Bästa DIY-skivtvätten?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY

Bästa DIY-skivtvätten?

Inläggav CODY » 2008-10-14 00:11

Hej,

Denna instruktiva pdf-fil innehåller en beskrivning på hur man kan göra en DIY-Loricraft liknande skivtvätt. Verkar vara det mest övertygande jag har sett. Har sett en Loricraft i verkligheten och detta är samma princip.

http://www.instructables.com/id/Make-yo ... achine.pdf

På hemsidan där denna hittades, finns en fin video där killen tvättar Elvisskivor. Jag skall bygga en sådan av något gammalt as som står. Förmodligen kan man använda en avlagd skivborste istället för getborsten.

http://www.instructables.com/id/Make-yo ... g-machine/

Någon som har provat denna eller har synpunkter eller t o m tips på andra DIY-tvättar?

MVH

Cody

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-10-14 02:21

Smart variant på Loricraft! Det är förmodligen den bästa DIY-lösningen jag har sett. Nu fick jag nästan inspiration att ta tag i skivtvättandet igen. Tack för tipset!

Vi hade en diskussion om hemgjorda skivtvättar för ett par år sedan och jag länkade till en modell med ett dammsugarmunstycke med slits à la VPI. Loficraftmodellen verkar vara smidigare och principen är ju bättre än VPI med dess filtbeklädda rör som släpar runt smutsen på skivan.

Edit:

Efter att ha sovit på saken infinner sig två funderingar:

Vart tar tråden vägen när den sugs in i slangen tillsammans med vätskan?

33 rpm förefaller vara väl snabb rotation för en skivtvätt. Kanske skulle man försöka hitta en gammal 16-varvare?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-14 11:40

PekkaJohansson skrev:Efter att ha sovit på saken infinner sig två funderingar:

Vart tar tråden vägen när den sugs in i slangen tillsammans med vätskan?

33 rpm förefaller vara väl snabb rotation för en skivtvätt. Kanske skulle man försöka hitta en gammal 16-varvare?

Tråden verkar vara fastsatt och sugs inte in i slangen, se bild. Han skriver i och för sig att man bör byta tråd eftersom den tar upp smuts. Borde - enligt min tanke - bara vara att korta tråden något efter att man har tvättat en skiva så att man får ren tråd mot vinylen. Eventuellt kan kan man korta den samtidigt som man för sugen mot mitten av skivan. Tråden verkar gå igenom hela slangen och ned i burken.

Det vore smutt om man kunde använd krympslag istället för det "munstycke" han använder.

Själv klagar han på att motorn är för vek, varför förstår jag inte.

Om man tänkt använda en remdriven gammal spelare (tänkte jag göra), kanske man kan laborera med gummiband och storleken på hjulen om man vill minska farten.

Vidare verkar borsten han använder ha rätt hårda borst, men eftersom den kommer från Loricraft torde detta vara OK.

Slutligen, vad gäller blandningen han tipsar om undrar jag vad "surfactant" innebär. Enligt Concise Oxford är det en "substance which reduces surface tension." - Vad kan detta vara i praktiken? Vad är "ashing-up liquid"?

Svaret på frågorna kanske endast kan fås om man tillverkar en apparat. Torde gå på en halvtimme.

MVH/Cody

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-10-14 12:29

Att en remdriven skivspelare med lätt tallrik och svag motor inte orkar dra runt skivan är en följd av att munstycket sugs fast mot skivans yta och därmed bromsar rotationen. Därav tipset om direktdriven spelare med stark motor - men som jag alltså misstänker snurrar för snabbt. Ett alternativ är förstås att dra runt skivan med handkraft, men det kan bli lite knepigt om armen samtidigt ska flyttas manuellt.

På Loricrafts skivtvätt matas ny tråd fram allt eftersom armen rör sig längs skivytan. Det innebär att man alltid har ren tråd mellan munstycke och skiva, vilket förstås är bra. Allt sker med automatik.

Om man bara kan lösa dessa två saker skulle man förmodligen få en fin tvätt. Ser fram emot din rapport, CODY!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Kalledisco

Inläggav Kalledisco » 2008-10-14 12:40

Kollade på hans film, tråden sugs in i slangen och samlas upp i burken.
Så tyckte jag det såg ut.
Jar en gammal direktdriven Technics från 80talet ståendes, kanske skulle bygga en tvätt och prova. Den är direktdriven.
Köpte en Knosti Discoantistat från Svalander.
Fast med den får man ju skölja skivan efteråt med destillerat "apoteksvatten", finns det ngt bättre namn? :D

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-10-14 12:52

Jo, jag trodde väl att tråden sögs in i burken. Någonstans borde den ju ta vägen. Tyvärr var jag väldigt trött i natt när jag tittade på filmen.

Återstår gör alltså hastigheten. En begagnad direktdriven spelare går väl att hitta för ett par hundringar. Jag antar att hastigheten på dessa är frekvensstyrd. Ni som kan det elektriska: kan man komma åt motorstyrningen och till exempel halvera hastigheten?

Disco Antistat hade jag också ett tag - och har kanske fortfarande? Skräckinjagande historia. Jag torkade skivorna genom att snurra dem i borrmaskin i badrummet...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-14 13:26

Tack för värdefull input!

Kort fråga: Om "munstycket" skall suga fast i skivan, borde en krympslang inte vara styv nog (måhända om man krymper den lite så den blir stelare?).

Är det någon av er som förstår varifrån han har fått "munstycket"?

Lovar att rapportera!

MVH/Cody

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-10-14 13:34

Munstycket är av teflon och kommer från en tennsug. Jag antar att han har valt teflon, ett väldigt "halt" material, för att risken för repor i vinylen är mindre i det fall tråden skulle gå av.

Krympslang torde inte fungera i den här applikationen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-14 18:41

Hej igen,

Bifogar två länkar till bilder från elfa och biltema. Biltemalänken visar ett ersättningsmunstycke för tennsugar. Det ser ut att vara i hårdplast och går därför bort. Något likande munstycke i teflon har jag inte sett till trots googlande på vanligt vis.

Bilden från elfa visar krympslang i teflon. Måhända är den både tillräckligt styv och "hal" för att kunna användas som munstycke?

Är det någon intresserad som har upplevt sådana krympslangar?

http://www.biltema.se/products/producti ... emId=77705

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/cat ... ab=catalog

MVH

Cody

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-10-14 20:19

Jag har hört att den där hemdammsugar prylen som säljs ska vara riktigt bra...men inte som en Loricraft förstås.

http://www.tnt-audio.com/accessories/kabev1_e.html

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-10-14 20:32

Min tennsug från Elfa har då teflonspets. Kolla artikelnummer 82-890-68. Biltemas spets i hårdplast fungerar säkert fint den också. Vilket litet plaströr som helst fyller funktionen så länge som det är just hårt. För tydlighets skull: spetsen har inte direkt kontakt med skivytan, eftersom nylontråden löper emellan. Jag hittar bilder på ett gäng transparenta teflonkrympslangar på Elfa. De har alla lövtunn vägg och kan rimligtvis inte komma ifråga för ändamålet. Förstår inte varför artikelförfattaren talar om krympslang.

Här är förresten ett par andra länkar till artiklar om DIY-skivtvättar. Den andra är den jag nämnde i mitt första inlägg:

http://www.enjoythemusic.com/recordcleaner.htm

http://www.teresaudio.com/haven/cleaner/cleaner.html

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-14 23:08

Tack igen,

Hittade två gamla sunkiga yamaha spelare i en garderob, plast, plast och plast. Lätt att göra hål i med lödkolven! Tyvärr remdrivna av ett gummi band av samma typ (ungefär som finns på kontoret). Åker till micro-kit här i Västerås i morgon lunch och köper spetsen som du hänvisade till samt PVC slang med 40 mm inner mått och 60 mm yttermått. Nylontråd fås på sybehörsaffären.

När det gäller fart en blir jag lite konfunderad av vad du skriver, Pekka (men tackar för alla andra synpunkter/hjälp), eftersom loricraften går i 80 rpm per minut, vid sugningen. Det borde inte spela någon roll om det går i 45 rpm eller mer sakta/snabbare vid sugningen och om det gör det kan man hjälpa till per hand (se nedan).

Vid applicering av tvättmedel och borstning tänker jag att man kan dra runt tallriken för hand om 33 rpm känns för mycket.

På grund av att det kanske blir nödvändigt att hjälpa till/dra runt tallriken per hand kommer jag att borra hål i en hockey puck och även göra uttag för långfingret. Pucken skall sitta på etiketten och blir på så sätt även ett skydd för etiketten. En idé som kommer från matereos kabev. Tack.

Återkommer!

MVH/Cody

Användarvisningsbild
Kalledisco

Inläggav Kalledisco » 2008-10-20 12:39

Blir det någon skivtvätt, är ju nyfiken :D

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-20 13:47

Hej hej,

jajamensan. Som du ser har jag varit lite förvirrad angående munstycke m m.

Jag har därför tittat på en äldre loricraft (avsomnad), som står på stadens skivbutik för att göra lite "reverse engineering" och få lite know-how. Jag har idag köpt:

- Björntråd
- Munstycke (enligt Pekkas art nr)
- PVC slang

Dessutom har jag köpt vätmedel och har beställt en Moth-borste från Svalander. Borsten har inte kommit än. Som jag nämnt tidigare har jag två gamla skivspelar-as (remdrivna tyvärr). Har tingat en akvariepump av en kompis, men kommer att köra med dammsugaren inledningsvis.

Skall mecka ihop apparaten under veckan. Kommer att visa bilder.

MVH/Cody

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-10-20 14:04

Har du köpt björntråd i stället för nylontråd?

Med vänlig hälsning

Pekka, också nyfiken på resultatet
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-20 14:20

Hihi,

Inget är som förr och en dam på sybehörsaffären tittade konstigt på mig. Det finnns inte nylontråd längre och det som kallades björntråd förr är nu en annan sorts tråd som dock säljs under namnet björntråd.

Vid samtal med Kent på skivbutiken sade han att tråden som suttit i maskinen var vanlig sytråd.

Funktionen med tråden är ju (som även jag fattat numera) att munstycket inte skall suga fast. Det torde inte spela så stor roll vad den är gjord av.

Loricraftens munstycke såg oerhört litet och futtigt ut. Jag har flera jämförbara munstycken hemma på olika saker.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-10-20 21:02

Varför inte köpa den trasiga Loricraften och reparera den... det torde vara närapå oslagbart. Delar finns ju fortfarande.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-20 21:25

matereo skrev:Varför inte köpa den trasiga Loricraften och reparera den... det torde vara närapå oslagbart. Delar finns ju fortfarande.

Jag är för finkänslig för att fråga rakt ut. Har dock lämnat signaler. Slår mitt expriment fel kanske jag blir mer robust i mina kontakter :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-23 20:31

Hej hej,

Nu har jag mekat lite och delger mina iakttagelser.

1. Det är mycket svårt att fästa munstycket i de små och spröda plasttonarmar jag har att tillgå. Jag har inte lyckats med det. För att göra en DIY Loricraft, krävs en robust tonarm som tål att skruvas på och som har ett stor PU-huvud, eftersom,

2. Det är av största vikt att munstycket befinner sig i rät vinkel mot skivan; en skivspelare med stort huvud är ett absolut måste för att man skall kunna fästa munstycket ö h t

3. Jag har alltså inte byggt någon tvätt eftersom det verkade meningslöst att fortsätta med de gamla Yamaha-as som jag hade stående.

4. Den högre farten (80rpm) som finns på loricraften, är förmodligen för att vätskan skall "lyfta" och lättare kunna sugas upp; med 45 rpm får man suga längre tid. Loricraftinnehavaren bekräftar detta.

För övrigt

1. Det funkar att föra PVC slangen över skivans yta och suga upp vätskan. Det är dock pilligt. Känns som att dammsuga skivan.

2. Det fanns förvånansvärt mycket smutsigt vatten i burken efter sugning och detta även efter skivor som inte framstår som smutsiga för ögat. Tråden är mycket viktig eftersom den inte bara förhindrar att munstycket sugs fast, utan även gör så att vätskan sugs upp mer effektivt.

3. Principen fungerar och jag tror inte att det är nödvändigt att ha en direktdriven spelare som bas.

4. På de mödosamt tvättade ("dammsugna") skivorna blev resultatet mycket bra. Både skivorna och ljudet sken och glimrade. Särskilt diskanten upplevdes som bättre. En tanke är att man lyckades suga bort även fett från de finaste spåren..

5. Jag kommer att fortsätta när jag hittar en lämplig spelare, med stort huvud.

MVH/Cody

Användarvisningsbild
Kalledisco

Inläggav Kalledisco » 2008-11-26 21:38

Hur går det med ditt byggande?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-26 21:57

Hej Kalle,

Eftersom de två skivspelare jag tänkt använda inte lämpade sig har bygget avstannat. Jag testade dock principen och är övertygad om att även jag kan bygga en sådan tvätt. Bristerna i skivspelarna var att pickupskalet inte var lämpat att fästa munstycket i och att de har för veka motorer/remdrift. Det sistnända är ingen stor sak, men svårigheten med infästningen gör att man får föra slangen över skivans yta, d v s "dammsuga" för hand.

Grejjerna finns kvar och det enda som fattas är en bra skivspelare som grund.

MVH/Cody
Oh, by jingo!

Återgå till DIY-forum