Dina inlägg är utmärkt läsvärda !

Moderator: Redaktörer
prolinn skrev:JanBanan skrev:Och på detta kommer prolinn att svara att aluminiumstycket Keel (för 29 papp) gör spelaren såååå överlägsen allt annat på marknaden...
Jo så är det! 29-papp är dessutom (nästan) billigt i förhållande till den prestanda man får. Jämför till exempel med den i sammanhanget lilla förbättring som fås när man monterar en pickup i samma prisklass på en i övrigt bra spelare. Lyssna själva!
petersteindl skrev:
Långt senare, d v s på 80-talet då det var helt nytt folk på Ariston så såg Ariston ut så härDom nya ägarna hade väl köpt eller dammat av namnet Ariston, vad vet jag. Men jag vet en sak, dessa skivspelare är som de vi fick in på Ljudbutiken AB. Det var Wilhelm Lilliehöök på firma LEAB som ville ge sig in i leken som distributör av vinylsvarvar
Han undrade om vi tyckte den var bra? Han importerade inga fler. Kommer du ihåg dom, Harryup? Visst gör du det. Det var ju du som fick slava
![]()
Fy f-n vilken smörja. Suck
dom var omöjliga att på ett vettigt sätt justera in.
Undertecknat
Peter Steindl
petersteindl skrev:Ok, onkel Steindlskall sluta käka popkorn ett tag. Det verkar som det är, minst sagt, lite förvirring på faktiskt
![]()
Av/på-knappen är väl ingen som känner igen från Linn. Ivor kom med den fantastiska ingenjörsbragden att sätta dit en tryckomkopplare istället för en vippa. Halleluja. Dock, om jag inte missminner mig, så var de första Linn Sondek som såldes av Hifihuset i Uppsala för 500 spänn med vippströmbryttare.
petersteindl skrev:Bild 2
Undertecknat
Peter Steindl
Harryup skrev:Tänkte även på andra citat.
Känndes detta igen?
Du har aldrig hört den? Och den är dålig?
Mvh/Harry
Bill50x skrev:Om du läser innantill i raderna ovan så skriver jag "...anses vara av mindre betydelse". Anser du att detta betyder samma sak som "...inte spelar någon som helst roll"?
/ B
JanBanan skrev:Bingo! Subben vet hur allting är. Han kan säkert hänvisa till nåt blindtest eller nåt.
Harryup skrev:Finns skivspelaren med i ekvationen om vad som kan påverka en OM-40 att låta neutral? Nejdå, räcker med en OM-40 så låter det neutralt.
mvh/harry
phon skrev:Som på de här LP12-orna då? På tvären istället för längden.
Aerob skrev:petersteindl skrev:
......
The Ariston RD11 was produced in 1971 by Castle Precision Engineering Ltd for Hamish Robertson who had formed Ariston in 1970. The turntable was shown at the Harrogate show in the UK that same year and was distributed by C. J. Walker and Company. Denne C.J. Walker hade jag också kontakt med, samt även andra skivspelartillverkare i Skotland, såsom STD.
.....
Undertecknat
Peter Steindl
Från: http://www.vinyldisc.co.uk/isitlinn.htm
The Ariston RD11 was produced in 1971 by Castle Precision Engineering Ltd for the late Hamish Robertson who had formed Ariston in 1970. Hamish, along with Ivor Tiefenbrun and Ivor's late father, Jack Tiefenbrun (Castles owner) developed the design which featured a single point main bearing. The turntable was shown at the Harrogate show in the UK that same year and was distributed by C. J. Walker and Company.
Det verkar som sagt finnas delade meningar runt vem eller vilka som ligger bakom designen..
Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Nejdå, det är inte påhittad. Jag och H kanske har fattat fel. Men jag, JAG ifall du börjar undra över vem..., har uppfattat det så att spelare och tonarm av många anses vara av mindre betydelse. Har jag uppfattat detta rätt eller fel?
/ B
Det är påhittat. Du får gärna citera vart någon sagt att spelaren inte spelar någon som helst roll.
Om du läser innantill i raderna ovan så skriver jag "...anses vara av mindre betydelse". Anser du att detta betyder samma sak som "...inte spelar någon som helst roll"?
/ B
Harryup skrev:Särskilt intressant i så fall då det i andra trådar påpekats att skivspelaren "inte" påverkar ljudet om den inte går i fel hastighet.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Vilka påstår detta? Jag har inte sett det, känns på något påhittat från din sida.
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Tänkte även på andra citat.
Känndes detta igen?
Du har aldrig hört den? Och den är dålig?
Mvh/Harry
Nej, jag har inte hört den, jag tolkar Ingvars tester att den påverkar ljudet, färgar det, vilket inte är speciellt bra, om man vill ha opåverkat ljud. Hur mycket detta är hörbart kan man fråga sig.
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Finns skivspelaren med i ekvationen om vad som kan påverka en OM-40 att låta neutral? Nejdå, räcker med en OM-40 så låter det neutralt.
mvh/harry
Så om du har en perfekt förstärkare men ett par högtalare som är urusla, så blev förstärkaren helt plötsligt dålig?
Igen, förklara hur skivspelare påverkar ljudet sålänge dom gör dom mest basala sakerna korrekt?
subjektivisten skrev:Det blir ett skivspelarköp när systemet är klart. Vill ha vakuumsug t ex.
torig skrev:” När kom Thorens TD150 in i bilden?”. Mycket tidigt. Thorens var den direkta förebilden när man utvecklade Ariston RD11/Linn Sondek LP12. Egentligen är de båda spelarna ”bara” en förfinad version av Thorens och Acoustic Research (AR) XA, dvs man tog tillvara de konstruktionsprinciper som dessa är byggda av men förfinade dom ytterligare.
/mvh
petersteindl skrev:
Thorens använde 4-punktsupphängning och den ogillades av Hamish Robertson och även av de andra skottarna och även Pink ogillade 4-punktsupphängning. Således var inte Thorens föregångare till de Brittiska skivspelarna oavsett om det skulle stå så på nätet någonstans.
l
Harryup skrev:Igen? Mest basala?
Vet inte vad du menar med basala?
mvh/Harry
Harryup skrev:Ok, för att uppnå samma återgivning som ifrån en Dual CS-5000?
Du tror inte att du får en återgivning som skiljer sig åt då?
Om inte vad skall du då med vakuumsugen till?
Du har ju ett antal gånger nu hänvisat till att masterbandstesten är det du värdesätter som din referens, är det då inte bäst att köpa en likadan skivspelare?
mvh/Harry
Laila skrev:petersteindl skrev:
Thorens använde 4-punktsupphängning och den ogillades av Hamish Robertson och även av de andra skottarna och även Pink ogillade 4-punktsupphängning. Således var inte Thorens föregångare till de Brittiska skivspelarna oavsett om det skulle stå så på nätet någonstans.
l
Huummm, Thorens TD 150 lanserades visst 1965 o hade "garanterat"
3-punktsupphängning. Eller rätta mig om jag har fel igen ? (jag börjar
nämligen bli en virtuos på dito.)
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Ok, för att uppnå samma återgivning som ifrån en Dual CS-5000?
Du tror inte att du får en återgivning som skiljer sig åt då?
Om inte vad skall du då med vakuumsugen till?
Du har ju ett antal gånger nu hänvisat till att masterbandstesten är det du värdesätter som din referens, är det då inte bäst att köpa en likadan skivspelare?
mvh/Harry
Vad vet du om hur OM-40 låter på andra spelare av god kvalite? Du verkar mest hitta på massa saker utan veta om det verkligen är så. Om du inte förstår varför man vill ha vakuumsug så undrar jag vad du sysslat med alla dessa år. Rätt skrämmande läsning iaf.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster