Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-15 18:11

AVR4000 skrev:
Richard skrev:"Oblint" kan man höra skillnad på nästan vad som helst - det beror på humör, lyssningsnivå, kaffeintag mm. Märket på apparaten- speciellt om den har religiös innebörd och man är troende, påverkar naturligtvis mycket. :) *

Det var därför vi testade "blint" mellan Denon avr 1507 och linn 5103/5125. Resultatet blev att linnkombon såldes.

(*)
Det är på detta osunda sätt som våra kära hifitidningar och recencenter testar apparater.

AVR 4000 skrev:
Jag tolkar testat mellan Denon AVR 1507 och Linn 5103/5125 som underbetyg för Linn snarare än nödvändigtvis bra betyg för Denon.

Visst kan det vara så. Dock har andra apparater vi lyssnat till alltid låtit sämre än linn förut, vilket kan bero på en mängd olika saker...

Nu säger jag inte att Denonmodellen är dålig, tvärtom men däremot tolkar jag det som att Linnsystemet var underlägset.

Talar vi om konceptet bioreceiver vs stereoförstärkare så beklagar jag mycket, men jag håller på stereoförstärkaren och devisen "less is more".

Less is more? det låter som en reklamslogan. Har du hört det av en handlare eller läst det i en tidning ? Jag skulle snarare tolka "less is more" som att med mindre elektronik i lådan fast med högre pris- bättre lönsamhet för tillverkaren !

Det finns ingen som helst elektroniklag som säger att "less is more" skulle stämma. Snarare gör stora försäljningsserier av apparater att man kan sälja mer elektronik billigare- more is cheaper ! Så är ju fallet med många hemmabioreceivrar.

Kom också ihåg att den "voodoo" reklam som postulerar högre kvalitet på enskilda komponenter som tex ic-kretsar eller kondensatorer till stor del är rent nys. Något som undertecknad fick lära sig för snart ett år sedan av herr morello.
Konstruktionen blir så bra som konstruktörens begåvning medger!

Sedan är det ytterligare ett plus i många fall att hemmabioreceivers är konstruerade efter " a straight wire with a gain"- konstruktörerna har helt enkelt inte haft tid/ råd att använda "soundshaping" eller andra hyss för att få produkten att låta annorlunda än andra konkurrenter...
Odogmatisk sekt- granskare

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-10-15 18:16

Harryup skrev:Jag svarade generellt på Almen's svar. Ni kanske ville att Denon konfigurationen skulle vara bäst men trodde att Linn skulle vinna.
Min poäng är att för att verkligen kalla den blinda testen för perfekt(are) utförd så borde ni inte ens veta vad som skall testas. För ni förväntade ju er ett resultat, ni borde inte ens ha gjort det. Sen att det blev åt andra hållet är ju bra ifs när det gäller denna testen.mvh/Harry

Jag har svårt att tänka mig att linnägaren ville att Denon skulle vara bäst.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-15 18:18

Richard skrev:Sedan är det ytterligare ett plus i många fall att hemmabioreceivers är konstruerade efter " a straight wire with a gain"- konstruktörerna har helt enkelt inte haft tid/ råd att använda "soundshaping" eller andra hyss för att få produkten att låta annorlunda än andra konkurrenter...

Dina antaganden. DU har ingen aning hur receivers är konstruerade hos dom japanska leverantörerna. Och du har ingen aning om dom har haft mera råd eller mera tid. Dina gissningar skriver du som om det vore sanningar.

Varför gör du så?

Varför skriver du inte : Jag tror det är så här eller Jag tycker det verkar vara så här?

Eller presentera källorna för dessa påstående och referera gärna till dom i dina inlägg.

mvh/Harry

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-10-15 18:25

Bill,
Måhända var min slutsats märklig, men vi är väl överens att du kan vara säker enbart på det du du själv tycker och tänker eller hur? Hur ska jag då uppfatta dina ord "För många här är dina ord lika med lag" (till IÖ)? Du gör dig sas till uttolkare av andras tankar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-15 18:28

dimitri skrev:Bill,
Måhända var min slutsats märklig, men vi är väl överens att du kan vara säker enbart på det du du själv tycker och tänker eller hur? Hur ska jag då uppfatta dina ord "För många här är dina ord lika med lag" (till IÖ)? Du gör dig sas till uttolkare av andras tankar.

Jag tolkar inga tankar. Jag läser innantill vad som skrivs.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-15 18:30

dimitri skrev:
Harryup skrev:Jag svarade generellt på Almen's svar. Ni kanske ville att Denon konfigurationen skulle vara bäst men trodde att Linn skulle vinna.
Min poäng är att för att verkligen kalla den blinda testen för perfekt(are) utförd så borde ni inte ens veta vad som skall testas. För ni förväntade ju er ett resultat, ni borde inte ens ha gjort det. Sen att det blev åt andra hållet är ju bra ifs när det gäller denna testen.mvh/Harry

Varför det ? En möjlig förklaring kan kanske vara att Linnägaren
då skulle kunna avyttra sin Linnapparat, köpa en Denon, o ev.
få både "bättre ljud" o pengar över till annat. :wink:

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-10-15 18:33

Bill50x skrev:

/ B

OK, då förstår jag, fast jag själv måste i så fall ha missat att någon på forumet hade skrivit "hans (dina) ord är lag för mig" om (till) vederbörande.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-10-15 18:42

Laila skrev:
dimitri skrev:

Varför det ? En möjlig förklaring kan kanske vara att Linnägaren
då skulle kunna avyttra sin Linnapparat, köpa en Denon, o ev.
få både "bättre ljud" o pengar över till annat. :wink:

Visst, allt är möjligt. Jag tror dock att en stolt ägare till en 100KKR anläggning (oftast) tenderar att försvara/rättfärdiga sin investering. Ungefär som ägare till en kabel för att antal kkr.
Dessutom så gjordes testet blint. Ok, det går säkert att memorera skillnader mellan apparaterna från den öppna lyssningen och kunna pricka dem blint om skillnader är tillräckligt stora. Men då får man anmärka att om skillnader finns och framför allt om dessa är så stora så måste det innebära att minst en av uppsättningarna färgar, dvs förvränger.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-15 18:46

Det är mycket enkelt för mig att köra med devisen "less is more" i fallet förstärkare för mitt personliga bruk.

Vanligtvis brukar stereoförstärkare tas fram av mer ljudinriktade märken. Receivrar är i högre grad en massprodukt, framförallt i lägre prisklasser. Ovanpå det har diskussionerna kring receivrar vridits mot att diskutera uppskalning, antalet HDMI-anslutningar o.dyl istället för ljudkvalitet och prestanda på det området. Receivrar rasar som stenar i värde oavsett hur bra konstruktionen är så fort modellen saknar livsnödvändiga ting som HDMI och autokalibrering.

Debatten har rasat förr men uttrycket "less is more" gäller i min anläggning och oavsett om Denon tillverkar miljontals AVR 1507 eller några hundra hjälper inte det mig, i min anläggning.

Det finns ett antal riktigt vassa receivrar som kan konkurrera med stereosystem i rent välljud - men det kostar en slant. Det närmaste märket jag skulle kunna tänka mig idag, med tanke på ljud och matchning mellan högtalarna är Arcams AVR3x0-serier eller varför inte deras för/slutstegskombinationer i FMJ-serien på hemmabiofronten. Alltså om jag idag skulle köpa någon nya hemmabioprodukt.

Jag har en receiver hemma, STR-VA333ES. Den är mycket trevlig men i stereoljud får den stryk av MF X-T100. Då tillåter jag mig att betrakta Sonyn som en extremt välbyggd och bra receiver och jag är mycket nöjd. Så nöjd att jag rent ut sagt inte ser någon ersättare som riktigt kan kombinera de egenskaper jag vill ha utan att priset drar iväg rejält.

Då jag lyssnar på musik övervägande delen av tiden är det stereoförstärkare som tilltalar mig. Köper jag en receiver är det för surroundljud men inte för att driva frontarna.

Förstegsdelen är enklare att få till bra i en receiver men strömförsörjning och slutsteg är knöligare. Då får man köpa externa slutsteg eller en stereoförstärkare.

Att jag anser stereoförstärkare vara överlägsna är något jag själv kommit fram till. Därmed inte sagt att de slår "alla" receivrar. Däremot att jag inte är motiverad att köpa en receiver för över 20.000 kronor till mitt användande när en stereoförstärkare för halva summan eller lite mer gör jobbet mycket bra. Hade Musical Fidelity och YBA tillverkat receivrar hade jag nog tänkt annorlunda.;)

Förövrigt tycker jag att Yamahas stereokombination CD-S2000 och dess matchande förstärkare är avsevärt sexigare än en receiver för samma pris som S2000-förstärkaren. Förlåt men så är det.;)

Att proklamera att receivern är masstillverkad hjälper inte mig i min anläggning. Hur mycket man än masstillverkar så kommer man inte undan det faktum att en riktigt bra receiver av god klass på allt kostar. Man får inte en receiver med bra kraft, superljud m.m för 5000 kronor. Hur roligt det än skulle vara.

Att jag gillar stereoförstärkare mer beror på att jag föredrar deras ljudkvalitet kontra pris. Har inget emot receivrar men jag är inte beredd att lägga de pengar som krävs för mitt användande. Jag kommer hellre billigare undan och för mig heter då svaret stereo. Förövrigt har jag som sagt svårt att se vad jag kan ersätta min Sony med. En begagnad toppmodell skulle ligga närmast till hands. Inte en Denon AVR-1507. :!:

Kör man mycket hemmabio köper man helt logiskt en receiver. Jag kör både och, mest musik, stereoförstärkaren var logiska vägen för mig. Min Sony är perfekt för biobruk och skulle den behöva bytas ut kollar jag en begagnad Marantz eller varför inte en Arcam AVR350 eller liknande.

Men jag föredrar den musikkvalitet jag får med min Musical Fidelity X-T100 och känner inte på något vis att jag valde fel och att jag skulle tagit en Denon istället. Absolut inget ont om Denon, men jag ser inte att de är Gud Fader inom förstärkare. D.v.s jag dyrkar inte märkets receivrar på det sättet. Dessutom föredrar jag deras stereoförstärkare.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-15 18:52

Men jag föredrar den musikkvalitet jag får med min Musical Fidelity X-T100 och känner inte på något vis att jag valde fel och att jag skulle tagit en Denon istället. Absolut inget ont om Denon, men jag ser inte att de är Gud Fader inom förstärkare. D.v.s jag dyrkar inte märkets receivrar på det sättet. Dessutom föredrar jag deras stereoförstärkare.

Det har du all rätt att tycka.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-15 19:01

dimitri skrev:
Bill50x skrev:

/ B

OK, då förstår jag, fast jag själv måste i så fall ha missat att någon på forumet hade skrivit "hans (dina) ord är lag för mig" om (till) vederbörande.

Du tar saken för bokstavligt. Mycket av det som skrivs är helt enkelt bara en upprepning av IÖ´s ståndpunkt eller så skrivs det hänvisningar till vad IÖ sagt eller gjort. Och det är ju inte så konstigt, karln vet ju oftast vad han pratar om och med det brinnande intresse och den tid han lagt ner så besitter han givetvis en enorm kunskap. Men det är en helt annan sak att som "utomstående" hänvisa till denna kunskap i alla möjliga sammanhang och mer upprepa det hela som ett mantra.

/ B

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-10-15 19:10

Alltså tolkar du hänvisningar till IÖ som ett bevis på att IÖs ord betraktas som lag. Eller hur?
Vi kan avsluta här kanske?

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-15 19:10

Skönt att vi har åsiktsfrihet.;)

Detta är som sagt mina åsikter och de går jag efter när jag köper in komponenter.

Den dagen hystering kring HDMI, uppskalning och autokalibrering som receiverns viktigaste egenskaper upphör och tillverkare och konsumenter istället riktar sig mot ljudet och kraften börjar det bli intressant med receivrar igen. Som det är nu upplever jag stiltje.

Då jag köpte min Sony 2003 upplevde jag att receivern var på stark frammarsch och att läget på ljudformatsfronten var stabilt. Likaså med anslutningar. Istället diskuterades kraft och ljud.

Då det var dags att köpa förstärkare i våras valde jag dock bort receivrarna. Dels för att jag redan har en jag är nöjd med (bättre stereoljud och kraft önskades), dels för att jag finner HDMI/uppskalnings/autokalibrerings-debatten rent sorglig. För att inte tala om den vansinniga värdeminskningen på receivrar bara för att de saknar nödtorften. Jag finner det smått obscent att en riktigt fin receiver som Marantz SR9600 och SR-14, Pioneer VSA-AX10xx, Harman/Kardon AVR8500 m.m rasa som stenar bara för att en överhypad Onkyo 606 o.dyl har... HDMI, uppskalning och autokalibrering (vilket Pioneer var först med i AX10 vad jag vet).

En stereoförstärkare känns för mig som en klart bättre investering ifråga om pris/prestanda/andrahandsvärde. Och autokalibering ser jag inget behov av, jag löste det "problemet" genom att välja rumsanpassade högtalare.;)

Dessutom har uppenbarligen stereon börjat leva upp igen. Tydligen fler som märker att två högtalare etc ger högre kvalitet än att klämma in 5.1 för samma pris. Åtminstone om musik är prioriterat. Kör man mest film köper man självfallet 5.1.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2008-10-15 19:21

Dessutom har uppenbarligen stereon börjat leva upp igen. Tydligen fler som märker att två högtalare etc ger högre kvalitet än att klämma in 5.1 för samma pris. Åtminstone om musik är prioriterat.

Jodå, sålde " hemmabioprylarna " för två år sedan. Ser dock en del film men det funkar utmärkt med två kanaler!
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-10-15 19:29

Jag kör både stereo och flerkanal i samma anläggning och tycker att det går utmärkt att kombinera, men det är nog klokt att utgå ifrån en bra tvåkanalsanläggning för att sedan bygga på med fler möjligheter.

Har man dessutom preout på sin hembiomaskin så kan man ju lätt använda sina slutsteg som man hade till sin tvåkanalsanläggning.

Vh Christer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-15 19:41

Bill50x skrev:Jag ser däremot ett antal personer här, som jag inte vill hänga ut eller namnge, som i princip accepterar i stort sett allt som han säger. Som stadigt refererar till tex 15 år gamla mätningar eller tillstyrker tex F/E-metodens förträfflighet.

Pinsamt att du inte kan vara man nog att säga vilka du antyder så dom kan försvara sig om det inte stämmer. Du sjunker längre och längre ner. XXX

Inlägg justerat. /V8
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-15 19:42

Bill50x skrev:Jag tolkar inga tankar. Jag läser innantill vad som skrivs.

/ B

Då får du fan söka till skolan igen för läsa verkar du inte klarar av.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-15 19:43

Tengil skrev:Jag kör både stereo och flerkanal i samma anläggning och tycker att det går utmärkt att kombinera, men det är nog klokt att utgå ifrån en bra tvåkanalsanläggning för att sedan bygga på med fler möjligheter.

Har man dessutom preout på sin hembiomaskin så kan man ju lätt använda sina slutsteg som man hade till sin tvåkanalsanläggning.

Vh Christer

Kör samma utan problem, framkanalerna går till stereoförsteget som går att bypassa volymen på så att man bara får en volym.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-15 19:44

AVR4000 skrev:Det finns ett antal riktigt vassa receivrar som kan konkurrera med stereosystem i rent välljud - men det kostar en slant. Det närmaste märket jag skulle kunna tänka mig idag, med tanke på ljud och matchning mellan högtalarna är Arcams AVR3x0-serier eller varför inte deras för/slutstegskombinationer i FMJ-serien på hemmabiofronten. Alltså om jag idag skulle köpa någon nya hemmabioprodukt.

Exakt VAD baserar du detta på? Jag antar vi snackar om så transparent ljud som möjligt, eller?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-15 20:06

dimitri skrev:Alltså tolkar du hänvisningar till IÖ som ett bevis på att IÖs ord betraktas som lag. Eller hur?
Vi kan avsluta här kanske?

Ja / B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-15 20:07

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Jag ser däremot ett antal personer här, som jag inte vill hänga ut eller namnge, som i princip accepterar i stort sett allt som han säger. Som stadigt refererar till tex 15 år gamla mätningar eller tillstyrker tex F/E-metodens förträfflighet.

Pinsamt att du inte kan vara man nog att säga vilka du antyder så dom kan försvara sig om det inte stämmer. Du sjunker längre och längre ner. Fy fan vilken pinsam person du är. :?

Känner du dig utpekad?

/ B

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-10-15 20:08

subjektivisten skrev:
AVR4000 skrev:Det finns ett antal riktigt vassa receivrar som kan konkurrera med stereosystem i rent välljud - men det kostar en slant. Det närmaste märket jag skulle kunna tänka mig idag, med tanke på ljud och matchning mellan högtalarna är Arcams AVR3x0-serier eller varför inte deras för/slutstegskombinationer i FMJ-serien på hemmabiofronten. Alltså om jag idag skulle köpa någon nya hemmabioprodukt.

Exakt VAD baserar du detta på? Jag antar vi snackar om så transparent ljud som möjligt, eller?

Vadå baserar?, menar du Blindtest-trasparens-nivåmatchat eller?
Sa du NAD?? -hörde inte...

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-15 20:57

subjektivisten skrev:

Transparent ljud? Skulle vi kunna enas om en sak: Transparent ljud och Denon är inte synonymt med varandra.

Sedan för min del talar jag om det totala intrycket av apparaten. Strömförsörjning, möjligheten att driva högtalarna bra, hög ljudkvalitet, bra försteg med bra dekodrar för Dolby Digital och DTS i olika former m.m.

Ljudnirvana nås inte med en Denon i lilla klassen och tyvärr, där står jag fast. Annars kanske Denon borde göra sina 15xx och 2xxx-serier till toppmodeller.;)

När det gäller Arcam t.ex är mitt intryck enbart gott när det gäller ljud. Ett märke jag gärna skulle leva med och som står med på min lista över intressanta alternativ som är värda att provlyssna.

Pioneers AX-10 och Marantz SR-14 betraktar jag som mycket gedigna bioförstärkare som inte heller gör bort sig i stereo.

Inte heller där skulle jag välja en liten Denon framför någon av dessa.

Som sagt. Jag har sannerligen inget emot Denon som märke. Tvärtom respekterar jag dem högt även om jag personligen föredrar Marantz i D&M Holdings. Däremot är jag tveksam till att Denon skulle vara så outstanding och slå alla möjliga konkurrenter.;)

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-10-15 21:37

AVR4000 skrev:
Pioneers AX-10 och Marantz SR-14 betraktar jag som mycket gedigna bioförstärkare som inte heller gör bort sig i stereo.

Håller med där. Har även lyssnat en hel del nu på Pioneers senaste reciever
Lx 90 eller "Susanon". Klart en värdig efterträdare till till AX-10:an.
Jag tycker t.om att den är mycket bättre, och låter dessutom kanon i tvåkanal, riktigt bra faktiskt :o

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-10-15 22:06

AVR4000 skrev:Transparent ljud? Skulle vi kunna enas om en sak: Transparent ljud och Denon är inte synonymt med varandra.

Har du då någon kommentar till LTS omfattande F/E-lyssningar av just Denons hemmabioreceivar i modareta prisklasser där de under blinda förhållanden påvisats ha väldigt liten grad av färgning?

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-15 23:52

Conan skrev:
AVR4000 skrev:Transparent ljud? Skulle vi kunna enas om en sak: Transparent ljud och Denon är inte synonymt med varandra.

Har du då någon kommentar till LTS omfattande F/E-lyssningar av just Denons hemmabioreceivar i modareta prisklasser där de under blinda förhållanden påvisats ha väldigt liten grad av färgning?

Det betvivlar jag inte en sekund (alltså F/E-resultatet). Men tyvärr har inte ens LTS möjlighet att testa allt för många apparater, det skulle vara rena heltidsarbetet.

Sedan är ju den enkla frågan: är det enbart Denons AVR 1xxx/2xxx-serier som är transparenta? Övriga färgar och är sämre?

Dessvärre inte. Jag är även övertygad om att ringer jag Denon och frågar vilken modell de anser som sin bästa receiver kommer de vare sig att svara 1507 eller 2105 eller någon av de serierna. Det kan jag sätta mitt liv på.;)

I vissa lägen förefaller det som att Denon har en magisk produktlinje och att en liten AVR från dem slår "en hel del" konkurrenter. Mot det protesterar jag kraftfullt.;)

Det går att få än bättre produkter på annat håll. Jag talar om hela paketet inkl strömförsörjning och slutsteg.

Som sagt, inget fel på Denon men något mirakelmärke som "slår det mesta" är det inte. Inte ens företaget själva verkar ha förstått den storhet vissa ser i deras minsta receivrar. :lol:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-16 00:06

Bill50x skrev:Känner du dig utpekad?

/ B

Nej, jag ser bara en desperat mans inlägg.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-16 00:07

Det är sant. Kan vi enas om att öppna tester utan referens säger typ...inget?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-16 10:03

AVR4000 skrev:Det är mycket enkelt för mig att köra med devisen "less is more" i fallet förstärkare för mitt personliga bruk.

Vanligtvis brukar stereoförstärkare tas fram av mer ljudinriktade märken. Receivrar är i högre grad en massprodukt, framförallt i lägre prisklasser. Ovanpå det har diskussionerna kring receivrar vridits mot att diskutera uppskalning, antalet HDMI-anslutningar o.dyl istället för ljudkvalitet och prestanda på det området. Receivrar rasar som stenar i värde oavsett hur bra konstruktionen är så fort modellen saknar livsnödvändiga ting som HDMI och autokalibrering.

Debatten har rasat förr men uttrycket "less is more" gäller i min anläggning och oavsett om Denon tillverkar miljontals AVR 1507 eller några hundra hjälper inte det mig, i min anläggning.

Det finns ett antal riktigt vassa receivrar som kan konkurrera med stereosystem i rent välljud - men det kostar en slant. Det närmaste märket jag skulle kunna tänka mig idag, med tanke på ljud och matchning mellan högtalarna är Arcams AVR3x0-serier eller varför inte deras för/slutstegskombinationer i FMJ-serien på hemmabiofronten. Alltså om jag idag skulle köpa någon nya hemmabioprodukt.

Jag har en receiver hemma, STR-VA333ES. Den är mycket trevlig men i stereoljud får den stryk av MF X-T100. Då tillåter jag mig att betrakta Sonyn som en extremt välbyggd och bra receiver och jag är mycket nöjd. Så nöjd att jag rent ut sagt inte ser någon ersättare som riktigt kan kombinera de egenskaper jag vill ha utan att priset drar iväg rejält.

Då jag lyssnar på musik övervägande delen av tiden är det stereoförstärkare som tilltalar mig. Köper jag en receiver är det för surroundljud men inte för att driva frontarna.

Förstegsdelen är enklare att få till bra i en receiver men strömförsörjning och slutsteg är knöligare. Då får man köpa externa slutsteg eller en stereoförstärkare.

Att jag anser stereoförstärkare vara överlägsna är något jag själv kommit fram till. Därmed inte sagt att de slår "alla" receivrar. Däremot att jag inte är motiverad att köpa en receiver för över 20.000 kronor till mitt användande när en stereoförstärkare för halva summan eller lite mer gör jobbet mycket bra. Hade Musical Fidelity och YBA tillverkat receivrar hade jag nog tänkt annorlunda.;)

Förövrigt tycker jag att Yamahas stereokombination CD-S2000 och dess matchande förstärkare är avsevärt sexigare än en receiver för samma pris som S2000-förstärkaren. Förlåt men så är det.;)

Att proklamera att receivern är masstillverkad hjälper inte mig i min anläggning. Hur mycket man än masstillverkar så kommer man inte undan det faktum att en riktigt bra receiver av god klass på allt kostar. Man får inte en receiver med bra kraft, superljud m.m för 5000 kronor. Hur roligt det än skulle vara.

Att jag gillar stereoförstärkare mer beror på att jag föredrar deras ljudkvalitet kontra pris. Har inget emot receivrar men jag är inte beredd att lägga de pengar som krävs för mitt användande. Jag kommer hellre billigare undan och för mig heter då svaret stereo. Förövrigt har jag som sagt svårt att se vad jag kan ersätta min Sony med. En begagnad toppmodell skulle ligga närmast till hands. Inte en Denon AVR-1507. :!:

Kör man mycket hemmabio köper man helt logiskt en receiver. Jag kör både och, mest musik, stereoförstärkaren var logiska vägen för mig. Min Sony är perfekt för biobruk och skulle den behöva bytas ut kollar jag en begagnad Marantz eller varför inte en Arcam AVR350 eller liknande.

Du säger det...

Men vad är det du vill ha sagt med det?

Vh, iö

- - - - -

PS. Man kan när man läser det du skriver, få intrycket att avsikten med
det du skriver är att du vill ta avstånd från en massa dogmer. Dogmer
som jag dock inte sett någon framföra. :?

Så frågan är vad det är du tar avstånd från egentligen? :?

Vem är det som påstått att man skall dyrka ett märke?

Varför tror du att masstillverkning är ett argument som någon prokla-
merat?
(Är det inte snarare så att det varit ett förklaringsförsök än ett argu-
ment? Alltså för att försöka förklara varför de i praktiska studier har
uppfattats som de uppfattats, snarare än för att leda i bevis att de
måste uppfattas så.)

Vad är det som får dig att påstå att det är som så, att "stereoförstärk-
are vanligtvis brukar tas fram av mer ljudinriktade märken"? Och vad
menar du med det? Vad betyder ljudinriktade för dig? Skulle du även
påstå att superdyra audiofilhögtalarkablar tas fram av " ljudinriktade
märken".

Och hur är det med Peter Belt - sorterar han under ljudinriktade eller
var det massprodukter han tog fram? Bara så jag får perspektiv på
vad du menar med ditt inlägg. Jag kan få intrycket att du liksom hittat
på två poler som varken är relevanta för frågan, är motpoler, eller är
heltäckande. Märken kan vara båda ljudinriktade och skapa masspro-
dukter.

De kan även skapa smala produkter, vars ljudinriktning är måttlig.
Vissa som kallar sig (/anser sig) ljudinriktade, är dessutom helt i det
blå, och förstår inte ens skillnaden mellan att skapa ett trevligt sound
och att återge en musiksignal ursprungstroget.

Och varifrån har du fått det att en receiver för att prestera samma
ljudkvalitet som en stereoförstärare kostar dubbelt så mycket? Du
framför det som om det vore ett axiom.

Och vad menas med t ex att du "tillåter dig att betrakta Sonyn som en
extremt välbyggd och bra receiver"? Betyder det att den presterar bra,
eller bara att du väljer att anse (tllåter dig att betrakta) att den gör
det?

Och när du skriver att det är "mycket enkelt för dig att köra med
devisen 'less is more' i fallet förstärkare", kan man få intrycket att det
du vill förmedla är just att det är enklare för dig att fokusera på en
devis, är att undersöka har det förhåller sig. Men om så är fallet är
det ju bara en retorisk infallsvinkel, för det är ju rätt ointressant hur
lätt en devis är att "köra med", medan det är intressantare hur det är
i verkligheten. Det kan man enkelt undersöka om man är intresserad
av det.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-10-16 10:14

Vad har AVR's anekdot med Linn att skaffa? 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi