Särskilt dumt är det däremot att det finns folk, ja hela sekter, som indirekt lurar osäkra hifi-entusiaster att satsa på usla DVD-spelare - vilka låter så illa att dom inte duger som CD-spelare ens i den enklaste anläggning!
Stämmer inte alls tycker jag. Själv upplever jag mig ha en klart kompetent anläggning (även om ett par basmoduler/slutsteg inte hade suttit fel

) med Ino Audio piP, SAT Amplifix och Pioneer DV-668 samt diverse basabsorbenter från Svanå och andra rumsakustiska åtgärder såsom tjocka mattor, mycket tyg hängande längs väggarna och en del blomkrukor.
jag har nyligen jämfört min gamla NAD c541 cdspelare mot Pioneeren under nivåkalibrerade och blinda tester, samt även öppna tester. Min erfarenhet här är att det är väldigt små skillnader mellan dessa maskiner. Det som jag (subjektivt)uppfattat är att Pioneer DV-668 har lite (obs, lite) bättre detaljupplösning/separation av instrument i ljudbilden (bättre 3D?) på de fina inspelningarna samt eventuellt något bättre dynamik (anslagen kändes lite tydligare), men jag tycker det var verkligt svårt att höra skillnad, och lyssningsintrycken är långt ifrån statistiskt signifikanta

.
Min slutsats är att det förefaller som det är små skillnader mellan olika dvd/cdspelare, eller är det bara så att jag råkat jämföra två maskiner där skillnaderna inte var särskilt stora.
Om någon vill ställa upp på test och jämförelelse med andra cd/dvd-spelare är ni varmt välkomna hem till mig, hade varit skoj att jämföra DV-668:an mot lite dyrare maskiner. Mest för att försöka höra skillnader, 668:an är ju bäst, dvs, icke färgande

.
Vissa har kanske lättare än mig för att lyssna fram skillnader blint och nivåkalibrerat. Mitt test var inte riktigt så seriöst som man kanske kunde önska, men det gav lite nya perspektiv.