en portad. Ett lågt Qtc har bättre transienter än ett högt. Qtc 0,5 är bäst. Transienterna är en mycket viktig egenskap hos direktljudet, utan dessa så kan vi inte koda av ljudinformationen. Så även om en satellit-högtalare har basstöd så kan satellitens lådstorlekstorlek vara viktig av dessa orsaker.
Eller?
Är det så att det är bas transientena som ändå skall filtreras bort som förbättras?
Vad är det som gäller?
Njae, sluten låda q=0.5 är visseliggen kritiskt dämpad = perfekta transientegenskaper.
Men det måste ju vara så att q-värdet är så lågt när talspolen är uppvärmd och inte kall om det skall stämma. Vissa element är bättre på att hantera talspoleuppvärmning ioch andra är sämre. Systemets q-värde skall alltså konstrueras och bestämmas utefter arbetsförutsättningarna.
Det går att få underavstämda bassystemet men finfina transientegenskaper.
Kaffekoppen skrev:Över 200hz spelar det ju ingen roll vilken avstämningsprincip som använts, här handlar det inte om att flytta luft - utan det är de termiska egenskaperna som dominerar. Men visst måste man konstruera lådan korrekt även för området över 200hz.
Dock så handlar problemen mer om elementet kommer effektkomprimera - alltså fokus ligger på distrosion inte på transientegenskaper - om lådan är rimmligt uträknad.
paa skrev:peetwa skrev:paa skrev:Har du räknat med att Xmax kan anges som totalt värde för en del element och +/- för en del?peetwa skrev:Bilderna visar max out put level på begäran av paa, men jag vet inte riktigt hur denna information skall tolkas ut.
Jupp. Det ska vara X-max i en riktning, alltså halva P-P. Är det något som ser lurt ut?
Jag tycker att om en har Xmax på 3mm en på 4.5 mm och en på 6 mm så skulle det vara mer skillnad på maxnivå!
Kaffekoppen skrev:Njae, sluten låda q=0.5 är visseliggen kritiskt dämpad = perfekta transientegenskaper.
peetwa skrev:Hur höggt upp kan dessa ringningar förekomma för en 5"-are i sluten låda? 100Hz, 150Hz, 250Hz eller 500Hz.
Hur ser det ut med basreflexer? Här är väll det ännu mer av denna varan?Det finns e´n bild i en bok där olika ringningar vid olika Qtc avbildas. Har någon sett något liknande för basreflexer?

Svante skrev:Kaffekoppen skrev:Njae, sluten låda q=0.5 är visseliggen kritiskt dämpad = perfekta transientegenskaper.
Nja. Perfekta transientegenskaper har bara det system som har rak tonkurva ner till 0 Hz och upp till oändligheten. Och dessutom rak faskurva.
Att systemet är kritiskt dämpat innebär att systemet inte "ringer", matematiskt innehåller transientsvaret exponentialfunktioner. När Q-värdet överstiger 0,5 kommer det dessutom in en sinusformig del, vilket kan tolkas som en "ringning", en avklingande ton.
För Q-värden måttligt över 0,5 är dock ringningen så kort att det är tveksamt om den förtjänar namnet. Det för ju lätt tanken till en gammaldags telefonpling.
Kaffekoppen skrev:Eftersom vi inte känner till något system som skulle kunna vara perfekt i dess riktiga bemärkelse, kanske du skulle vilja förtälja om du anser att transientdegrationen i min appromixation faller inom eller utom hörbarhetsgränsen förutsatt optimala omständigheter?
Svante skrev:Kaffekoppen skrev:Njae, sluten låda q=0.5 är visseliggen kritiskt dämpad = perfekta transientegenskaper.
Nja. Perfekta transientegenskaper har bara det system som har rak tonkurva ner till 0 Hz och upp till oändligheten. Och dessutom rak faskurva.
Att systemet är kritiskt dämpat innebär att systemet inte "ringer", matematiskt innehåller transientsvaret exponentialfunktioner. När Q-värdet överstiger 0,5 kommer det dessutom in en sinusformig del, vilket kan tolkas som en "ringning", en avklingande ton.
För Q-värden måttligt över 0,5 är dock ringningen så kort att det är tveksamt om den förtjänar namnet. Det för ju lätt tanken till en gammaldags telefonpling.
peetwa skrev:Hur höggt upp kan dessa ringningar förekomma för en 5"-are i sluten låda? 100Hz, 150Hz, 250Hz eller 500Hz.
Hur ser det ut med basreflexer? Här är väll det ännu mer av denna varan?Det finns e´n bild i en bok där olika ringningar vid olika Qtc avbildas. Har någon sett något liknande för basreflexer?

Svante skrev:
För att illustrera svårigheten med tolkningen av impulssvar så kan jag säga att jag hellre skulle ha ett bassystem som hade det röda impulssvaret, än det svarta:
paa skrev:Är det någon skillnad då, annat än skalan på x-axeln?
Svante skrev:paa skrev:Är det någon skillnad då, annat än skalan på x-axeln?
Nej, just det. Det röda systemet har en lägre undre gränsfrekvens, och därmed ett längre impulssvar. En vanlig (fel-)tolkning av såna här brukar vara att den svarta är bättre eftersom impulssvaret är kortare.

peetwa skrev:
Hur mycket information om mellanregister och diskant går det att utläsa ur ett sådan här mätning egentligen?
paa skrev:peetwa skrev:
Hur mycket information om mellanregister och diskant går det att utläsa ur ett sådan här mätning egentligen?
Inte mycket, du skulle behöva off-axismätningar i samma vinklar för alla tre, plus kanske vattenfallsdiagram, samt distorsionsmätningar vid olika nivåer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster