Richard skrev:"Oblint" kan man höra skillnad på nästan vad som helst - det beror på humör, lyssningsnivå, kaffeintag mm. Märket på apparaten- speciellt om den har religiös innebörd och man är troende, påverkar naturligtvis mycket.

*
Det var därför vi testade "blint" mellan Denon avr 1507 och linn 5103/5125. Resultatet blev att linnkombon såldes.
(*)
Det är på detta osunda sätt som våra kära hifitidningar och recencenter testar apparater.
Jag tolkar testat mellan Denon AVR 1507 och Linn 5103/5125 som underbetyg för Linn snarare än nödvändigtvis bra betyg för Denon.
Nu säger jag inte att Denonmodellen är dålig, tvärtom men däremot tolkar jag det som att Linnsystemet var underlägset.
Talar vi om konceptet bioreceiver vs stereoförstärkare så beklagar jag mycket, men jag håller på stereoförstärkaren och devisen "less is more".
För biobruk ser jag hellre försteg + slutsteg och hoppas att det kommer ut fler försteg på marknaden. En intressant tanke för mig vore t.ex ett bioförsteg med alla format, bra komponenter etc för 7-8000 kronor. Detta paras med en stereoförstärkare som driver frontarna och små monoblock (t.ex Vincent SP-997) till center och surround.
För min del har jag en receiver men efter att diskussionerna kring dessa tingestar inriktat sig på uppskalning och HDMI istället för ljudkvalitet och kraft har jag återgått till stereo och den dagen en ny receiver behövs får det bli försteg/slutsteg i någon form.
Förövrigt har ju stereon av hederlig 2-kanalstyp börjat leva upp igen vilket är mycket trevligt.
Edit: angående blindlyssningen.
Har man på förhand bestämt sig för hur det låter och vilken skillnad det är kan man ju rent ut sagt ljuga och påstå att skillnaden är enorm.
Jag ser rent av förutfattade meningar vid lyssning som ett mycket större problem än själva öppet/blint-delen. Jag tänker då på t.ex den ljudskillnad kablar sägs ge. Det tyder på att man på förhand "bestämt sig" för hur det ska låta och sedan skriver det istället för att tänka om och lyssna på hur det faktiskt låter.