Envägs minimonitorer - Slutet är kommet

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-11 10:51

peetwa skrev:Bilderna visar max out put level på begäran av paa, men jag vet inte riktigt hur denna information skall tolkas ut.

Har du räknat med att Xmax kan anges som totalt värde för en del element och +/- för en del?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-10-11 15:20

paa skrev:
peetwa skrev:Bilderna visar max out put level på begäran av paa, men jag vet inte riktigt hur denna information skall tolkas ut.

Har du räknat med att Xmax kan anges som totalt värde för en del element och +/- för en del?

Jupp. Det ska vara X-max i en riktning, alltså halva P-P. Är det något som ser lurt ut?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-10-11 16:15

MOL med fixad skala Qtc 0,7

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-10-11 16:19

MOL, bas reflex, design suggestion öman

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-10-11 16:30

Jag kastar upp en teori, peta hål på den..

En sluten låda har bättre transienter än en portad. Ett lågt Qtc har bättre transienter än ett högt. Qtc 0,5 är bäst. Transienterna är en mycket viktig egenskap hos direktljudet, utan dessa så kan vi inte koda av ljudinformationen. Så även om en satellit-högtalare har basstöd så kan satellitens lådstorlekstorlek vara viktig av dessa orsaker.

Eller?

Är det så att det är bas transientena som ändå skall filtreras bort som förbättras?

Vad är det som gäller?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-11 18:49

peetwa skrev:
paa skrev:

Jupp. Det ska vara X-max i en riktning, alltså halva P-P. Är det något som ser lurt ut?

Jag tycker att om en har Xmax på 3mm en på 4.5 mm och en på 6 mm så skulle det vara mer skillnad på maxnivå!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-11 19:54

peetwa skrev:Jag kastar upp en teori, peta hål på den..

En sluten låda har bättre transienter än en portad. Ett lågt Qtc har bättre transienter än ett högt. Qtc 0,5 är bäst. Transienterna är en mycket viktig egenskap hos direktljudet, utan dessa så kan vi inte koda av ljudinformationen. Så även om en satellit-högtalare har basstöd så kan satellitens lådstorlekstorlek vara viktig av dessa orsaker.

Eller?

Är det så att det är bas transientena som ändå skall filtreras bort som förbättras?

Vad är det som gäller?

Njae, sluten låda q=0.5 är visseliggen kritiskt dämpad = perfekta transientegenskaper.

Men det måste ju vara så att q-värdet är så lågt när talspolen är uppvärmd och inte kall om det skall stämma. Vissa element är bättre på att hantera talspoleuppvärmning ioch andra är sämre. Systemets q-värde skall alltså konstrueras och bestämmas utefter arbetsförutsättningarna.

Det går att få underavstämda bassystemet men finfina transientegenskaper.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-10-11 21:27

Kaffekoppen skrev:
peetwa skrev:Jag kastar upp en teori, peta hål på den..

Eller?

Vad är det som gäller?

Njae, sluten låda q=0.5 är visseliggen kritiskt dämpad = perfekta transientegenskaper.

Men det måste ju vara så att q-värdet är så lågt när talspolen är uppvärmd och inte kall om det skall stämma. Vissa element är bättre på att hantera talspoleuppvärmning ioch andra är sämre. Systemets q-värde skall alltså konstrueras och bestämmas utefter arbetsförutsättningarna.

Det går att få underavstämda bassystemet men finfina transientegenskaper.

Gäller detta äver för frekvenser över 200 Hz?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-12 00:41

Över 200hz spelar det ju ingen roll vilken avstämningsprincip som använts, här handlar det inte om att flytta luft - utan det är de termiska egenskaperna som dominerar. Men visst måste man konstruera lådan korrekt även för området över 200hz.

Dock så handlar problemen mer om elementet kommer effektkomprimera - alltså fokus ligger på distrosion inte på transientegenskaper - om lådan är rimmligt uträknad.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-10-12 07:31

Kaffekoppen skrev:Över 200hz spelar det ju ingen roll vilken avstämningsprincip som använts, här handlar det inte om att flytta luft - utan det är de termiska egenskaperna som dominerar. Men visst måste man konstruera lådan korrekt även för området över 200hz.

Dock så handlar problemen mer om elementet kommer effektkomprimera - alltså fokus ligger på distrosion inte på transientegenskaper - om lådan är rimmligt uträknad.

Tackar!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-10-12 07:48

paa skrev:
peetwa skrev:
paa skrev:

Jag tycker att om en har Xmax på 3mm en på 4.5 mm och en på 6 mm så skulle det vara mer skillnad på maxnivå!

Ja hade TB elementet på 4,5 mm istället för 3 mm. Så nu ligger dom om möjligt ännu jämnare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-12 11:45

Jag kan tillägga att MOL som Basta! visar baseras på mer än Xmax. Det blir olika saker som begränsar i olika frekvensområden.

För en basreflexlåda begränsar typiskt porten kring Helmholtzfrekvensen fp, Xmax under och strax över fp och effekttåligheten vid högre frekvenser. I gränsövergången mellan områdena får MOL-kurvan typiskt ett "hörn".

Man kan också ställa in en maximal spänning från förstärkaren.

Kurvan är inte en tonkurva i vanlig mening, utan visar hur starkt högtalaren som mest kan spela vid olika frekvenser.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-12 11:51

Kaffekoppen skrev:Njae, sluten låda q=0.5 är visseliggen kritiskt dämpad = perfekta transientegenskaper.

Nja. Perfekta transientegenskaper har bara det system som har rak tonkurva ner till 0 Hz och upp till oändligheten. Och dessutom rak faskurva.

Att systemet är kritiskt dämpat innebär att systemet inte "ringer", matematiskt innehåller transientsvaret exponentialfunktioner. När Q-värdet överstiger 0,5 kommer det dessutom in en sinusformig del, vilket kan tolkas som en "ringning", en avklingande ton.

För Q-värden måttligt över 0,5 är dock ringningen så kort att det är tveksamt om den förtjänar namnet. Det för ju lätt tanken till en gammaldags telefonpling.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-10-12 12:59

Hur höggt upp kan dessa ringningar förekomma för en 5"-are i sluten låda? 100Hz, 150Hz, 250Hz eller 500Hz.

Hur ser det ut med basreflexer? Här är väll det ännu mer av denna varan?Det finns e´n bild i en bok där olika ringningar vid olika Qtc avbildas. Har någon sett något liknande för basreflexer?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-10-12 14:32

peetwa skrev:Hur höggt upp kan dessa ringningar förekomma för en 5"-are i sluten låda? 100Hz, 150Hz, 250Hz eller 500Hz.

Hur ser det ut med basreflexer? Här är väll det ännu mer av denna varan?Det finns e´n bild i en bok där olika ringningar vid olika Qtc avbildas. Har någon sett något liknande för basreflexer?

"Normalised step response" var det jag var ute och for efter. Det finns med i High preformance loudspeacers men tyvärr bara slutna lådor. Vet någon var motsvarande info finns för basreflexer.

Exempel
Bild
Senast redigerad av peetwa 2008-10-12 14:44, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-12 14:44

Eftersom vi inte känner till något system som skulle kunna vara perfekt i dess riktiga bemärkelse, kanske du skulle vilja förtälja om du anser att transientdegrationen i min appromixation faller inom eller utom hörbarhetsgränsen förutsatt optimala omständigheter?

8)

Svante skrev:
Kaffekoppen skrev:Njae, sluten låda q=0.5 är visseliggen kritiskt dämpad = perfekta transientegenskaper.

Nja. Perfekta transientegenskaper har bara det system som har rak tonkurva ner till 0 Hz och upp till oändligheten. Och dessutom rak faskurva.

Att systemet är kritiskt dämpat innebär att systemet inte "ringer", matematiskt innehåller transientsvaret exponentialfunktioner. När Q-värdet överstiger 0,5 kommer det dessutom in en sinusformig del, vilket kan tolkas som en "ringning", en avklingande ton.

För Q-värden måttligt över 0,5 är dock ringningen så kort att det är tveksamt om den förtjänar namnet. Det för ju lätt tanken till en gammaldags telefonpling.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-10-12 16:59

Bild

Bild från Shorter, D:E:L., A survey of preformance criteria and design for hig-quality monitoring speakers (1958)

Vid vilken frekvens mellan tummen och pekfingret slutar transienserna vara beroende av Qtc?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-10-12 18:12

Oki jag tror att jag har knäckt nöten. Svaret på frågan är några oktaver över Fs. Men är är det inte ringningen som är det stora problemet utan fasförskjutningar och svullen bas på grund av room-gain. Så det är viktigare att välja rätt Qtc i förhållande till rummet än att jaga perfekta transienter.

Mer finns att läsa på

http://www.geocities.com/kreskovs/Box-Q.html

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-10-12 18:59

Oki.

Här är Jordan elementet i en basreflex låda på 14 liter (grön) och en sub sat lösning med en sluten låda på 6 liter (svart) till sateliten och en 8 tums peerless bas i en sluten låda på 35 liter (svart). Det är room-gain på alla.

Bild

Förvånansvärtliten skilnad får jag säga. I dagsläget funderar jag på att skippa subben. Verkar det vettigt?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-10-13 14:54

Här följer någon form av beslutsunderlag för elementen.

Pris
TB W5-1611SA ca 1300 kr för ett par från
[url]
http://www.oaudio.de/Lautsprecher-Chass ... ::558.html[/url]

Jordan JX92s ca 3300 kr från
http://www.hifikit.se

CSS FR125SR ca 1400 kr för ett par från
http://www.madaboutsound.com/prod_det.asp?cid=75&sa=cf&ctid=5

Lådstorlek
Rekommenderade basreflexer av Basta! (Öhman)

TB 15,7 liter
Jordan 13,9 liter
CSS 17,5 Liter

Sluten Låda Qtc 0,7

TB 8,2 liter
Jordan 7,2 liter
CSS 13,4 Liter

Omdömmen på internet.Samtliga tre förekommer med positiva omdömen på Internet. Jordan och CSS finns dessutom kontrollmätta med avseende på small/thiel-parametrar. Zaph rekommenderar Jordan elementet trots det höga priset över alla andra liknande element på http://www.zaphaudio.com/5.5test/ . Lägg märke till att elementet dessutom står sig bra som mid/bas i denna jämförelse. Paa rekommenderar det tidigare i denna tråden, men säger dock som Zaph att en två-vägare är det prisbilligaste alternativet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-13 15:23

Hehe.

Man kan ju diskutera det perfekta även om man inte kan bygga det, och det var ju det det lät som att du gjorde. Absolut kan det vara så att ett system med Qtc=0,5 ger en hörbar påverkan på ljudet. Speciellt om fc är större än 20 Hz. Om det sen är transientpåverkan eller tonkurvepåverkan man hör går inte att säga. Eller, kanske är det samma sak egentligen. Impulssvar och tonkurva (med fas) är ju bara två representationer av samma sak. ;)

Kaffekoppen skrev:Eftersom vi inte känner till något system som skulle kunna vara perfekt i dess riktiga bemärkelse, kanske du skulle vilja förtälja om du anser att transientdegrationen i min appromixation faller inom eller utom hörbarhetsgränsen förutsatt optimala omständigheter?

8)

Svante skrev:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-13 15:38

peetwa skrev:Hur höggt upp kan dessa ringningar förekomma för en 5"-are i sluten låda? 100Hz, 150Hz, 250Hz eller 500Hz.

Frekvensen på ringningen för en sluten låda med Qtc>0,5 är fc. För en basreflex är det två frekvenser, eftersom systemet är ett fjärde ordningens system. Här blir det alltså svårare att åskådliggöra ringningarna, dels för att det är två parametrar att spela med, dels för att det är svårare att se ett system i två interfererande svängningar. Extra svårt blir det om svängningarna dör fort, vilket är det typiska.

Jag är dessutom rätt tveksam till värdet av att titta på impulssvar. Korrelationen till lyssningsintryck är väl "sådär". Det krävs ett tränat öga för att man ska kunna utläsa väsentligheterna ur det och bortse från det som inte har så stort värde.

För att illustrera svårigheten med tolkningen av impulssvar så kan jag säga att jag hellre skulle ha ett bassystem som hade det röda impulssvaret, än det svarta:

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-13 15:54

Svante skrev:
För att illustrera svårigheten med tolkningen av impulssvar så kan jag säga att jag hellre skulle ha ett bassystem som hade det röda impulssvaret, än det svarta:

Bild

Är det någon skillnad då, annat än skalan på x-axeln?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-13 16:31

paa skrev:Är det någon skillnad då, annat än skalan på x-axeln?

Nej, just det. Det röda systemet har en lägre undre gränsfrekvens, och därmed ett längre impulssvar. En vanlig (fel-)tolkning av såna här brukar vara att den svarta är bättre eftersom impulssvaret är kortare.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-10-13 17:27

Svante skrev:
paa skrev:Är det någon skillnad då, annat än skalan på x-axeln?

Nej, just det. Det röda systemet har en lägre undre gränsfrekvens, och därmed ett längre impulssvar. En vanlig (fel-)tolkning av såna här brukar vara att den svarta är bättre eftersom impulssvaret är kortare.

Vad anser du om amplituden. Håller du med Kreskovs i länken nedan som menar att mindre amplitud på överhänget inte nödvändigtvis är vägen till välljud.

http://www.geocities.com/kreskovs/Box-Q.html

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-10-13 18:49

TB

Bild

Jordan

Bild

CSS

Bild

Hur mycket information om mellanregister och diskant går det att utläsa ur ett sådan här mätning egentligen?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-13 19:24

peetwa skrev:
Hur mycket information om mellanregister och diskant går det att utläsa ur ett sådan här mätning egentligen?

Inte mycket, du skulle behöva off-axismätningar i samma vinklar för alla tre, plus kanske vattenfallsdiagram, samt distorsionsmätningar vid olika nivåer.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-10-13 21:47

paa skrev:
peetwa skrev:

Inte mycket, du skulle behöva off-axismätningar i samma vinklar för alla tre, plus kanske vattenfallsdiagram, samt distorsionsmätningar vid olika nivåer.

De ante mig, sådanna mätningar finns ju tyvärr inte att tillgå. Hur fattar man då ett sånt här beslut, magkänsla?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-10-15 20:39

Bild

Jag har haft lite beslutsångest. Men.. Universalmaskinen säger Jordan. Woohoo!! Då var det avgjort.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-15 20:56

Har du sett dom här högtalarna från BB, som har en JX92S, eller en variant av den, plus en ribbondiskant?
http://www.transmissionaudio.com/images ... schure.pdf
Numera pensionär.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum