Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-20 00:58

MP,
Jag gissar att du kanske överskattar subbens erfarenheter
av olika skivspelare. Subben får rätta mig om jag är ute på
en av mina "oundvikliga" cykelturer ? :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-20 06:07

MP skrev:Vem har det :)

I det här fallet syftade i alla fall jag på en ganska lång period (över 2 decennier) av referensliknande status i nästan hela branschen inklusive många aktade [s]tidningar[/s] mer eller mindre seriösa bedömare och välrenommerade hifi personligheter som jag nog inte har sett någon motsvarighet till.

Nja, kabeltramset har hållt på i 30 år nu så inget är omöjligt. :wink:
Räcker med bra reklam, skaffa sig ett rykte som gör att kunderna känner sig utvalda när dom har prylarna, så rullar det mesta på av sig själv. Bara namnet LP12 är ju briljant i många avseende.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-10-20 08:58

IngOehman skrev:
prolinn skrev:
IngOehman skrev:
prolinn skrev:När det gäller IÖ:s erfarenhet av LP12:an så gäller det väl spelaren som den såg ut för ca. 20-25 år sedan som du har erfarenhet av eller?

Nej.

Har du lust att förtydliga dig en aning när de gäller ditt "Nej"?

Visst: Nej, det gäller inte spelaren som den såg ut för 20-25 år sedan.

Bättre kan du!?

IngOehman skrev:
prolinn skrev:
IngOehman skrev:
prolinn skrev:Faktum kvarstår; Linn har utvecklats oerhört sedan 70-talet. Deras topprodukter anses bland stora delar av hifi-världen (vad nu det är)som bland de bästa som tillverkas i respektive kategori och även deras billigare prylar (nåja lågbudget är det inte direkt) står sig också bra i konkurrensen.

Jag säger inte att du har fel, men har du några hårda data som stöder det du skriver? Med hårda data menar jag inte nödvändigtvis mätdata, men något, vad som helst, som inte är löst tyckande?

Kom ihåg att jag inte ifrågasätter det du skriver. Vill bara veta vad det grundar sig på?

Otaliga tester som andra gjort (kanske främst tidningar) och egen lyssning.

Okej. Inga hårda data alltså utan bara löst tyckande.

Det finns alltså ingenting substansiellt som stödjer ditt påstående att spelaren utvecklats? :o Inte något som du baserat din uppfattning på i varje fall.

Inget fel med det, men bra att veta.

Då kan jag bara konstatera att det är svårt att veta att den blivit hörbart bättre, eller ens hörbart annorlunda. Hade det det så borde ju någon ha upptäckt det i något blindtest, det vill säga det skulle ha funnits något sådant fall att referera till. Fast det kan det ju finnas också, även om inte just du baserat din uppfattning på något sådant.

Vadå? Jag skrev väl inte spelaren? Hursomhelst så har både spelaren (LP12) utvecklats oerhört sedan 80-talet (se t.ex. Wikipedia), men jag syftade inte bara på 12:an utan på företagets produkter i allmänhet.

När det gäller historieskrivningen så tycker jag det är konstigt att du är så snar att kritisera mitt kritiserande av andrahandshistorieskrivarna i tråden än historieskrivarna själva. Varför är kraven på min kritik större än kraven på de självutnämna historeskrivarnas sanningshalt?

När det gäller frågan om eventuella mytomaner på faktiskt så är det väl underhållande att t.ex. Richard knappast har erfarhenhet av Linn:s sortiment så som det sett ut de senaste 10 åren, men ändå kan skriva löpmeter om deras produkter.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-10-20 09:07

Himla intressant tråd det här. Det måste det ju vara med över 1000 inlägg...

Ordbaj-se-ri, ordbaj-se-ra, ordbaj-se-ri-hurra (som det står i visan)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-20 10:40

prolinn skrev:
IngOehman skrev:
prolinn skrev:
IngOehman skrev:
prolinn skrev:När det gäller IÖ:s erfarenhet av LP12:an så gäller det väl spelaren som den såg ut för ca. 20-25 år sedan som du har erfarenhet av eller?

Nej.

Har du lust att förtydliga dig en aning när de gäller ditt "Nej"?

Visst: Nej, det gäller inte spelaren som den såg ut för 20-25 år sedan.

Bättre kan du!?

Jag kan inte förtydliga mer vad mitt nej betydde. Det betydde att det du påstod var felaktigt.

prolinn skrev:
IngOehman skrev:
prolinn skrev:
IngOehman skrev:
prolinn skrev:Faktum kvarstår; Linn har utvecklats oerhört sedan 70-talet. Deras topprodukter anses bland stora delar av hifi-världen (vad nu det är)som bland de bästa som tillverkas i respektive kategori och även deras billigare prylar (nåja lågbudget är det inte direkt) står sig också bra i konkurrensen.

Jag säger inte att du har fel, men har du några hårda data som stöder det du skriver? Med hårda data menar jag inte nödvändigtvis mätdata, men något, vad som helst, som inte är löst tyckande?

Kom ihåg att jag inte ifrågasätter det du skriver. Vill bara veta vad det grundar sig på?

Otaliga tester som andra gjort (kanske främst tidningar) och egen lyssning.

Okej. Inga hårda data alltså utan bara löst tyckande.

Det finns alltså ingenting substansiellt som stödjer ditt påstående att spelaren utvecklats? :o Inte något som du baserat din uppfattning på i varje fall.

Inget fel med det, men bra att veta.

Då kan jag bara konstatera att det är svårt att veta att den blivit hörbart bättre, eller ens hörbart annorlunda. Hade det det så borde ju någon ha upptäckt det i något blindtest, det vill säga det skulle ha funnits något sådant fall att referera till. Fast det kan det ju finnas också, även om inte just du baserat din uppfattning på något sådant.

Vadå? Jag skrev väl inte spelaren?

Det är en av apparaterna, och den som väl diskuterats mest i tråden? Dessutom var det specifikt den du talade om precis i stycket före.

prolinn skrev:Hursomhelst så har både spelaren (LP12) utvecklats oerhört sedan 80-talet (se t.ex. Wikipedia), men jag syftade inte bara på 12:an utan på företagets produkter i allmänhet.

När det gäller historieskrivningen så tycker jag det är konstigt att du är så snar att kritisera mitt kritiserande av andrahandshistorieskrivarna i tråden än historieskrivarna själva. Varför är kraven på min kritik större än kraven på de självutnämna historeskrivarnas sanningshalt?

Av många skäl. Det viktigaste är väl att jag inte ser något skäl att tro att Peter i detta fall inte skulle veta vad han talar om, eftersom han har direktinformation från källan (inte andrahandsinfo som du påstår). Men som jag redan skrivit flera gånger så håller jag det öppet.

Det du gör är något helt annat än att berätta vad du vet. De berättar att du inte vet något om saken, och att du inte bara direkt misstror de som berättar något, utan du till och med kallar dem patetiska och mytomaner! Och detta utan att du backar upp otrevligheterna med minsta lilla argument. :?

prolinn skrev:När det gäller frågan om eventuella mytomaner på faktiskt så är det väl underhållande att t.ex. Richard knappast har erfarhenhet av Linn:s sortiment så som det sett ut de senaste 10 åren, men ändå kan skriva löpmeter om deras produkter.

Så vitt jag har kunnat se har han redovisat grunden (argument) till sina uppfattningar, och dessutom extremt nogsamt redovisat vad för underlag de är baserade på.

Den absoluta motsatsen alltså till den fullständiga frånvaron av argument från ditt håll. Vad beror det på att du inte vill argumentera överhuvudtaget för någoting av det som du påstår?

Nu menar jag inte att det normalt gör så mycket, eftersom det bara betyder att man helt enkelt kan bortse ifrån det du tycker och tror.

Men - när det du tycker och tror inkluderar direkta personangrepp och anklagelser om mytomani och patetiskhet är saken an annan. Det är enligt min uppfattning ett helt oacceptabelt beteende att komma med sådana anklagelser, om du inte har någonting överhuvudtaget att backa upp det med.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2008-10-20 11:10

IngOehman:
Jag misstänker att Prolinn fiskar efter ett årtal då testen gjordes.
Med hjälp av årtalet så kan man åtminstone utesluta en del konfigurationer.
Som jag förstått det av andra trådar så har även fler personer intresse i detta årtal.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-20 13:24

Aerob skrev:IngOehman:
Som jag förstått det av andra trådar så har även fler personer intresse i detta årtal.

Varför är det viktigt med ÅRET o vilken LP12 som testades?

Det intressanta är väl (om man nu tycker det är viktigt överhuvudtaget vilket jag har svårt att förstå) att testa en av dagens Lp12.

Det känns mer som att HA RÄTT är viktigare än vad resultatet av testet blir. :wink:
(detta inlägg inte riktat till dig Aerob du du inte har varit tongivande...men jag tog ditt inlägg o svarade. kunde varit någon annans inlägg likaväl)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-20 14:01

Visst, men om prolinn hellre ägnar sig åt att fiska än ställer raka frågor om det han undrar om, så får han svar som han frågar.

Jag har tittat på några olika LP12 genom åren, och de har varit betyckade på lite olika sätt, men de har betett sig mer eller mindre identiskt likadant med avseende på de egenskaper jag redovisat. Men nota bene; jag har INTE redovisat hur den beter sig för att framföra kritik mot apparaten (jag har inte sagt något ont om LP12). Enda skälet till att jag redovisat vad jag funnit är att jag tänkte att någon kunde vara intresserad av dess tekniska beteende.

Inte minst med tanke på att LP12 ansetts ha någon speciell egenskap som gör att det är "bättre" på sväng än andra vinylspelare. Då tänkte jag att det kunda vara av intresse för någon att få veta hur den beter sig tekniskt. Kanske kan det vara förklaringen till att den av vissa upplevs ha "mycket sväng"?

Jag har dock aldrig påstått att så är fallet (alltså att upplevelsen av sväng som vissa påstår att spelaren ger skulle beror på judet det som jag funnit) vill jag påminna om. Ej heller har jag kritiserat spelaren för de tekniska egenskaper den har. Har inte ens tagit definitiv ställning till om det dynamiska svajet är tillräclkligt stort för att vara hörbart.

Men de enkla studier jag gjort har dock stärkt mig i min tro att "svänget" är en karaktär och inte ett tecken på god återgivning av sväng i vanlig bemärkelse, eftersom parallellkoppling av gummiremmen med en silkestråd fått alla (hittills) lyssnare att rapportera att svänget försämrats eller i varje fall minskat. Mera studier än de mycket rudimentära som jag gjort behövs dock för att jag skall tycka att något är bevisat i den riktningen. Men en hypotes om att så är fallet har jag velat lancera i varje fall*. Gör vad ni vill av den!

Det som vill studera saken vidare skall förstås göra det. Men själv är jag inte tillräckligt intresserad av frågan.

Jag använder ju inte själv min LP12, främst av andra orsaker - nämligen att jag tycker att en god skivspelare skall stänga av sig själv efter avslutad skivsida.

Jag måste ärligt säga att den tillverkare av skivspelare som säger att den mekanism som behövs för att tillgodase sådana önskemål, skulle försämra ljudkvaliteten(!) - bara redovisar sin egen inkompetens.

Den som avstår från avstängningsmakanispen för att de anser att det inte har något värde men kostar pengar, kan jag däremot självklart respektera, även om jag inte håller med om värdelösheten. Men det är ju en subjektiv fråga och det är rimligt att olika människor tycker olika om den saken.

För mig är det en självklarhet att jag skall ha frihet att gå ifrån och göra något annan när jag sitter och lyssnar på musik utan att behöva stänga av skivspelaren, och ändå slippa komma tillbaka två veckor senare för att finna skivspelaren stå där och glucka i innerspår...

Vh, iö

- - - - -

*Och så länge som LP12 har ungefär eller exakt samma motor, rem och skivtallriksmassa, är hypotesen aktuell - för alla årsmodeller och utföranden.

En hypotes är en hypotes, och som en sådan har jag formulerat den, vad andra än tycker och tror. Den som vill ställa en massa krav, värdiga en teori, får försöka uppfylla dem själv/bilda den själv. Det vill säga undersöka saken vetenskapligt för att bilda teori.

Det är dock något jag är helt ointresserad av att själv göra. Men om någon annan gör det läser jag gärna om det.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2008-10-20 14:20

sportbilsentusiasten skrev:
Aerob skrev:IngOehman:

Varför är det viktigt med ÅRET o vilken LP12 som testades?

Det intressanta är väl (om man nu tycker det är viktigt överhuvudtaget vilket jag har svårt att förstå) att testa en av dagens Lp12.

Det känns mer som att HA RÄTT är viktigare än vad resultatet av testet blir. :wink:
(detta inlägg inte riktat till dig Aerob du du inte har varit tongivande...men jag tog ditt inlägg o svarade. kunde varit någon annans inlägg likaväl)

Tack för parantesen, då det inte heller ligger i mitt intresse att veta vad/vilken/varför och så vidare. Blir mest bara trött på den eviga ordbataljen mellan prolinn och ing oehman som inte tycks leda någonstans.

Vad jag däremot ÄR intresserad av är kommentarer på uppgraderingen till Klimax Kontrol. Har inte funnit särskilt mycket fakta om den, mer än det som står att läsa i denna tråd: http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=794 , och den innehåller mestadels subjektiva åsikter utan större trovärdighet. Dom enda tekniska redovisningar runt uppgraderingen som står att läsa är att dom gått över till en dual-mono volymkontroll, plus en FFT-analys på sidan 10.

Är denna uppgrading värd sina 23Kkr? Ger detta ett hörbar "lyft" i återgivningen?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-20 14:27

Jag måste tyvärr hålla med om att diskussionen med prolinn inte varit speciellt givande, eftersom han inte tycks vilja klämma ur sig ett endaste argument för något av sina påståenden. :?

Men jag tycker att man måste ge alla tvivlets förmån, så innan någon bevisat att de inte är intresserade av att reda ut något via seriöst diskuterade, alltså ett som inkluderar att man argumenterar sina teser, tycker jag det är rimligt att hoppas på att det kommer några argument.

Frågan är dock var gränsen går för när det är dags att ge upp? Kanske passerades den för ett tag sedan. Att en person inte ens på direkt förfrågan levererar några argument, är ju en rätt bra orsak att utgå ifrån att det inte finns några, och att fortsatt diskussion därför är meningalös.

Borde kanske ha givit upp för länge sedan, men det är aldrig för sent att ge upp! ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-10-20 14:31

Kan någon bekräfta eller dementera om originalet, RD11, hade samma typ av tudelade tallrik som alla LP12 jag sett varit bestyckade med?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-20 14:35

IngOehman skrev:Jag måste tyvärr hålla med om att diskussionen med prolinn inte varit speciellt givande, eftersom han inte tycks vilja klämma ur sig ett endaste argument för något av sina påståenden. :?

Men jag tycker att man måste ge alla tvivlets förmån, så innan någon bevisat att de inte är intresserade av att reda ut något via seriöst diskuterade, alltså ett som inkluderar att man argumenterar sina teser, tycker jag det är rimligt att hoppas på att det kommer några argument.

Frågan är dock var gränsen går för när det är dags att ge upp? Kanske passerades den för ett tag sedan. Att en person inte ens på direkt förfrågan levererar några argument, är ju en rätt bra orsak att utgå ifrån att det inte finns några, och att fortsatt diskussion därför är meningalös.

Det kan bero på att det är en Linnhandlare du diskuterar med.Prolinn har kunskaper om märket som bara min källa ( som jobbat i företaget i två år) känner till.
Det verkar så- men jag kan förstås ha fel.

Borde kanske ha givit upp för länge sedan, men det är aldrig för sent att ge upp! ;)

Vh, iö

I detta fall är det kanske meningslöst. Andra intressen kanske ligger bakom oviljan att lägga fram argument. Ekonomiska, tex.

Men jag kan ha fel- har jag det ber jag prolinn om ursäkt.
Senast redigerad av Richard 2008-10-20 14:50, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-10-20 14:39

Om prolinn de facto arbetar komersiellt med Linn är det lätt beklämmande att vederbörande inte rdovisat det.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-20 14:42

Morello skrev:Kan någon bekräfta eller dementera om originalet, RD11, hade samma typ av tudelade tallrik som alla LP12 jag sett varit bestyckade med?

Enligt manualen till RD11 som kan laddas ner från denna sida: http://www.vinylengine.com/library/ariston/rd-11.shtml
så har RD11 en liknande tallrik som andra generationen av Unamco T1, med tre stora hål som man kan pilla in fingrarna i för att montera remmen i läge. Dvs den är inte tvådelad.
Enligt Vinylengine skiljer sig även tallrikslagren, däremot är tydligen motordrivningen identisk och kan uppgraderas med Linnprylar.
Den tvådelade tallriken är dock ingen Linnuppfinning, utan fanns redan på AR-skivspelaren.

Edit:
Frågan är om tallriken inte funnits i två versioner, precis som hos Unamco, att från början var den delad, men senare tillverkad i ett stycke?
Senast redigerad av paa 2008-10-20 18:13, redigerad totalt 3 gånger.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-20 14:46

IngOehman skrev:
*Och så länge som LP12 har ungefär eller exakt samma motor, rem och skivtallriksmassa, är hypotesen aktuell - för alla årsmodeller och utföranden.

En hypotes är en hypotes, och som en sådan har jag formulerat den, vad andra än tycker och tror. Den som vill ställa en massa krav, värdiga en teori, får försöka uppfylla dem själv/bilda den själv. Det vill säga undersöka saken vetenskapligt för att bilda teori.

Det är dock något jag är helt ointresserad av att själv göra. Men om någon annan gör det läser jag gärna om det.

En verkligt intressant hypotes, och en slutsats som ju måste dras, om man läst igenom hela denna tråd.
Ingen ändring av motorn, remmen eller tallrikens massa har ju gjorts genom åren. Ändringarna har istället gjorts på andra ställen i skivspelaren.

Slutsatsen måste vara den du postulerar. Åtminstone om man inte vill förvränga den information som kommit fram i denna tråd.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2008-10-20 14:53

Richard skrev:
IngOehman skrev:Jag måste tyvärr hålla med om att diskussionen med prolinn inte varit speciellt givande, eftersom han inte tycks vilja klämma ur sig ett endaste argument för något av sina påståenden. :?

Det kan bero på att det är en Linnhandlare du diskuterar med.Prolinn har kunskaper om märket som bara min källa ( som jobbat i företaget i två år) känner till.
Det verkar så- men jag kan förstås ha fel.

Vh, iö

I detta fall är det kanske meningslöst. Andra intressen kanske ligger bakom oviljan att lägga fram argument. Ekonomiska, tex.

Men jag kan ha fel- har jag det ber jag om ursäkt.

Kan inte för världen förstå, dels vad du grundar ditt påstående i, dels varför du först säkert påstår ATT han är en linnhandlare, med kursiv text dessutom, sedan två gånger tar skydd bakom "men jag kan ha fel".

Nåväl, fortfarande ingen som har några synpunkter på den "uppgraderade" klimax kontrol?

Edit: Kursiv, inte fet..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-20 15:18

Richard kommer med ett påstående, som han dock reserverar sig för.

Till saken hör dock att han gör det som prolinn själv aldrig gör - han argumenterar för det. Han berättar varför han anser att det finns skäl att tro att porlinn är linnhandlare.

Jag vet inte om han har rätt eller fel, och han påstår ju inget bestämt om det heller, men han ger prolinn chansen att om han önskar - bemöta det sagda och reda ut saken.

Det är ju bara för honom att berätta vem han är och/eller redovisa sin kunskaps källa (han kan ju vara kompis med en linnsäljare också). Om det är som Richard kanske misstänker (att han är eller har varit linnhandlare) så är det till och med prolinns skyldighet att redovisa saken. Så säger ju om jag förstått dem riktigt, faktiskts stadgar. Eller?

Men hur är det om han är kompis med en linnsäljare? Det står ju sisåhär i stadgarna:

stadgar skrev:6. Bransch-människor måste uppge det!
För de som har någon fot i hifi-branschen måste uppge det i sina signturer. Där ska åtminstone stå vilket företag som man står nära och om företaget tillverkar/säljer/marknadsför flera märken så bör dessa märken uppges. Branschmedlemmar är välkomna att ge en presentation under "medlemspresentationer".

(Min understrykning.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2008-10-20 15:40

Jo jag förstod den biten, men kan samtidigt inte begripa varför man inte bara ställer frågan istället. Som sagt så förstår jag inte vad Richard grundar sitt påstående i. Jag anser inte att han framför några argument för sin sak, mer än att påpeka att prolinn vet saker som hans vän som arbetat hos linn i två år också vet. Jag anser själv att Richard verkar ha god insikt i Linn, både vad gäller produkter, "religionen" och marknadsföring, men misstänker inte honom för att vara insyltad i Linn för det.

På internets olika forum så finns en hel del delikat information rörande en mängd olika företag, information som kan ha tagit många vägar dit. Ett annat sätt att skaffa sig kunskap om ett företag är att gå till deras återförsäljare, där kan man få höra både det ena och det andra. Även saker som kanske inte var tänkt att leta sig ut utanför företaget.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-20 16:10

Richard skrev:
IngOehman skrev:

En verkligt intressant hypotes, och en slutsats som ju måste dras, om man läst igenom hela denna tråd.
Ingen ändring av motorn, remmen eller tallrikens massa har ju gjorts genom åren. Ändringarna har istället gjorts på andra ställen i skivspelaren.

Slutsatsen måste vara den du postulerar. Åtminstone om man inte vill förvränga den information som kommit fram i denna tråd.

Och på detta kommer prolinn att svara att aluminiumstycket Keel (för 29 papp) gör spelaren såååå överlägsen allt annat på marknaden...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-20 16:33

Bara* 29 papp? ;)

(Ironi.)

Fast till Linns försvar kan jag säga att även om delen som sådan inte är dyr att tillverka, så kan det vara dyrt att marknadsföra den. Speciellt om den kostar 29 000:-. Det blir ju lite av en ond spiral när man låter priset skena iväg. Ju dyrare saken blir desto färre säljer man, och dessutom blir den i absoluta tal dyrare att marknadsföra, det vill säga betydligt dyrare per styck.

Vh, iö

- - - - -

*Skall jag säga som tar massor av tusenlappar för en stenfot till pi60, men till mitt försvar kan jag säga att den faktiskt kostar massor av tusenlappar att tillverka också, men jag kan inte ärligt påstå att det är självklart att den ger återbäring i form av hörbar ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-20 17:10

Morello skrev:Kan någon bekräfta eller dementera om originalet, RD11, hade samma typ av tudelade tallrik som alla LP12 jag sett varit bestyckade med?

Ja, fast om jag minns rätt har jag sett den med både filtmatta och 2 gummiringar som låg nerfrästa i tallriken.
Dock är skillnaden att Linns glappade, dvs man kunde lägga den något offcenter medans Aristons t.o.m. inte ens passade ihop med innertallriken ibland.

Men i princip samma skulle jag vilja säga.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-20 17:15

Richard skrev:
IngOehman skrev:

Så att gå ifrån en passiv motorstyrning med få komponenter på ett litet kort i spelaren till en liten (mer) aktiv burk utanför spelaren har ingen påverkan på driften alls?
Och uppgraderingen Lingo=>Lingo2 gör heller absolut ingen skillnad?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-20 17:49

Harryup skrev:Så att gå ifrån en passiv motorstyrning med få komponenter på ett litet kort i spelaren till en liten (mer) aktiv burk utanför spelaren har ingen påverkan på driften alls?

Självklart inte. Eftersom vi nu alla vet, efter att ha fått det grundligt förklarat för oss, att om bara spelaren håller rätt hastighet så är det bara pickupen som spelar någon roll. Allt annat är oväsentligt så länge verk och arm är korrekt konstruerade.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-20 18:10

Hur får du ihop det där?

Eller rättare sagt: Ja, så är det självklart. Du täckte ju in allting i det du skrev. (Men vad var meningen med att skriva det? Självklarheter är näppeligen meningsfulla att rabbla.)

Men - saken som var på tapeten var ju just de konstateade hastighetsavvkelserna, närmare bestämt det dynamiska svajet.

Jag frågar därför Harryup: Vad är det som skulle kunna påverka spelarens tendens att uppvisa dynamskt svaj menar du, mer än tallrik och rem, när motorn är en synkronmotor?

Du är väl på det klara med att det dynamiska svajet INTE har med reglersystemet att göra, eftersom Linn-spelaren INTE har någon återkoppling av tallriksrörelsen?

Den styrning som finns är av motorn, och det som skapar det dynamiska svajet är just att motor är styrd. Det är för övrigt en synkronmotor vare sig man vill eller inte.

Om man använt en likströmsmotor hade det varit en helt annan sak. Då kan man signifikant manipulera dess mekaniska impedans hela vägen från att vara en hastighets(/rotations)generator till att vara en lealös kraft(/moment)generator.

Men du inser väl att en spelare synkronmotor är en helt annan sak?

Hoppas även att du inser att det dynamiska svajet i en konstruktion som LP12 bibehålls oförändrat eller eventuellt ökar en liten smula*, om motors drivning förfinas således att den håller hastigheten med ett atomurs noggrannhet.

För om du inte är på det klara med dessa saker först, måste vi reda ut dom sakerna innan det är någpn idé att diskutera den ursprungliga frågan.

Vh, iö

- - - - -

*Men i gengäld minskar en med tiden skiftande modulerbarhet, nämligen den som beror av förhållandet mellan när i tiden en musiktransient uppkommer och var i fas motorn befinner sig i just det ögonblicket.
Senast redigerad av IngOehman 2008-10-20 18:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-20 18:17

Harryup skrev:

Ja, fast om jag minns rätt har jag sett den med både filtmatta och 2 gummiringar som låg nerfrästa i tallriken.
Dock är skillnaden att Linns glappade, dvs man kunde lägga den något offcenter medans Aristons t.o.m. inte ens passade ihop med innertallriken ibland.

Men i princip samma skulle jag vilja säga.

mvh/Harry

Manualen på Vinylengine visar definitivt en tallrik i ett stycke, men det är nog så att tallriken funnits i två versioner.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-20 18:21

Bill50x skrev:
Harryup skrev:Så att gå ifrån en passiv motorstyrning med få komponenter på ett litet kort i spelaren till en liten (mer) aktiv burk utanför spelaren har ingen påverkan på driften alls?

Självklart inte. Eftersom vi nu alla vet, efter att ha fått det grundligt förklarat för oss, att om bara spelaren håller rätt hastighet så är det bara pickupen som spelar någon roll. Allt annat är oväsentligt så länge verk och arm är korrekt konstruerade.

/ B

Motorn, remmen och skivtallrikens massa är ju oförändrad.*
Varför så upprörda över detta enkla faktum ?

Lingo 1 och två är ju bara den elektroniska strömstyrningen till motorn.
Och visst kan den kanske göra skillnad- jag har ju själv haft Lingo 1, och tyckte att det var skillnad- då. Det gick dock inte att testa blint, eftersom valhallakortet kopplades ur.
(Jag kan dessutom påstå, eftersom jag skruvade upp lingon och tittade, att såvärst mycket komponenter i lådan fanns det inte. Inte så mycket mera än de som finns på valhallakorten. Däremot fanns en dedikerad nätdel inbyggd, med egen trafo och övrig elektronik som hör till.
Jag påstår härmed inte att lingo alls fungerar på samma sätt som valhalla, bara att elektroniken knappast var värd de 8000:- de kostade då.)
-----------------------------------------------------------------------------------

*
Men- det som är specifikt för lp 12, nämligen det dynamiska svajet, är ju oförändrat. Det beror ju på motorn, remmen och skivtallrikens massa.
Senast redigerad av Richard 2008-10-20 18:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-20 18:24

Vill bara nämna att jag lade till några ord i mitt förra inlägg, och jag trodde att det skulle hinnas med innan någon lagt in något. Men det hann visst in en himla massa inlägg emellan. :o

Kul att tråden intresserar så pass!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2008-10-20 18:38

Jag är intresserad av vad prolinn har skrivit som får Richard att tro att han är en handlare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-20 18:46

Richard skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Motorn, remmen och skivtallrikens massa är ju oförändrad.
Varför så upprörda över detta enkla faktum ?

Lingo 1 och två är ju bara den elektroniska strömstyrningen till motorn.
Och visst kan den kanske göra skillnad- jag har ju själv haft Lingo 1, och tyckte att det var skillnad- då. Det gick dock inte att testa blint, eftersom valhallakortet kopplades ur.
Men- det som är specifikt för lp 12, nämligen det dynamiska svajet, är ju oförändrat. Det beror ju på motorn, remmen och skivtallrikens massa.

Jag är inte upprörd. Det är ett enkelt faktum att tallrikens massa och motorn är oförändrad (även om jag fått för mig att motorn är bytt, men det kan mycket väl vara fel). Remmen har jag inga säkra indikationer på åt något håll.

Men, det är väl inga enkla fakta att alla övriga parametrar INTE kan påverka ljudet? Hur vet du att det dynamiska svajet är oförändrat? Hur vet du att ENDAST motor, rem och tallriksmassa påverkar? Jag vet inte (heller) men är absolut inte så säker som du är.

När du säger att Lingo "bara" är en motorstyrning, vad menar du? Om denna inte har någon större betydelse vore det väl enklare att bara löda in det fåtal komponenter som behövs för att motorn ska snurra med rätt hastighet? Enligt Lejonklou är det två tre komponenter som behövs, men jag minns just nu inte vilka.

Så här ser jag det: En skivspelare är i grunden en mekanisk komponent. Den ska omvandla ytterst små rörelser i ett skivspår till en elektrisk signal. Detta ska den göra med en enorm precision om inte information ska gå till spillo. En parameter är att få motorn att, inte bara gå med rätt hastighet, utan även få sådana egenskaper att den bättre kan driva en skivtallrik med minimala influenser utifrån. Att det krävs en enorm precision i drivningen kan man lätt förstå om en tallrik som väger flera kilo ändå påverkas av vindlingarna i ett vinylspår, vindlingar som avspelas med ett nåltryck på ca 2 gram!

Konceptet "jättetung tallrik och svag motor" har prövats många gånger, ett av de mer spektakulära är väl den svenska Serner med sin mellantallrik. Nu har jag aldrig läst om några mätningar på denna, typ liknande de som IÖ gjorde på LP12:an, så jag kan inte uttala mig om denna extrema konstruktion verkligen löste problemet med dynamiskt svaj. I vilket fall fick man andra bekymmer på halsen istället, tex att tallrikslagret inte höll så länge beroende på den enorma påkänningen av den tunga tallriken.

Men OM nu motorn är en väsentlig del i att sänka det dynamiska svajet (tillsammans med rem och tallrik) så bör rimligen även motorns drivning vara en betydelsefull faktor. I annat fall kan man lika gärna hävda att en supertung tallrik kan drivas av vilken skitmotor som helst bara den är tillräckligt svag i förhållande till tallrikens svängmassa (som då inte är liktydigt med vikt utan även beroende på var vikten befinner sig).

/ B

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-10-20 18:51

IngOehman skrev:
prolinn skrev:När det gäller historieskrivningen så tycker jag det är konstigt att du är så snar att kritisera mitt kritiserande av andrahandshistorieskrivarna i tråden än historieskrivarna själva. Varför är kraven på min kritik större än kraven på de självutnämna historeskrivarnas sanningshalt?

Av många skäl. Det viktigaste är väl att jag inte ser något skäl att tro att Peter i detta fall inte skulle veta vad han talar om, eftersom han har direktinformation från källan (inte andrahandsinfo som du påstår). Men som jag redan skrivit flera gånger så håller jag det öppet.

Mer än en aning blåögt. Peter hade uppenbarligen direkt motsatta intressen i och med att han sålt skivspelare som konkurrerade med LP12 då det begav sig och Systemdek-konstruktören var väl inte direkt bundis med Ivor efter att de bildat var sitt konkurrerande bolag. Jag tycker det låter som att vi lyssnar en aning ensidigt här.

IngOehman skrev:
prolinn skrev:När det gäller frågan om eventuella mytomaner på faktiskt så är det väl underhållande att t.ex. Richard knappast har erfarhenhet av Linn:s sortiment så som det sett ut de senaste 10 åren, men ändå kan skriva löpmeter om deras produkter.

Så vitt jag har kunnat se har han redovisat grunden (argument) till sina uppfattningar, och dessutom extremt nogsamt redovisat vad för underlag de är baserade på.

Skillnaden är att jag inte försöker sprida trams med kvasivetenskap (som vissa här enligt min mening gärna gör). Jag har redovisat mina källor (i allmänna ordalag) med syfte att låta folk i allmänhet bilda sig en egen uppfattning om Linn är något för dom eller ej. Att påstå att Linn:s apparater och deras representanter är både det ena och andra utan att ens hört mer än en bråkdel av deras produkter och nästan inget tillverkat de senaste 10 åren är löjligt! Att du försvarar det är lika löjligt.

När det gäller vilka LP12-varianter som du mätt på så slingrar du dig också som en politiker. Att du tittat på ett flertal varianter var ju kul. Jag har också tittat på otaliga hifiapparater och det hade ju tydligen Richard också. Skall vi bilda en klubb? Hifi-apparattittar klubben? Skulle det vara meriterande att vara medlem om man söker jobb på SIBA eller Elgiganten tro? Det skulle det troligen vara på hifiklubben!? ... ja du har säkert mätt en hel massa på en massa apparater, kanske massa också!? Är det en annan klubb? Hifi-apparatmätarklubben? Jag vill nog helst vara med i musiklyssnarklubben. Sen kan man lyssna på musik via olika hifi-apparater för att försöka ta reda på vilka hifi-apparater (eller andra) som är bäst att lyssna på musik med. det tycker jag skulle vara bättre än att käbbla över vem som hade längst öron på 70-talet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi