Moderator: Redaktörer
Blue skrev:Okej, jag hade inte dragit logiken till sin spets om det inte var så att min motdebattör ständigt poängerat det idiotiska påståendet: "Det finns INGET SOM HELST samband mellan pris och kvalitet". Hade han däremot sagt "en dyrare produkt behöver inte alltid vara bättre än en billigare" hade jag inte haft några invändningar överhuvudtaget.
Sedan ditt exempel med utvecklingskostnaderna: Visst har du en poäng här, även om jag har lite svårt att komma på två produkter som verkligen är IDENTISKA och den ena kostar 10.000 medan den andra kostar 2.000. Men ge gärna några exempel!
Det finns ju också en del som talar mot teorin om att det bara är de stora, gamla multisarna som säljer prisvärda produkter. Nämligen att dessa produkter i många fall vänder sig till den breda allmänheten, som inte har särskilt höga krav på t.ex. musikåtergivning, utan istället fokuserar på en viss design, användarvänlighet. Numera ägnar dessa företag sig dessuom framförallt åt hemmabio och inte primärt "hifi".
Du som fördedrog RA-02 framför RA-1062: Som sagt, fullt möjligt att någon tycker annorlunda. Dock ska det sägas att decibel inte är mått på effekt utan på ljudstyrka. Hur högt ljudet blir i slutändan beror på mycket annat än förstärkarens effekt (högtalarnas känslighet, rummets storlek osv). Poängen i effekt- och strömstyrkeskillnad mellan den större och den mindre Rotel-stärkaren handlar mer om att klara av svårdrivna högtalare än hur hög volym man kan åstadkomma.
Hotspur skrev:är det inte bra att det finns apparater som är bra, även i rimliga prisklasser
Nej, det är jättedumt. *ironi* Särskilt dumt är det däremot att det finns folk, ja hela sekter, som indirekt lurar osäkra hifi-entusiaster att satsa på usla DVD-spelare - vilka låter så illa att dom inte duger som CD-spelare ens i den enklaste anläggning!
mats skrev:Lindroos nu blir jag förvånad![]()
för herr Pjotre på Hififorum säger att en dvd måste minst kosta 30 000 kr för att överhuvudtaget förmedla bra cdljud.
Slutsats: Ja, det finns ett generellt samband mellan pris och kvalitet (men det finns undantag).
Blue skrev:"(eg. Det finns ett samband som ändå inte finns.... ) Jag är givetvis intresserad av sambandet du funnit mellan pris/prestanda. Du menar att det finns då vi pratar om cd/dvd, vilket denna tråden handlar om och det enda jag sett "niklas" skriva något om. Att du sen(i brist på annat?) "hittar på" att det gäller även förstärkare och högtalare känns ju inte....så vuxet?"
Nej, jag hittar inte på. Niklas påstår inte bara att pris är fullkomligt ovidkommande när det gäller jämförelser mellan cd- och dvd-spelare (även om det är vad han pratat om just här). Hans teori är att det inte finns något som helst samband mellan pris och kvalitet överhuvudtaget, och mig veterligen har han inte nämt några områden som inte skulle beröras av denna teori. (Förutom att det plötsligt visade sig att han var med på att det kostar mer än 1000 kr att göra en bra förstärkare...).
Sedan, om någon är osäker på begreppet "samband": Detta ord har i sig ingen absolut betydelse. Ta t.ex. följande hypotetiska mening: Forskare har funnit ett samband mellan överkonsumtion av C-vitamin och njursten". Innebörden i denna mening är inte att man garanterat får njursten om man käkar för mycket C-vitaminer, utan bara att det har visat sig att överkonsumtionen KAN leda till till njuresten.
På samma sätt ser jag, utifrån mina jämförelser/erfarenheter, ett SAMBAND mellan högre pris och bättre ljud.
Blue skrev:Niklas, äntligen börjar vi tala samma språk.
Blue skrev:Givetvis blir inte en och samma produkt bättre för att den får en högre prislapp. Det har jag aldrig påstått
Blue skrev:(och då vore jag ganska dum).
Blue skrev:Men de priser som gäller sätts inte helt och hållet på måfå, det kan vi nog också vara överens om?
Blue skrev:
Ålrajt Matson, du verkar gilla mätningar och tro på att det finns något som heter "neutralt ljud". Men den diskussionen har nyligen förts till leda i andra trådar, så det kan vi kanske lämna där här.
Blue skrev:
Men enligt ditt sätt att tänka kan man exempelvis i klassen cd-spelare/multispelare tänka sig att vi hittar en "korrekt återgivare" för 5.000 kronor. Har jag fattat dig rätt så långt? Sedan hittar vi även även en "korrekt återgivare" för 100.000 kronor. Eftersom dom bägge är "korrekta återgivare" är alltså inte den 20 ggr dyrare produkten en endaste millimeter bättre än den billgare. Korrekt uppfattat?
I samma prisklass som den "korrekta återgivaren" för 5000 kr hittar vi även ett antal icke korrekta återgivare som du förmodligen dömer ut som "färgande". Märkligt nog hittar vi även denna typ av produkter i 100.000-kronorsklassen. Och dom är precis lika dåliga dom.
Slutsats: Den "icke korrekta återgivaren" för 100 kkr är sämre än den "korrekta återgivaren" för 5000 kr.
Måste vara underbart billigt att shoppa för den som tror på den här teorin eftersom de "korrekta återgivarna" finns i alla prisklasser.
Det enda som är så kolossalt märkligt är att det finns folk, och ganska många utav dom, som köper något annat än de "korrekta återgivarna" i de absolut lägsta prisklasserna. Dom måste vara totalt borta stackarna!
utan det måste tittas också(och då är det jättestor skillnad på alla möjliga saker, från cdspelare till lödtenn till tejpbitar mellan bladen i böckerna i bokhyllan).
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Chris71, data_foggen, Majestic-12 [Bot] och 34 gäster