Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-20 23:14

petersteindl !

Dina inlägg är utmärkt läsvärda ! :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-20 23:17

perstromgren skrev:När kom Thorens TD150 in i bilden? Om jag lyfter av den yttre tallriken på min 150:a är det mycket likt RD11-bilderna som Peter visar.

Lanserades 1965 enligt The Analog Dept.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-20 23:34

prolinn skrev:
JanBanan skrev:Och på detta kommer prolinn att svara att aluminiumstycket Keel (för 29 papp) gör spelaren såååå överlägsen allt annat på marknaden...

Jo så är det! 29-papp är dessutom (nästan) billigt i förhållande till den prestanda man får. Jämför till exempel med den i sammanhanget lilla förbättring som fås när man monterar en pickup i samma prisklass på en i övrigt bra spelare. Lyssna själva!

Hahaha...ja jävlar!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-10-20 23:44

Peter, det är helt underbart spännande att läsa det du skriver. Nu som alltid,
men väldigt mycket nu. Och för mig är detta spännande hifi-historia och inte
repeterad skåpmat.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-21 00:18

petersteindl skrev:
Långt senare, d v s på 80-talet då det var helt nytt folk på Ariston så såg Ariston ut så här :( Dom nya ägarna hade väl köpt eller dammat av namnet Ariston, vad vet jag. Men jag vet en sak, dessa skivspelare är som de vi fick in på Ljudbutiken AB. Det var Wilhelm Lilliehöök på firma LEAB som ville ge sig in i leken som distributör av vinylsvarvar 8) Han undrade om vi tyckte den var bra? Han importerade inga fler. Kommer du ihåg dom, Harryup? Visst gör du det. Det var ju du som fick slava :lol: 8) Fy f-n vilken smörja. Suck :roll: dom var omöjliga att på ett vettigt sätt justera in.

Undertecknat
Peter Steindl

Usch, får kväljningar igen. Värsta skiten som jag någonsin sett alla kategorier.

mvh/Har...... usch

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-10-21 00:19

Det är något med linns högtalare som jag inte förstår.

För det första kallar de även sina mindre högtalare (stativare) för fullregister högtalare fast de bara går ner till 80hz. Borde de inte klara av att gå ner betydligt djupare om de ska kallas för fullregisterhögtalare?

Men även de större högtalarna verkar inte klara av att gå ner så djupt i frekvens. Tex majik 140, som är en rätt stor golvare går enligt specen bara ner till 55hz.

Jag får inte riktigt ihop detta, 55hz klarar ju även rätt små stativare från nästan vilket märke som helst.

Hur går detta ihop? Är högtalarna inte konstuerade för djupare frekvenser (i såna fall missas ju rätt mycket information i musiken) eller mäter linn på annat sätt än andra?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-21 00:26

petersteindl skrev:Ok, onkel Steindl 8) skall sluta käka popkorn ett tag. Det verkar som det är, minst sagt, lite förvirring på faktiskt 8)

Härligt inlägg, Peter! :D

Av/på-knappen är väl ingen som känner igen från Linn. Ivor kom med den fantastiska ingenjörsbragden att sätta dit en tryckomkopplare istället för en vippa. Halleluja. Dock, om jag inte missminner mig, så var de första Linn Sondek som såldes av Hifihuset i Uppsala för 500 spänn med vippströmbryttare.

Som på de här LP12-orna då? På tvären istället för längden.
BildBild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-10-21 00:33

petersteindl skrev:Bild 2
Bild

Undertecknat
Peter Steindl

Peter har råkoll som vanligt.
Jag roade mig med att googla lite på LP12 eftersom jag aldrig sett någon och hittade en snubbe som just handlat en och stolt förevisar hur han får montera ihop den själv enligt värsta IKEA-modell.
Var det ingen som sa att platta paket skulle vara billigare? :mrgreen:
Han har tydligen köpt den beggad men fätt den i originalkartong.
Bara kartongen är värd 60 GBP. :roll:
http://www.tkcgallery.com/LP12_unpacking.shtml

På den här sidan finns en bild på grammofonen när den är halvmonterad.
Observera bultmönstret på chassit och jämför med Ariston ovan. :D

Bild

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-21 00:42

Harryup skrev:Tänkte även på andra citat.
Känndes detta igen?
Du har aldrig hört den? Och den är dålig?

Mvh/Harry

Nej, jag har inte hört den, jag tolkar Ingvars tester att den påverkar ljudet, färgar det, vilket inte är speciellt bra, om man vill ha opåverkat ljud. Hur mycket detta är hörbart kan man fråga sig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-21 00:45

Bill50x skrev:Om du läser innantill i raderna ovan så skriver jag "...anses vara av mindre betydelse". Anser du att detta betyder samma sak som "...inte spelar någon som helst roll"?

/ B

Det spelar ju mindre roll sålänge den gör det mest basala rätt. Vad skulle annars påverkar som ger någon verkligen skillnad i ljudet? Du får inte glömma att vinylen har ett relativt högt brusgolv, plus att stort sett inga vinyler är helt centrerade, vilket också skapar ljudliga problem.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-21 00:45

JanBanan skrev:Bingo! Subben vet hur allting är. Han kan säkert hänvisa till nåt blindtest eller nåt.

Har du tråkigt Chris lymme?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-21 00:47

Harryup skrev:Finns skivspelaren med i ekvationen om vad som kan påverka en OM-40 att låta neutral? Nejdå, räcker med en OM-40 så låter det neutralt.

mvh/harry

Så om du har en perfekt förstärkare men ett par högtalare som är urusla, så blev förstärkaren helt plötsligt dålig?
Igen, förklara hur skivspelare påverkar ljudet sålänge dom gör dom mest basala sakerna korrekt?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-10-21 00:51

phon skrev:Som på de här LP12-orna då? På tvären istället för längden.

Det var nog lättare att stampa takten med knappen på tvären.
Sen när det blev tryckknapp, då blev det inte endast lättare att följa musiken utan vissa riktigt tunga hifientusiaster visade sig kunna sjunga med i låtar som de aldrig hört förut.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-21 01:10

Aerob skrev:
petersteindl skrev:
......

The Ariston RD11 was produced in 1971 by Castle Precision Engineering Ltd for Hamish Robertson who had formed Ariston in 1970. The turntable was shown at the Harrogate show in the UK that same year and was distributed by C. J. Walker and Company. Denne C.J. Walker hade jag också kontakt med, samt även andra skivspelartillverkare i Skotland, såsom STD.

.....

Undertecknat
Peter Steindl

Från: http://www.vinyldisc.co.uk/isitlinn.htm

The Ariston RD11 was produced in 1971 by Castle Precision Engineering Ltd for the late Hamish Robertson who had formed Ariston in 1970. Hamish, along with Ivor Tiefenbrun and Ivor's late father, Jack Tiefenbrun (Castles owner) developed the design which featured a single point main bearing. The turntable was shown at the Harrogate show in the UK that same year and was distributed by C. J. Walker and Company.

Det verkar som sagt finnas delade meningar runt vem eller vilka som ligger bakom designen..

Ja, ja, ja, jag känner till det som står där. Som sagt, Ivor åkte till Israel vid den tidpunkten. Ivor hade dessförinnan lagt fram sitt förslag på ett enpunktslager som han visade för sin far men Hamish Robertson och Ivors fader Jack Tiefenbrun förkastade vad sonen Ivor hade gjort. Dom passade på att tillsammans designa ett helt nytt lager medans Ivor var i Israel. Ivors tokiga idéer dög helt enkelt inte. De var inte tillräckligt bra. Och det var på detta sätt att Ivor fortfarande inte hade något med Ariston att göra och inte heller hans far Jack. De var underleverantör till Ariston och som underleverantör har de en skyldighet att göra rätt för det de tar betalt för. Är det konstigt? Förstår ni ingenting? Den som har öron han höre. Då Ivor kom tillbaks så insåg han att inget av det han hade skissat på fanns med i Ariston skivspelaren. Det var ju i och för sig bara lagret han hade skissat på :lol: Ivor var då totalt överkörd av sin far och av Hamish Robertson. Men Hamish Robertson var ju uppdragsgivaren som bara ville ha sin produkt så bra som möjligt. Tycker ni det är konstigt?

Idag klagar alla på att kineserna som underleverantörer gör kopior av det de skall tillverka och sedan kränger de kopiorna hej vilt. Men då Linn gör kopior på värsta tänkbara sätt, ja då är det fint och vackert och normalt och bara smart marknadsföring. Jag ser det som avföring.

För varje mil ni går med mig Linngrabbar, så kan jag två med er. Det blir tre mil tillsammans :) Jag har väldigt mycket krut kvar 8) Jag lovar, det finns mycken krut i den här gubben :D By the way :roll: , är det någon som kan förstå varför Ivors far inte får utrymme i Linnbroschyrerna? Jag vill helst slippa berätta varför. Vad finns det då för totalsnaskiga familjeangelägenheter som kan läggas ut på nätet? :mrgreen: Jag kan inte tänka mig att Linnlärjungarna gillar att gotta sig i sådana historier. Det gör inte jag heller. Men, varför är Ivors far ute ur Linns historia? Han gjorde ju betydligt mer i början än grabben som gjorde ingenting.

Nu säger Linnlärjungarna att fadern var ju inte med och startade Linn, varför skall han då nämnas i samband med Linn? Ok då, men svara mig då en sak. Varken Jack eller Ivor Tiefenbrun var med och startade Ariston. Varför vill man i så fall att dessa herrar skall nämnas i Aristons historia? Logiken haltar, mina herrar. Det lager som sitter i Linn Sondek LP12 utvecklades således av Hamish Robertson och Jack Tiefenbrun och Ivor var inte ens närvarande. Och resten av Linn Sondek LP12 utvecklades således av Hamish Robertson. Ivor har alltså inte bidragit med något, vare sig på Ariston eller på den Sondek LP 12 som introducerades av Linn 1972/3.
Är det verkligen så som gemene man där ute tror att det har gått till? Vad tror ni?

Då jag hade Linnagenturen, så nämndes inte Ivor Tiefenbruns far överhuvudtaget angående Linns historia och på den tiden var det bara runt LP12 som alla andra Linnprodukter cirkulerade. Men det fanns ju vägar att få information ifrån.

Ni får leta runt på Google för att få information om Ivors far från andra än från Linn. Osmakligt att inte Linn själva bjuder på informationen tycker jag, men Linns historia kanske inte smakar så gott.

Nä, jag är inte imponerad av Linns sätt att sköta sin historia. Prolinn och Aerob och torig, är ni verkligen imponerade av Linns sätt att sköta sin historia på? Eller vad säger du Sportbilsentusiasten? Skulle du göra likadant mot farsgubben din? Eller för att vända på steken helt och hållet. Skulle din far verkligen vilja visa sitt namn i samband med ditt företag om du hade betett dig så som Ivor?

Väl mött :)
Peter Steindl

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-21 01:24

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Nejdå, det är inte påhittad. Jag och H kanske har fattat fel. Men jag, JAG ifall du börjar undra över vem..., har uppfattat det så att spelare och tonarm av många anses vara av mindre betydelse. Har jag uppfattat detta rätt eller fel?

/ B

Det är påhittat. Du får gärna citera vart någon sagt att spelaren inte spelar någon som helst roll.

Om du läser innantill i raderna ovan så skriver jag "...anses vara av mindre betydelse". Anser du att detta betyder samma sak som "...inte spelar någon som helst roll"?

/ B

Nu får du snart ge dig med ditt sanningsvrängandet Bill50x. Det du kommenterar när du skrev "Nejdå, det är inte påhittat", var en text som Harryup skrev.

Den löd:
Harryup skrev:Särskilt intressant i så fall då det i andra trådar påpekats att skivspelaren "inte" påverkar ljudet om den inte går i fel hastighet.

mvh/Harryup

Subjektivistens kommentar...
Harryup skrev:Vilka påstår detta? Jag har inte sett det, känns på något påhittat från din sida.

...är högst befogad!

Svara på frågan, vänligen. Eller låt bli. Det är rätt talande det också.

Jag tror inte att Harryup skrev det han skrev med avsikt att vara manipulativ och pådyvla "motståndarsidan" påståenden som de inte kommit med, utan det är nog bara en misstolkning som han (förvisso alldeles i onödan) gjort.

Men ditt ordvrängande Bill, är ju genant. :?

Ett tips i all välmening: Erkänn att du har fel när du har det, så kan du komma igen med genomtänkta riktiga argument istället - med trovärdigheten bevarad!

Vh, iö

- - - - -

PS. Det enda jag vet är att det framförts att en välkonstruerad tonarm som passar för pickupen, på en skivspelare utan hastighetsavvikelser, näppligen orsakar signifikanta färgningar - men det är ju liksom inom ramen för en möjlig definition på ordet "välkonstruerad". I varje fall om avsikten med konstruktionen är att uppnå just detta. Då blir det ett axiom.

Det hoppas jag att alla är överens om.

Om ambitionen är en annan så hoppas jag att konstruktören byts ut, eller att budskapet modifieras. T ex till att armen är snygg eller skön att hålla i eller kanske slitstark eller praktisk eller...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-21 01:30

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Tänkte även på andra citat.
Känndes detta igen?
Du har aldrig hört den? Och den är dålig?

Mvh/Harry

Nej, jag har inte hört den, jag tolkar Ingvars tester att den påverkar ljudet, färgar det, vilket inte är speciellt bra, om man vill ha opåverkat ljud. Hur mycket detta är hörbart kan man fråga sig.

Och då undrar man ju lite varför du inte köper en Dual-CS5000?
Sugen?
Ingvar tycker väl inte att den är dålig i alla avseenden?
Jag tycker det är bra att du är nöjd med din kombination, men jag har svårt att tro att den inte går att skilja ifrån en Dual CS-5000 i blindtest. Skulle det ske så måste ju minst en skivspelare färga ljudet.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-21 01:32

Det blir ett skivspelarköp när systemet är klart. Vill ha vakuumsug t ex.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-21 01:34

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Finns skivspelaren med i ekvationen om vad som kan påverka en OM-40 att låta neutral? Nejdå, räcker med en OM-40 så låter det neutralt.

mvh/harry

Så om du har en perfekt förstärkare men ett par högtalare som är urusla, så blev förstärkaren helt plötsligt dålig?
Igen, förklara hur skivspelare påverkar ljudet sålänge dom gör dom mest basala sakerna korrekt?

Igen? Mest basala?

Vet inte vad du menar med basala?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-21 01:37

subjektivisten skrev:Det blir ett skivspelarköp när systemet är klart. Vill ha vakuumsug t ex.

Ok, för att uppnå samma återgivning som ifrån en Dual CS-5000?
Du tror inte att du får en återgivning som skiljer sig åt då?
Om inte vad skall du då med vakuumsugen till?
Du har ju ett antal gånger nu hänvisat till att masterbandstesten är det du värdesätter som din referens, är det då inte bäst att köpa en likadan skivspelare?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-21 02:01

torig skrev:” När kom Thorens TD150 in i bilden?”. Mycket tidigt. Thorens var den direkta förebilden när man utvecklade Ariston RD11/Linn Sondek LP12. Egentligen är de båda spelarna ”bara” en förfinad version av Thorens och Acoustic Research (AR) XA, dvs man tog tillvara de konstruktionsprinciper som dessa är byggda av men förfinade dom ytterligare.

/mvh

Den flytande upphängningen är Acoustic Research pappa till 1961. Då levererades de första till handlarna. Thorens kom några år senare.

Bild

Det var den första AR-skivspelaren som var föregångare på just upphängningen, Den var 3-punktsupphängd med 3 dämpande fjädrar. Thorens använde 4-punktsupphängning och den ogillades av Hamish Robertson och även av de andra skottarna och även Pink ogillade 4-punktsupphängning. Således var inte Thorens föregångare till de Brittiska skivspelarna oavsett om det skulle stå så på nätet någonstans.

Men allt annat har BSR McDonald varit inspirationskälla till.

Lagret är inte såsom Thorens eller AR hade. För den oerfarne kan det tyckas vara snarlikt, men det är inte så. Vad jag förstår så var smörjningen av lagret helt annorlunda och Linn använde olja med betydligt lägre viskositet än de andra. Så minns jag det från den tiden. Kulan var betydligt större hos Thorens.

Systemdek, Pink Triangle och Well Tempered hade sina egna och helt andra lager. Jag gillar Pink Triangles bäst eftersom lagringspunkten är i skivtallrikens övre del d v s de hade ett inverterat lager, vilket minskar det krängande momentet i lagringspunkten, men Well Tempered är även den genialisk på sitt sätt.

Väl mött :)
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-21 02:30

petersteindl skrev:
Thorens använde 4-punktsupphängning och den ogillades av Hamish Robertson och även av de andra skottarna och även Pink ogillade 4-punktsupphängning. Således var inte Thorens föregångare till de Brittiska skivspelarna oavsett om det skulle stå så på nätet någonstans.
l

Huummm, Thorens TD 150 lanserades visst 1965 o hade "garanterat"
3-punktsupphängning. Eller rätta mig om jag har fel igen ? (jag börjar
nämligen bli en virtuos på dito. :( )

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-10-21 02:42

TD125 är den tidigaste Thorens jag kan se med flytande subchassie, och den vilar på tre punkter. Det gör även TD150, TD160, TD145 och TD166. Finns det fler med flytande upphängning?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-21 02:50

Har ägt en Sentec-skivspelare, den har/hade, om jag mins rätt
en "4-punktsupphängning". :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-21 03:10

Harryup skrev:Igen? Mest basala?

Vet inte vad du menar med basala?

mvh/Harry

Vad tror du? Spelar av skivan med rätt hastighet utan massa svaj. Inte några dåliga lager och rätt inställt (armen sitter rätt och har bra lager och är stabil) och en motor som inte vibrerar massa.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-21 03:12

Harryup skrev:Ok, för att uppnå samma återgivning som ifrån en Dual CS-5000?
Du har ju ett antal gånger nu hänvisat till att masterbandstesten är det du värdesätter som din referens, är det då inte bäst att köpa en likadan skivspelare?

mvh/Harry

Vad vet du om hur OM-40 låter på andra spelare av god kvalite? Du verkar mest hitta på massa saker utan veta om det verkligen är så. Om du inte förstår varför man vill ha vakuumsug så undrar jag vad du sysslat med alla dessa år. Rätt skrämmande läsning iaf.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-21 03:22

Laila skrev:
petersteindl skrev:
Thorens använde 4-punktsupphängning och den ogillades av Hamish Robertson och även av de andra skottarna och även Pink ogillade 4-punktsupphängning. Således var inte Thorens föregångare till de Brittiska skivspelarna oavsett om det skulle stå så på nätet någonstans.
l

Huummm, Thorens TD 150 lanserades visst 1965 o hade "garanterat"
3-punktsupphängning. Eller rätta mig om jag har fel igen ? (jag börjar
nämligen bli en virtuos på dito. :( )

Va roligt :lol: :lol: Nu har jag kollat upp. Du har helt rätt :D Det här var nämligen en fråga som dryftades då jag var i Skotland hos en berömd Skivspelartillverkare i Glasgow. Han pratade föraktfullt om Thorens och deras 4-punktsupphängning av fjädrar. :lol: Hädanefter får jag väl scratcha mitt minne från allt vad den gubben har sagt. Ähm :roll: Sorry, även en annan Brittisk Skivspelartillverkare sa samma sak och då har jag inte brytt mig att kolla upp fakta. Jag tog för givet att de hade rätt. Ingen av de tillfrågade Brittiska skivspelartillverkarna som jag pratat med under 80-talet hade något positivt att säga om Thorens. Däremot stod AR spelaren högt i kurs hos flera. F-n va pinsamt. :oops:

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-21 03:29

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Ok, för att uppnå samma återgivning som ifrån en Dual CS-5000?

mvh/Harry

Vad vet du om hur OM-40 låter på andra spelare av god kvalite? Du verkar mest hitta på massa saker utan veta om det verkligen är så. Om du inte förstår varför man vill ha vakuumsug så undrar jag vad du sysslat med alla dessa år. Rätt skrämmande läsning iaf.

Om du vill ha en spelare som låter som masterbandet så skall du väl inte köpa nån annan som låter annorlunda?
När det gäller vacuumspelare så har vi testat 3 st olika Luxman i butiken kan säga att ingen blev kvar. Och vi tog inte in några fler.
Så vaccum är nog inte hela grejen, det bör sitta på en riktigt bra spelare också.
Har jag hittat på något om hur OM-40 låter? Andra spelare? Andra än vad? DU tycker ju alla spelare låter i princip lika med undantag för felaktiga.
LP12 är dålig fast du aldrig har hört den.
Varför hittar du på så mycket?

mvh/harry

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-21 03:36

Peter !

Tycker jag inte alls, du skulle bara veta vad tex, "Laila" har
åstadkommit på¨senare år här på faktiskt.se. :D :oops:

Edit: Adressat

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-21 06:35

dubbelpost
Senast redigerad av sportbilsentusiasten 2008-10-21 06:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-21 06:38

dubbelpost
Senast redigerad av sportbilsentusiasten 2008-10-21 06:45, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi