Där ser man så olika man kan tycka/Tog bort dac, Thule cd

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-08 11:36

"Det där var väl helt onödigt. Sedan när för användande av överdrivet exakta logiska eller semantiska textanalyser en diskussion vidare?"

Okej, jag hade inte dragit logiken till sin spets om det inte var så att min motdebattör ständigt poängerat det idiotiska påståendet: "Det finns INGET SOM HELST samband mellan pris och kvalitet". Hade han däremot sagt "en dyrare produkt behöver inte alltid vara bättre än en billigare" hade jag inte haft några invändningar överhuvudtaget.

Sedan ditt exempel med utvecklingskostnaderna: Visst har du en poäng här, även om jag har lite svårt att komma på två produkter som verkligen är IDENTISKA och den ena kostar 10.000 medan den andra kostar 2.000. Men ge gärna några exempel!

Det finns ju också en del som talar mot teorin om att det bara är de stora, gamla multisarna som säljer prisvärda produkter. Nämligen att dessa produkter i många fall vänder sig till den breda allmänheten, som inte har särskilt höga krav på t.ex. musikåtergivning, utan istället fokuserar på en viss design, användarvänlighet. Numera ägnar dessa företag sig dessuom framförallt åt hemmabio och inte primärt "hifi".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-08 11:53

Blue skrev:Okej, jag hade inte dragit logiken till sin spets om det inte var så att min motdebattör ständigt poängerat det idiotiska påståendet: "Det finns INGET SOM HELST samband mellan pris och kvalitet". Hade han däremot sagt "en dyrare produkt behöver inte alltid vara bättre än en billigare" hade jag inte haft några invändningar överhuvudtaget.

Okej, men vill man spetsdra det så skulle man väl i så fall avkräva dig vadför sorts samband det skulle vara? Linjärt kanske? :lol:

Sedan ditt exempel med utvecklingskostnaderna: Visst har du en poäng här, även om jag har lite svårt att komma på två produkter som verkligen är IDENTISKA och den ena kostar 10.000 medan den andra kostar 2.000. Men ge gärna några exempel!

Varför skulle jag ge några exempel på något som är identiskt för att ge validitet till mitt exempel - när du redan säger att du förstått poängen. Att göra dem identiska och inte bara snarlika är bara ett sätt att ta en variabel extra ur spel för att göra poängen med exemplet tydligare. (fast det förstod du, så din "släng" var onödig)

Det finns ju också en del som talar mot teorin om att det bara är de stora, gamla multisarna som säljer prisvärda produkter. Nämligen att dessa produkter i många fall vänder sig till den breda allmänheten, som inte har särskilt höga krav på t.ex. musikåtergivning, utan istället fokuserar på en viss design, användarvänlighet. Numera ägnar dessa företag sig dessuom framförallt åt hemmabio och inte primärt "hifi".

Det finns heller inte någon speciell anledning till att stora firmor medvetet skulle jobba för att göra sina produkter sämre för att den stora massan (ännu) inte har så stora krav. Det väsentligaste för den stora draken techniX är att ha en bättre produkt i segmentet än den andra stora draken sonY.
Har man redan en enkel, billig och bra kretslösning så finns det inget egenvärde att göra den sämre. Bättre däremot och billigare, mindre, strömsnålare, kallare m.fl.

Hoppas du inte påstår att de stora drakarna ägnar sig mer åt _DESIGN_ än hifi/high end tillverkarna. Bild

Att generalisera och säga att man gör sämre saker för att man bygger för 5 eller 7 kanaler... låter som ett argument man slet ut redan när man gick från mono till stereo. Att man har svårt att bygga samma saker vid samma pris är ju rätt självklart däremot. Det går ju de facto åt fler komponenter.

Ingen generalisering funkar. Så att säga att bara de kan vara prisvärda är fel. Däremot har de större möjligheter att kunna vara det.
(Lika dumt som generaliseringen att alla som släpper en produkt som kostar 100,000 vet vad de sysslar med.)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-08 12:28

Du som fördedrog RA-02 framför RA-1062: Som sagt, fullt möjligt att någon tycker annorlunda. Dock ska det sägas att decibel inte är mått på effekt utan på ljudstyrka. Hur högt ljudet blir i slutändan beror på mycket annat än förstärkarens effekt (högtalarnas känslighet, rummets storlek osv). Poängen i effekt- och strömstyrkeskillnad mellan den större och den mindre Rotel-stärkaren handlar mer om att klara av svårdrivna högtalare än hur hög volym man kan åstadkomma.

Nja alltså, om du verkligen funderar på det ett tag så kan dB vara ett mått på relativ effekt. Har man då samma högtalare som är lika "svårdrivna", samma rum osv och bara byter ut förstärkaren så kan man spela 10log(60/40) = 1.76 dB högre med den kraftigare förstärkaren. Lite högre än jag gissade, men det är inga konstigheter. Förstärkarna är ju väldigt snarlika annars, båda kan lämna löjligt mycket ström osv så de ska till extremt svårdrivna högtalare om det ska göra någon skillnad mellan de olika förstärkarna på den punkten.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-10-08 12:29

Hotspur:

Du menar CDfix eller?
Ärligt talat, vad tyckte du om den?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-08 13:10

Ja, CDfix förstås. Sorry. Jag var inte särsklit nöjd med den, varken handhavandemässigt eller ljudmässig och det var i och med köpet av den som mitt förtroende för Hifi Consult började att naggas i kanten (för att så småningom helt upphöra)...

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-10-08 13:44

Samma här. Jag tyckte att den kändes som en...Pioneer faktiskt.se :twisted:

En jävligt dyr Pioneer byggd i källarn hos en konstruktör som fått kicken av typ Krell. Halvtaskig kvalitet i bygget dessutom. Jag hade en hemma i en månad sedan bytte jag ut den. Den var ju helt tam. Den verkade lite avrundad i båda registren och mest saknade jag en bra bas. Hifi-Consult har jag besökt på den tiden dom hade andra ägare. Nu skulle jag inte sätta min fot i den affären tack vare den nya ägaren. :evil:

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-08 13:56

"Okej, men vill man spetsdra det så skulle man väl i så fall avkräva dig vadför sorts samband det skulle vara? Linjärt kanske?"

Givetvis finns det inte ett universellt linjärt samband. Jag nöjer mig med att konstatera att mina erfarenheter vid jämförelse av två jämförbara produkter i de flesta fall (dock inte alltid) visar att jag tycker att den dyrare låter bättre än den billigare. Konstigare än så är det inte.

Angående multisarna och hemmabio: Visst, det är inget som säger att det inte går att tillverka multispelare som låter bra som cd-spelare eller hembioreceivers som förmedlar musik i två kanaler lika bra som en stereoförstärkare. Här kan jag också bara gå till mina egna erfarenheter och konstatera att jag aldrig hört något som jag har tyckt låtit bra i lägre prisklasser (där det dock finns cd-spelare och stärkare som jag gillar). Det kostar helt enkelt mer att få en hemmabio som dessutom funkar bra även som "stereo för musiklyssning". Väldigt logiskt egentligen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-08 17:22

Hotspur skrev:
är det inte bra att det finns apparater som är bra, även i rimliga prisklasser

Nej, det är jättedumt. *ironi* Särskilt dumt är det däremot att det finns folk, ja hela sekter, som indirekt lurar osäkra hifi-entusiaster att satsa på usla DVD-spelare - vilka låter så illa att dom inte duger som CD-spelare ens i den enklaste anläggning! 8O

Men jag blir hellre "lurad" att köpa något billigt som sedan (när jag upptäcker fadäsen) kan säljas vidare billigt till arbetskamrater eller så. Dom hör ju i alla fall ingen skillnad :-)

Det är ju mycket värre när man sitter med en Linn CD12 för 180 papp och upptäcker att kompisens 668 (eller nåt) låter bättre.....

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-08 17:25

mats skrev:Lindroos nu blir jag förvånad 8O 8O för herr Pjotre på Hififorum säger att en dvd måste minst kosta 30 000 kr för att överhuvudtaget förmedla bra cdljud.

Finns det sååå dyra dvd´er 8O 8O 8O ?? Jag har aldrig betalt mer än 400 spänn för mina....

/ B

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-08 17:32

"Det är ju mycket värre när man sitter med en Linn CD12 för 180 papp och upptäcker att kompisens 668 (eller nåt) låter bättre...."

Haha... lite jobbigt om någon skulle göra en sådan bedömning ja. Fast då kan han ju iofs förmodligen ändå få en tio stycken Pioneers för pengarna han fick när han sålde vidare (kan vara bra att ha några i reserv ju). Eller så kan han se det som ett ett utmärkt tillfälle för en hörsel- och psykundersökning.

:wink:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-10-08 17:39

Jag tycker den som föredrar Linn behöver undersökas....

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-08 17:49

CD12 verkar vara en bra CD-spelare, men med en nolla för mkt på prislappen.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-08 17:59

"CD12 verkar vara en bra CD-spelare, men med en nolla för mkt på prislappen."

Själv har jag ingen aning faktiskt. Har bara läst om den. Men den kan säkert ha sina poänger om även de andra komponenterna i systemet ligger norr om 100 kkr-gränsen. Inte annars.

matson

Inläggav matson » 2004-10-08 20:28

Blue:
Slutsats: Ja, det finns ett generellt samband mellan pris och kvalitet (men det finns undantag).

(eg. Det finns ett samband som ändå inte finns.... :lol: )

Jag är givetvis intresserad av sambandet du funnit mellan pris/prestanda. Du menar att det finns då vi pratar om cd/dvd, vilket denna tråden handlar om och det enda jag sett "niklas" skriva något om. Att du sen(i brist på annat?) "hittar på" att det gäller även förstärkare och högtalare känns ju inte....så vuxet?

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-09 19:16

"(eg. Det finns ett samband som ändå inte finns.... ) Jag är givetvis intresserad av sambandet du funnit mellan pris/prestanda. Du menar att det finns då vi pratar om cd/dvd, vilket denna tråden handlar om och det enda jag sett "niklas" skriva något om. Att du sen(i brist på annat?) "hittar på" att det gäller även förstärkare och högtalare känns ju inte....så vuxet?"

Nej, jag hittar inte på. Niklas påstår inte bara att pris är fullkomligt ovidkommande när det gäller jämförelser mellan cd- och dvd-spelare (även om det är vad han pratat om just här). Hans teori är att det inte finns något som helst samband mellan pris och kvalitet överhuvudtaget, och mig veterligen har han inte nämt några områden som inte skulle beröras av denna teori. (Förutom att det plötsligt visade sig att han var med på att det kostar mer än 1000 kr att göra en bra förstärkare...).

Sedan, om någon är osäker på begreppet "samband": Detta ord har i sig ingen absolut betydelse. Ta t.ex. följande hypotetiska mening: Forskare har funnit ett samband mellan överkonsumtion av C-vitamin och njursten". Innebörden i denna mening är inte att man garanterat får njursten om man käkar för mycket C-vitaminer, utan bara att det har visat sig att överkonsumtionen KAN leda till till njuresten.

På samma sätt ser jag, utifrån mina jämförelser/erfarenheter, ett SAMBAND mellan högre pris och bättre ljud.

matson

Inläggav matson » 2004-10-09 19:35

Okej, min erfarenhet är helt annorlunda.

Det finns korrekta återgivare i flera prisklasser är min erfarenhet. I själva verket anser jag att det är fullständigt hjärndött att först dela upp alla produkter i olika prisklasser och sen inbilla sig(ofta med hjälp av hifipressen) att "ju dyrare desto bättre". Efter detta börjar man lyssna.

Att överhuvudtaget ge sig på att rangordna produkter utan att ha testat dom sida vid sida(i samma rum och endast en variabel ändrad) känns.......mindre seriöst.

Så. Vad föranleder då din kommentar om att cdspelaren från Linn endast får vara med om övriga komponenter har ett butikspris på över 100kkr? Vad är det för mervärde du tror dig få när en apparat kostar 120 tusen jämfört med 50 tusen?

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-09 20:29

"Det finns korrekta återgivare i flera prisklasser är min erfarenhet."

Ålrajt Matson, du verkar gilla mätningar och tro på att det finns något som heter "neutralt ljud". Men den diskussionen har nyligen förts till leda i andra trådar, så det kan vi kanske lämna där här.

Men enligt ditt sätt att tänka kan man exempelvis i klassen cd-spelare/multispelare tänka sig att vi hittar en "korrekt återgivare" för 5.000 kronor. Har jag fattat dig rätt så långt? Sedan hittar vi även även en "korrekt återgivare" för 100.000 kronor. Eftersom dom bägge är "korrekta återgivare" är alltså inte den 20 ggr dyrare produkten en endaste millimeter bättre än den billgare. Korrekt uppfattat?

I samma prisklass som den "korrekta återgivaren" för 5000 kr hittar vi även ett antal icke korrekta återgivare som du förmodligen dömer ut som "färgande". Märkligt nog hittar vi även denna typ av produkter i 100.000-kronorsklassen. Och dom är precis lika dåliga dom.

Slutsats: Den "icke korrekta återgivaren" för 100 kkr är sämre än den "korrekta återgivaren" för 5000 kr.

Måste vara underbart billigt att shoppa för den som tror på den här teorin eftersom de "korrekta återgivarna" finns i alla prisklasser.

Det enda som är så kolossalt märkligt är att det finns folk, och ganska många utav dom, som köper något annat än de "korrekta återgivarna" i de absolut lägsta prisklasserna. Dom måste vara totalt borta stackarna!

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2004-10-09 20:29

Blue skrev:"(eg. Det finns ett samband som ändå inte finns.... ) Jag är givetvis intresserad av sambandet du funnit mellan pris/prestanda. Du menar att det finns då vi pratar om cd/dvd, vilket denna tråden handlar om och det enda jag sett "niklas" skriva något om. Att du sen(i brist på annat?) "hittar på" att det gäller även förstärkare och högtalare känns ju inte....så vuxet?"

Nej, jag hittar inte på. Niklas påstår inte bara att pris är fullkomligt ovidkommande när det gäller jämförelser mellan cd- och dvd-spelare (även om det är vad han pratat om just här). Hans teori är att det inte finns något som helst samband mellan pris och kvalitet överhuvudtaget, och mig veterligen har han inte nämt några områden som inte skulle beröras av denna teori. (Förutom att det plötsligt visade sig att han var med på att det kostar mer än 1000 kr att göra en bra förstärkare...).

Sedan, om någon är osäker på begreppet "samband": Detta ord har i sig ingen absolut betydelse. Ta t.ex. följande hypotetiska mening: Forskare har funnit ett samband mellan överkonsumtion av C-vitamin och njursten". Innebörden i denna mening är inte att man garanterat får njursten om man käkar för mycket C-vitaminer, utan bara att det har visat sig att överkonsumtionen KAN leda till till njuresten.

På samma sätt ser jag, utifrån mina jämförelser/erfarenheter, ett SAMBAND mellan högre pris och bättre ljud.

Blue, jag tror att du fortfarande missuppfattar mig. Jag gör ett försök till (men detta är nog sista). Om vi tar en förstärkare som exempel (jag vet inte hur vi kom in på det för vi började prata om cd/dvd). Den kostar säg 20k. Den låter som den gör. Höjer man priset tiofalt på samma förstärkare utan att ändra den kommer den naturligtvis ändå att låta likadant. Samma om man sänker priset till en tiondel. Alltså får man fram att priset i sig har ingenting med ljudkvaliteten att göra. Punkt. Produkten är som den är och priset är en efterkonstruktion. Förhoppningsvis, men inte alltid enl. mina erfarenheter, är det satt med någon slags verklighetsförankring där hänsyn är tagen till komponentpriser, utvecklingskostnader, mm. Därmed inte heller sagt (genom nyss nämnda exempel) att dyrare komponenter = bättre komponenter (dvs ljudkvalitetsmässigt). Komponenter blir dessutom mycket krångligare att som konsument utvärdera varför man väljer att utvärdera hela den färdiga produkten istället.

Eftersom man då inte kan lita på priset som välljudsparameter kan man lika gärna strunta i det. Det allra bästa vore om man inte ens visste hur mycket produkten man provlyssnar kostar. Eller blir det för "farligt" och osäkert eftersom du då inte kan luta dig tryggt tillbaka på din teori om priset i relation till prestandan? För du litar väl på dina öron?

Sen är det ju klart att det finns gränser för hur billigt det kan bli, jag har aldrig någonsin påstått nåt annat.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-09 20:50

Det är tur att fotbollshuliganintellligentian tror att ett högt pris = naturtroget ljud.

Bra för branchen, bra för sysselsättningen och roande för alla andra.

bajen, blåvitt och blue forever :D :D :D
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2004-10-09 21:08

:D

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-09 21:17

Niklas, äntligen börjar vi tala samma språk. Givetvis blir inte en och samma produkt bättre för att den får en högre prislapp. Det har jag aldrig påstått (och då vore jag ganska dum). Men de priser som gäller sätts inte helt och hållet på måfå, det kan vi nog också vara överens om?

Och visst, priset kan i princip sägas vara en efterhandskonstruktion (även om produkter så vitt jag vet ofta tas fram för att vara konkurrenskraftiga i en given prisklass. Med andra ord, tillverkaren sätter ett pris innan man bestämmer sig för konstruktions- /designlösningar).

Att inte bry sig om priset i förhand, och bara låta lyssningsintrycken avgöra är absolut ingen dålig idé! (Fast tyvärr brukar det ju vara svårt att undgå att ha ett hum om vad saker kostar om man har hifi som ett intresse). Och "tyvärr", i mitt fall, slutar det för det mesta med att jag tycker att den dyrare produkten låter bättre. Och jag litar dessutom så pass mycket på min hörsel att jag är tämligen övertygad om att jag hade tyckt likadant även om jag inte kände till priserna.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-09 21:23

Vad nu hoppar du av ?
Hallå sekten, nu har vi honom i vårat grepp. :D
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2004-10-09 22:12

Blue skrev:Niklas, äntligen börjar vi tala samma språk.

Jag tror inte riktigt vi pratar samma språk (mer än svenska), men möjligtvis har du börjat läsa och förstå vad jag menar.
Blue skrev:Givetvis blir inte en och samma produkt bättre för att den får en högre prislapp. Det har jag aldrig påstått

Suck... Det är ju precis vad du har hävdat hela tiden. "...jag tycker att den dyrare låter bättre än den billigare." stod det att läsa senast i denna tråden. Det är vad jag har opponerat mig emot. Dvs att något låter bättre (vad det nu innebär, men det är en annan diskussion) BARA för att det är dyrare.

Blue skrev:(och då vore jag ganska dum).

Det har nog funnits tillfällen då den tanken slagit mig att du är... :wink:
Blue skrev:Men de priser som gäller sätts inte helt och hållet på måfå, det kan vi nog också vara överens om?

Njaä. Att de endast gör det ibland gör ju att man faktiskt inte kan lita på priset. För hur ska man veta när det är satt på måfå eller när det inte är det?

Hade det inte varit värt att köpa Pioneer 370 för 900 spänn nu så du kan bilda dig en uppfattning om den? Brukar säljas på öppet köp så det går bra att lämna tillbaka om den inte passar... :twisted:

Mvh Niklas

matson

Inläggav matson » 2004-10-10 08:54

Blue skrev:
Ålrajt Matson, du verkar gilla mätningar och tro på att det finns något som heter "neutralt ljud". Men den diskussionen har nyligen förts till leda i andra trådar, så det kan vi kanske lämna där här.

Jag tycker mätningar är svintråkigt. Det är praktiskt omöjligt att hitta goda återgivare utifrån (några få)mätningar. Däremot kan man rensa ut dom värsta missfostren.
Blue skrev:
Men enligt ditt sätt att tänka kan man exempelvis i klassen cd-spelare/multispelare tänka sig att vi hittar en "korrekt återgivare" för 5.000 kronor. Har jag fattat dig rätt så långt? Sedan hittar vi även även en "korrekt återgivare" för 100.000 kronor. Eftersom dom bägge är "korrekta återgivare" är alltså inte den 20 ggr dyrare produkten en endaste millimeter bättre än den billgare. Korrekt uppfattat?

Ja, med reservation för att det inte går att bevisa att något är ofärgat. Däremot kan man ju säga "hittills är inga defekter påvisade" och om antalet tester är stort så ökar ju chansen att apparaten är hörbart felfri. Tekniskt felfri är inga apparater, men det är av underordnad betydelse då "vi" avser att använda dom till att spela upp ljud och således är det "dom hörbara felen" vi kan sikta in oss på. Detta medför givetvis att någon i framtiden kan hitta avvikelser som ännu inte upptäckts på exempelvis Nad208. Att dom avvikelserna skulle vara stora är dock en smula orealistiskt.
Det vimlar dessutom inte direkt av apparater som kan klassas som "hittills hörbart korrekta återgivare". Oavsett prisklass.

I samma prisklass som den "korrekta återgivaren" för 5000 kr hittar vi även ett antal icke korrekta återgivare som du förmodligen dömer ut som "färgande". Märkligt nog hittar vi även denna typ av produkter i 100.000-kronorsklassen. Och dom är precis lika dåliga dom.

Slutsats: Den "icke korrekta återgivaren" för 100 kkr är sämre än den "korrekta återgivaren" för 5000 kr.

Sämre på att återge korrekt ja. Att den färgande apparaten uppfattas som "sämre" vid lyssning beror helt och hållet på vilken kedja den kopplas in i.

Måste vara underbart billigt att shoppa för den som tror på den här teorin eftersom de "korrekta återgivarna" finns i alla prisklasser.

Teori? Man hittar korrekta återgivare genom att lyssna på dom. Praktik före teori.
Att däremot sitta hemma och inbilla sig att "ju dyrare desto bättre" och därifrån börja sortera produkter och sedan basunera ut detta på diverse for@ måste ju vara väldigt okomplicerat och "bara sådär härligt enkelt". Totalt meningslöst visserligen, men väldigt enkelt. Exakt så funkar även hifipressen för övrigt.

Det enda som är så kolossalt märkligt är att det finns folk, och ganska många utav dom, som köper något annat än de "korrekta återgivarna" i de absolut lägsta prisklasserna. Dom måste vara totalt borta stackarna!

Tveksamt om slutsteg i prisintervallet 10-30 papp och dvdspelare för cirkus 8 papp kan kallas för "de absolut lägsta prisklasserna".
Annars ja, det finns en hel del suckers som har problem att skilja fantasi från verklighet(uppenbarligen så klarar många hifiintresserade inte av att enbart lyssna på produkter(dom blir väldigt nervösa av detta tydligen) utan det måste tittas också(och då är det jättestor skillnad på alla möjliga saker, från cdspelare till lödtenn till tejpbitar mellan bladen i böckerna i bokhyllan).

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-10-10 11:33

utan det måste tittas också(och då är det jättestor skillnad på alla möjliga saker, från cdspelare till lödtenn till tejpbitar mellan bladen i böckerna i bokhyllan).

:mrgreen: :twisted: 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-10 11:47

Det är tur att fotbollshuliganintellligentian tror

Nu börjar man känna igen dig, Pattematte. :evil:

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-10 12:01

:D :D :D

Tack