Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-18 17:19

Är det någon som har hört talas om Aristodek?

Näe, det går inte ens att få en enda hit på Google. Men inte desto mindre fanns det, och det fanns från början strax före Linn Sondek. Vilka hade det företaget, månne? :mrgreen:

MvH 8)
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-18 17:40

Aristodeck var väl LP12ans mer eller mindre direkta föregångare?

torig skrev:Avslutningsvis Peter, det finns en rätt så intressant notering att göra. De skivspelare som du bland annat sålde, Systemdek och inte minst Pink Triangle, finns inte kvar. Däremot LP12 och det kan ju inte bara ha att göra med kontroversiell marknadsföring från Linns sida.

Varför inte?

Påståenden i all ära, men hur ser argumentet ut?

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag säger absolut inte att du har fel, och har i själva verket inte så mycket att säga själv om LP12, annat än att jag ju känner spelaren rätt så bra prestandamässigt, både sett ur ett tekniskt perspekitv och hur den upplevs som musikåtergivare. Och jag måste säga att det inte är alldeles enkelt att med utgångspunkt från hur den presterar, dra slutsatsen att den särskiljer sig dramatiskt från andra skivspelare som något betydigt bättre. Ej heller är det lätt att göra det baserat på hur den uppfattas jämfört med andra skivspelare i blindtest.

Men på vissa sätt utmärker den sig lite. Frågan är dock om inte historien visar att rätt så många apparater, som varit andra apparater överlägsna, har gått förorande ur marknadsstrider av helt andra orsaker än deras prestanda?

Så viss KAN Linns sätt att marknadsföra spelaren vara orsaken till dess överlevnad, eller i varje fall en signifikant del av det hela?

Eller menar du att det finns något speciellt som gör att du vill utesluta den möjligheten?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-18 19:47

Det är något som får mig att tänka på livets ord, då man läser dessa rader, i denna tråd. Ett företag styrt av en auktoritär ledare, som inte drar sig för något alls, för att få sitt företag att tjäna pengar.

Några saker var ganska nya för mig i denna tråd, nämligen att Ivor Tiefenbrun inte konstruerat Lp 12:an, utan endast stulit en design från en tidigare skivspelare/konstruktör. Att det användes mediokra maskiner vid tillverkningen- fast det påstods att precisionen var hög, är också nytt, men kanske inte konstigt, eftersom hela skivspelaredesignen var stulen från en kille som, senare bankrutt, tog livet av sig.

Det klarnar alltmer nu.
Nu förstår jag varför företaget vill att man använder sandpapper för att rengöra sina pickupnålar- det är naturligtvis för att de ska nötas ut och att nya måste inhandlas.

Påståendet från en handlare, att antalet trådar i en högtalarkabel skall vara kring 9, men inte fler eller färre, kan nu förstås mera av mig själv. Detta hade naturligtvis postulerats av Ivor himself.

Att högtalarna innehåller en "badtvål" av ett stenmaterial gör att mystiken ökar- och intresset naturligtvis.

Att högtalarna keilidh och Ninka har samma aktiva kort- med samma komponenter, trots att högtalarna är helt olika, med olika element, visar kanske också på att man inte bryr sig om ljudet.

Att försteget 5103 uppvisar olika nivå, ungefär 2 db, via dess digitala ingångar 1 och 2, då man mäter den akustiska effekten ur högtalarna då man spelar cd, gör ju att ljudnivån från olika transporter låter olika.
Då min vän köpte en ny 5103 ( med en annan, "bättre" lysdiod) uppvisades samma resultat. Nåväl- det kan ju ha suttit olika da-omvandlare på dessa ingångar. Men varför upplyses inte kunden om detta i bruksanvisning och varför använder man dessa ingångar vid demonstrationer, trots att de låter olika högt ?

Att man sedan får höra berättelser om försäljare som "dansat sönder" kundens skivspelare ( vinglat och slagit sönder den ) pga. påstådd otaktsförmåga i själva skivspelaren- det är då man inte vet om man skall skratta eller gråta. Förut skrattade jag- nu gråter jag, då jag fått framfört den härva av osanningar, dogmer och lånade konstruktioner, självmord mm. som kantat företaget. Tragiskt är det.

Kanske dags att avsluta tråden ?
Senast redigerad av Richard 2008-10-18 20:35, redigerad totalt 3 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-18 19:52

Richard skrev:
Det klarnar alltmer nu.
Nu förstår jag varför företaget använder sandpapper för att blästra sina pickupnålar- det är naturligtvis för att de ska nötas ut och att nya måste inhandlas.

Hmmm, menar du att tändstickplån är hårdare än diamant?

mvh/Harry

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-18 20:24

Harryup skrev:
Richard skrev:
Det klarnar alltmer nu.
Nu förstår jag varför företaget använder sandpapper för att blästra sina pickupnålar- det är naturligtvis för att de ska nötas ut och att nya måste inhandlas.

Hmmm, menar du att tändstickplån är hårdare än diamant?

mvh/Harry

...sandpapper för att rengöra sina pickupnålar, ska det stå. Inlägget är korrigerat.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-18 20:55

Richard skrev:och lånade konstruktioner, självmord mm. som kantat företaget. Tragiskt är det.

Jag kan inte låta bli att undra; vad är egentligen meningen med en sån här "sammanfattning"? Att få Linn-ägare att må riktigt dåligt? Få folk att sky Linn som pesten? Eller var det nåt eget behov du tillfredsställde genom detta?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2008-10-18 20:56

Nu står jag i princip "på din sida", Richard, men för ordningens skull borde ändå nämnas att det skumrask du räknar upp nog kan grävas fram om vilken medelstor firma som helst. Särskilt i branscher som sysslar med ockult lyxkonsumtion (läs hifi, bl.a.). Och i synnerhet företag "styrt av en auktoritär ledare". Med selektiv perception kan man se och hitta vad som helst. Man kan till och med höra prisskillnader i otakt. :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-18 21:00

Belker skrev:Nu står jag i princip "på din sida", Richard, men för ordningens skull borde ändå nämnas att det skumrask du räknar upp nog kan grävas fram om vilken medelstor firma som helst. Särskilt i branscher som sysslar med ockult lyxkonsumtion (läs hifi, bl.a.). Och i synnerhet företag "styrt av en auktoritär ledare". Med selektiv perception kan man se och hitta vad som helst. Man kan till och med höra prisskillnader i otakt. :wink:

Ja, du har nog rätt i detta. Jag ber dig (och phloam) om ursäkt om mitt inlägg tedde sig en smula retoriskt.

Mercedes och BMW är ju företag med blod på sina händer, tex.
Mycket värre än linn.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-18 21:22

Har faktiskt sålt BSR skivspelare då jag jobbade extra i butik då jag gick på gymnasiet, både i from av BSR och i form av Ferguson.

Jo alltså att Linn inte var något under av precision och fortfarande är lynniga att sätta upp. Men jag minns när vi fick in 3 st Ariston RD11 i butiken. 2 hade skeva chassien och man fick välja om man ville ha tonarmen eller skivtallriken i våg. Både och gick inte.
Den tredje fick jag aldrig ihop eftersom hålet för innertallriken inte var runt så dom passade inte alls.
Att Linn glappade var ju bara normal engelsk kvalité.
Att Linn skruvade på sig så att det var lite knepigt att få den att gunga snyggt upp och ner och inte vobbla är en sak.
Men Ariston kantrade rätt var det var och då hängde dom rejält snett.

Vad kan man kräva av ett folk som uppfinner plusjordade 6 volts tändsystem?
En del av det tyska undret efter kriget berodde på att man var tvugna att som krigsskadestånd lämna sina gamla maskiner till engelsmännen.
Nya maskiner med bra/bättre precision togs fram, och dom gamla maskinerna används säkert än idag i England.

mvh/Harry
Minns också Aristodek, känns nästan som om vi hade något sånt inne i butiken vid tillfälle men kan ha fel.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-18 21:27

prolinn skrev:Till Linns främsta bidrag till hifi:ns utveckling skulle jag räkna t.ex. källans betydelse (source first). När Ivor började uteckla skivspelare var den allmänna åsikten att de var i princip bra nog. Linn visade att så inte var fallet.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-10-18 21:57

Harryup skrev:Hmmm, menar du att tändstickplån är hårdare än diamant?mvh/Harry

Slipar du med tändsticksplån? Lycka till!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-18 22:05

phloam skrev:
Richard skrev:och lånade konstruktioner, självmord mm. som kantat företaget. Tragiskt är det.

Jag kan inte låta bli att undra; vad är egentligen meningen med en sån här "sammanfattning"? Att få Linn-ägare att må riktigt dåligt? Få folk att sky Linn som pesten? Eller var det nåt eget behov du tillfredsställde genom detta?

Intressant inlägg av dig phloam!

Jag kan inte låta bli att undra vad som driver dig att skriva sådant. :o

Du befinner dig på ett diskussionsforum, och på sådana diskuterar man. Om diskussionerna inte passar dig kan du ju invända mot det som sägs i sak, det vill säga deltaga i diskussionen. Om du har några invändningar som dementerar några av de allvarligare anklagelserna, hoppas jag verkligen att du inte håller dem inne.

Har du några sakinvändningar?

Jag tillhör dem som högeligen ogillar förtal och sådant, men som nog tycker att det är rimligt att sakfrågor får diskuteras, i varje fall om det inte sker för att människor vill andra ont, utan bara för att de är nyfikna på historien, och vill veta saker om olika produkter. Jag kan inte se att någon har lagt några inlägg som är onda annat än om de är osanna, och om det är det kan jag inte avgöra.

Jag är helt enkelt inte tillräckligt insatt för att kunna vidimera om allt som sagts om Linn och olika Linn-konstruktioner är sanningar, även om jag ju själv kan bekräfta i varje fall en av de nämnda historierna (som dock inte Linn i Skottland skall klandras för - historien som utspelade sig hos High Fidelity på Karlavägen, men den "sönderdansade" Dual-skivspelaren) men jag förundras över att det som sagts om Linn av dig phloam bemöts med tendensiösa tilltal och antydningar om onda meningar, antydningar om att människor vill få Linn-ägare att må dåligt, eller antydningar om att någon tillfredsställer ett eget (antytt dåligt) behov av att straffa Linn.

Men INGA argument överhuvudtaget mot det sagda klämmer du ur dig! 8O

Jag är inte beredd att svälja allt det som sagts om Linn som sanningar (jag vet för lite lite i sak), men dina synpunkter vet jag inte alls vad jag skall göra med? Det enda som framgår av dem är att du klandrar och ger dig på människor som berättat saker - som du inte i sak invänder emot, utan du tycks istället vilja fokusera på dem du klandrar med antydningar om personlighetsbrister. :?

Jag kan säga att jag inte tycker det är snyggt av dig att bete dig så. Om du har några faktiska invändningar mot det som berättats - så fram med det! Det är det enda sättet som sanningen kan segra på. En fri debatt.

Jag kan försöka föregå med gott exempel, och säga att jag tycker det är fel att indirekt klandra Ivor för kollegans självmord, om det inte finns något som visar att han insåg att det skulle bli konsekvensen av händelsernas utveckling. Jag påstår inte att det inte finns det - så jag efterlyser argument även i den riktningen.

Kan nämna att den Ivor Tiefenbrun jag träffat var signifikant mindre av "religiös ledare" än de hifi-handlare jag stött på som värst fört evangeliet vidare! Men den Ivor jag träffat kan mycket väl vara en äldre och ödmjukare person än den som agerade i företagets ungdom. Eller också är han bra på att läsa människor och en skicklig skådespelare? Eller kan det vara så att det finns andra som arbetar med att skapa myten än han själv? Mitt intryck av honom kunde man hur som helst läsa om i MoLt där en intervju med honom publicerades för sisådär 15-20 år sedan.

Mitt intryck då var att han snarast ville tona ned budskapet, och att han hade en mycket sundare syn på hifi, än den som var Linns officiella.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-18 22:31

dimitri skrev:
Harryup skrev:Hmmm, menar du att tändstickplån är hårdare än diamant?mvh/Harry

Slipar du med tändsticksplån? Lycka till!

Går alldeles utmärkt om man undviker den "x-ade" varianten
o håller sig till den släta, typ de som utdelades på krogarna
innan rökförbudet(kanske går de fortfarande att uppbringa?). :wink: :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-18 22:33

Jag avråder å det bestämdaste från att rengöra pckupnåler med plån. Jag har sett alldeles för många sådana nåler i mikroskopet efteråt...

Vill man rengöra sin nålspets så gör man det företrädelsevis med något bra lösningsmedel och i kombination med något mycket mjukt som inte släpper ifrån sig något. Bäst av alla grunkor jag testat för ändamålet var dock den där Goldring-vibratorn.

Belker skrev:Nu står jag i princip "på din sida", Richard, men för ordningens skull borde ändå nämnas att det skumrask du räknar upp nog kan grävas fram om vilken medelstor firma som helst. Särskilt i branscher som sysslar med ockult lyxkonsumtion (läs hifi, bl.a.). Och i synnerhet företag "styrt av en auktoritär ledare". Med selektiv perception kan man se och hitta vad som helst. Man kan till och med höra prisskillnader i otakt. :wink:

HiFi-branschen är mycket riktigt full av den sortens företag (vilket inte är så konstigt eftersom musikåtergivning handlar om passion för musiken, och då är det ofta även så att företagen drivs av en person med drömmar).

Men - jag måste säga att jag har MYCKET svårt att identifiera de där egenskaperna, liknande dem som beskrivits i den här tråden, hos just sådana gföretag. Alltså i förlängningen hos människor som Paul Klipsch, John Bower, Ken Kantor, Peter Walker, Stig Carlsson, van den Hul, Seigfried Likwitz, Saul Marantz, Bob Stewart... Trots att de allihopa har varit källa till den passion som resulterat i hifi-produkter.

Tror därför inte för fem öre på idén att lanserandet av en religion (känslobaserade påståenden och indoktrinering, istället för sakargument och vetenskaplga förklaringsmodeller) skulle vara något normalt för människor som är utvecklingsdrivande i medelstora firmor, vars produkter sorterar under lyxkonsumtion.

Snarare har jag sett sådana saker från firmor som INTE drivs av en människa med passion för musiken och dess återgivning, utan av mammon.

Kort sagt - företag som drivs av marknadsexperter och ekonomer (ibland dock maskerade som företagets gudabenådade uppfinnare...).

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-18 22:55

IngOehman skrev:Jag avråder å det bestämdaste från att rengöra pckupnåler med plån. Jag har sett alldeles för många sådana nåler i mikroskopet efteråt...

Vill man rengöra sin nålspets så gör man det företrädelsevis med något bra lösningsmedel och i kombination med något mycket mjukt som inte släpper ifrån sig något. Bäst av alla grunkor jag testat för ändamålet var dock den där Goldring-vibratorn.

Ok, har du även sett rester av det omtalade "gröna slippapperet" ?
(Som jag själv använt de senaste 20 åren).

MP

Inläggav MP » 2008-10-18 23:20

Det här var en intressant tråd. :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-18 23:24

IngOehman skrev:
phloam skrev:

Tack! :D

Och tack till Richard som själv insåg att den sammanställningen kanske var lite väl tendentiös.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-18 23:57

MP skrev:Det här var en intressant tråd. :)

Sugen på ett kex ? :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-19 00:19

phloam skrev:
IngOehman skrev:
phloam skrev:

Tack! :D

Och tack till Richard som själv insåg att den sammanställningen kanske var lite väl tendentiös.

Det skrev han inte. Han skrev att det kanske kunde uppfattas retoriskt, och han lät undslippa sig att det kanske kunde vara så att andra företagare i andra branscher var lika stora syndare.

Jag har inte tagit ställnng alls till det han skrev som du reagerade på, eftersom jag inte känner frågan i alla detaljer, så jag kan ju inte avgöra allt vad som är sant och/eller falskt.

Ditt inlägg kommenterade jag dock, och i kommentaren inkluderade jag en hel del frågor till dig.

Jag förväntade mig (i vanlig ordning) inga svar från dig, ej heller att du skulle inse och hålla med om att det du skrev var tendensiöst. Har nog i själva verket aldrig sett dig ta ansvar för det du skrivit genom att försvara det med några argument. Eller försöka förtydliga det för att reda ut frågetecken.

Så jag tänker inte repetera fråorna. Att de står obesvarade är svar nog. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2008-10-19 00:25

Jag skrev:Nu står jag i princip "på din sida", Richard, men för ordningens skull borde ändå nämnas att det skumrask du räknar upp nog kan grävas fram om vilken medelstor firma som helst. Särskilt i branscher som sysslar med ockult lyxkonsumtion (läs hifi, bl.a.). Och i synnerhet företag "styrt av en auktoritär ledare". Med selektiv perception kan man se och hitta vad som helst. Man kan till och med höra prisskillnader i otakt. :wink:

IngOehman skrev:Men - jag måste säga att jag har MYCKET svårt att identifiera de där egenskaperna, liknande dem som beskrivits i den här tråden, hos just sådana gföretag. Alltså i förlängningen hos människor som Paul Klipsch, John Bower, Ken Kantor, Peter Walker, Stig Carlsson, van den Hul, Seigfried Likwitz, Saul Marantz, Bob Stewart... Trots att de allihopa har varit källa till den passion som resulterat i hifi-produkter.

Passionerade människor, säkert. Jag skrev dock "auktoritär". Inte samma sak nödvändigtvis.

IngOehman skrev:Tror därför inte för fem öre på idén att lanserandet av en religion (känslobaserade påståenden och indoktrinering, istället för sakargument och vetenskaplga förklaringsmodeller) skulle vara något normalt för människor som är utvecklingsdrivande i medelstora firmor, vars produkter sorterar under lyxkonsumtion.

Har jag sagt det? Du skriver efter citat av mig, så jag blir osäker.

IngOehman skrev:Snarare har jag sett sådana saker från firmor som INTE drivs av en människa med passion för musiken och dess återgivning, utan av mammon.

Kort sagt - företag som drivs av marknadsexperter och ekonomer (ibland dock maskerade som företagets gudabenådade uppfinnare...).

Jo, motsatsen till vad någon säger går för det mesta att hitta. Det är bara att selektera :wink: . Jag tror i alla fall att exponering av karismatiska personer i ledande position lätt leder till mytbildning, skvaller och överdrifter, oavsett bransch. Marknadsdrivna företag är helt enkelt inte lika intressanta måltavlor, om de inte heter Shell eller Coca Cola. Bara för att påstå motsatsen till motsatsen...

Linn får nog ses som ett tacksamt offer. Passionerad kundgrupp (vi alla här). Auktoritär och möjligtvis passionerad ledare, aggressiv marknadsföring och affärsmässig drift. Kan det vara så att vi mest av allt retar oss på att Linn är, i vårt tycke, oförtjänt framgångsrika?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-19 00:34

IngOehman skrev:Jag avråder å det bestämdaste från att rengöra pckupnåler med plån. Jag har sett alldeles för många sådana nåler i mikroskopet efteråt...

Hur såg nålarna ut ? Är mycket intresserad av svaret då jag
"lurat" ett inte föraktligt antal skivspelarägare att nyttja dito. :cry:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-19 00:39

Belker!

Jag menade mera att skriva det jag tyckte än att invända mot det du skrev, men det sistnämnda innehöll ändå kommentarer som jag uppfattade relaterade till Linn.

Därav ville jag ge min bild på vad jag INTE höll med om var normalt för andra företag än Linn, men som delar komponenten ”att ha en auktoritär ledare”.

Auktoritet (av latin auctoritas, bemyndigande; myndighet, att ingiva respekt, fullmakt eller tillstånd att göra någonting, eller förmåga att driva igenom sin vilja, någon med legitim makt.) kan yttra sig på många olika sätt, och gör det. Många av dem är bra! :)

Det vara bara det jag vill ha fram. Inte minst att många av de bästa och seriösaste företagen inom hifi:ns historia varit just sådana företag. För mig betyder inte auktoritär per automatik något negativt, men inom den rubriken kan det som Richard och många andra reagerat negativt mot, hittas. Mytskapande lögnpropaganda av stora mått i religiös stil, t ex.

Det beror ju liksom på vad den där personen med auktoritet använder sin auktoritet till...

Vh, iö

- - - - -

PS. Linns framgång retar mig inte det allra minsta, men många av de lögner och vanföreställningar om hur musiktåttergivning fungerar som Linn spritt genom ären, har ,er än retat mig. De har gjort mig mycket ledsen.

Det är svårt nog att nå signifikanta framsteg när alla försöker tala sanning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-19 01:36

BildBildBildBildBildBildBildBildBildBild

:mrgreen:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-19 01:37

Skål påre' själv!

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-19 01:41

IngOehman skrev:Skål påre' själv!

Vh, iö

Är du i US&A :?:

:) /PS

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-19 01:49

IngOehman skrev:Så jag tänker inte repetera fråorna. Att de står obesvarade är svar nog. ;)

Sorry, ikväll nappar jag inte på sånt där trollande :) Tack hursomhelst för att du visar sånt intresse för att just jag skriver som jag gör, och inte för att Richard skriver som han gör :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-19 08:38

Om du nu lever i förhoppningen att det finns något bolag som inte har lik i garderoberna vill jag härmed avliva den myten. Alla bolag har det.

Därmed inte sagt att Linn är bättre eller sämre än någon annan.

Du är bara väldigt på nu, och dina skriverier känns mest som riktade käftsmällar på vissa forummedlemmar än sakfrågeinlägg.

Richard skrev:Det klarnar alltmer nu.
Nu förstår jag varför företaget vill att man använder sandpapper för att rengöra sina pickupnålar- det är naturligtvis för att de ska nötas ut och att nya måste inhandlas.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-19 08:39

Richard skrev:
Några saker var ganska nya för mig i denna tråd, nämligen att Ivor Tiefenbrun inte konstruerat Lp 12:an, utan endast stulit en design från en tidigare skivspelare/konstruktör. Att det användes mediokra maskiner vid tillverkningen- fast det påstods att precisionen var hög, är också nytt, men kanske inte konstigt, eftersom hela skivspelaredesignen var stulen från en kille som, senare bankrutt, tog livet av sig.

Det klarnar alltmer nu.

Påståendet från en handlare, att antalet trådar i en högtalarkabel skall vara kring 9, men inte fler eller färre, kan nu förstås mera av mig själv. Detta hade naturligtvis postulerats av Ivor himself.

Att högtalarna innehåller en "badtvål" av ett stenmaterial gör att mystiken ökar- och intresset naturligtvis.

Att högtalarna keilidh och Ninka har samma aktiva kort- med samma komponenter, trots att högtalarna är helt olika, med olika element, visar kanske också på att man inte bryr sig om ljudet.

Att försteget 5103 uppvisar olika nivå, ungefär 2 db, via dess digitala ingångar 1 och 2, då man mäter den akustiska effekten ur högtalarna då man spelar cd, gör ju att ljudnivån från olika transporter låter olika.
Då min vän köpte en ny 5103 ( med en annan, "bättre" lysdiod) uppvisades samma resultat. Nåväl- det kan ju ha suttit olika da-omvandlare på dessa ingångar. Men varför upplyses inte kunden om detta i bruksanvisning och varför använder man dessa ingångar vid demonstrationer, trots att de låter olika högt ?

Att man sedan får höra berättelser om försäljare som "dansat sönder" kundens skivspelare ( vinglat och slagit sönder den ) pga. påstådd otaktsförmåga i själva skivspelaren- det är då man inte vet om man skall skratta eller gråta.

Eftersom det kanske uppstått tvivel om sanningshalten i ovanstående påståenden skall jag utveckla detta litet.

1. Sandpappret. man använde i början tändsticksplån- numera använder man ett grönt sandpapper. Båda förstör nålen, så att kunden måste köpa nytt.

2. Antal trådar i kablar har jag själv fått höra av en handlare, eftersom jag frågade- nyfiken som jag är ! "Det ska vara omkring 9 trådar, annars blir det svårare att följa med i musiken, det har Ivor och hans ingengörsteam testat ingående i fabriken i Scotland " ( kabeln K20 ). kablarna är riktade åt ett håll- det anses låta bättre "tunedem" med kablarna kopplade i rätt riktning..

3. Kustonematerial lanserades som ett "undermaterial" i början av 90-talet. Alla nya linnhögtalare utrustades med denna "badtvål" som limmades mot baksidan (insidan ) av högtalarna- precis bakom baselementet. Det var mycket noggrant att "tvålen" skulle placeras på exakt på rätt ställe av den som monterade- annars gick det sämre att dansa till högtalaren. Man kan numera köpa en Kustone fot till golvhögtalaren majik 140- , för 7500:-.

4. Att keilidh och de senare Ninka har samma aktiva filter har jag själv sett hos min vän- på de aktiva kortet till Ninka står det nämligen "keilidh" ingraverat, och dessa kort kan användas i båda sortens högtalare. Högtalarna är ju endast "slavarna" i systemet- inte så viktiga, alltså. :wink:

5. Försteget 5103. Ja, vad ska jag säga. Vi har ju mätt upp två exemplar som uppvisade samma skillnad på ingång 1 och 2. Konstigt ?
Ja, det kan tyckas.

6. Kan lägga till en till, nämligen skivmattans material på lp12. Jag provade själv olika material, tex. gummimatta då jag ägde en sådan skivspelare, och ljudskillnaden enligt min mening var ganska stor. " Enligt linns tusentals lyssningstester har filtmattan det bästa musikaliska resultatet- det låter närmare masterbandet", blev svaret då jag frågade.
Det vore ytterligt intressant om det gjorts några prov angående skivmattans betydelse, av LTS eller andra ?

I övrigt finns det några saker som kunde te sig sunda i företagets produkter, ehuru kanske inte vetenskapligt verifierade.

1. Alla linnhögtalare har en väl stagad låda. Mycket välgjord.
2. Alla linnhögtalare har alla anslutningar lödda- inga kabelskor, alltså.
3. Alla interna kablar har tjockleken 4 mm- även till diskanten. Omkring 9 trådar används.
4. Alla linnhögtalare innehåller spolar med järnkärnor i serie med baselementen- man anser att bättre tunedem kan åstadkommas så.
Luftlindade diton används parallellt till diskanten. polypropkondingar används from -90.
5. Alla högtalarelement använder genomslagsmuttrar- elementen dras åt hårt, exakt med rätt moment. Drar handlaren fel går det sämre att dansa till högtalaren.
6. Diskantelementets mekaniska stabilitet anses viktigast inom linnsfären. Diskanten dras åt så hårt det någonsin går. En diskant som vibrerar åstadkommer sämre "tunedem".
7. Spikes är överlägset som underlag till alla golv.
8. "Lätt " är bättre än tungt- Ett lätt underlagsmaterial till en cd-spelare åstadkommer bättre tunedem, enligt linn. En lätt, stagad låda till en högtalare är bättre än en tung, stagad. Kanske en av de mera oseriösa dogmerna.

Av dessa uppräknade punkter är det väl endast en punkt som kan sägas vara vetenskapligt verifierat för förutsättningarna för ett bra ljud-nämligen en väl stagad låda. De andra leder inte nödvändigtvis till några förbättringar. I en del fall ( järnkärnor, och spikes ) leder det tvärtom till försämringar av ljudet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-19 08:55

IngOehman skrev:Jag tillhör dem som högeligen ogillar förtal och sådant, men som nog tycker att det är rimligt att sakfrågor får diskuteras, i varje fall om det inte sker för att människor vill andra ont, utan bara för att de är nyfikna på historien, och vill veta saker om olika produkter. (kortat citat)

Jag är helt enkelt inte tillräckligt insatt för att kunna vidimera om allt som sagts om Linn och olika Linn-konstruktioner är sanningar, även om jag ju själv kan bekräfta i varje fall en av de nämnda historierna (som dock inte Linn i Skottland skall klandras för - historien som utspelade sig hos High Fidelity på Karlavägen, men den "sönderdansade" Dual-skivspelaren)

Du har en bra inställning IO.
Jag försöker ha samma inställning till sanningen.

Det vi kan läsa ÄR graverande i högsta grad men är det hela sanningen?
Utan att höra andra sidan blir det dock ensidigt så jag tycker man ska vara försiktig...

Själv är jag mer intresserad av hur företag/människor beter sig idag/närtid (låt oss säga 2000-talet)
Ja menar hur ofta har vi fått läsa om gammalt skit som jounarlister grävt fram från historien?
Vem av dig/mig har en helt fläckfri historia? Själv skulle jag inte tycka allt jag gjort är kul att tvingas läsa om i svallerpressen, mycket dumheter har man gjort :oops:
Nu menar jag inte att man man kan helt bortse ifrån de som hänt i historien men en balans är nödvändig!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-19 08:59

Kaffekoppen skrev:Om du nu lever i förhoppningen att det finns något bolag som inte har lik i garderoberna vill jag härmed avliva den myten. Alla bolag har det.

Därmed inte sagt att Linn är bättre eller sämre än någon annan.

Du är bara väldigt på nu, och dina skriverier känns mest som riktade käftsmällar på vissa forummedlemmar än sakfrågeinlägg.

Richard skrev:Det klarnar alltmer nu.

Jag undanbeder kommentarer från din sida- om du är på detta humör, koppen.

Varför inte diskutera sakfrågorna ?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi