PekkaJohansson skrev:Efter att ha sovit på saken infinner sig två funderingar:
Vart tar tråden vägen när den sugs in i slangen tillsammans med vätskan?
33 rpm förefaller vara väl snabb rotation för en skivtvätt. Kanske skulle man försöka hitta en gammal 16-varvare?
Tråden verkar vara fastsatt och sugs inte in i slangen, se bild. Han skriver i och för sig att man bör byta tråd eftersom den tar upp smuts. Borde - enligt min tanke - bara vara att korta tråden något efter att man har tvättat en skiva så att man får ren tråd mot vinylen. Eventuellt kan kan man korta den samtidigt som man för sugen mot mitten av skivan. Tråden verkar gå igenom hela slangen och ned i burken.
Det vore smutt om man kunde använd krympslag istället för det "munstycke" han använder.
Själv klagar han på att motorn är för vek, varför förstår jag inte.
Om man tänkt använda en remdriven gammal spelare (tänkte jag göra), kanske man kan laborera med gummiband och storleken på hjulen om man vill minska farten.
Vidare verkar borsten han använder ha rätt hårda borst, men eftersom den kommer från Loricraft torde detta vara OK.
Slutligen, vad gäller blandningen han tipsar om undrar jag vad "surfactant" innebär. Enligt Concise Oxford är det en "substance which reduces surface tension." - Vad kan detta vara i praktiken? Vad är "ashing-up liquid"?
Svaret på frågorna kanske endast kan fås om man tillverkar en apparat. Torde gå på en halvtimme.
MVH/Cody