Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-19 14:54

prolinn skrev:Håller med IÖ och sportbilsentusiasten. Vem här känner till hur det verkligen gick till? Att som Peter redogöra för en andrahands-historia från en av konkurrenterna till Linn är lätt patetiskt. Man bör nog fundera över syftet med historien. Mytomaner finns överallt och tydligen högvis på faktiskt. Jag skulle inte heller tro Ivor himself när det gäller hur det begav sig för 35 år sedan. Det är inte svårt att tänka sig anledningar till att de olika pionjärerna/kompanjonerna delade på sig när det uppenbarligen fanns både alkoholproblem och annat inblandat. Vem som gjorde vad i respektive konstruktion kan säkert också ifrågasättas.

Från Wikipedias sida om Linn:

In February 1973 Linn Products Ltd. was formed to sell turntables made by Castle Precision Engineering. This was officially announced in an advertisement in Hi-Fi News & Record Review, with the following text: "The turntable previously available under the name Ariston RD11 is now available under the name Linn LP12."

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2008-10-19 15:30

En stilla undran: Ägs inte Caste Engineering av Ivor´s bror?

Angående vad som händer Linn så har det i dagarna släppts
en uppgradering till deras Klimax Kontrol, till en ringa summa av 23Kkr.

För övrigt är detta en spännande och underhållande tråd.

(Hej alla förresten!)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2008-10-19 15:37

Svarar på min egen fråga med assistans från Wikipedia:

"Tiefenbrun dropped out of a Mechanical Engineering degree from Glasgow's Strathclyde University, and developed his engineering and business skills in his late father, Jack Tiefenbrun's company, Castle Precision Engineering, now run by his younger brother Marcus."

Där ser man sa den blinde..

Sondek

Inläggav Sondek » 2008-10-19 15:45

En LP-12:a från 1973 har väl inte en enda skruv eller pinal gemensamt med en ny? Inte ens träplinten :?

Vad som hänt med Linn på senaste tiden är väl framför allt deras nya musik streamers som ljudmässigt (subjektivt) åker i 8:or runt alla cd-baserade signalkällor :idea:

Deras 2karray som sitter i dom flesta nya högtalare har ju tillfört en helt annan dimension av upplösning, neutralitet, mindre färgning och framförallt öronvänligare återgivning (läs mindre huvudvärk).

Sitter själv med Komponent110:or + Kef subba för bas stöd och är väldigt nöjd :) Inget gammalt färgat Linn ljud där inte :wink:

Prestanda mässigt så har det gått stadigt framåt och dom i Linn sammanhang lite billigare produkterna har alltid varit mest prisvärda och överlägsen betydligt dyrare Linn produkter som varit ca 5-6 år äldre.

Kul att alla här berörs så mycket av detta mytomspunna Hifimärke :D

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-10-19 16:08

IngOehman skrev:
prolinn skrev:När det gäller IÖ:s erfarenhet av LP12:an så gäller det väl spelaren som den såg ut för ca. 20-25 år sedan som du har erfarenhet av eller?

Nej.

Har du lust att förtydliga dig en aning när de gäller ditt "Nej"?

IngOehman skrev:
prolinn skrev:Faktum kvarstår; Linn har utvecklats oerhört sedan 70-talet. Deras topprodukter anses bland stora delar av hifi-världen (vad nu det är)som bland de bästa som tillverkas i respektive kategori och även deras billigare prylar (nåja lågbudget är det inte direkt) står sig också bra i konkurrensen.

Jag säger inte att du har fel, men har du några hårda data som stöder det du skriver? Med hårda data menar jag inte nödvändigtvis mätdata, men något, vad som helst, som inte är löst tyckande?

Kom ihåg att jag inte ifrågasätter det du skriver. Vill bara veta vad det grundar sig på?

Otaliga tester som andra gjort (kanske främst tidningar) och egen lyssning.

IngOehman skrev:
prolinn skrev:Musikåtergivningsegenskaperna och inte andra hifi-orienterade återgivningsegenskaper har alltid stått i fokus i deras utveckling. Det är inte många konkurrenter som kan svara upp här!

Kanske Ino?

Jag hoppas det*.

Men jag tror det finns många flera. Finns det några som jag vill undanta först från den passionen, så är de dom som lägger absurt mycket krut på att marknadsföra idén om att de är de enda som bryr sig.

Vh, iö

- - - - -

*Fast terminologiskt finner jag det en smula snärjigt. Det är ju just hifi som behövs för att musiken skall återges ursprungstroget. Hifi i ordets rätta bemärkelse.

Jag talar alltså inte om några lösryckta krav på enstaka mätningar - utan om själva begreppets innebört: Hög trohet mot originalet - musiken.

Ett lovvärt syfte vill jag tillägga.

Jag kom att tänka på en annan sak som faktiskt Linn bidragit med och som många andra (de flesta) tillverkare av hifi inte ger några liknande bidrag till och det är musiken. Genom sitt skivbolag (Linn Records) har Linn hjälpt till att sprida bland annat den Keltiska musiktraditionen. Deras repertoar av idag innehåller en uppsjö bra musik inspelad så att musiken tillåts tala för sig själv. Deras nuvarande högtalarserie baseras för övrigt till stor del på det utvecklingsarbete som föregick framtagandet av en deras studiomonitorer (318A respektive 328A). Likheterna är uppenabara med Artikulat 350A.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-19 16:17

Sondek skrev:Deras 2karray som sitter i dom flesta nya högtalare har ju tillfört en helt annan dimension av upplösning, neutralitet, mindre färgning och framförallt öronvänligare återgivning (läs mindre huvudvärk).

Fick du huvudvärk av de äldre högtalarna? Det har jag aldrig fått.

ok de äldre talarna var inte lika upplösta...och JA de har tagit ett stort kliv med de nya K-arrayerna, men de ligger fortfarande efter de bästa konkurenterna om man snackar upplösning/välljud.
Inget jag beskymrar mig över iof då jag tycker annat är viktigare.
Dock är Linns högtalare de som är minst prisvärda av alla deras produkter.
Om man jämför begpriserna på tex Isobarik/Keltik med vad nya högtalare i samma storleksklass kostar (dvs som kan leverera bastryck) så är det en herrans massa pengar upp till nästa kvalitetssteg - även om det ÄR ett stort kvalitetssteg. :wink:
Lite trist att Linns priser på högtalare ökat så mycker mer relativt andra delar i systemet.
Majik 140 är däremot en riktigt bra talare till någolunda överkomliga pengar, mera sånt!

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-10-19 16:22

JanBanan skrev:
prolinn skrev:Håller med IÖ och sportbilsentusiasten. Vem här känner till hur det verkligen gick till? Att som Peter redogöra för en andrahands-historia från en av konkurrenterna till Linn är lätt patetiskt. Man bör nog fundera över syftet med historien. Mytomaner finns överallt och tydligen högvis på faktiskt. Jag skulle inte heller tro Ivor himself när det gäller hur det begav sig för 35 år sedan. Det är inte svårt att tänka sig anledningar till att de olika pionjärerna/kompanjonerna delade på sig när det uppenbarligen fanns både alkoholproblem och annat inblandat. Vem som gjorde vad i respektive konstruktion kan säkert också ifrågasättas.

Från Wikipedias sida om Linn:

In February 1973 Linn Products Ltd. was formed to sell turntables made by Castle Precision Engineering. This was officially announced in an advertisement in Hi-Fi News & Record Review, with the following text: "The turntable previously available under the name Ariston RD11 is now available under the name Linn LP12."

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Att LP12:an härstammar från Ariston är väl ingen hemlighet och vem brr sig egentligen. Den har utvecklats otroligt sedan dess. Hur den stod sig jämfört mde konkurrenterna på den tiden vet jag inte, men idag håller många den som referens och bara det faktum att de lyckats bättre än konkurrenterna vilket kanske är svårt att ta (vilket många inlägg här också vittnar om). Om resten av branschen kunde tona ned perspektiv, snabb bas, kristallklar diskant* och så vidare så kanske skillnaderna till Linns fördel inte skulle vara så stora.

* eftersom dessa geneskaper hos en hifiapparat lika gärna kan härstamma från brister som från förtjänster.

MP

Inläggav MP » 2008-10-19 16:25

subjektivisten skrev:
Samma personer som hör STORA skillnader på kablar, stenar, kabellyftare, audiofil säkringar, mm. Har du verkligen något förtroende att dessa dövöron kan nyktert bedömma NÅGOT? :wink:

Jag vill nog inte göra ett likhetstecken där det vore alltför svart/vitt för min smak :)

Det verkar onekligen som att du tycker att LP12 är en usel skivspelare?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-10-19 16:27

sportbilsentusiasten skrev:
Sondek skrev:Deras 2karray som sitter i dom flesta nya högtalare har ju tillfört en helt annan dimension av upplösning, neutralitet, mindre färgning och framförallt öronvänligare återgivning (läs mindre huvudvärk).

Fick du huvudvärk av de äldre högtalarna? Det har jag aldrig fått.

ok de äldre talarna var inte lika upplösta...och JA de har tagit ett stort kliv med de nya K-arrayerna, men de ligger fortfarande efter de bästa konkurenterna om man snackar upplösning/välljud.
Inget jag beskymrar mig över iof då jag tycker annat är viktigare.
Dock är Linns högtalare de som är minst prisvärda av alla deras produkter.
Om man jämför begpriserna på tex Isobarik/Keltik med vad nya högtalare i samma storleksklass kostar (dvs som kan leverera bastryck) så är det en herrans massa pengar upp till nästa kvalitetssteg - även om det ÄR ett stort kvalitetssteg. :wink:
Lite trist att Linns priser på högtalare ökat så mycker mer relativt andra delar i systemet.
Majik 140 är däremot en riktigt bra talare till någolunda överkomliga pengar, mera sånt!

Det är synd att Linn:s prylar dragit iväg så mycket prismässigt över huvud taget. Även om prylarna ändå kan anses relativt prisvärda så har de få instegsmodeller över huvud taget längre. :(

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-19 16:49

Lite lustigt att det är just högtalare av alla produkter som ÄR billigast - där finns det instegsprodukter.
O samtidigt är högtalare de dyraste produkterna.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-10-19 18:25

IngOehman skrev:
prolinn skrev:
Richard skrev:
Kaffekoppen skrev:Om du nu lever i förhoppningen att det finns något bolag som inte har lik i garderoberna vill jag härmed avliva den myten. Alla bolag har det.

Därmed inte sagt att Linn är bättre eller sämre än någon annan.

Du är bara väldigt på nu, och dina skriverier känns mest som riktade käftsmällar på vissa forummedlemmar än sakfrågeinlägg.

Richard skrev:Det klarnar alltmer nu.
Nu förstår jag varför företaget vill att man använder sandpapper för att rengöra sina pickupnålar- det är naturligtvis för att de ska nötas ut och att nya måste inhandlas.

Jag undanbeder kommentarer från din sida- om du är på detta humör, koppen.

Varför inte diskutera sakfrågorna ?

Som om sakfrågorna stod i centrum i denna tråd. :roll:

Håller med IÖ och sportbilsentusiasten. Vem här känner till hur det verkligen gick till? Att som Peter redogöra för en andrahands-historia från en av konkurrenterna till Linn är lätt patetiskt. Man bör nog fundera över syftet med historien. Mytomaner finns överallt och tydligen högvis på faktiskt.

8O

Det där är en rätt grav anklagelse faktikt, och du vidlägger inga argument överhuvudtaget för att antyda att Peter Steindl skulle vara en patetisk förmedlare av andrahandsinformation, eller att han (eller hans källa?) skulle vara en mytoman. :?

Vad finns det för grunder för att skriva sådant? När du till på köpet tar stöd i det jag skrivit måste jag med emfas klargöra att jag absolut INTE har ifrågasatt det Peter skrivit, jag kan bara inte bekräfta det.

Den som ifrågasätter det borde göra det på bättre sätt än med hjälp av personpåhopp på Peter och fria spekulationer om hans ärlighet och/eller uppsåt.

Det du behöver komma med är ARGUMENT.

Har du inga sådana så tycker det det är MYCKET lågt att gå till personangrepp med sådana där antydningar som du kommer med.

prolinn skrev:Jag skulle inte heller tro Ivor himself när det gäller hur det begav sig för 35 år sedan. Det är inte svårt att tänka sig anledningar till att de olika pionjärerna/kompanjonerna delade på sig när det uppenbarligen fanns både alkoholproblem och annat inblandat. Vem som gjorde vad i respektive konstruktion kan säkert också ifrågasättas.

Min erfarenhet av sådant där är att det är förvånansvärt vanligt att man finner, att alla historier går ihop när man talar direkt med källorna. Människor ljuger förhållandevis sällan helt enkelt (även om jag självklart har träffat på fall då det har hänt, liksom fall där jag tror det finns skäl att tro att någon helt enkelt minns fel, och några fall där jag vet att de minns fel, men vägrar tro det).

Jag tror därför att man kan lita även på vad Ivor själv skulle berätta. Det är det intrycket jag fick när jag talade med honom.

Däremot skiljer det ofta i värderingar och bedömningar, och sådana ingredienser kan ofta påverka hur en historia sprids vidare. Som lyssnare är det dock en skön konstart, att lära sig att lyssna på sakinformationen. Jag har faktiskt hört historier från människor som stämt varandra och varit på väg till rättegång, och ändå konstaterat att historierna faktiskt stämmer överens med varandra när bara känslorna filtrerats bort.

Så detta är mitt råd: Lyssna på sakinnehåll, filtrera bort känslorna, håll det öppet att någon kan minnas fel, eller i sällsynta fall tala medvetet osanning. Gör med det tror jag oddsen är bra för att man får en skapligt bra bild av verkligheten (och med bra menar jag öppen - att man inte håller saker som sanningar om man inte har hårdinfo). Och tro ALDRIG på vad som stått i hifi-tidksrifter.

prolinn skrev:När det gäller IÖ:s erfarenhet av LP12:an så gäller det väl spelaren som den såg ut för ca. 20-25 år sedan som du har erfarenhet av eller?

Nej.

prolinn skrev:Faktum kvarstår; Linn har utvecklats oerhört sedan 70-talet. Deras topprodukter anses bland stora delar av hifi-världen (vad nu det är)som bland de bästa som tillverkas i respektive kategori och även deras billigare prylar (nåja lågbudget är det inte direkt) står sig också bra i konkurrensen.

Jag säger inte att du har fel, men har du några hårda data som stöder det du skriver? Med hårda data menar jag inte nödvändigtvis mätdata, men något, vad som helst, som inte är löst tyckande?

Kom ihåg att jag inte ifrågasätter det du skriver. Vill bara veta vad det grundar sig på?

prolinn skrev:Musikåtergivningsegenskaperna och inte andra hifi-orienterade återgivningsegenskaper har alltid stått i fokus i deras utveckling. Det är inte många konkurrenter som kan svara upp här!

Kanske Ino?

Jag hoppas det*.

Men jag tror det finns många flera. Finns det några som jag vill undanta först från den passionen, så är de dom som lägger absurt mycket krut på att marknadsföra idén om att de är de enda som bryr sig.

Vh, iö

- - - - -

*Fast terminologiskt finner jag det en smula snärjigt. Det är ju just hifi som behövs för att musiken skall återges ursprungstroget. Hifi i ordets rätta bemärkelse.

Jag talar alltså inte om några lösryckta krav på enstaka mätningar - utan om själva begreppets innebört: Hög trohet mot originalet - musiken.

Patetiskt kanske borde ersättas med blåögt? Mytomaner eller ej, kanske jag är en sådan också(?), men nog är det många som spekulerar å det grövsta och detta på information som inte ens härstammar i andra eller tredje led från de personer som faktiskt var med. Om Peter tillhör mytomanernas skara har jag ingen aning. Det skrev jag inte heller.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2008-10-19 18:47

Sprang på lite mer krydda att tillföra moset:

"The whole Linn/Ariston debate has been thrashed out many times before in many different forums and I don't think any definitive conclusion has ever been shown. What is known is that Castle Precision Engineering (the original parent company to Linn products and now, I believe, run by his brother) manufactured the original Ariston turntable. We also know that Linn patented the single point bearing used in the very first Ariston and in the LP12, that Ariston and Fons fought the patent and that it was upheld. And that Ariston had to change their bearing because of the patent.

Some history claims that the turntable was developed by the head of Ariston along with Ivor and his father, other that Hamish was the one that developed it. I expect the truth of it will be argued and remain inconclusive.

If you want to know where the basis for the design really came from you would have to go the Edgar Villchur at Acoustic Research. While it didn't have the level of refinement of the LP12 in the bearing, machining or materials or indeed in musical performance, it had a softly-sprung 3-point metal subchassis, 2-piece aluminum platter with a steel bearing spindle, synchronous motor belt drive system, metal top plate and solid wood plinth years before Ariston or Linn did. It was also a screamingly good musical product for the money at the time. "

Frågan är vem som kopierat vem egentligen? Om ovanstående inlägg är korrekt så är det ju faktiskt AR som är urfadern, och inte varken Ariston, Linn eller någon annan, -både wikipedia och AR själva vittnar om att så är fallet. Nästa fråga är ju om det faktiskt är relevant vem som var först. Borde alla köra det bilmärke som var först med fyra hjul, bromsar, motor mm. eller bör man köpa den bil som är den bättre?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-19 18:53

prolinn skrev:Vem här känner till hur det verkligen gick till? Att som Peter redogöra för en andrahands-historia från en av konkurrenterna till Linn är lätt patetiskt. Man bör nog fundera över syftet med historien. Mytomaner finns överallt och tydligen högvis på faktiskt.

Snälla prolinn, vilka är "mytomanerna" som finns "högvis på faktisk" ?
Innan du har klargjort vilka mytomanerna är så anklagar du underförstått
varenda kotte på faktiskt.se inkl. mig(o dig själv) för att vara mytomaner.
:( :? :x

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-19 19:02

prolinn skrev:
IngOehman skrev:

Nej.

Har du lust att förtydliga dig en aning när de gäller ditt "Nej"?

Visst: Nej, det gäller inte spelaren som den såg ut för 20-25 år sedan.

prolinn skrev:
IngOehman skrev:

Otaliga tester som andra gjort (kanske främst tidningar) och egen lyssning.

Okej. Inga hårda data alltså utan bara löst tyckande.

Det finns alltså ingenting substansiellt som stödjer ditt påstående att spelaren utvecklats? :o Inte något som du baserat din uppfattning på i varje fall.

Inget fel med det, men bra att veta.

Då kan jag bara konstatera att det är svårt att veta att den blivit hörbart bättre, eller ens hörbart annorlunda. Hade det det så borde ju någon ha upptäckt det i något blindtest, det vill säga det skulle ha funnits något sådant fall att referera till. Fast det kan det ju finnas också, även om inte just du baserat din uppfattning på något sådant.

prolinn skrev:
IngOehman skrev:

Kanske Ino?

Jag hoppas det*.

Vh, iö

- - - - -

Ett lovvärt syfte vill jag tillägga.

Tack.

prolinn skrev:Jag kom att tänka på en annan sak som faktiskt Linn bidragit med och som många andra (de flesta) tillverkare av hifi inte ger några liknande bidrag till och det är musiken. Genom sitt skivbolag (Linn Records) har Linn hjälpt till att sprida bland annat den Keltiska musiktraditionen.

Deras repertoar av idag innehåller en uppsjö bra musik inspelad så att musiken tillåts tala för sig själv. Deras nuvarande högtalarserie baseras för övrigt till stor del på det utvecklingsarbete som föregick framtagandet av en deras studiomonitorer (318A respektive 328A). Likheterna är uppenabara med Artikulat 350A.

Har nästan bara bra saker att säga om de Linn-inspelningar jag har hört (i egna högtalare).

Detsamma gäller de inspelningar som Dave Wilson gjort och jag hört (i egna högtalare).

Det är för övrigt min uppfattning att det finns ganska många hifi-tillverkare som gör tillräckligt bra utrustning för att >95% av ljudkvalitetsproblemen när man spelar ett ursnitt av normala kommersiellt tillgängligt fonogram, faktiskt är felen som ligger på fonogrammen själva! Det betyder självklart inte att inte anläggningarnas skulle märkas, för de gör de sannerligen, men det betyder att större vinster ändå, är att finna genom att höja ljudkvaliteten på medelinspelningen!

Dåliga fonogram är helt enkelt ett större problem idag, än dålig hifi-utrustning.

Kort sagt: Om man kunde byta alla kvalificerade hifi-utrustningar mot "hypotetiskt ideala anläggningar" (vad nu det betyder) så vore den vinsten ändå mycket mindre än om man kunde byta alla inspelningar mot teoretiskt ideala sådana!

Det vore nå't de'! :)

Det gäller i synnerhet de senaste tio-tjugo årens extremt söndermastrade junk. Där har man ett riktigt problem att ta tag i.

Skulle jag rejta problemen, liksom subjektivt, så skulle det nog se ut så här (varning för subjektivit svammel):

Ljudkvaliteten på klockradioapparater, kökstransistorradior och bergsprängare: 10% i snitt (90% under 20%).

Ljudkvaliteten på medelanläggningarna som folk har hemma: 25% i snitt (90% under 50%).

Ljudkvaliteten på high end-anläggningarna som audiofiler har hemma: 40% i snitt (90% under 70%).

(Ljudkvaliteten på de bästa anläggningar jag erfarit: uppåt 98%)

- - -

Ljudkvaliteten på medelfonogrammen som släppts de senaste 5 åren: 5% i snitt (90% under 10%).

Ljudkvaliteten på medelfonogrammet som släppts de senaste 10 åren: 8% i snitt (90% under 15%)

Ljudkvaliteten på medelfonogrammet som släppts under perioden 1958 - 1988 (från för 50 till för 20 år sedan):
20% i snitt (90% under 80%).

Ljudkvaliteten på de bästa inspelningarna jag träffat på: Mycket nära 100%!

Ljudkvalitetsförbättringen som uppnås genom att skippa mastring: Allt från något sämre till extremt mycket bättre.

Ljudkvaliteten som en amatör med ett par bra mikrofoner med lätthet kan åstadkomma vid inspelning av akustisk musik: 80-90%

Kort sagt: Att göra något åt ljudkvaliteten på fonogrammen är mycket enkelt, och det vore dessutom en välgärning som skulle komma alla till godo, även om det förstås mest skulle vara till glädje för dem med de bästa anläggningarna.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-19 19:28

prolinn skrev:
IngOehman skrev:
prolinn skrev:
Richard skrev:
Kaffekoppen skrev:Om du nu lever i förhoppningen att det finns något bolag som inte har lik i garderoberna vill jag härmed avliva den myten. Alla bolag har det.

Därmed inte sagt att Linn är bättre eller sämre än någon annan.

Du är bara väldigt på nu, och dina skriverier känns mest som riktade käftsmällar på vissa forummedlemmar än sakfrågeinlägg.

Richard skrev:Det klarnar alltmer nu.
Nu förstår jag varför företaget vill att man använder sandpapper för att rengöra sina pickupnålar- det är naturligtvis för att de ska nötas ut och att nya måste inhandlas.

Jag undanbeder kommentarer från din sida- om du är på detta humör, koppen.

Varför inte diskutera sakfrågorna ?

Som om sakfrågorna stod i centrum i denna tråd. :roll:

Håller med IÖ och sportbilsentusiasten. Vem här känner till hur det verkligen gick till? Att som Peter redogöra för en andrahands-historia från en av konkurrenterna till Linn är lätt patetiskt. Man bör nog fundera över syftet med historien. Mytomaner finns överallt och tydligen högvis på faktiskt.

8O

Det där är en rätt grav anklagelse faktikt, och du vidlägger inga argument överhuvudtaget för att antyda att Peter Steindl skulle vara en patetisk förmedlare av andrahandsinformation, eller att han (eller hans källa?) skulle vara en mytoman. :?

Vad finns det för grunder för att skriva sådant? När du till på köpet tar stöd i det jag skrivit måste jag med emfas klargöra att jag absolut INTE har ifrågasatt det Peter skrivit, jag kan bara inte bekräfta det.

Den som ifrågasätter det borde göra det på bättre sätt än med hjälp av personpåhopp på Peter och fria spekulationer om hans ärlighet och/eller uppsåt.

Det du behöver komma med är ARGUMENT.

Har du inga sådana så tycker det det är MYCKET lågt att gå till personangrepp med sådana där antydningar som du kommer med.

prolinn skrev:Jag skulle inte heller tro Ivor himself när det gäller hur det begav sig för 35 år sedan. Det är inte svårt att tänka sig anledningar till att de olika pionjärerna/kompanjonerna delade på sig när det uppenbarligen fanns både alkoholproblem och annat inblandat. Vem som gjorde vad i respektive konstruktion kan säkert också ifrågasättas.

Min erfarenhet av sådant där är att det är förvånansvärt vanligt att man finner, att alla historier går ihop när man talar direkt med källorna. Människor ljuger förhållandevis sällan helt enkelt (även om jag självklart har träffat på fall då det har hänt, liksom fall där jag tror det finns skäl att tro att någon helt enkelt minns fel, och några fall där jag vet att de minns fel, men vägrar tro det).

Jag tror därför att man kan lita även på vad Ivor själv skulle berätta. Det är det intrycket jag fick när jag talade med honom.

Däremot skiljer det ofta i värderingar och bedömningar, och sådana ingredienser kan ofta påverka hur en historia sprids vidare. Som lyssnare är det dock en skön konstart, att lära sig att lyssna på sakinformationen. Jag har faktiskt hört historier från människor som stämt varandra och varit på väg till rättegång, och ändå konstaterat att historierna faktiskt stämmer överens med varandra när bara känslorna filtrerats bort.

Så detta är mitt råd: Lyssna på sakinnehåll, filtrera bort känslorna, håll det öppet att någon kan minnas fel, eller i sällsynta fall tala medvetet osanning. Gör med det tror jag oddsen är bra för att man får en skapligt bra bild av verkligheten (och med bra menar jag öppen - att man inte håller saker som sanningar om man inte har hårdinfo). Och tro ALDRIG på vad som stått i hifi-tidksrifter.

Nej.

Kanske Ino?

Jag hoppas det*.

Vh, iö

- - - - -

Patetiskt kanske borde ersättas med blåögt? Mytomaner eller ej, kanske jag är en sådan också(?), men nog är det många som spekulerar å det grövsta och detta på information som inte ens härstammar i andra eller tredje led från de personer som faktiskt var med. Om Peter tillhör mytomanernas skara har jag ingen aning. Det skrev jag inte heller.

Du skrev:
prolinn skrev:Att som Peter redogöra för en andrahands-historia från en av konkurrenterna till Linn är lätt patetiskt. Man bör nog fundera över syftet med historien. Mytomaner finns överallt och tydligen högvis på faktiskt.

Oavsett hur man nu tolkar det där så tycker jag du får komma med vilka påståenden du vill - om du är beredda att backa upp dem med någon substans, läs: ARGUMENT.

Vilka syften är det du antyder finns?

Vilka är det du påstår vara mytomaner?

Vad är det som de har sagt som du påstår vara osanning/lögn?

Om du inte kan svara på det så kan jag inte lägga någon vikt överhuvudtaget vid ditt inlägg.

Däremot måste jag ifrågasätta vad det är du sysslar med egentligen när du kommer med personpåhopp utan att ha någonting överhuvudtaget att komma med i faktaväg, som motsäger det som berättats för dig. :?

Har du inte det är det ju bara spekulationer i kombination med personangrepp - och DET om något är patetiskt!

Har du några som helst argument till stöd för att komma med påhopp mot Peter som du gjorde?

Missförstå inte det jag skriver, jag påstår inte att Peter har rätt eller att han är ofelbar (jag har själv sett honom redovisa saker som gör att jag vet att han kan minnas fel ibland, men i >99% av fallen jag hört honom säga något om något jag själv varit med om, har hans återgivning varit ackurat. Jag kan inte minnas att jag har märkt att han någonsin ljugit medvetet med onda syften. Och det skulle inte falla mig in att ge mig på varken honom eller någon annan på ren spekulation, alltså utan att ha något att komma med som skäl att invända.

Det du gör är just detta - du väcker ont blod. Agerar för att folk skall börja misstänka att saker är osanna. DET tycker jag är mycket lågt.

Om du har något att komma med, med substans, så fram med det!

I annat fall får du självklart tro på vad du vill - men vänligen låt bli att komma med anklagelser och försöka misstänkliggöra människor utan att presentera några hållbara argument för det (så att du åtminstone gör dem något specifikt att försvara sig mot, förklara eller motbevisa).

Presenterar du ARGUMENT så kan saken utredas och sanningen kan komma fram. Gör du det inte är du bara en anklagare som agerar för att göra folk illa.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-10-19 19:34, redigerad totalt 1 gång.

MP

Inläggav MP » 2008-10-19 19:32

Laila skrev:
prolinn skrev:Vem här känner till hur det verkligen gick till? Att som Peter redogöra för en andrahands-historia från en av konkurrenterna till Linn är lätt patetiskt. Man bör nog fundera över syftet med historien. Mytomaner finns överallt och tydligen högvis på faktiskt.

Läste lite väl snabbt och tyckte det stod nymfomaner :P :D :lol:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-10-19 19:38

Aerob skrev:If you want to know where the basis for the design really came from you would have to go the Edgar Villchur at Acoustic Research. While it didn't have the level of refinement of the LP12 in the bearing, machining or materials or indeed in musical performance, it had a softly-sprung 3-point metal subchassis, 2-piece aluminum platter with a steel bearing spindle, synchronous motor belt drive system, metal top plate and solid wood plinth years before Ariston or Linn did. It was also a screamingly good musical product for the money at the time. "

Lite spännande historiska vingslag. Jag har en sådan AR stående i förrådet här. Tror den är från slutet 1960-tal.

Den var dock inte min från början. Fick den av en kollega som övergav vinyl för CD för drygt 20 år sedan. Han förmådde inte slänga den och inte jag heller.
- Militant slacker

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-19 19:40

[quote="MP"

Finns det några sådana i denna tråd, tro ? 8O
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-19 19:42

Jax skrev:
Aerob skrev:If you want to know where the basis for the design really came from you would have to go the Edgar Villchur at Acoustic Research. While it didn't have the level of refinement of the LP12 in the bearing, machining or materials or indeed in musical performance, it had a softly-sprung 3-point metal subchassis, 2-piece aluminum platter with a steel bearing spindle, synchronous motor belt drive system, metal top plate and solid wood plinth years before Ariston or Linn did. It was also a screamingly good musical product for the money at the time. "

Lite spännande historiska vingslag. Jag har en sådan AR stående i förrådet här. Tror den är från slutet 1960-tal.

Den var dock inte min från början. Fick den av en kollega som övergav vinyl för CD för drygt 20 år sedan. Han förmådde inte slänga den och inte jag heller.

Intresseklubben antecknar!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-19 19:49

MP skrev:
Laila skrev:

Freudiansk "felläsning" ? :D

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-19 20:03

IngOehman skrev:
Ljudkvaliteten på medelfonogrammet som släppts under perioden 1958 - 1988 (från för 50 till för 20 år sedan):

Ljudkvalitetsförbättringen som uppnås genom att skippa mastring: Allt från något sämre till extremt mycket bättre.

Intressant, är det kompression du menar att man slipper eller VAD?

Varför är det enl dig en brytpunkt 1988?
Och hur rankar du inspelningar efter -88?

Tycker du det generellt är skillnad på vinyl/CD/SACD etc ljudkvalitet?

MP

Inläggav MP » 2008-10-19 20:07

Richard skrev:
[quote="MP"

Nej de har nog inte hittat hit än :lol:

MP

Inläggav MP » 2008-10-19 20:10

Laila skrev:
MP skrev:
Laila skrev:

Freudiansk "felläsning" ? :D

Plausibelt :D

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-19 20:18

Richard skrev:
[quote="MP"

Richard du är inte ensam...informera mig med om ni hittar några :D
Ni andra kan bilda kö efter oss.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-19 20:21

8O :D
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-19 22:40

sportbilsentusiasten skrev:
IngOehman skrev:

Intressant, är det kompression du menar att man slipper eller VAD?

Varför är det enl dig en brytpunkt 1988?

Det är en ledande fråga som jag inte kan svara på eftersom jag inte påstått att det finns någon sådan brytpunkt.

Förändringen har varit successiv, och det som kännetecknade 1988 var att det var 20 år sedan. Någonstans måste man ju dra en gräns om man vill klargöra att olika tider uppvisat olika ljudkvalitet. Huvudskälet till det jag skrev var dock att påtala att inspelningarnas problem är ett större problem (i varje fall om man tycker om annan musik än bara den som ges ut av audiofilbolagen) och att det är helt onödigt.

Men ja, visst är en av orsakerna till den i snitt fallande ljudkvaliteten ett ökat bruk av kompressorer efter mix.

sportbilsentusiasten skrev:Och hur rankar du inspelningar efter -88?

Framgick inte det av det jag skrev förut? Nä, det perioden kanske kom bort. :oops: Men... Kanske 12% i snitt?

sportbilsentusiasten skrev:Tycker du det generellt är skillnad på vinyl/CD/SACD etc ljudkvalitet?

Ja. CD tycks vara det mediet som skivbolagen satt i system att fördärva ljudkvaliteten på allra värst. :(

Skillnden i hörbar ljudkvalitet medierna emellan är häpnadsväckande liten om allt görs så bra som möjligt.

Vh, iö

- - - - -

PS. En intressant sak, men också lite skrämmande, är att ludkvaliteten på de bästa av de bästa inspelningarna blir bättre och bättre för varje år som går, vilket självklart visar att möjligheterna att göra bra inspelningar blir bättre. Ändå sjunker medelsnittsljudkvaliteten för varje år som går. Tragiskt är det. :(

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-20 00:29

MP skrev:Jag vill nog inte göra ett likhetstecken där det vore alltför svart/vitt för min smak :)

Nejdå, jag har aldrig hört LP12 vad jag kan komma ihåg iaf. En polare har den spelaren under LP12an, den har jag "lyssnat på" men helt öppet utan något direkt koll så det är ju värt nada.
Det jag inte har förstroende för är dessa jönsar som "recenserar" i hifitidningar, dom ger jag inte mkt för.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-20 00:33

IngOehman skrev:Det är en ledande fråga som jag inte kan svara på eftersom jag inte påstått att det finns någon sådan brytpunkt.

Förändringen har varit successiv, och det som kännetecknade 1988 var att det var 20 år sedan. Någonstans måste man ju dra en gräns om man vill klargöra att olika tider uppvisat olika ljudkvalitet. Huvudskälet till det jag skrev var dock att påtala att inspelningarnas problem är ett större problem (i varje fall om man tycker om annan musik än bara den som ges ut av audiofilbolagen) och att det är helt onödigt.

Men ja, visst är en av orsakerna till den i snitt fallande ljudkvaliteten ett ökat bruk av kompressorer efter mix.

Har för mig jag läst att under ca 1981-1986 så hade man inte, iaf generellt sett, massa digitala kompressorer mm i studios och masteringsstudios, vilket gjorde att dom fick fortsätta med sina gamla analoga prylar. Det var först i slutet av 80-talet som mer "ljudförstörande" pryler började komma in i studios. Vad jag läst iaf.

Tittar man på skivor så börjar man se klippna toppar runt tidigt 90-tal.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-20 00:36

subjektivisten skrev:
MP skrev:Jag vill nog inte göra ett likhetstecken där det vore alltför svart/vitt för min smak :)

Nejdå, jag har aldrig hört LP12 vad jag kan komma ihåg iaf. En polare har den spelaren under LP12an, den har jag "lyssnat på" men helt öppet utan något direkt koll så det är ju värt nada.
Det jag inte har förstroende för är dessa jönsar som "recenserar" i hifitidningar, dom ger jag inte mkt för.

Äntligen ! Nu kan jag ju "köpa" vad du skriver subben. :D
(Det var ju ett tag sen sist. :) )

MP

Inläggav MP » 2008-10-20 00:49

subjektivisten skrev:Det jag inte har förstroende för är dessa jönsar som "recenserar" i hifitidningar, dom ger jag inte mkt för.

Vem har det :)

I det här fallet syftade i alla fall jag på en ganska lång period (över 2 decennier) av referensliknande status i nästan hela branschen inklusive många aktade [s]tidningar[/s] mer eller mindre seriösa bedömare och välrenommerade hifi personligheter som jag nog inte har sett någon motsvarighet till.

Däremot är jag som du antagligen känner till ingen förespråkare av Linn i andra sammanhang, ja kanske inte här heller mer än att gillar LP12 men också i viss mån Regas verk av någon anledning.
Jag inbillar mig att Planar modellernas gummiringsupphängda motor tillsammans med filtmattan på glastallriken också ger det där dynamiska svajet som eventuellt ger en medryckande känsla eller vad det nu är. (om det nu är så) :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi