Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-15 09:55

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:Om det finns folk som vill få så opåverkat ljud så billigt som möjligt, så är det väl dom som verkligen vill höra musiken, inte dom som medvetet/omedvetet påverkar ljudet?

Och på vilket sätt påverkar Linns elektronik musiken? T.o.m. din överstepräst IÖ har ju förklarat att han inte ser några fel med deras elektronik.

/ B

Slutstegen mäter inte alls bra. Färgningen av ljudet är uppenbar.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-10-15 09:57

subjektivisten skrev:Sakfrågor har väl aldrig varit intressant för mats och bill?

Jo om det är viktiga sakfrågor och inte tjafsfrågor med dig. Jag är en viktig person seru, min bäste vän. Jag kommer upp till dig för en kopp kaffe, vi ses :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-15 10:13

Magnuz skrev:
Harryup skrev:När vi nu är inne på Linn igen så vet jag ingen som pratat om att köpa Linn elektronik men inte en CD eller skivspelare.
Eller köpa deras högtalare men inte elektronik eller signalkälla.
Måste väl vara vanligare i typ England, men förekommer det i Sverige.
Själv har jag inget emot signalkällorna men hitills bara hört en högtalare jag gillat Linn Sara. Elektroniken i sig har jag inte lyssnat till på evigheter.
Vet ni någon som inte köper signalkällan men väl resten?

Intressant. Jag tror att jag vid något eller några tillfällen haft Linn-förstärkare men andra signalkällor. Möjligen har jag också haft Linn-högtalare med annan elektronik någon gång.

Färgningen ligger enligt min mening numera mestadels i högtaleriet och i slutstegen, vilket jag ju förut visat i ett flertal trådar. Detta skapar det sk. linnljudet. De mätningar som finns visar att så är fallet. Kanalseparationen blandas ned till låga 45 db,( Linn klimax, stereophile , majik 2100, high fidelity) samtidigt som frekvensgången på vissa slutsteg diffar med nästan 2 db ( Linn 5125 ) inom det hörbara området.
Men de blindtester vi gjort mellan Denon avr 1507 versus 5103/5125 visar också att viss kompression införs i ljudbilden. Skillnaden mellan starkt och svagt var större med Denon avr 1507, samtidigt som basen gick djupare och hela ljudbilden upplevdes som renare.
------------------------------------------------------------------------------

Signalkällorna har dragit sig åt det mera neutrala hållet, med tiden.
Därför kan man nu köra tex surround med linngrejjor, utan att det låter illa om du kopplar in en vanlig digitaltvbox. Dvs. du behöver inte nödvändigtvis ha en signalkälla som heter linn först i kedjan längre, som det var förr.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-15 10:39

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Du förstod inte det jag skrev va?

Nåja, strunt samma. Men du kanske i fortsättningen kan avstå ifrån
att komma med en massa påhopp, när du ju vid det här laget borde
ha insett att oddsen är höga för att det som du tar som skäl att gå
till personangrepp, bara är något som du missförstått.

Jodå, jag förstod vad du skrev. Jag kan läsa och jag är inte dum. Men ibland är det helt enkelt ingen idé att fortsätta tjafsa.

Dessutom kommer jag inte "med en massa påhopp". Det är förstås en definitionssak. Vad är tex definitionen på
- En
- Enstaka
- Sällan
- Flera
- Ofta
- Oftast
- Massa
- Alltid

Osv.

För övrigt går jag mycket sällan till personangrepp. Återigen, det är en definitionsfråga, vissa är känsligare än andra, andra ställer högre krav på omgivningen än sig själva. Och vissa förstår inte att det som skrivs upplevs annorlunda än det som sägs, där man kan komplettera med minspel, tonfall osv.

Kort sagt, det gäller att läsa av omgivningen. Och agera därefter. Oavsett om man har, eller anser sig ha, rätt. Och oavsett om det är ett Internet-forum eller IRL.

Själv försöker jag lära mig av alla kontroverser här. Oavsett vad du eller andra tror så är det såväl lärorikt som intressant - och det finns mycket att "ta in" om man vill.

/ B

Bra att du övar och bra att du försöker lära dig. Då kanske det finns hopp om att vi i framtiden slipper läsa mera sådan här skit från dig:

Bill50x skrev:T.o.m. din överstepräst IÖ har ju förklarat...

Träna gärna på att sluta att tolka (misstolka/övertolka) och/eller fabulera ihop lögner också, så kanske vi slipper se även sådant här:

Bill50x skrev:...att han inte ser några fel med deras elektronik.

/ B

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-15 11:09

IngOehman skrev:Bra att du övar och bra att du försöker lära dig. Då kanske det finns hopp om att vi i framtiden slipper läsa mera sådan här skit:

Bill50x skrev:T.o.m. din överstepräst IÖ har ju förklarat...

Du får nog tåla att man ibland raljerar lite om din ställning här på Faktiskt. För många här är dina ord lika med lag, vare sig du gillar det eller inte.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-15 11:19

Richard skrev:
Färgningen ligger enligt min mening numera mestadels i högtaleriet och i slutstegen, vilket jag ju förut visat i ett flertal trådar. Detta skapar det sk. linnljudet. De mätningar som finns visar att så är fallet. Kanalseparationen blandas ned till låga 45 db,.......

O du Richard är säker på att du hör skillnad på en förstärkare
med en kanalseparation på säg(vid en given frekvens) 90dB
visavi en som uppvisar "låga" 45dB , allt annat lika, vid tex.
avlyssning av en mastertape eller en CD ?

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-10-15 12:01

Laila skrev:
Richard skrev:
Färgningen ligger enligt min mening numera mestadels i högtaleriet och i slutstegen, vilket jag ju förut visat i ett flertal trådar. Detta skapar det sk. linnljudet. De mätningar som finns visar att så är fallet. Kanalseparationen blandas ned till låga 45 db,.......

Jag kan inte se att det finns någon som hels anledning till att ta Richards omdömmen (om något som helst) på allvar utan att man helt enkelt får ta reda på sanningen från annat håll. Detta eftersom Richard gång efter gång visat sig vara både lättpåverkad och omdömmeslös. Tidigare ett lätt offer för någon överdriftig Linn-försäljare och numera offer för den nu gällande LTS-läran. :(

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-10-15 12:36

Ojojoj OJ så spännande det är. Kommer Bill att klara av detta, och vad kommer Subjetivisten att svara, kommer Ingvar att bli riktigt sur nu och framförallt är Richard så lättpåverkad som Prolinn påstår? Ja se fortsättningen på nästa sida.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-15 12:56

prolinn skrev:
Laila skrev:
Richard skrev:

Jag kan inte se att det finns någon som hels anledning till att ta Richards omdömmen (om något som helst) på allvar utan att man helt enkelt får ta reda på sanningen från annat håll. Detta eftersom Richard gång efter gång visat sig vara både lättpåverkad och omdömmeslös. Tidigare ett lätt offer för någon överdriftig Linn-försäljare och numera offer för den nu gällande LTS-läran. :(

Snälla prolinn, jag ställde en fråga till Richard, ingenting annat !
Please, blanda inte in mig i dina o Richards ev. mellanhavanden. :(

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-15 13:07

Laila skrev:
Richard skrev:

Det är inte säkert att jag gör, blint . Säkert är dock att en förstärkare som uppvisar sådana mätmässiga tillkortakommanden har ett medvetet designat ljud- eller inkompetenta konstruktörer.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-10-15 13:14

Bill50x skrev:Du får nog tåla att man ibland raljerar lite om din ställning här på Faktiskt. För många här är dina ord lika med lag, vare sig du gillar det eller inte./ B

Eftersom det enda du säkert kan veta rör dig själv så är den enda slutsatsen jag kan dra att det är du själv mottar IÖ's ord som lag. Det tycker jag du ska sluta med, liksom sluta att projicera de sidor hos dig du inte riktigt gillar på andra.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-10-15 13:17

dimitri skrev:
Bill50x skrev:Du får nog tåla att man ibland raljerar lite om din ställning här på Faktiskt. För många här är dina ord lika med lag, vare sig du gillar det eller inte./ B

Eftersom det enda du säkert kan veta rör dig själv så är den enda slutsatsen jag kan dra att det är du själv mottar IÖ's ord som lag. Det tycker jag du ska sluta med, liksom sluta att projicera de sidor hos dig du inte riktigt gillar på andra.

The defender of IÖ :)

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-15 13:24

prolinn skrev:
Laila skrev:
Richard skrev:

Hahaha! Är du säker på att du inte är en ståuppare?

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-10-15 13:24

matså skrev:The defender of IÖ :)

Kort minne?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-10-15 13:26

dimitri skrev:
matså skrev:The defender of IÖ :)

Kort minne?

Jo det är jävligt bra men som du säger kort. Jag vet inte om du har tvärtom gått emot IÖ, här bara beundrade jag dig för ditt fina försvarstal för IÖ :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-15 13:47

Richard skrev:
Laila skrev:
Richard skrev:

Det är inte säkert att jag gör, blint *. Säkert är dock att en förstärkare som uppvisar sådana mätmässiga tillkortakommanden har ett medvetet designat ljud- eller inkompetenta konstruktörer.

Du antyder alltså att du kanske skulle höra skillnad "oblint" ? :D

* Min understrykning

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-15 14:37

"Oblint" kan man höra skillnad på nästan vad som helst - det beror på humör, lyssningsnivå, kaffeintag mm. Märket på apparaten- speciellt om den har religiös innebörd och man är troende, påverkar naturligtvis mycket. :) *

Det var därför vi testade "blint" mellan Denon avr 1507 och linn 5103/5125. Resultatet blev att linnkombon såldes.

(*)
Det är på detta osunda sätt som våra kära hifitidningar och recencenter testar apparater.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-15 15:13

Richard skrev:"Oblint" kan man höra skillnad på nästan vad som helst - det beror på humör, lyssningsnivå, kaffeintag mm. Märket på apparaten- speciellt om den har religiös innebörd och man är troende, påverkar naturligtvis mycket. :) *

Det var därför vi testade "blint" mellan Denon avr 1507 och linn 5103/5125. Resultatet blev att linnkombon såldes.

(*)
Det är på detta osunda sätt som våra kära hifitidningar och recencenter testar apparater.

Jag tolkar testat mellan Denon AVR 1507 och Linn 5103/5125 som underbetyg för Linn snarare än nödvändigtvis bra betyg för Denon.

Nu säger jag inte att Denonmodellen är dålig, tvärtom men däremot tolkar jag det som att Linnsystemet var underlägset.

Talar vi om konceptet bioreceiver vs stereoförstärkare så beklagar jag mycket, men jag håller på stereoförstärkaren och devisen "less is more".

För biobruk ser jag hellre försteg + slutsteg och hoppas att det kommer ut fler försteg på marknaden. En intressant tanke för mig vore t.ex ett bioförsteg med alla format, bra komponenter etc för 7-8000 kronor. Detta paras med en stereoförstärkare som driver frontarna och små monoblock (t.ex Vincent SP-997) till center och surround.

För min del har jag en receiver men efter att diskussionerna kring dessa tingestar inriktat sig på uppskalning och HDMI istället för ljudkvalitet och kraft har jag återgått till stereo och den dagen en ny receiver behövs får det bli försteg/slutsteg i någon form.

Förövrigt har ju stereon av hederlig 2-kanalstyp börjat leva upp igen vilket är mycket trevligt.

Edit: angående blindlyssningen.

Har man på förhand bestämt sig för hur det låter och vilken skillnad det är kan man ju rent ut sagt ljuga och påstå att skillnaden är enorm.

Jag ser rent av förutfattade meningar vid lyssning som ett mycket större problem än själva öppet/blint-delen. Jag tänker då på t.ex den ljudskillnad kablar sägs ge. Det tyder på att man på förhand "bestämt sig" för hur det ska låta och sedan skriver det istället för att tänka om och lyssna på hur det faktiskt låter.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-15 15:46

Bill50x skrev:Du får nog tåla att man ibland raljerar lite om din ställning här på Faktiskt. För många här är dina ord lika med lag, vare sig du gillar det eller inte.

/ B

Vart finner du dessa personer? Jag har inte sett någon sådan person så det är nog lite Alfons Åberg över ditt uttalande.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-10-15 15:59

AVR4000 skrev:Edit: angående blindlyssningen.

Har man på förhand bestämt sig för hur det låter och vilken skillnad det är kan man ju rent ut sagt ljuga och påstå att skillnaden är enorm.

Jag ser rent av förutfattade meningar vid lyssning som ett mycket större problem än själva öppet/blint-delen. Jag tänker då på t.ex den ljudskillnad kablar sägs ge. Det tyder på att man på förhand "bestämt sig" för hur det ska låta och sedan skriver det istället för att tänka om och lyssna på hur det faktiskt låter.

Men om det är blint så kan man ju inte bestämma sig för något i förväg eftersom man inte vet vilket det är. Om ett blindtest är korrekt genomfört kommer ju ens förutbestämda utsagor fördela sig slumpmässigt, och således inte generera något hållbart resultat. Eller hur menar du?

Tillagt: "t"
Senast redigerad av Almen 2008-10-15 17:59, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-15 16:06

Almen skrev:

Men om det är blint så kan man ju inte bestämma sig för något i förväg eftersom man inte vet vilket det är. Om ett blindtest är korrekt genomför kommer ju ens förutbestämda utsagor fördela sig slumpmässigt, och således inte generera något hållbart resultat. Eller hur menar du?

Jo det kan man om man vet vad som skall testas.
Om man testar en Linn emot en Denon och man gärna vill att Denon skall vara minst lika bra så kan man medvetet eller undermedvetet undgå att höra skillnad.

Testar man kablar och vet om det så kan det ju passa vissa att man inte hör någon skillnad och då kanske det blir lite självuppfyllande.

Bäst är givetvis om man inte vet vad som skall testas så att man inte vet att ett 0 resultat skulle vara passande för vad man tror sig veta.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-10-15 16:59

Almen skrev:

Men om det är blint så kan man ju inte bestämma sig för något i förväg eftersom man inte vet vilket det är. Om ett blindtest är korrekt genomför kommer ju ens förutbestämda utsagor fördela sig slumpmässigt, och således inte generera något hållbart resultat. Eller hur menar du?

om man ex lyckas identifiera en av apparaterna som Denon blir väl inte testet objektivt utan ett subjektivt utryck?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-10-15 17:09

Harryup skrev:
Almen skrev:

Om man testar en Linn emot en Denon och man gärna vill att Denon skall vara minst lika bra så kan man medvetet eller undermedvetet undgå att höra skillnad.

Testar man kablar och vet om det så kan det ju passa vissa att man inte hör någon skillnad och då kanske det blir lite självuppfyllande.

Men AVR4000 postulerade stora upplevda skillnader, inte nollresultat.

PS Tänk vad "vissa" är dumma, va?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-15 17:30

dimitri skrev:

En mycket märklig slutsats.

Om jag trodde blint på allt IÖ säger skulle jag väl knappast gå i clinch med honom? Jag ser däremot ett antal personer här, som jag inte vill hänga ut eller namnge, som i princip accepterar i stort sett allt som han säger. Som stadigt refererar till tex 15 år gamla mätningar eller tillstyrker tex F/E-metodens förträfflighet.

Inget fel i detta, ofta(st) har IÖ en stadig grund när det gäller mångt och mycket inom hifin. Såvitt jag kan bedöma i alla fall. Men det är en viss skillnad att acceptera de kunskaper han har och att okritiskt använda dessa till att försvara ditten och datten av ens egna påståenden.

Även om jag stark ogillade tex en LP12:a så skulle jag inte komma på tanken att referera till en undersökning eller mätningar gjorda på en spelare som på många väsentliga punkter avviker från vad som kan köpas idag. För att ta ett exempel.

Jag själv har ju tex dömt ut direktdrift för att jag för 25 år sedan hade en sådan spelare som var urusel. Och det är ju fel. Men å andra sidan har jag inte den pondus och rika kunskap som vissa andra här har och min åsikt torgförs inte av andra som någon absolut sanning.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-15 17:49

Harryup skrev:

mvh/Harry

Fast vi två som lyssnade trodde båda innan lyssningen att denonreceivern skulle låta sämre än förstärkarekombinationen för 90000:- . Prisskillnaden var ju 87500 :- !

Vi hade alltså snarare förutfattade meningar åt det motsatta hållet som harryup påstår. Blindtestet visade att i detta fall var billigast bäst.

Skillnaden var ju uppenbar: 8 - 2 till Denons favör.

När vi sedan lyssnade öppet ( min vän med tunedemmetoden, jag själv med "hifimetoden" ) upplevdes skillnaderna som än större.
(Kanske var den senare, öppna lyssningen utsatt för en aning placebo- eftersom blindtest-lyssningen innan visade på att denonreceivern lät klart bäst.)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-15 17:54

Almen skrev:

Almen, du har ju alldeles rätt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-10-15 18:02

Britt-Gunnar skrev:om man ex lyckas identifiera en av apparaterna som Denon blir väl inte testet objektivt utan ett subjektivt utryck?

Nja, det beror ju på vad testet var tänkt att göra. Det måste man ju bestämma innan.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-15 18:03

Richard skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harry

Fast vi två som lyssnade trodde båda innan lyssningen att denonreceivern skulle låta sämre än förstärkarekombinationen för 90000:- . Prisskillnaden var ju 87500 :- !

Vi hade alltså snarare förutfattade meningar åt det motsatta hållet som harryup påstår. Blindtestet visade att i detta fall var billigast bäst.

Skillnaden var ju uppenbar: 8 - 2 till Denons favör.

När vi sedan lyssnade öppet ( min vän med tunedemmetoden, jag själv med "hifimetoden" ) upplevdes skillnaderna som än större.
(Kanske var den senare, öppna lyssningen utsatt för en aning placebo- eftersom blindtest-lyssningen innan visade på att denonreceivern lät klart bäst.)

Jag svarade generellt på Almen's svar. Ni kanske ville att Denon konfigurationen skulle vara bäst men trodde att Linn skulle vinna.
Min poäng är att för att verkligen kalla den blinda testen för perfekt(are) utförd så borde ni inte ens veta vad som skall testas. För ni förväntade ju er ett resultat, ni borde inte ens ha gjort det. Sen att det blev åt andra hållet är ju bra ifs när det gäller denna testen.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-15 18:08

Bill50x skrev:
Om jag trodde blint på allt IÖ säger skulle jag väl knappast gå i clinch med honom? Jag ser däremot ett antal personer här, som jag inte vill hänga ut eller namnge, som i princip accepterar i stort sett allt som han säger. Som stadigt refererar till tex 15 år gamla mätningar eller tillstyrker tex F/E-metodens förträfflighet.

Hoppsan !

Hur kan ett tillstyrkande av "F/E-metodens förträfflighet" innebära/medföra att man
"i princip accepterar i stort sett allt som han* säger." ?

*iö.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-15 18:08

Almen skrev:
Britt-Gunnar skrev:om man ex lyckas identifiera en av apparaterna som Denon blir väl inte testet objektivt utan ett subjektivt utryck?

Nja, det beror ju på vad testet var tänkt att göra. Det måste man ju bestämma innan.

Fast det svåra är ju också att tolka resultatet.
Vad är en liten skillnad? När blir skillnaden stor? Blir skillnaden större när den är åt "rätt" håll? Upplever alla skillnaderna lika så att dom går att någorlunda jämföra?
För testledaren skall ju resultatet helst inte bli något "vad var det jag sa".
Tror IÖ och Svante kan allt om svårigheterna med detta.

mvh/Harry

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi