Näe, det går inte ens att få en enda hit på Google. Men inte desto mindre fanns det, och det fanns från början strax före Linn Sondek. Vilka hade det företaget, månne?

MvH

Peter
Moderator: Redaktörer
torig skrev:Avslutningsvis Peter, det finns en rätt så intressant notering att göra. De skivspelare som du bland annat sålde, Systemdek och inte minst Pink Triangle, finns inte kvar. Däremot LP12 och det kan ju inte bara ha att göra med kontroversiell marknadsföring från Linns sida.
Richard skrev:
Det klarnar alltmer nu.
Nu förstår jag varför företaget använder sandpapper för att blästra sina pickupnålar- det är naturligtvis för att de ska nötas ut och att nya måste inhandlas.
Harryup skrev:Richard skrev:
Det klarnar alltmer nu.
Nu förstår jag varför företaget använder sandpapper för att blästra sina pickupnålar- det är naturligtvis för att de ska nötas ut och att nya måste inhandlas.
Hmmm, menar du att tändstickplån är hårdare än diamant?
mvh/Harry
Richard skrev:och lånade konstruktioner, självmord mm. som kantat företaget. Tragiskt är det.
Kanske dags att avsluta tråden ?
Belker skrev:Nu står jag i princip "på din sida", Richard, men för ordningens skull borde ändå nämnas att det skumrask du räknar upp nog kan grävas fram om vilken medelstor firma som helst. Särskilt i branscher som sysslar med ockult lyxkonsumtion (läs hifi, bl.a.). Och i synnerhet företag "styrt av en auktoritär ledare". Med selektiv perception kan man se och hitta vad som helst. Man kan till och med höra prisskillnader i otakt.
prolinn skrev:Till Linns främsta bidrag till hifi:ns utveckling skulle jag räkna t.ex. källans betydelse (source first). När Ivor började uteckla skivspelare var den allmänna åsikten att de var i princip bra nog. Linn visade att så inte var fallet.
phloam skrev:Richard skrev:och lånade konstruktioner, självmord mm. som kantat företaget. Tragiskt är det.
Jag kan inte låta bli att undra; vad är egentligen meningen med en sån här "sammanfattning"? Att få Linn-ägare att må riktigt dåligt? Få folk att sky Linn som pesten? Eller var det nåt eget behov du tillfredsställde genom detta?
dimitri skrev:Harryup skrev:Hmmm, menar du att tändstickplån är hårdare än diamant?mvh/Harry
Slipar du med tändsticksplån? Lycka till!
Belker skrev:Nu står jag i princip "på din sida", Richard, men för ordningens skull borde ändå nämnas att det skumrask du räknar upp nog kan grävas fram om vilken medelstor firma som helst. Särskilt i branscher som sysslar med ockult lyxkonsumtion (läs hifi, bl.a.). Och i synnerhet företag "styrt av en auktoritär ledare". Med selektiv perception kan man se och hitta vad som helst. Man kan till och med höra prisskillnader i otakt.
IngOehman skrev:Jag avråder å det bestämdaste från att rengöra pckupnåler med plån. Jag har sett alldeles för många sådana nåler i mikroskopet efteråt...
Vill man rengöra sin nålspets så gör man det företrädelsevis med något bra lösningsmedel och i kombination med något mycket mjukt som inte släpper ifrån sig något. Bäst av alla grunkor jag testat för ändamålet var dock den där Goldring-vibratorn.
IngOehman skrev:phloam skrev:Richard skrev:och lånade konstruktioner, självmord mm. som kantat företaget. Tragiskt är det.
Jag kan inte låta bli att undra; vad är egentligen meningen med en sån här "sammanfattning"? Att få Linn-ägare att må riktigt dåligt? Få folk att sky Linn som pesten? Eller var det nåt eget behov du tillfredsställde genom detta?
Intressant inlägg av dig phloam!
phloam skrev:IngOehman skrev:phloam skrev:Richard skrev:och lånade konstruktioner, självmord mm. som kantat företaget. Tragiskt är det.
Intressant inlägg av dig phloam!
Tack!
Och tack till Richard som själv insåg att den sammanställningen kanske var lite väl tendentiös.
Jag skrev:Nu står jag i princip "på din sida", Richard, men för ordningens skull borde ändå nämnas att det skumrask du räknar upp nog kan grävas fram om vilken medelstor firma som helst. Särskilt i branscher som sysslar med ockult lyxkonsumtion (läs hifi, bl.a.). Och i synnerhet företag "styrt av en auktoritär ledare". Med selektiv perception kan man se och hitta vad som helst. Man kan till och med höra prisskillnader i otakt.
IngOehman skrev:Men - jag måste säga att jag har MYCKET svårt att identifiera de där egenskaperna, liknande dem som beskrivits i den här tråden, hos just sådana gföretag. Alltså i förlängningen hos människor som Paul Klipsch, John Bower, Ken Kantor, Peter Walker, Stig Carlsson, van den Hul, Seigfried Likwitz, Saul Marantz, Bob Stewart... Trots att de allihopa har varit källa till den passion som resulterat i hifi-produkter.
IngOehman skrev:Tror därför inte för fem öre på idén att lanserandet av en religion (känslobaserade påståenden och indoktrinering, istället för sakargument och vetenskaplga förklaringsmodeller) skulle vara något normalt för människor som är utvecklingsdrivande i medelstora firmor, vars produkter sorterar under lyxkonsumtion.
IngOehman skrev:Snarare har jag sett sådana saker från firmor som INTE drivs av en människa med passion för musiken och dess återgivning, utan av mammon.
Kort sagt - företag som drivs av marknadsexperter och ekonomer (ibland dock maskerade som företagets gudabenådade uppfinnare...).
IngOehman skrev:Jag avråder å det bestämdaste från att rengöra pckupnåler med plån. Jag har sett alldeles för många sådana nåler i mikroskopet efteråt...
IngOehman skrev:Så jag tänker inte repetera fråorna. Att de står obesvarade är svar nog.
Richard skrev:Det klarnar alltmer nu.
Nu förstår jag varför företaget vill att man använder sandpapper för att rengöra sina pickupnålar- det är naturligtvis för att de ska nötas ut och att nya måste inhandlas.
Richard skrev:
Några saker var ganska nya för mig i denna tråd, nämligen att Ivor Tiefenbrun inte konstruerat Lp 12:an, utan endast stulit en design från en tidigare skivspelare/konstruktör. Att det användes mediokra maskiner vid tillverkningen- fast det påstods att precisionen var hög, är också nytt, men kanske inte konstigt, eftersom hela skivspelaredesignen var stulen från en kille som, senare bankrutt, tog livet av sig.
Det klarnar alltmer nu.
Nu förstår jag varför företaget vill att man använder sandpapper för att rengöra sina pickupnålar- det är naturligtvis för att de ska nötas ut och att nya måste inhandlas.
Påståendet från en handlare, att antalet trådar i en högtalarkabel skall vara kring 9, men inte fler eller färre, kan nu förstås mera av mig själv. Detta hade naturligtvis postulerats av Ivor himself.
Att högtalarna innehåller en "badtvål" av ett stenmaterial gör att mystiken ökar- och intresset naturligtvis.
Att högtalarna keilidh och Ninka har samma aktiva kort- med samma komponenter, trots att högtalarna är helt olika, med olika element, visar kanske också på att man inte bryr sig om ljudet.
Att försteget 5103 uppvisar olika nivå, ungefär 2 db, via dess digitala ingångar 1 och 2, då man mäter den akustiska effekten ur högtalarna då man spelar cd, gör ju att ljudnivån från olika transporter låter olika.
Då min vän köpte en ny 5103 ( med en annan, "bättre" lysdiod) uppvisades samma resultat. Nåväl- det kan ju ha suttit olika da-omvandlare på dessa ingångar. Men varför upplyses inte kunden om detta i bruksanvisning och varför använder man dessa ingångar vid demonstrationer, trots att de låter olika högt ?
Att man sedan får höra berättelser om försäljare som "dansat sönder" kundens skivspelare ( vinglat och slagit sönder den ) pga. påstådd otaktsförmåga i själva skivspelaren- det är då man inte vet om man skall skratta eller gråta.
IngOehman skrev:Jag tillhör dem som högeligen ogillar förtal och sådant, men som nog tycker att det är rimligt att sakfrågor får diskuteras, i varje fall om det inte sker för att människor vill andra ont, utan bara för att de är nyfikna på historien, och vill veta saker om olika produkter. (kortat citat)
Jag är helt enkelt inte tillräckligt insatt för att kunna vidimera om allt som sagts om Linn och olika Linn-konstruktioner är sanningar, även om jag ju själv kan bekräfta i varje fall en av de nämnda historierna (som dock inte Linn i Skottland skall klandras för - historien som utspelade sig hos High Fidelity på Karlavägen, men den "sönderdansade" Dual-skivspelaren)
Kaffekoppen skrev:Om du nu lever i förhoppningen att det finns något bolag som inte har lik i garderoberna vill jag härmed avliva den myten. Alla bolag har det.
Därmed inte sagt att Linn är bättre eller sämre än någon annan.
Du är bara väldigt på nu, och dina skriverier känns mest som riktade käftsmällar på vissa forummedlemmar än sakfrågeinlägg.Richard skrev:Det klarnar alltmer nu.
Användare som besöker denna kategori: juanth och 32 gäster