Jag gissar att du kanske överskattar subbens erfarenheter
av olika skivspelare. Subben får rätta mig om jag är ute på
en av mina "oundvikliga" cykelturer ?

Moderator: Redaktörer
MP skrev:Vem har det![]()
I det här fallet syftade i alla fall jag på en ganska lång period (över 2 decennier) av referensliknande status i nästan hela branschen inklusive många aktade [s]tidningar[/s] mer eller mindre seriösa bedömare och välrenommerade hifi personligheter som jag nog inte har sett någon motsvarighet till.
IngOehman skrev:prolinn skrev:IngOehman skrev:prolinn skrev:När det gäller IÖ:s erfarenhet av LP12:an så gäller det väl spelaren som den såg ut för ca. 20-25 år sedan som du har erfarenhet av eller?
Nej.
Har du lust att förtydliga dig en aning när de gäller ditt "Nej"?
Visst: Nej, det gäller inte spelaren som den såg ut för 20-25 år sedan.
IngOehman skrev:prolinn skrev:IngOehman skrev:prolinn skrev:Faktum kvarstår; Linn har utvecklats oerhört sedan 70-talet. Deras topprodukter anses bland stora delar av hifi-världen (vad nu det är)som bland de bästa som tillverkas i respektive kategori och även deras billigare prylar (nåja lågbudget är det inte direkt) står sig också bra i konkurrensen.
Jag säger inte att du har fel, men har du några hårda data som stöder det du skriver? Med hårda data menar jag inte nödvändigtvis mätdata, men något, vad som helst, som inte är löst tyckande?
Kom ihåg att jag inte ifrågasätter det du skriver. Vill bara veta vad det grundar sig på?
Otaliga tester som andra gjort (kanske främst tidningar) och egen lyssning.
Okej. Inga hårda data alltså utan bara löst tyckande.
Det finns alltså ingenting substansiellt som stödjer ditt påstående att spelaren utvecklats?Inte något som du baserat din uppfattning på i varje fall.
Inget fel med det, men bra att veta.
Då kan jag bara konstatera att det är svårt att veta att den blivit hörbart bättre, eller ens hörbart annorlunda. Hade det det så borde ju någon ha upptäckt det i något blindtest, det vill säga det skulle ha funnits något sådant fall att referera till. Fast det kan det ju finnas också, även om inte just du baserat din uppfattning på något sådant.
prolinn skrev:IngOehman skrev:prolinn skrev:IngOehman skrev:prolinn skrev:När det gäller IÖ:s erfarenhet av LP12:an så gäller det väl spelaren som den såg ut för ca. 20-25 år sedan som du har erfarenhet av eller?
Nej.
Har du lust att förtydliga dig en aning när de gäller ditt "Nej"?
Visst: Nej, det gäller inte spelaren som den såg ut för 20-25 år sedan.
Bättre kan du!?
prolinn skrev:IngOehman skrev:prolinn skrev:IngOehman skrev:prolinn skrev:Faktum kvarstår; Linn har utvecklats oerhört sedan 70-talet. Deras topprodukter anses bland stora delar av hifi-världen (vad nu det är)som bland de bästa som tillverkas i respektive kategori och även deras billigare prylar (nåja lågbudget är det inte direkt) står sig också bra i konkurrensen.
Jag säger inte att du har fel, men har du några hårda data som stöder det du skriver? Med hårda data menar jag inte nödvändigtvis mätdata, men något, vad som helst, som inte är löst tyckande?
Kom ihåg att jag inte ifrågasätter det du skriver. Vill bara veta vad det grundar sig på?
Otaliga tester som andra gjort (kanske främst tidningar) och egen lyssning.
Okej. Inga hårda data alltså utan bara löst tyckande.
Det finns alltså ingenting substansiellt som stödjer ditt påstående att spelaren utvecklats?Inte något som du baserat din uppfattning på i varje fall.
Inget fel med det, men bra att veta.
Då kan jag bara konstatera att det är svårt att veta att den blivit hörbart bättre, eller ens hörbart annorlunda. Hade det det så borde ju någon ha upptäckt det i något blindtest, det vill säga det skulle ha funnits något sådant fall att referera till. Fast det kan det ju finnas också, även om inte just du baserat din uppfattning på något sådant.
Vadå? Jag skrev väl inte spelaren?
prolinn skrev:Hursomhelst så har både spelaren (LP12) utvecklats oerhört sedan 80-talet (se t.ex. Wikipedia), men jag syftade inte bara på 12:an utan på företagets produkter i allmänhet.
När det gäller historieskrivningen så tycker jag det är konstigt att du är så snar att kritisera mitt kritiserande av andrahandshistorieskrivarna i tråden än historieskrivarna själva. Varför är kraven på min kritik större än kraven på de självutnämna historeskrivarnas sanningshalt?
prolinn skrev:När det gäller frågan om eventuella mytomaner på faktiskt så är det väl underhållande att t.ex. Richard knappast har erfarhenhet av Linn:s sortiment så som det sett ut de senaste 10 åren, men ändå kan skriva löpmeter om deras produkter.
Aerob skrev:IngOehman:
Jag misstänker att Prolinn fiskar efter ett årtal då testen gjordes.
Med hjälp av årtalet så kan man åtminstone utesluta en del konfigurationer.
Som jag förstått det av andra trådar så har även fler personer intresse i detta årtal.
sportbilsentusiasten skrev:Aerob skrev:IngOehman:
Jag misstänker att Prolinn fiskar efter ett årtal då testen gjordes.
Med hjälp av årtalet så kan man åtminstone utesluta en del konfigurationer.
Som jag förstått det av andra trådar så har även fler personer intresse i detta årtal.
Varför är det viktigt med ÅRET o vilken LP12 som testades?
Det intressanta är väl (om man nu tycker det är viktigt överhuvudtaget vilket jag har svårt att förstå) att testa en av dagens Lp12.
Det känns mer som att HA RÄTT är viktigare än vad resultatet av testet blir.![]()
(detta inlägg inte riktat till dig Aerob du du inte har varit tongivande...men jag tog ditt inlägg o svarade. kunde varit någon annans inlägg likaväl)
IngOehman skrev:Jag måste tyvärr hålla med om att diskussionen med prolinn inte varit speciellt givande, eftersom han inte tycks vilja klämma ur sig ett endaste argument för något av sina påståenden.
Men jag tycker att man måste ge alla tvivlets förmån, så innan någon bevisat att de inte är intresserade av att reda ut något via seriöst diskuterade, alltså ett som inkluderar att man argumenterar sina teser, tycker jag det är rimligt att hoppas på att det kommer några argument.
Frågan är dock var gränsen går för när det är dags att ge upp? Kanske passerades den för ett tag sedan. Att en person inte ens på direkt förfrågan levererar några argument, är ju en rätt bra orsak att utgå ifrån att det inte finns några, och att fortsatt diskussion därför är meningalös.
Det kan bero på att det är en Linnhandlare du diskuterar med.Prolinn har kunskaper om märket som bara min källa ( som jobbat i företaget i två år) känner till.
Det verkar så- men jag kan förstås ha fel.Borde kanske ha givit upp för länge sedan, men det är aldrig för sent att ge upp!![]()
Vh, iö
Morello skrev:Kan någon bekräfta eller dementera om originalet, RD11, hade samma typ av tudelade tallrik som alla LP12 jag sett varit bestyckade med?
IngOehman skrev:
*Och så länge som LP12 har ungefär eller exakt samma motor, rem och skivtallriksmassa, är hypotesen aktuell - för alla årsmodeller och utföranden.
En hypotes är en hypotes, och som en sådan har jag formulerat den, vad andra än tycker och tror. Den som vill ställa en massa krav, värdiga en teori, får försöka uppfylla dem själv/bilda den själv. Det vill säga undersöka saken vetenskapligt för att bilda teori.
Det är dock något jag är helt ointresserad av att själv göra. Men om någon annan gör det läser jag gärna om det.
Richard skrev:IngOehman skrev:Jag måste tyvärr hålla med om att diskussionen med prolinn inte varit speciellt givande, eftersom han inte tycks vilja klämma ur sig ett endaste argument för något av sina påståenden.
Men jag tycker att man måste ge alla tvivlets förmån, så innan någon bevisat att de inte är intresserade av att reda ut något via seriöst diskuterade, alltså ett som inkluderar att man argumenterar sina teser, tycker jag det är rimligt att hoppas på att det kommer några argument.
Frågan är dock var gränsen går för när det är dags att ge upp? Kanske passerades den för ett tag sedan. Att en person inte ens på direkt förfrågan levererar några argument, är ju en rätt bra orsak att utgå ifrån att det inte finns några, och att fortsatt diskussion därför är meningalös.
Det kan bero på att det är en Linnhandlare du diskuterar med.Prolinn har kunskaper om märket som bara min källa ( som jobbat i företaget i två år) känner till.
Det verkar så- men jag kan förstås ha fel.Borde kanske ha givit upp för länge sedan, men det är aldrig för sent att ge upp!![]()
Vh, iö
I detta fall är det kanske meningslöst. Andra intressen kanske ligger bakom oviljan att lägga fram argument. Ekonomiska, tex.
Men jag kan ha fel- har jag det ber jag om ursäkt.
stadgar skrev:6. Bransch-människor måste uppge det!
För de som har någon fot i hifi-branschen måste uppge det i sina signturer. Där ska åtminstone stå vilket företag som man står nära och om företaget tillverkar/säljer/marknadsför flera märken så bör dessa märken uppges. Branschmedlemmar är välkomna att ge en presentation under "medlemspresentationer".
Richard skrev:IngOehman skrev:
*Och så länge som LP12 har ungefär eller exakt samma motor, rem och skivtallriksmassa, är hypotesen aktuell - för alla årsmodeller och utföranden.
En hypotes är en hypotes, och som en sådan har jag formulerat den, vad andra än tycker och tror. Den som vill ställa en massa krav, värdiga en teori, får försöka uppfylla dem själv/bilda den själv. Det vill säga undersöka saken vetenskapligt för att bilda teori.
Det är dock något jag är helt ointresserad av att själv göra. Men om någon annan gör det läser jag gärna om det.
En verkligt intressant hypotes, och en slutsats som ju måste dras, om man läst igenom hela denna tråd.
Ingen ändring av motorn, remmen eller tallrikens massa har ju gjorts genom åren. Ändringarna har istället gjorts på andra ställen i skivspelaren.
Slutsatsen måste vara den du postulerar. Åtminstone om man inte vill förvränga den information som kommit fram i denna tråd.
Morello skrev:Kan någon bekräfta eller dementera om originalet, RD11, hade samma typ av tudelade tallrik som alla LP12 jag sett varit bestyckade med?
Richard skrev:IngOehman skrev:
En verkligt intressant hypotes, och en slutsats som ju måste dras, om man läst igenom hela denna tråd.
Ingen ändring av motorn, remmen eller tallrikens massa har ju gjorts genom åren. Ändringarna har istället gjorts på andra ställen i skivspelaren.
Slutsatsen måste vara den du postulerar. Åtminstone om man inte vill förvränga den information som kommit fram i denna tråd.
Harryup skrev:Så att gå ifrån en passiv motorstyrning med få komponenter på ett litet kort i spelaren till en liten (mer) aktiv burk utanför spelaren har ingen påverkan på driften alls?
Och uppgraderingen Lingo=>Lingo2 gör heller absolut ingen skillnad?
Harryup skrev:Morello skrev:Kan någon bekräfta eller dementera om originalet, RD11, hade samma typ av tudelade tallrik som alla LP12 jag sett varit bestyckade med?
Ja, fast om jag minns rätt har jag sett den med både filtmatta och 2 gummiringar som låg nerfrästa i tallriken.
Dock är skillnaden att Linns glappade, dvs man kunde lägga den något offcenter medans Aristons t.o.m. inte ens passade ihop med innertallriken ibland.
Men i princip samma skulle jag vilja säga.
mvh/Harry
Bill50x skrev:Harryup skrev:Så att gå ifrån en passiv motorstyrning med få komponenter på ett litet kort i spelaren till en liten (mer) aktiv burk utanför spelaren har ingen påverkan på driften alls?
Självklart inte. Eftersom vi nu alla vet, efter att ha fått det grundligt förklarat för oss, att om bara spelaren håller rätt hastighet så är det bara pickupen som spelar någon roll. Allt annat är oväsentligt så länge verk och arm är korrekt konstruerade.
/ B
Richard skrev:Bill50x skrev:Harryup skrev:Så att gå ifrån en passiv motorstyrning med få komponenter på ett litet kort i spelaren till en liten (mer) aktiv burk utanför spelaren har ingen påverkan på driften alls?
Självklart inte. Eftersom vi nu alla vet, efter att ha fått det grundligt förklarat för oss, att om bara spelaren håller rätt hastighet så är det bara pickupen som spelar någon roll. Allt annat är oväsentligt så länge verk och arm är korrekt konstruerade.
/ B
Motorn, remmen och skivtallrikens massa är ju oförändrad.
Varför så upprörda över detta enkla faktum ?
Lingo 1 och två är ju bara den elektroniska strömstyrningen till motorn.
Och visst kan den kanske göra skillnad- jag har ju själv haft Lingo 1, och tyckte att det var skillnad- då. Det gick dock inte att testa blint, eftersom valhallakortet kopplades ur.
Men- det som är specifikt för lp 12, nämligen det dynamiska svajet, är ju oförändrat. Det beror ju på motorn, remmen och skivtallrikens massa.
IngOehman skrev:prolinn skrev:När det gäller historieskrivningen så tycker jag det är konstigt att du är så snar att kritisera mitt kritiserande av andrahandshistorieskrivarna i tråden än historieskrivarna själva. Varför är kraven på min kritik större än kraven på de självutnämna historeskrivarnas sanningshalt?
Av många skäl. Det viktigaste är väl att jag inte ser något skäl att tro att Peter i detta fall inte skulle veta vad han talar om, eftersom han har direktinformation från källan (inte andrahandsinfo som du påstår). Men som jag redan skrivit flera gånger så håller jag det öppet.
IngOehman skrev:prolinn skrev:När det gäller frågan om eventuella mytomaner på faktiskt så är det väl underhållande att t.ex. Richard knappast har erfarhenhet av Linn:s sortiment så som det sett ut de senaste 10 åren, men ändå kan skriva löpmeter om deras produkter.
Så vitt jag har kunnat se har han redovisat grunden (argument) till sina uppfattningar, och dessutom extremt nogsamt redovisat vad för underlag de är baserade på.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 50 gäster