Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-10-20 19:00

JanBanan skrev:Och på detta kommer prolinn att svara att aluminiumstycket Keel (för 29 papp) gör spelaren såååå överlägsen allt annat på marknaden...

Jo så är det! 29-papp är dessutom (nästan) billigt i förhållande till den prestanda man får. Jämför till exempel med den i sammanhanget lilla förbättring som fås när man monterar en pickup i samma prisklass på en i övrigt bra spelare. Lyssna själva!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-10-20 19:04

När Linn Axis går på full styrka är det med betydande högre motorljud samt även vibrationer och svängningar i remmen. När motorn sedan matas med drivströmmen så är det tallriken som håller motorn gående, som då är betydligt tystare.

Vet inte hur de mekaniska parametrarna blir när motorn drivs så (a la Lingo), men hastigheten på motorn är ju densamma (synkronmotor). Så om skivtallriken bromsas in så måste ändå motorn ligga i synk även om den är så svag att den stannar av sig själv om den inte får draghjälp.

Någon insatt bör kanske flika in här, dvs effekten av en tallriksinbromsning när:

1. Motorn drivs med full styrka.
2. Motorn drivs precis så att den kan hålla igång med hjälp av skivtallriken.

Axis motorstyrning:

http://user.faktiskt.io/Thomas_A/pcas011_cct_diag.pdf

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-10-20 19:07

Vad jag tror Ingvar söker få fram är en väsentlig mekanisk princip som gäller skivspelare med synkronmaskin.

En synkronmaskins varvtal dikteras enkom av: matningsspänningens och synkronmotorns polantal. I fallet Linn (samt alla andra spelare med samma enkla airpax-maskin) har motorn 24 poler och frekvensen är 50 Hz, således roterar motorn 2*50/24=250 RPM. Börjar man lasta motorn så att momentet (och därmed effekten) ökar kommer motorn fortfarande att rotera med samma varvtal till den punkt där den stannar eller börjar att hacka och bete sig mycket ryckigt.

Synkronmotorn är en hastighetsgenerator. Gör vi nu elektromekanisk analogi:

ström<-> rotation

kan vi säga att motorn är "mekaniskt högohmig"

Om skivtallriken exciteras (tillförs energi) kommer massan i tallriken att resonera med drivremmen. Om remmen har låg förlust i förhållande till den reaktiva energin i tallrik och rem kommer en långsamt avklingade svängning att finnas överlagrad på tallrikens rotation.

Om emellertid motorn hade varit av likströmstyp, som ju sackar när den lastas, hade motorn utgjort ett resistivt element i vår elektromekaniska analogi, varpå den överlagrade svängning avklingat mycet fortare. Samma effekt hade man kunnat få med en mer förlustbehäftad rem.

Denna inneboende egenskap hos synkronmaskinen är inget Ivor eller hans lärljungar trollar bort med ett externt aggregat. Således är pratat om kraftaggregat ovidkommande för Ingvars resonemang!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-20 19:08

prolinn skrev:
IngOehman skrev:
prolinn skrev:När det gäller historieskrivningen så tycker jag det är konstigt att du är så snar att kritisera mitt kritiserande av andrahandshistorieskrivarna i tråden än historieskrivarna själva. Varför är kraven på min kritik större än kraven på de självutnämna historeskrivarnas sanningshalt?

Av många skäl. Det viktigaste är väl att jag inte ser något skäl att tro att Peter i detta fall inte skulle veta vad han talar om, eftersom han har direktinformation från källan (inte andrahandsinfo som du påstår). Men som jag redan skrivit flera gånger så håller jag det öppet.

Mer än en aning blåögt. Peter hade uppenbarligen direkt motsatta intressen i och med att han sålt skivspelare som konkurrerade med LP12 då det begav sig och Systemdek-konstruktören var väl inte direkt bundis med Ivor efter att de bildat var sitt konkurrerande bolag. Jag tycker det låter som att vi lyssnar en aning ensidigt här.

IngOehman skrev:
prolinn skrev:När det gäller frågan om eventuella mytomaner på faktiskt så är det väl underhållande att t.ex. Richard knappast har erfarhenhet av Linn:s sortiment så som det sett ut de senaste 10 åren, men ändå kan skriva löpmeter om deras produkter.

Så vitt jag har kunnat se har han redovisat grunden (argument) till sina uppfattningar, och dessutom extremt nogsamt redovisat vad för underlag de är baserade på.

Skillnaden är att jag inte försöker sprida trams med kvasivetenskap (som vissa här enligt min mening gärna gör). Jag har redovisat mina källor (i allmänna ordalag) med syfte att låta folk i allmänhet bilda sig en egen uppfattning om Linn är något för dom eller ej. Att påstå att Linn:s apparater och deras representanter är både det ena och andra utan att ens hört mer än en bråkdel av deras produkter och nästan inget tillverkat de senaste 10 åren är löjligt! Att du försvarar det är lika löjligt.

När det gäller vilka LP12-varianter som du mätt på så slingrar du dig också som en politiker. Att du tittat på ett flertal varianter var ju kul. Jag har också tittat på otaliga hifiapparater och det hade ju tydligen Richard också. Skall vi bilda en klubb? Hifi-apparattittar klubben? Skulle det vara meriterande att vara medlem om man söker jobb på SIBA eller Elgiganten tro? Det skulle det troligen vara på hifiklubben!? ... ja du har säkert mätt en hel massa på en massa apparater, kanske massa också!? Är det en annan klubb? Hifi-apparatmätarklubben? Jag vill nog helst vara med i musiklyssnarklubben. Sen kan man lyssna på musik via olika hifi-apparater för att försöka ta reda på vilka hifi-apparater (eller andra) som är bäst att lyssna på musik med. det tycker jag skulle vara bättre än att käbbla över vem som hade längst öron på 70-talet.

Alltså, jag vet ju inte om jag är rätt person att säga det, men....
Tagga ner prolinn. Jag håller ofta med dig i sak men nu går du på högvarv helt i onödan.

När det gäller PS, som handlare som även sålt Linn (om jag uppfattat saken rätt) så har han givetvis förstahandsinformation. Det har inte jag. Däremot, de Linn-handlare jag träffat under åren har inte betett sig sämre än några andra. Tvärtom, några litar jag på, och ser som seriösa, än idag.

Vem som tillhör mätarklubben respektive lyssningsdito är en ointressant spekulation. Jag använder mina egna öron, det är dom som gäller för mig.

Linns historik, sann eller inte, är intressant därför att det berättar varför vissa har en sådan syn på Linn som dom har. Och det spelar ingen roll om "folk" har rätt eller fel, deras åsikter är grundade och den kommer inte att ändras.

För min egen del, jag har hittills inte haft någon annan Linn-produkt förutom LP12:an därför att dom varit a) för dyra och b) låtit för illa. NU har jag en uppsättning Linn-elektronik därför att den för sitt begagnadepris äntligen kostar vad den är värd och för att den är ganska snygg :-)

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-10-20 19:11

Prolinn,

Se mitt inlägg om synkronmotorns inneboende egenskaper.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-10-20 19:12

Som jag trodde,

synkronmotorn måste per definition hänga med...men vad har en lägre drivspänning /eller är det ström?/ för effekt då? Mindre störningar/oljud? Motorn blir ju betydligt svagare med denna drivning.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2008-10-20 19:20

*Skall jag säga som tar massor av tusenlappar för en stenfot till pi60, men till mitt försvar kan jag säga att den faktiskt kostar massor av tusenlappar att tillverka också, men jag kan inte ärligt påstå att det är självklart att den ger återbäring i form av hörbar ljudkvalitet.

Schysst attityd - bara hoppas att den smittar av sig till andra näringsidkare.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-10-20 19:20

På högvarv var ordet.

Appropå andrahandsinfo. Detta kommer från en tidigare konstruktör på Linn:
Fortunately, Linn did have a policy of ultimately deciding these things by blind listening tests – ...

Det rörde sig här om högtalarkonstruktion i slutet på 80-talet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-20 19:22

Morello skrev:Vad jag tror Ingvar söker få fram är en väsentlig mekanisk princip som gäller skivspelare med synkronmaskin.

En synkronmaskins varvtal dikteras enkom av: matningsspänningens och synkronmotorns polantal. I fallet Linn (samt alla andra spelare med samma enkla airpax-maskin) har motorn 24 poler och frekvensen är 50 Hz, således roterar motorn 2*50/24=250 RPM. Börjar man lasta motorn så att momentet (och därmed effekten) ökar kommer motorn fortfarande att rotera med samma varvtal till den punkt där den stannar eller börjar att hacka och bete sig mycket ryckigt.

Synkronmotorn är en hastighetsgenerator. Gör vi nu elektromekanisk analogi:

ström<-> rotation

kan vi säga att motorn är "mekaniskt högohmig"

Om skivtallriken exciteras (tillförs energi) kommer massan i tallriken att resonera med drivremmen. Om remmen har låg förlust i förhållande till den reaktiva energin i tallrik och rem kommer en långsamt avklingade svängning att finnas överlagrad på tallrikens rotation.

Om emellertid motorn hade varit av likströmstyp, som ju sackar när den lastas, hade motorn utgjort ett resistivt element i vår elektromekaniska analogi, varpå den överlagrade svängning avklingat mycet fortare. Samma effekt hade man kunnat få med en mer förlustbehäftad rem.

Denna inneboende egenskap hos synkronmaskinen är inget Ivor eller hans lärljungar trollar bort med ett externt aggregat. Således är pratat om kraftaggregat ovidkommande för Ingvars resonemang!

Nu vet jag inget om hur Linns externa "kraftverk" är konstruerade och jag har egentligen för liten kunskap att diskutera saken.

Men, OM jag skulle konstruera en strömförsörjning till en motor, må det vara en synkron eller asynkron sådan, skulle jag se till att isolera motorn från nätet och ta kontroll över ström och spänning. I fallet synkron, ja det stämmer att den styrs av nätfrekvensen och antalet poler. Men nätets frekvens varierar väl en hel del? Jag har för mig att detta har diskuterats i någon annan tråd här (paa?).

Som konstruktör skulle jag likrikta strömmen och hacka upp pulserna med högre precision. Jag skulle också se till att motorn i varje moment fick exakt just den kraft den behöver för att göra sitt jobb. Kan strömförsörjningen dessutom kompensera motorns eventuella laggning beroende på variationer i tallrikens rotation (orsakade av vinylspårets vindlingar) så vore väl detta grädde på moset? Idag kan ju elektronik mycket snabbt modulera signaler, det borde gå lika fort att modulera drivkraft till tex motorer. Här finns dock problemet med mekanisk tröghet och svårigheten att i förväg få indikationer att något håller på att hända. Kanske två tandemkopplade pickuper där den första enbart indikerar hastighetsförändringar och ser till att motorstyrningen kompenserar för det dynamiska svajet? Risken för en JAS-effekt är förstås överhängande....

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2008-10-20 19:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-10-20 19:36

prolinn skrev:På högvarv var ordet.

Appropå andrahandsinfo. Detta kommer från en tidigare konstruktör på Linn:
Fortunately, Linn did have a policy of ultimately deciding these things by blind listening tests – ...

Det rörde sig här om högtalarkonstruktion i slutet på 80-talet.

Enkel fråga: Har du någin inblanding i Linn i egenskap av tex handlare eller motsv?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-20 20:28

Bill50x skrev:Men nätets frekvens varierar väl en hel del?

Har lärt mig att det svenska elnätet skall vara synnerligen
stabilt med avseende på frekvens. Spänningen däremot
kan variera en hel del.
:)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-20 20:29

IngOehman skrev:
Jag frågar därför Harryup: Vad är det som skulle kunna påverka spelarens tendens att uppvisa dynamskt svaj menar du, mer än tallrik och rem, när motorn är en synkronmotor?

Vh, iö

Ingen aning. Frågar ju själv om det anses påverka med elektroniken.

Vet du om vi talar om en spelare som det möjligen var fel på eller talar vi även om en nyare som man vet är felfri? Har mätningar gjorts på flera ex? Hur var dom beskaffade?
Hade spelaren Circus installerat?
Du kanske möjligen har publicerat mätningar i Molt, har ingen aning. Har du frågat fabriken om detta? Vad blev svaret? Om inte varför?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-20 20:38

IngOehman skrev:Jag har tittat på några olika LP12 genom åren, och de har varit betyckade på lite olika sätt, men de har betett sig mer eller mindre identiskt likadant med avseende på de egenskaper jag redovisat.

Vh, iö

- - - - -

Betyder mer eller mindre identiskt att dom inte har betett sig identiskt?
I så fall vilken spridning finns det på det dynamiska svajet emellan olika exemplar? Har något exemplar saknat dynamiskt svaj?
Finns det skäl att tro att minst en är defekt då dom inte beter sig identiskt?
Finns det hörbar skillnad mellan i övrigt identiska exemplar?
Särskilt intressant i så fall då det i andra trådar påpekats att skivspelaren "inte" påverkar ljudet om den inte går i fel hastighet.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-20 20:44

Harryup skrev:[Särskilt intressant i så fall då det i andra trådar påpekats att skivspelaren "inte" påverkar ljudet om den inte går i fel hastighet.

mvh/Harryup

Vilka påstår detta? Jag har inte sett det, känns på något påhittat från din sida.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-20 20:48

Ok, onkel Steindl 8) skall sluta käka popkorn ett tag. Det verkar som det är, minst sagt, lite förvirring på faktiskt 8)

Så här såg RD-11 ut på den tiden före 1973 d v s innan Linn ens existerade i sinnevärlden. Ivor Tiefenbrun var inte med i skivspelarbilden, ännu. Detta exemplar tillverkades dock så sent som 1974. :mrgreen:

Bild 1
Bild

Angående tudelad skivtallrik så kan jag säga att det hade dom, oavsett vad de "vise" männen i England kan kopulera ihop. Ni får faktiskt tro mina ord. Hemska tanke, tänk om dom inte existerar? 8O Tänk om allt är en fabulerad dröm? Är fotografierna shoppade? Är det bara en synvilla? Är det en Hallucination, en Fata Morgana, nånting som inte existerar? Är det en Illusion? Har dom satt på en fejkad tonarmsplatta på en Linn, snyft, säg att det inte är sant, snyft :cry: Kan jag få en näsduk :cry:
Eller är det en vanlig hederlig Ariston RD-11 :wink: som fanns före Linn? Ni får tro vad f-n ni vill. 8) Jag, till skillnad från er VET vad fotografierna är för något :) 8)

Bild 2
Bild

På den här tiden så var det faktiskt precision i grejjerna. Åtminstone i de första Ariston. Jag tror dock kassationen var hög innan grejjerna gick igenom kvalitetskontrollen. Det var faktiskt sugpassning emellan innertallrik och yttertallrik och det var omöjligt att se om yttertallriken skevade. Det är annars lätt att detektera om man sätter en metallspegel under skivtallriken och som sticker ut lite.

Av/på-knappen är väl ingen som känner igen från Linn. Ivor kom med den fantastiska ingenjörsbragden att sätta dit en tryckomkopplare istället för en vippa. Halleluja. Dock, om jag inte missminner mig, så var de första Linn Sondek som såldes av Hifihuset i Uppsala för 500 spänn med vippströmbryttare.
Ytterligare en detalj är att det fanns en trissa för 33 1/3, 45 varv. :) I vissa fall limmades trissorna på. I andra fall värmdes dom på. Då var dom omöjliga att ta den från motoraxeln.
Det har pratats om nedfrästa spår i skivtallriken, med gummioringar i. Det kom långt senare då alla ursprungliga inblandade var ute ur Aristons historia.

Bild 3
Bild

Här är en annan variant på strömbrytararrangemang och denna trissa är bara för 33 1/3 varv.

Långt senare, d v s på 80-talet då det var helt nytt folk på Ariston så såg Ariston ut så här :( Dom nya ägarna hade väl köpt eller dammat av namnet Ariston, vad vet jag. Men jag vet en sak, dessa skivspelare är som de vi fick in på Ljudbutiken AB. Det var Wilhelm Lilliehöök på firma LEAB som ville ge sig in i leken som distributör av vinylsvarvar 8) Han undrade om vi tyckte den var bra? Han importerade inga fler. Kommer du ihåg dom, Harryup? Visst gör du det. Det var ju du som fick slava :lol: 8) Fy f-n vilken smörja. Suck :roll: dom var omöjliga att på ett vettigt sätt justera in.

Bild 4
Bild

Bild 5
Bild

Jag har observerat att en viss herre som kallar sig för prolinn verkar anse sig ha djupsinniga kunskaper i ämnet; ”skivspelarhistorien om vad som hände i början på 70-talet i Skotland”. Tyvärr verkar hans kunskaper vara så djupa att dom inte ens syns till :wink:

Jag skall repetera lite grand. Prolinn, en gång i tiden var jag generalagent för Linn. Just det, för Linn Products. Dessutom så var jag samtidigt generalagent för Systemdek.

Det kallas så på svenska då man är distributör med ensamrätt. På engelska heter det ”distributor with sole distribution rights”. Som generalagent fick jag all möjlig information både från Linn och Systemdek :) Ok, vi går vidare. Personen på Linn heter Ivor Tiefenbrun. Personen på Systemdek hette Peter Dunlop. Personen som konstruerade skivspelarna Ariston och Linn Sondek hette Hamish Robertson. Nu har vi 3 namn som är att betraktas som ganska ursprungliga, eller hur? Hur många känner du av dessa? Du verkar läsa Linns reklamhäften va, inte sant? Då har du fått den ena sidans version, inte sant? Jag hade kontakt med både Ivor Tiefenbrun och Peter Dunlop men inte med Hamish Robertson som ju redan hade gått ur tiden då jag började distribuera skivspelare. Men 2 av de 3 hade jag kontakt med. Linnperioden var dock kort. Men jag kommer att berätta mer om detta i annan tråd.

I hela den globala Linndebatten angående Ivor och Linn Sondek LP12s historia, så är det minst sagt lite slagsida på vågen, tycker jag. Då jag såg att Bananens lilla försök förkastades och då jag vet att det faktiskt ligger en hel del i det han skrev så visste jag att nu är det på tiden att med lite ofriserat material åtgärda den konstlade slagsidan. Jag har ju båda versionerna att gå på plus lite av deras inofficiella information så att säga. Det är ju så att om Ivor sår ett frö så är det lärjungarna som för ut budskapet och dom nitälskar med buller å bång.

Detta är saxat och kortfattat ur engelskspråkig skrift:

Hamish Robertson designed the infamous Ariston RD11 in 1971 with Castle Precision Engineering Ltd machining many of the parts.

Ariston was indeed Hamish Robertsons Company, the man who invented the RD11, He was initially friends with Ivor Tiefenbrun and Ivor's father Jack Tiefenbrun manufactured parts for Ariston.

The Ariston RD11 was produced in 1971 by Castle Precision Engineering Ltd for Hamish Robertson who had formed Ariston in 1970. The turntable was shown at the Harrogate show in the UK that same year and was distributed by C. J. Walker and Company. Denne C.J. Walker hade jag också kontakt med, samt även andra skivspelartillverkare i Skotland, såsom STD.

Peter Dunlop bought Ariston from Hamish before his death and continued to run it before selling it to John Carrick who then lost it and started doing amps cables and speakers at various points. Now with Atlas cables I believe.

After selling Ariston Peter Dunlop setup Dunlop Systemdek manufacturing the Systemdek turntables.

In February of 1973 Linn Products was born and marketed their turntable, manufactured by Castle Precision Engineering. The first Linn Sondek LP12 was a carbon copy of the RD11 and many parts are interchangeable.

An acquaintance owns an original and, except for some minor plinth cosmetic differences, the 1973 vintage Linn Sondek LP12 is the exact equivalent of Ariston RD11. In fact that same RD11 supports a Valhalla board, Nirvana kit and strengthened subchassis and sounds like any other early '80s LP12.

Jag hade alltså kontakt med båda sidor och min information fick jag under den tiden som jag distribuerade Linn. Jag kan även upplysa om att jag är den enda personen som har haft intressen samtidigt i båda läger.

Prolinn, du tar ord i din mun såsom patetiskt, mytomani och blåögdhet. Är du säker på att dessa ord inte är mer lämpade för dig själv och för alla andra Linnlärjungar som sprider budskapet och inte minst, för det företag ni representerar.

För mig är det snarast patetiskt att ett företag måste frissera historia för att lansera sina produkter. Att ett stort företag inte ens kan ge någon credit till den person som har konstruerat den skivspelare som hela deras företag bygger på. Det är patetiskt. En sak till kan jag tala om för dig prolinn, om jag hade fortsatt med Linn, just det, avgörandet var mitt, så hade jag inte hakat på samma dyngvals som Linnlärjungarna sprider. Och det är jag stolt över att kunna säga.

Det finns en låt av Leonard Cohen; Everybody knows:

Everybody knows that the dice are loaded
Everybody rolls with their fingers crossed
Everybody knows that the war is over
Everybody knows the good guys lost
Everybody knows the fight was fixed
The poor stay poor, the rich get rich
Thats how it goes
Everybody knows

Everybody knows that the boat is leaking
Everybody knows that the captain lied
Everybody got this broken feeling
Like their father or their dog just died
L Cohen

Det finns mer att säga i denna historia och jag kanske gör det så småningom. 8) :)

Undertecknat
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-20 20:49

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:[Särskilt intressant i så fall då det i andra trådar påpekats att skivspelaren "inte" påverkar ljudet om den inte går i fel hastighet.

mvh/Harryup

Vilka påstår detta? Jag har inte sett det, känns på något påhittat från din sida.

Nejdå, det är inte påhittad. Jag och H kanske har fattat fel. Men jag, JAG ifall du börjar undra över vem..., har uppfattat det så att spelare och tonarm av många anses vara av mindre betydelse. Har jag uppfattat detta rätt eller fel?

/ B

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-10-20 20:51

subjektivisten skrev:

mvh/Harryup

Jag vet som vanligt sällan eller aldrig vad du menar subben.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-20 20:52

Bill50x skrev:Nejdå, det är inte påhittad. Jag och H kanske har fattat fel. Men jag, JAG ifall du börjar undra över vem..., har uppfattat det så att spelare och tonarm av många anses vara av mindre betydelse. Har jag uppfattat detta rätt eller fel?

/ B

Det är påhittat. Du får gärna citera vart någon sagt att spelaren inte spelar någon som helst roll.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-20 21:06

petersteindl skrev:Ok, onkel Steindl 8) skall sluta käka popkorn ett tag. Det verkar som det är, minst sagt, lite förvirring på faktiskt 8)

Undertecknat
Peter Steindl

Jag kände väl att du skulle ha några ess i rockärmen :D

Intressant läsning och avslöjande bilder! Nu väntar jag på fortsättningen :-)

Utan att desarmera dig på något sätt, det är ofta(st) som historien skrivs av segraren och i detta fall blir det ändå Linn. Upphovsmannen är bortgången och Ariston finns inte på kartan. Oavsett vem som har skapat vad, och hur historien än ser ut, dagens LP12:a är en bra skivspelare. Dyr, långt ifrån prisvärd - men en bra skivspelare. I mitt tycke snygg, lagom för att kunna stå i hyllan utan att icke-nördar går i spinn och kännarna nickar igenkännande. 75 kg tyskt krom för 1,2 mille sticker helt enkelt ut för mycket även om det låter bättre...

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-20 21:08

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Nejdå, det är inte påhittad. Jag och H kanske har fattat fel. Men jag, JAG ifall du börjar undra över vem..., har uppfattat det så att spelare och tonarm av många anses vara av mindre betydelse. Har jag uppfattat detta rätt eller fel?

/ B

Det är påhittat. Du får gärna citera vart någon sagt att spelaren inte spelar någon som helst roll.

Om du läser innantill i raderna ovan så skriver jag "...anses vara av mindre betydelse". Anser du att detta betyder samma sak som "...inte spelar någon som helst roll"?

/ B

torig

Inläggav torig » 2008-10-20 21:33

Ännu en intressant redogörelse från Peter Steindl, förutom att det var ett ovanligt skruvat inlägg. Tillförde heller inget nytt gällande Ariston RD-11 visavi Linn Sondek LP12, som inte tidigare redovisats i tråden.

Förstår inte den smått hatiska inställningen till företaget Linn som ditt inlägg ger uttryck för. Är det så enkelt som det görs sken av att Linn helt frankt snodde en skivspelarkonstruktion som någon annan ensam tagit fram? Finns (fanns) det inga patentregler i Storbritannien, som i så fall kunnat stoppa ”stölden”?

”På den här tiden så var det faktiskt precision i grejjerna” skriver du, Peter, om Ariston RD11. Upplevde du att det var samma precision i Sondek LP12?

/mvh

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-20 21:40

torig skrev:Är det så enkelt som det görs sken av att Linn helt frankt snodde en skivspelarkonstruktion som någon annan ensam tagit fram?

Har du läst tråden?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-20 21:46

subjektivisten skrev:
MP skrev:Jag vill nog inte göra ett likhetstecken där det vore alltför svart/vitt för min smak :)

Det verkar onekligen som att du tycker att LP12 är en usel skivspelare?

Nejdå, jag har aldrig hört LP12 vad jag kan komma ihåg iaf.

subjektivisten skrev:Sålänge inte skivspelaren är dålig (typ Linn eller dyl) så är nog skillnaderna väldigt små

Tänkte även på andra citat.
Känndes detta igen?
Du har aldrig hört den? Och den är dålig?

Mvh/Harry

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-10-20 21:47

När kom Thorens TD150 in i bilden? Om jag lyfter av den yttre tallriken på min 150:a är det mycket likt RD11-bilderna som Peter visar. Fanns det ett samband åt något håll med schweizarna?
... tycker jag!

Per

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-10-20 21:50

Sedan när är fakta = hatiskt? Sådant var rådande dialektik för >18 år sedan på ena sidan muren.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-20 21:53

Harryup skrev:
subjektivisten skrev:
MP skrev:Jag vill nog inte göra ett likhetstecken där det vore alltför svart/vitt för min smak :)

Det verkar onekligen som att du tycker att LP12 är en usel skivspelare?

Nejdå, jag har aldrig hört LP12 vad jag kan komma ihåg iaf.

subjektivisten skrev:Sålänge inte skivspelaren är dålig (typ Linn eller dyl) så är nog skillnaderna väldigt små

Tänkte även på andra citat.
Känndes detta igen?
Du har aldrig hört den? Och den är dålig?

Mvh/Harry

Bingo! Subben vet hur allting är. Han kan säkert hänvisa till nåt blindtest eller nåt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-20 22:07

subjektivisten skrev:

/ B

Ett annat:

subjektivisten skrev:Ja, och jag anser bevisbördan ligger på dom som påstår OM-40 inte är neutral, eftersom vi redan HAR oberoende tester som är gjort kontrollerade mot masterbandet som säger precis det.

Finns skivspelaren med i ekvationen om vad som kan påverka en OM-40 att låta neutral? Nejdå, räcker med en OM-40 så låter det neutralt.

mvh/harry

torig

Inläggav torig » 2008-10-20 22:08

” När kom Thorens TD150 in i bilden?”. Mycket tidigt. Thorens var den direkta förebilden när man utvecklade Ariston RD11/Linn Sondek LP12. Egentligen är de båda spelarna ”bara” en förfinad version av Thorens och Acoustic Research (AR) XA, dvs man tog tillvara de konstruktionsprinciper som dessa är byggda av men förfinade dom ytterligare.

/mvh

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2008-10-20 22:40

petersteindl skrev:
......

The Ariston RD11 was produced in 1971 by Castle Precision Engineering Ltd for Hamish Robertson who had formed Ariston in 1970. The turntable was shown at the Harrogate show in the UK that same year and was distributed by C. J. Walker and Company. Denne C.J. Walker hade jag också kontakt med, samt även andra skivspelartillverkare i Skotland, såsom STD.

.....

Undertecknat
Peter Steindl

Från: http://www.vinyldisc.co.uk/isitlinn.htm

The Ariston RD11 was produced in 1971 by Castle Precision Engineering Ltd for the late Hamish Robertson who had formed Ariston in 1970. Hamish, along with Ivor Tiefenbrun and Ivor's late father, Jack Tiefenbrun (Castles owner) developed the design which featured a single point main bearing. The turntable was shown at the Harrogate show in the UK that same year and was distributed by C. J. Walker and Company.

Det verkar som sagt finnas delade meningar runt vem eller vilka som ligger bakom designen..

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-20 22:45

torig skrev:Ännu en intressant redogörelse från Peter Steindl, förutom att det var ett ovanligt skruvat inlägg. Tillförde heller inget nytt gällande Ariston RD-11 visavi Linn Sondek LP12, som inte tidigare redovisats i tråden.

Förstår inte den smått hatiska inställningen till företaget Linn som ditt inlägg ger uttryck för. Är det så enkelt som det görs sken av att Linn helt frankt snodde en skivspelarkonstruktion som någon annan ensam tagit fram? Finns (fanns) det inga patentregler i Storbritannien, som i så fall kunnat stoppa ”stölden”?

”På den här tiden så var det faktiskt precision i grejjerna” skriver du, Peter, om Ariston RD11. Upplevde du att det var samma precision i Sondek LP12?

/mvh

Det fanns frågetecken i tråden angående om Ariston hade delad skivtallrik. Det kom lite olika bud, så då tänkte jag att det är dags för lite fotografier så att den frågeställningen klaras upp. Sedan så sades det saker angående oringar i tallriken. Men sanningen är den att de i princip var identiska och man kunde haka på med Linns egna uppgraderingar på Ariston och Linn gavs ut 3 år efter det att Ariston visats på mässa.

Svar: Ja det var Hamish Robertson som ensam tog fram skivspelaren. Det var Ivors fader som tillverkade vissa delar på sin mekaniska verkstad Castle Precision Engineering. Ivor drog till Israel vid den tidpunkten och var inte med i utvecklingsarbetet. Jag kan möjligtvis tänka mig att fadern Jack Tiefenbrun kom med vissa förslag angående lagret men det borde en skicklig OEM tillverkare göra. Det är deras jobb liksom. De får betalt för att utöva sin professionella skicklighet.

Patent fanns inte på någon del av skivspelaren vid den tidpunkten, dock kom ett patent senare, vilket ju är förunderligt, men så var det. Och det var om detta patent som en del stridigheter blossade upp.

Du undrar över kvalitén på Linn på den tiden? Men Torig, på den tiden fanns inte Linn :lol: Ok, då, jag skall skriva det en gång till, hur det var med Linns precision vid mitten av 70-talet, då Linn fanns? Jag vet inte om du läser mina inlägg? Nåväl, deras kvalitet var bedrövlig. Motorerna var vi tvungna att selektera från en massa reservdelsmotorer. En motor per 24 stycken dög. Vi mätte på massor med Linnar hos Stig Carlsson. Han fick byta ut sin nyinköpta Linn flera gånger. Linnpaketen gick fram och åter till distributören Glotta. Stig Carlsson kanske hade 3 exemplar och vi plockade delar av flera nya Linnar som i kombination blev till en användbar spelare. Mellan den yttre Skivtallriken och den inre var det normalt glapp. Toleranserna var definitivt satta lägre än vad Hamish Robertson satte på sin tid på Ariston. Men det gick att kombinera delar från flera exemplar tills det blev bra. Det tog lite tid och krävde en arbetsinsats. Men andra kunder fick då i gengäld avskrapet. Trist historia, men det är bara att gilla läget. Avskrapet packades ner och såldes som nytt. Så var det.

Torig, om jag skall vara riktigt ärlig, så vittnar ditt inlägg om att du inte har förstått det som tidigare står skrivet. Förresten, vad menar du med skruvat inlägg? Vad betyder det för dig? Vad vill du skruva upp, i så fall? Skriv exakt hur du vill att det skall stå för att du skall känna dig nöjd. Jag presenterar information och jag gör det på mitt sätt. Jag är den jag är. Lyser jag med lampa och det finns skit runtomkring så kan du ge dig på att skit kommer att synas. Vad har du för information att komma med? Du vill ju ge sken av att kunna detta ämne. Hur skall du annars tycka att någonting är skruvat? Du måste ju ha någon egen information att jämföra med. Nåväl, dela då med dig av din information, eller har du ingen egen information att dela med dig av?

Är du blind? Jo, jag frågar denna fråga. Det jag skriver är ju tvärt emot det prolinn tror angående min roll. Så, vissa nyheter finns det nog i mina inlägg. Vad säger ni andra där ute? Är det bara gammal skåpmat jag kommer med? Sådant som ni redan känner till och känner er säkra på.

Men säg mig torig; vad tillför du tråden för nytt? Vad är det i ditt inlägg som får mitt inlägg att verka skruvat? Jag bara undrar, eftersom jag inte ser något i ditt inlägg som skulle kunna skruva upp mitt.

Du skriver explicit att du finner min redogörelse intressant och inte nog med det du använder ordet "Ännu". Det betyder att du även har funnit mina tidigare inlägg intressanta. Men jag utläser ett dubbelt budskap från din penna och detta dubbla budskap är vad jag genomgående sett hos många Linnlärjungar.

Jag kommer att fortsätta med mina redogörelser över Linn och mina äventyr med Linn och jag gör det på mitt sätt. Ett av dessa kommer kanske att falla Linnlärjungarna på läppen :) Jo, det finns även en rolig och positiv händelse ur Linns synvinkel.

Väl mött :)
Peter Steindl

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi