Där ser man så olika man kan tycka/Tog bort dac, Thule cd

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Där ser man så olika man kan tycka/Tog bort dac, Thule cd

Inläggav matså » 2004-10-06 21:07

För istället ta in en Pioneer 757dvd( tror den heter så). Min polare som i övrigt har Canton RCL, Två stycken om jag har förstått det rätt Två Nad 216 som är mono omkopplade. Han tycker cd ljudet låter bättre nu än när han hade Thule cd och en Dac från Harmony design. Jag har inte hört det själv.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-10-06 23:04

8O

låter ju skoj :lol:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-06 23:06

svåraste att förstå är väl varför han köpte Thule och Harmony i första början.. 8) :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-06 23:30

Hej m!

Heter din kompis Hotspur A*ka Steffe?

Mvh A*

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-07 08:21

A*: Jag skulle aldrig någonsin (läs: hittills) kunna nöja mig med en Pioneer DVD som integrerad CD-spelare, det trodde jag framgått. Nu har jag ju hört 668, ägt 737 och äger 360 och ingen av dem har låtit i paritet med ens en hygglig budget-CD-spelare. Ovanstående påstående ter sig alltså lika märkligt som så mycket annat i denna nästan allmänna "en-dvd-för-inga-pengar-alls-duger-jättebra" LTS-kampanj! :evil:

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-07 09:55

Häromdagen var det ju dessutom någon lustigkurre som på fullt allvar föreslog ett system med en Pioneer-DVD för 1000 spänn och en Rotel för- och slutstegskombo för 20.000. Har fortfarande inte kunnat smälta detta riktigt...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-07 09:58

Blue skrev:Häromdagen var det ju dessutom någon lustigkurre som på fullt allvar föreslog ett system med en Pioneer-DVD för 1000 spänn och en Rotel för- och slutstegskombo för 20.000. Har fortfarande inte kunnat smälta detta riktigt...

...glöm inte högtalarna som Morello petade in i det paketet: B&W N801 :!: *asg* :twisted:

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-10-07 10:07

Kan hålla med om att man hör mest skillnad på först högtalare sedan stärkare och sist signalkällan men dvdspelare för 100 spänn används bäst som askkopp om man tar bort överdelen :twisted:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-07 10:24

Hej Hotspur!

Din kritik mot Pioneers DVD-spelare ser jag nu mer som mycket rolig underhållning!

Och hur kan jag tycka det då?

Jo. Jag vet inte om du läst MoLten under tidigare år. Där gavs Pioneer rejält svidande kritik under många år! Det var deras "Legato Link" som kritiserades. Pioneer i Sverige är dock såpass förståndiga (och trevliga!) att de ser skillnaden i att kritisism av verkliga prestanda och subjetiva åsikter. Nu när Pioneer har lyckats göra en produkt som är väldigt bra, så har därmed den tidigare kritiken försvunnit. Pioneer har dock alltid på något vis uppskattat LTS synpunkter, varför vet jag ej.

Då kan man om man vill se det komiska i situationen att vi har här dig och några till personer som kritiserar Pioneers spelare generellt och i synnerhet 668:an*, och vi har LTS tekniksektion som helt har vänt i frågan vad gäller Pioneers försök till goda avspelare.

* fortfarande har inga "bevis" farmgått, men det lanseras som "sanningar", om ordvalen hade varit mer åt hållet "jag tycker att..." så hade det varit helt okej att tycka så. Därför tror jag att kritiken mot vissa uttalanden blivivt ganska mycket större än den hade behövt bli om uttalandet från början hade varit mer baserat på inkoppling i en specifik anläggning, hur det lät i det rummet, med den typen av musik och egna preferanser, etc.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-07 10:38

Ja blev överraskad att min polare tyckte dvd var bättre än det andra, för man har ju hört att det skall vara tvärtom men han tyckte tvärtom.

Kraniet, varför tyckte du det var konstigt att han hade Harmony oc Thule innan (hade det ca 5 år)??
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-07 10:45

mats skrev:
Kraniet, varför tyckte du det var konstigt att han hade Harmony oc Thule innan (hade det ca 5 år)??

med tanke på hur det låter? 8)

(skämtar.. alla har ju sin smak.. jag förstår inte dom(min mamma tex) som gillar bruna bönor med fläsk heller..)

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-07 11:39

"Kan hålla med om att man hör mest skillnad på först högtalare sedan stärkare och sist signalkällan men dvdspelare för 100 spänn används bäst som askkopp om man tar bort överdelen."

Jag håller ju med om att det i slutändan är mellan olika högtalare (och deras placering) som man upplever de största skillnaderna i ljud. Självklart. Men varje gång då jag jämfört mer eller mindre exklusiva högtalare tillsammans med bättre respektive sämre elektronik har jag kommit fram till i princip samma slutsats: Att slutresultatet blir AVSEVÄRT bättre då man väljer elektronik av lika hög klass (och ofta då ungefär lika högt pris) som högtalarna än då man kör med mycket billigare elektronik. Så pass mycket bättre i mina öron att det känns som att prisskillnaden blir motiverad om man vill ha dessa högtalare. (Eller, om man då inte har cashen för alltihopa, att det isåfall kan vara vettigare att gå ner i kvalitet/pris på samtliga komponenter).

Detta är mina personliga erfarenheter, men dom råkar stämma överens med det mesta som skrivs i hifipressen. (Och fy på mig som råkar hålla med pressen i den här frågan, eller hur? Man måste ju tycka att allt dom skriver är skit?).

Att t.ex. ha en Pioneer-DVD för 1000 spänn i samma system som ett par B&W 801 känns för min del, spontant, helt bisarrt! Dock ska jag ärligt säga att jag personligen inte lyssnat på någon av de nya Pioneer-modellerna (det ska göras), men MÅNGA andra dvd-/multimaskiner i billiga prisklasser och jag har aldrig någonsin gått igång på ljudet dom förmedlat.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-07 12:48

Självklart är det som du skriver, Blå. Apparaterna sitter ju i en kedja och byter man någon vilken det än må vara till en bättre, så blir det bättre (såvida man inte fastnat i matchningskarusellen förstås, men då stämmer ju inget i helhetsljudet ändå är det vanligaste).

Resonemangen med att lägga en viss summa pengar eller kvalitet på sin anläggning här eller där, är nog mest relevanta då köparen har en viss summa pengar som han/hon tänkt spendera och vill ha ett önskat totalljud som är så bra som möjligt. Det är då man kan ta fram exempel på var man bör lägga mest pengar. Ganska snabbt inser man att det är högtalarna som är potentiellt mest ljudförstörande, osv.

Men visst, det blir alltid bättre att byta ut sunkförstärkaren mot finifinförstärkaren, även om man har Radiolahögtalare. Men det blir troligen bättre som helhet att byta bort högtalarna till bättre först, och sedan titta efter en ny förstärkare också (om pengarna räcker).

P.S. Själv skulle jag inte vara skraj att använda en billig DVD-spelare till ett par B&W 801 Nautilus, förutsatt att jag inte har råd med finare DVD-spelare. Bara DVD-spelaren är en bra sådan så är det helt okej. Jag har testat en hel del DVD- och CD-spelare blint och kom då fram till att det var mycket liten koppling mellan pris och prestanda, ingen koppling alls egentligen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-07 13:00

E Kraniet vad menar du?`Harmony och Thule är ju finfina märken för audiofiler och därmed har de bra ljud. det har jag i alla fall läst att många tycker.

Som sagt det finns olika grupper

Gruppen som säger att allt som kostar under 15 000 kr för en dvd kan inte vara bra, finns säkert utan att de har testat det.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-07 13:02

Jag har testat en hel del DVD- och CD-spelare blint och kom då fram till att det var mycket liten koppling mellan pris och prestanda, ingen koppling alls egentligen.

Inget nytt under solen alltså... Allt är som det brukar i LTS-land, de bästa komponeterna är redan uppfunna och de är dessutom löjligt billiga: lugnt och tryggt! :twisted:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-07 13:14

Hotspur skrev:
Jag har testat en hel del DVD- och CD-spelare blint och kom då fram till att det var mycket liten koppling mellan pris och prestanda, ingen koppling alls egentligen.

Inget nytt under solen alltså... Allt är som det brukar i LTS-land, de bästa komponeterna är redan uppfunna och de är dessutom löjligt billiga: lugnt och tryggt! :twisted:

Err, är det inte bra att det finns apparater som är bra, även i rimliga prisklasser?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-07 13:21

är det inte bra att det finns apparater som är bra, även i rimliga prisklasser

Nej, det är jättedumt. *ironi* Särskilt dumt är det däremot att det finns folk, ja hela sekter, som indirekt lurar osäkra hifi-entusiaster att satsa på usla DVD-spelare - vilka låter så illa att dom inte duger som CD-spelare ens i den enklaste anläggning! 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-07 13:28

Åja, ta i lagom... Min H/K DVD10 låter trevligt som CD-spelare (när den nån gång emellanåt lyckas läsa skivorna dvs.) :lol: :evil:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-10-07 13:37

Inget nytt under solen alltså... Allt är som det brukar i LTS-land, de bästa komponeterna är redan uppfunna och de är dessutom löjligt billiga: lugnt och tryggt!

Det dumt att betala för mycket.... 8O 8O

Själv upplever jag det t.ex. som väldigt svårt att höra skillnad mellan olika cdspelare och dvdspelare, skillnaderna är väldigt små, i alla fall de gånger jag testat och jämfört.
Är därför inte särskilt förvånad över att det kan finnas billiga spelare som kan vara bra, likväl som det säkert finns dyra som är bra också.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-07 13:38

Det är vad du tycker Hotspur. Din smak är din och är inte något som vi andra skall tycka. Om jag har förstått dig rätt så tycker du att min kompis som tyckte att hans Pioneer Dvd 757 (som han köpte beggat för 4000 kr) är dum i skallen eftersom han hade en Harmony dac och en fin Thule cd. Men han sa att dvdn lät bättre när han spelar cdskivor.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-07 13:42

Jag håller med hifirocker. Det går helt i linje med mina lyssningsintryck. Jag känner faktiskt inte igen något av det hotspur påstår.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-10-07 13:45

Fast egentligen Tottenham (heja Newcastle ;-) )

Varför bryr vi oss ??
Tycker man att en 1000pix spelare låter helt ok så har man sas diskat sig själv. Då är det revaxör som gäller eller att man kommer hem till mig och lyssnar på bra grejer 8)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-07 13:46

Hotspur det finns folk som inte hört talas om den berömde Mats/HifiMats eller Lts, men de gillar 668/575 osv ändå.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-07 13:50

Tycker man att en 1000pix spelare låter helt ok så har man sas diskat sig själv. Då är det revaxör som gäller eller att man kommer hem till mig och lyssnar på bra grejer
Med den inställningen förstår jag varför man inte kan tycka att en DVD-spelare för 1000kr låter helt ok... Då har man ju liksom bestämt sig redan vad det är man ska höra.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-07 13:52

Om jag har förstått dig rätt så tycker du att min kompis som tyckte att hans Pioneer Dvd 757 (som han köpte beggat för 4000 kr) är dum i skallen eftersom han hade en Harmony dac och en fin Thule cd. Men han sa att dvdn lät bättre när han spelar cdskivor.

Då har du missförstått mig (med flit?). Jag skrev att hans
konstaterande "ter sig märkligt", inget annat :!: 8O
Vore jagi hans kläder skulle jag kört 757 som drive till dacen.
Senast redigerad av Hetsporren 2004-10-07 13:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-07 13:53

"Err, är det inte bra att det finns apparater som är bra, även i rimliga prisklasser?"

Jo visst, det är bra. Men man måste också fråga sig HUR bra dessa produkter rimligtvis kan vara? Jag kan t.ex. tänka mig att en Pioneer-DVD för 1000 spänn kan göra ett hyggligt jobb tillsammans med en HK-receiver och ett litet Mission-högtalarpaket för den som vill ha en billig och hyfsad hemmabio och kunna lyssna på musik lite då och då. Bra i sitt rätta sammanhang med andra ord.

Men att para ihop en dvd-spelare för 1000 spänn och använda den för musiklyssning med ett par B&W 801... Den saken ska det till väääldigt mycket mer än några kontroversiella hifientusiaster på nätet för att lyckas övertyga mig om.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-07 13:57

Men att para ihop en dvd-spelare för 1000 spänn och använda den för musiklyssning med ett par B&W 801... Den saken ska det till väääldigt mycket mer än några kontroversiella hifientusiaster på nätet för att lyckas övertyga mig om

För mig är det väldigt enkelt, jag har ju en Pioneer-DVD i just den prisklassen och kan bara skaka på huvudet åt dessa märkliga påståenden... Men, den funkar alltså bra (ljudkvalitetmässigt) som drive!

PS: Mats; hoppas du läste mitt svar, ang. din tolkning av vad jag tyckte om din kompis, på förra sidan?
Senast redigerad av Hetsporren 2004-10-07 13:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-07 13:58

Blue - blanda nu inte ihop koncepten... "bra" och "ingen färgning kunnat konstateras" verkar på många håll inte vara samma sak. (konstigt nog!)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-07 13:59

"bra" och "ingen färgning kunnat konstateras" verkar
på många håll inte vara samma sak. (konstigt nog!)

- Verkligen konstigt, Nattlorden! *ironi* :twisted:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-07 14:01

Bild

Nästa

Återgå till Generellt om hifi