Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-21 06:40

petersteindl skrev:Eller vad säger du Sportbilsentusiasten? Skulle du göra likadant mot farsgubben din? Eller för att vända på steken helt och hållet. Skulle din far verkligen vilja visa sitt namn i samband med ditt företag om du hade betett dig så som Ivor?

Först får du berätta vad som egentligen hände. (det du antyder tidigare i texten)
Var inte blyg nu, du verkar ju mest vilja att någon frågar så du kan berätta... :wink:
Jag vill helst slippa berätta varför. Vad finns det då för totalsnaskiga familjeangelägenheter som kan läggas ut på nätet? :mrgreen: Jag kan inte tänka mig att Linnlärjungarna gillar att gotta sig i sådana historier. Det gör inte jag heller. Men, varför är Ivors far ute ur Linns historia? Han gjorde ju betydligt mer i början än grabben som gjorde ingenting.

Dock, när det gäller pengar/makt är jag inte förvånad över något här i världen :?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-21 07:01

petersteindl skrev: Systemdek, Pink Triangle och Well Tempered hade sina egna och helt andra lager. Jag gillar Pink Triangles bäst eftersom lagringspunkten är i skivtallrikens övre del d v s de hade ett inverterat lager, vilket minskar det krängande momentet i lagringspunkten, men Well Tempered är även den genialisk på sitt sätt.

Berätta mer hur detta lager var konstruerat tack.
Jag tolkar det så att "kulan" satt åt andra hållet.
Men om det satt högt upp, hur funkar stödet i sidled?
I en LP12 finns det ju ett långt rör i spelaren som man stoppar ned innertallrikens pinne i. O det stabiliserar ju tallriken i sidled (funkar delvis även som lager&stöd)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-21 08:36

Kan notera att det råder närmast stiltje i linnforumet "selleri".
Det kan bero på att nästan alla aktiva där numera befinner sig på denna tråd. Välkomna !

Denna tråd blev ju verkligt intressant. Tack Peter .
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-21 09:08

subjektivisten skrev:
JanBanan skrev:Bingo! Subben vet hur allting är. Han kan säkert hänvisa till nåt blindtest eller nåt.

Har du tråkigt Chris lymme?

Är du säker på att du är frisk i huvudet? Ditt inlägg tyder på långt framskriden paranoia.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-21 09:15

sportbilsentusiasten skrev:
petersteindl skrev: Systemdek, Pink Triangle och Well Tempered hade sina egna och helt andra lager. Jag gillar Pink Triangles bäst eftersom lagringspunkten är i skivtallrikens övre del d v s de hade ett inverterat lager, vilket minskar det krängande momentet i lagringspunkten, men Well Tempered är även den genialisk på sitt sätt.

I en LP12 finns det ju ett långt rör i spelaren som man stoppar ned innertallrikens pinne i. O det stabiliserar ju tallriken i sidled (funkar delvis även som lager&stöd)

Jag hade en ERA mkIV som hade kulan uppåt, problemet var där att smörjmedled inte ville stanna kvar däruppe och det hela slets ganska mycket och lagret blev inte alls tyst med tiden. Kulan var lagrad mot aluminium! Men det kanske var bättre kvalle på Pink Triangles grejor?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-10-21 09:32

petersteindl skrev:Jag skall repetera lite grand. Prolinn, en gång i tiden var jag generalagent för Linn. Just det, för Linn Products. Dessutom så var jag samtidigt generalagent för Systemdek.

...

Linnperioden var dock kort.

Det var ju just det. Jag påstår inte att jag vet vad som hände då, någon gång i början på 70-talet, men det vet ju inte du heller eftersom du inte är en av huvudpersonerna. Det behöver inte betyda att du far med osanning. Det tror jag nog att du anser att du inte gör, vilket är hedrande, men det kan tänkas att din version har en viss vinkling. Dels för att det var ett bra tag sedan nu, dels för att du valde att sluta som generalagent för Linn och möjligen för att det ju faktiskt är Linn som gått vidare och lämnat konkurrenterna bakom vilket kan kännas en aning genant!? Det är klart att det finns folk som förlorat en del pengar på kuppen och det kan ju tänkas att det påverkar återberättandet en aning. Jag menar inte att det är så i ditt fall, men i brist på hela historien så förbehåller jag mig rätten att kommentera att det faktiskt kan vara på ett något annat sätt än vad som återberättats från diverse källor.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-21 09:47

nolimitsoya skrev:TD125 är den tidigaste Thorens jag kan se med flytande subchassie, och den vilar på tre punkter. Det gör även TD150, TD160, TD145 och TD166. Finns det fler med flytande upphängning?

Ja, TD230-serien och TD350-serien till exempel. Dom har bladfjädrar i stället för spiralfjädrar, på senare tid dämpade på olika sätt. Samma problem som med LP12 alltså, där dämpar man med Cirkuskittet.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-21 09:57

prolinn skrev: Det var ju just det. Jag påstår inte att jag vet vad som hände då, någon gång i början på 70-talet, men det vet ju inte du heller eftersom du inte är en av huvudpersonerna.

Vad menar du?

Han var ju huvudpersonen i Sverige vid den tiden :o .

Var du ens född då? Du kan väl försöka samla ihop dig lite och presentera några fakta själv. Du snurrar bara runt i allmänna Linn-floskler, som om du vill att historien skall se ut på ett visst sätt för att bevara mystiken runt märket. Kom med något eget istället.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-21 09:58

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Nejdå, det är inte påhittad. Jag och H kanske har fattat fel. Men jag, JAG ifall du börjar undra över vem..., har uppfattat det så att spelare och tonarm av många anses vara av mindre betydelse. Har jag uppfattat detta rätt eller fel?

/ B

Det är påhittat. Du får gärna citera vart någon sagt att spelaren inte spelar någon som helst roll.

Om du läser innantill i raderna ovan så skriver jag "...anses vara av mindre betydelse". Anser du att detta betyder samma sak som "...inte spelar någon som helst roll"?

/ B

Nu får du snart ge dig med ditt sanningsvrängandet Bill50x. Det du kommenterar när du skrev "Nejdå, det är inte påhittat", var en text som Harryup skrev.

Sanningsvrängande? Jag skriver "anses vara av mindre betydelse", Subben kontrar med "inte spelar någon som helst roll". Anser du, IÖ, att detta är samma sak? JAG har inte påstått att någon skrivit att verk och arm "inte spelar någon som helst roll", däremot menar jag att många anser att verk och arm "anses vara av mindre betydelse".
Du, IÖ, som är så noga med exakta ordalydelser och går i taket direkt för en olämplig formulering, anser du att Subbens citatteknik i detta fallet är helt OK? Tycker du själv att de två citerade uttrycken säger exakt samma sak?

När jag påpekar att jag inte ser dessa två citat som likvärdiga beskyller du mig för sanningsvrängande. Hur menar du?

/ B

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2008-10-21 11:10

Peter Steindl:

Först och främst så är jag ingen "linnlärjung" om du försöker antyda det.
Jag försöker bara vända på myntet och visa att det finns andra versioner som går emot din version, det mynt som du benfast håller mot marken. Kanske gör du det med all rätt, vem vet? Jag skriver inte för att befästa min ståndpunkt i frågan, för jag har ingen. Jag anser att det som för en diskussion framåt är dels att argumentera för sin sak, men även att kunna dementera motargument. Om alla skulle ta till sig information utan att ifrågasätta eller väga mot annan tillgänglig information så skulle vi vara ett väldigt fogligt folk inom kort.

Citatet var mest av intresse då det var exakt samma citat som du använde dig av, men ditt citat saknade en bit på mitten, det fet-markerade. Frågan är ju då om det var mitt eller ditt citat som var det modifierade?

Poängen, eller snarare avsaknad av poängen, med hela diskussionen är att både Linn och Ariston har kopierat designen från AR, och Thorens. Just därför finner jag diskussionen huruvida Linn eller Ariston var först som smått meningslös.

Jag har egentligen inget intresse av att diskutera LP12, då jag inte äger någon och inte kommer äga någon heller. Jag äger inte ens några vinylskivor längre. Hade hellre sett ett avslut på LP12-diskussionen och en start på andra diskussioner rörande Linn. Tex så har jag efterlyst kommentarer på deras uppgraderade Klimax Kontrol, men det verkar som LP12 är ett mycket mer spännande diskussionsämne.

Till slut: Tack Peter Steindl för intressant läsning, alltid spännande att ta del av förstahands-information som rör ett så delikat ämne.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2008-10-21 11:19

Moment-23 skrev:Det är något med linns högtalare som jag inte förstår.

För det första kallar de även sina mindre högtalare (stativare) för fullregister högtalare fast de bara går ner till 80hz. Borde de inte klara av att gå ner betydligt djupare om de ska kallas för fullregisterhögtalare?

Men även de större högtalarna verkar inte klara av att gå ner så djupt i frekvens. Tex majik 140, som är en rätt stor golvare går enligt specen bara ner till 55hz.

Jag får inte riktigt ihop detta, 55hz klarar ju även rätt små stativare från nästan vilket märke som helst.

Hur går detta ihop? Är högtalarna inte konstuerade för djupare frekvenser (i såna fall missas ju rätt mycket information i musiken) eller mäter linn på annat sätt än andra?

Detta är något som jag också reagerat på. Av alla aktuella Linn-högtalare
så är det egentligen bara Klimax och Komri som går tillräckligt djupt för min smak, men då är prislappen å andra sidan långt från min smak. Känns som hela upplägget handlar om att sälja burkar till dess förbannelse.

Köp dyra högtalare, driv dom aktivt med X antal dyra slutsteg och X antal dyra aktiva delningsfilter så sjunker lägsta frekvensen 10 Hz, köp en dyr sub osv osv..

Nej, högtalarna från Linn är nog det som är minst prisvärt enligt mitt tycke.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-21 12:13

Harryup skrev:Om du vill ha en spelare som låter som masterbandet så skall du väl inte köpa nån annan som låter annorlunda?

Vem har sagt den ska låta annorlunda? Varför ska du hela tiden hitta på saker som jag inte säger?

Harryup skrev:När det gäller vacuumspelare så har vi testat 3 st olika Luxman i butiken kan säga att ingen blev kvar. Och vi tog inte in några fler.

Kul för dig, säger inte mig ett enda dugg.

Harryup skrev:Så vaccum är nog inte hela grejen, det bör sitta på en riktigt bra spelare också.

Så du menar att det inte finns någon bra spelare med vakuum? Det kan ju vara så att du trivs med dom ljudliga färgningarna som icke vakuumspelare kan ha. Eller andra färgningar.

Harryup skrev:Har jag hittat på något om hur OM-40 låter? Andra spelare? Andra än vad? DU tycker ju alla spelare låter i princip lika med undantag för felaktiga.

Ska vi ta detta igen, så du kanske förstår?
Ja, mina erfarenheter säger att sålänge spelaren är av god kvalité så är skillnaderna mellan spelare väldigt små i jämförelse mellan pickuper. Sagt detta flera gånger nu men det verkar inte kunna gå in hos dig.

Harryup skrev:LP12 är dålig fast du aldrig har hört den.
Varför hittar du på så mycket?

mvh/harry

Hittar på? Kommer från den rätta som inte kan läsa och förstå det mest simpla som jag skriver. LP12 är inte intressant eftersom tidigare tester har visat att den är behäftad med problem. Sen har den inte vakuumsug heller.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-21 12:15

Bill50x skrev:Sanningsvrängande?

Juppz, ständigt dessa ändringar du sysslar med.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-21 12:59

Aerob skrev:Peter Steindl:

Jag försöker bara vända på myntet och visa att det finns andra versioner som går emot din version, det mynt som du benfast håller mot marken. Kanske gör du det med all rätt, vem vet? Jag skriver inte för att befästa min ståndpunkt i frågan, för jag har ingen. Jag anser att det som för en diskussion framåt är dels att argumentera för sin sak, men även att kunna dementera motargument. Om alla skulle ta till sig information utan att ifrågasätta eller väga mot annan tillgänglig information så skulle vi vara ett väldigt fogligt folk inom kort.

Citatet var mest av intresse då det var exakt samma citat som du använde dig av, men ditt citat saknade en bit på mitten, det fet-markerade. Frågan är ju då om det var mitt eller ditt citat som var det modifierade?

Poängen, eller snarare avsaknad av poängen, med hela diskussionen är att både Linn och Ariston har kopierat designen från AR, och Thorens. Just därför finner jag diskussionen huruvida Linn eller Ariston var först som smått meningslös.

Jag har egentligen inget intresse av att diskutera LP12, då jag inte äger någon och inte kommer äga någon heller. Jag äger inte ens några vinylskivor längre. Hade hellre sett ett avslut på LP12-diskussionen och en start på andra diskussioner rörande Linn. Tex så har jag efterlyst kommentarer på deras uppgraderade Klimax Kontrol, men det verkar som LP12 är ett mycket mer spännande diskussionsämne.

Till slut: Tack Peter Steindl för intressant läsning, alltid spännande att ta del av förstahands-information som rör ett så delikat ämne.

Angående uppgraderingen av klimax kontroll, kan jag inte säga något. Länken du refererar till diskuterar metafysik till stor del. Svårt alltså att veta om uppgraderingen leder till någon förbättring eller ej.

Men- det finns förstås andra intressanta linngrejor att diskutera, det har du rätt i. Tex. varför företaget blandar kanalerna i vissa av sina slutsteg så att separationen endast blir 45 db. Varför gör man det ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-21 13:12

subjektivisten skrev:

Nu var det ju inte jag som ändrade hela andemeningen utan du. Hur kan du få det till att det är jag som vränger på sanningen?

Istället för att komma med nya påståenden eller andra frågor, svara på detta:

I mitt inlägg skrev jag "...anses vara av mindre betydelse". Du skrev "...inte spelar någon som helst roll". Anser du att detta betyder samma sak?

JAG skrev nämligen det första påståendet. DU skrev det andra. DU har alltså förvanskat mitt påstående och vill sedan att jag ska förklara detta förvanskade påstående. Och du påstår att det är JAG som förvanskar saker?

Svara på den direkta frågan är du bussig.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-21 13:14

Harryup skrev:
Har jag hittat på något om hur OM-40 låter? Andra spelare? Andra än vad? DU tycker ju alla spelare låter i princip lika med undantag för felaktiga.

Ska vi ta detta igen, så du kanske förstår?
Ja, mina erfarenheter säger att sålänge spelaren är av god kvalité så är skillnaderna mellan spelare väldigt små i jämförelse mellan pickuper. Sagt detta flera gånger nu men det verkar inte kunna gå in hos dig.

Är du säker på att jag inte skriver exakt det samma. Jag tar det en gång till för säkerhets skull.

"DU tycker ju alla spelare låter i princip lika med undantag för felaktiga."

Och du svarar "Sagt detta flera gånger nu men det verkar inte kunna gå in hos dig."

Det är ju precis det jag skriver att du tycker.

Du kan inte hålla med mig ens när vi säger samma sak.
Har du bestämt dig att för all framtid tycka olika som jag även då vi tycker lika? Det här känns allt lite motigt hörru.
mvh/Harry

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2008-10-21 13:22

Richard skrev:

Angående uppgraderingen av klimax kontroll, kan jag inte säga något. Länken du refererar till diskuterar metafysik till stor del. Svårt alltså att veta om uppgraderingen leder till någon förbättring eller ej.

Men- det finns förstås andra intressanta linngrejor att diskutera, det har du rätt i. Tex. varför företaget blandar kanalerna i vissa av sina slutsteg så att separationen endast blir 45 db. Varför gör man det ?

Jo, som jag skrev i inlägget där länken las upp, så var det "mestadels subjektiva åsikter utan större trovärdighet". Jag var väl egentligen mer intresserad av dom faktiska tekniska aspekter som nämns i tråden, och dess eventuella inverkan på återgivningen. Om någon missade så är länken: http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=794

Angående Klimax Twin, som jag har förstått är ett av dina favoritämnen inom Linn, så har jag inte en aning. Även fast jag vill minnas att flera här på forumet och John Atkinson på Stereophile kunnat konstatera att det med allra största säkerhet inte är hörbart, så har jag inget att säg till Linns försvar. Klantigt helt enkelt.

När jag ändå har dig "på tråden" så kanske du kunde svara min ännu obesvarade fråga om vad det specifikt är som får dig att tro att prolinn är linnhandlare?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-21 13:48

Harryup skrev:
subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Ok, för att uppnå samma återgivning som ifrån en Dual CS-5000?
Du tror inte att du får en återgivning som skiljer sig åt då?
Om inte vad skall du då med vakuumsugen till?
Du har ju ett antal gånger nu hänvisat till att masterbandstesten är det du värdesätter som din referens, är det då inte bäst att köpa en likadan skivspelare?

mvh/Harry

Vad vet du om hur OM-40 låter på andra spelare av god kvalite? Du verkar mest hitta på massa saker utan veta om det verkligen är så. Om du inte förstår varför man vill ha vakuumsug så undrar jag vad du sysslat med alla dessa år. Rätt skrämmande läsning iaf.

Om du vill ha en spelare som låter som masterbandet så skall du väl inte köpa nån annan som låter annorlunda?
När det gäller vacuumspelare så har vi testat 3 st olika Luxman i butiken kan säga att ingen blev kvar. Och vi tog inte in några fler.
Så vaccum är nog inte hela grejen, det bör sitta på en riktigt bra spelare också.
Har jag hittat på något om hur OM-40 låter? Andra spelare? Andra än vad? DU tycker ju alla spelare låter i princip lika med undantag för felaktiga.
LP12 är dålig fast du aldrig har hört den.
Varför hittar du på så mycket?

mvh/harry

Huvudpoängen med en vakuum-tallrik är att den gör själva vinylskivan knuten till en mycket större massa.
Vilket i sin tur för med sig en massa potentiellt bra saker, såsom:

1. Mindre tendens att plocka upp gamla ljud från luften,

2. Skeva skivor plattas ut, och lågfrekvensstörningar minskar, vilket i sin tur faktiskt gör resonansfrekvensen mindre kritisk / tillåter lägre resonansfrekvens. Förbättringen påminner om den man får med en dämpborste, således att de defacto tar bort störningen, istället för att bara dämpa effekten av den. En dämpborste dämpar förvisso också, men framförallt refererar den skivans avläsning till själva skivytan och skapar en virtuellt plan skiva, trots att den är bucklig.

3. Som bieffekt av punkt 2 försvinner även de mekaniska modulationer som följer från oplana skivor.

Nackdelarna är de följande:

1. Det är svårare att skapa ett välfungerande lager, när det dessutom behöver innehålla en tätring för vakuumet,

2. Det är mera komplicerat, och därför blir det också dyrare att tillverka sådana system. Många saker som skall fungera samtidigt,

Det finns säkert fler för- och nackdelar*, men de nämnda är väl de väsentligaste i varje fall, tror jag.

Kan även nämna att de flera gånger refererade testerna mot masterband (som även gjorts med Luxman-skivspelare...) var ett försök att jämföra olika pickuper med varandra, för att utröna vilken av dem som kom närmast ursprunget - masterbandet.

Då kunde konstateras att skillnaderna mellan olika pickuper var mycket stora, medan skillnaderna mellan skivspelarna var (enligt de närvarande lyssnarna) MYCKET mindre. Jag finner egentligen inga skäl att tycka att det är något märkligt med det, så länge inte mycket dåliga skivspelare och tonarmar används. Mätningar säger ju att det borde vara så, liksom en enkel förnuftsbaserad analys av de olika sakerna signifikans, givet de fysikaliska förutsättningarna. När sedan blindtester ger samma svar de också finns liksom inga lösa trådar. Allt talar för samma sak.

Så jag är lite förbryllad över att resultatet tycks uppröra vissa. :? :o

Skillnaden mellan avspelning utan vakuum och med vakuum kom inte in nämnvärt eftersom testlacket vi spelade var superbt plant, liksom de pressade vinyler som faktiskt huvuddelen av testen kördes mot (eftersom vi ju ville undersöka den kompletta kedjan, och vilken pickup som i den gjorde det bästa jobbet med att återställa ljudet från masterbandet).

Men självklart är en avspelning med absolut plan skiva utan resonanser, teoretskt att föredra. Det vill säga det finns en poäng med vakuum-tallrik, eftersom faktiskta vinyler långt ifrån alltid är perfekt plana...

Knackar man på nageln mot skivytan när pickupen ligger i spåret och remmen tagits bort, och lyssnar i högtalarna med uppdragen volym, blir man förvånad vilken väldig skillnad vakuumet gör*. Att exitera skivytan på det viset är dock inte alls samma sak som den mycket mindre återverkan från tröghetkrafter och komplianskrafter från pickupen när det roterande spåret modulerar dess rörelse. Hörbarheten därvidlag är påfallande låg, om man jämför. Så jag ser inte det som huvudskälet till att använda vakuum. Men skada kan det knappast, ur den aspekten heller. Under graveringen var ju det mekaniska jordsystemet bättre, så det kan det gott vara under avspelning också.

Vh, iö

- - - - -

PS. I övrigt är jag förstås nyfiken på vad det var med Luxman-skivspelarna som ni ogillade. Jag har ju erfarit att de kräver en del handpåläggning för att prestera sitt optimala, men de jag har testat har definitivt kunnat fås att göra stordåd. Innan jag hittade OM40 tyckte jag att SME2 med Goldringpickup (900) nogsamt selekterad (ja, de var lite olika varandra...) och matchad genom finjustering av RIAA-stegets inimpedans, i just en av de mera avancerade Luxman-spelarna, var ganska svårslaget.

*Man skall dock minnas att en vakuum-skivspelare utan vakuum ger sämre förutsättningar än en skivspelare utan vakuum kan göra, eftersom den sistnämnda troligen supportar skivans undersida bättre än vakuumspelarans tätringar i inner- och ytterkant, som ju är den enda kontalt som skivan har med skivtallriken innan vakuumet sätts igång.
Senast redigerad av IngOehman 2008-10-21 14:12, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-21 13:56

En nackdel med vacuum är att man löper en potentiell risk att pressa in damm i skivan.

/ B

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-21 14:10

IngOehman skrev:Huvudpoängen med en vakuum-tallrik är att den gör själva vinylskivan knuten till en mycket större massa, vilket i sin tur för med sig en massa potentiellt bra saker, såsom:

1. Mindre tendens att plocka upp gamla ljud från luften,

2. Skeva skivor plattas ut, och lågfrekvensstörningar minskar, vilket i sin tur faktiskt gör resonansfrekvensen mindre kritisk / tillåter lägre resonansfrekvens. Förbättringen påminner om den man får med en dämpborste, således att de defacto tar bort störningen, istället för att bara dämpa effekten av den. En dämpborste dämpar förvisso också, men framförallt refererar den skivans avläsning till själva skivytan och skapar en virtuellt plan skiva, trots att den är bucklig.

3. Som bieffekt av punkt 2 försvinner även de mekaniska modulationer som följer från oplana skivor.

Hur skiljer sig vacuumsug från en bra skivpuck, t.ex. a la Oracle där man skruvar fast pucken? Kan även tillägga att Oracles skivtallrik är konkav för att få maximal kontakt med skivan då den pressas ned.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-21 14:22

Fast om en DUAL CS-5000 med OM-40 och en Luxman med OM-40 låter lika som masterbandet känns väldigt tveksamt att dom skulle låta exakt lika på platta skivor? Är det verkligen så?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-21 14:23

sportbilsentusiasten skrev:

Jag har inte hittat någon bra bild på nätet :? :( Det är svårt att beskriva det inverterade lagret i ord men jag skall försöka.

Om man inverterar hela lagerfunktionen så kommer den där stången, jag tror att den kanske kallas för tappen, att vara fast monterad på subchassit och pekandes uppåt. Näst längst upp på denna stång så är den fasad så att den blir spetsig mot toppen. Högst uppe på toppen fräser man ut ett litet runt hål. I detta hål applicerar man en safir. Saphire är själva den del som stålkulan vilar mot. Stålkulan är liten.

Den andra delen (som normalt sitter monterad i subchassit som t.ex. hos Linn, Thorens, ja i stort sett alla remdrivna skivspelare) är uppochnervänt monterad mitt i skivtallriken. Längst ut på denna del finns en packning av Delrin eller vad det nu är för material. Längst ner i denna "kopp" finns det en stålkula om jag inte minns fel. Men, i alla fall, detta betyder att då du monterar denna på skivtallriken så trär man denna del över lagertappen och lagringspunkten hamnar mitt i skivtallriken och delrinringen hamnar längst ner på tappen.

paa skrev: Jag hade en ERA mkIV som hade kulan uppåt, problemet var där att smörjmedled inte ville stanna kvar däruppe och det hela slets ganska mycket och lagret blev inte alls tyst med tiden. Kulan var lagrad mot aluminium! Men det kanske var bättre kvalle på Pink Triangles grejor?

I Pink Triangle är kulan lagrad mot safir och inte mot aluminium :D

Det finns en detalj till, nämligen oljan som är en mycket speciell olja med ett slags kiselfett i. Den är extremt lättflytande (den rinner betydligt snabbare än normala oljor) men känns ändå konstig. Den känns lite ”sticky” men ändå inte, för friktionen verkar vara betydligt lägre än hos vanlig olja. Den rinner fort, men den bildar en friktionsfri hinna efter sig. Svårt att förklara, men denna olja applicerar man på toppen av tappen mot safirlagret och runt tappen på sidorna så att det tar mot Delrinringen som sitter på koppen. Då detta fungerar som tänkt, vilket det alltid gör då man gjort det rätt, så blir det lufttättrunt Delrinringen och tappen. Den går liksom inte att trycka ner för den inneslutna luftvolymen i koppen av lagret. Nåväl med skivtallriken på så faller den sakta ned med ett lätt pfffft ljud som indikerar att luft trycks ut ur lagret. Den skall helst av sin egen tyngd trycka ut luften. Då skivtallriken sitter på plats så snurrar man den några varv och då allt fungerar som det ska så upplevs friktionen som minimal samt, det skall vara dödstyst då tallriken snurrar. På de gamla Linnarna då man inte har trätt på remmen och låter tallriken rotera så hörs det ett sssshhsssshh ljud om man lägger örat bredvid. Detta ljud är exemplarsberoende. Det blir mindre med tiden då lagret slits in men ökar igen då lagret slits ytterligare än bara in.

Det är en konst att sammanfoga delarna i ett lager. Man kunde uppnå ett väldigt bra resultat, även med Linn. Man skall inte trycka ner lagret med kraft utan låta den falla ner av sin egen tyngd. Om den faller snabbt, så har man applicerat oljan felaktigt eller så är lagret ej som det skall. Så var det på min tid. Varje lager kräver sin speciella olja och det är viktigt att oljan appliceras rätt och i rätt mängd. Sedan skall tonarm monteras och pickup och efter en sisådär 80 till 160 effektiva arbetstimmar så är det hela hyfsat till halvhyfsat inställt. Då kan finliret börja och fortgå i ett halvår. Så var det på ens egen spelare oavsett vilken. Man får hålla på ända tills man inte märker av tekniken. Ljudet skall bara finnas mellan högtalarna utan en enda ynka störning och utan att man överhuvudtaget blir medveten om att det är en skivspelare som är med i kedjan d v s detta gäller även knaster och brus från skivorna. Då allt stämmer så lägger man inte märke till vinylens egna tillkortakommanden. Det enda som kan tänkas finnas kvar är repor. Ni vet, tick………….tick…………..tick……………..tick………. :evil: lyfta av skivan eller hoppa till nästa låt :? Lycka till i er strävan :mrgreen:

Så kan man inte hålla på i butik. Tacka vet jag CD :roll: 8) :wink: Inte för att man blir helt nöjd :? , men tidsåtgången är betydligt lägre :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-21 14:29

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:
Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Nejdå, det är inte påhittad. Jag och H kanske har fattat fel. Men jag, JAG ifall du börjar undra över vem..., har uppfattat det så att spelare och tonarm av många anses vara av mindre betydelse. Har jag uppfattat detta rätt eller fel?

/ B

Det är påhittat. Du får gärna citera vart någon sagt att spelaren inte spelar någon som helst roll.

Om du läser innantill i raderna ovan så skriver jag "...anses vara av mindre betydelse". Anser du att detta betyder samma sak som "...inte spelar någon som helst roll"?

/ B

Nu får du snart ge dig med ditt sanningsvrängandet Bill50x. Det du kommenterar när du skrev "Nejdå, det är inte påhittat", var en text som Harryup skrev.

Sanningsvrängande? Jag skriver "anses vara av mindre betydelse", Subben kontrar med "inte spelar någon som helst roll". Anser du, IÖ, att detta är samma sak? JAG har inte påstått att någon skrivit att verk och arm "inte spelar någon som helst roll", däremot menar jag att många anser att verk och arm "anses vara av mindre betydelse".
Du, IÖ, som är så noga med exakta ordalydelser och går i taket direkt för en olämplig formulering, anser du att Subbens citatteknik i detta fallet är helt OK? Tycker du själv att de två citerade uttrycken säger exakt samma sak?

När jag påpekar att jag inte ser dessa två citat som likvärdiga beskyller du mig för sanningsvrängande. Hur menar du?

/ B

Du ger dig inte... 8O

Såhär såg det ut i ett inlägg som DU lade (Och observera att det som Harryup skrev är kvar när du kommenterar det, så du kan låtsas som om du skrev om något annat hur mycket du vill...):

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:
Harryup skrev:[Särskilt intressant i så fall då det i andra trådar påpekats att skivspelaren "inte" påverkar ljudet om den inte går i fel hastighet.

mvh/Harryup

Vilka påstår detta? Jag har inte sett det, känns på något påhittat från din sida.

Nejdå, det är inte påhittad. Jag och H kanske har fattat fel. Men jag, JAG ifall du börjar undra över vem..., har uppfattat det så att spelare och tonarm av många anses vara av mindre betydelse. Har jag uppfattat detta rätt eller fel?

/ B

Du kan vrida och vränga hur mycket du vill, men faktum kvarstår - när du skrev "Nejdå, det är inte påhittat", så kommenterade/försvarade du det harryup skrivt, och som Subjektivisten ifrågasatt.

Fortfarande (och så kommer det nog att vara för alltid) har varken du eller Harryup pekat på något enda ställe där det påstådda (det du påstår är "ickepåhittade" (Harryup gör det hedrande nog inte, man han borde även ta tillbaka det, tycker jag)) har skrivits, av någon annan än möjligen er själva.

Att bete sig på det viset - alltså att klaga på sina "motståndare" genom att ljuga ihop saker som de aldrig har sagt och klaga på dem, är MYCKET låg retorik. :(

Du borde sluta syssla med sådant.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-21 14:40

petersteindl skrev:I Pink Triangle är kulan lagrad mot safir och inte mot aluminium :D

Du har ju en poäng där, men om man skall vara riktigt noga så är aluminium som lagermaterial i praktiken inte aluminium, utan aluminiumoxid - eftersom det nästan alltid bildas ett tunt lager med aluminiumoxid (korund) på en aluminiumdetalj.

Problemet med materialet är att det är kristallint och extremt hårt, och benäget att slita illa på det som det trycks hårt mot. Endast diamant är hårdare än korund, har jag för mig. Är lagret tunnt kan dock den svaga länken trots allt vara det smetiga aluminiummaterialet därunder, som helst enkelt inte kan hålla fast oxidskiktet.

Vad är då safir? Jo en jättestor kristall av... Korund!

Slutsats: Till nöds kan man blanda material med varandra om det ena av dem är självsmörjande, stora ytor hjälper också i förekommande fall. Men vill man säkerställa att slitstyrkan är tillräcklig för att klara långvarigt bruk, så bör lager smörjas, således att det är en slipprig film (vars molekyler glider lätt mot varandra) som hanterar glidningen, och inte de hårda materialens ytor överhuvudtaget.

Vh, iö (ställföreträdande materialexpert) 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-21 15:13

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:
IngOehman skrev:
Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:

/ B

/ B

/ B

Du ger dig inte... 8O

Såhär såg det ut i ett inlägg som DU lade (Och observera att det som Harryup skrev är kvar när du kommenterar det, så du kan låtsas som om du skrev om något annat hur mycket du vill...):

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:
Harryup skrev:[Särskilt intressant i så fall då det i andra trådar påpekats att skivspelaren "inte" påverkar ljudet om den inte går i fel hastighet.

mvh/Harryup

Vilka påstår detta? Jag har inte sett det, känns på något påhittat från din sida.

Nejdå, det är inte påhittad. Jag och H kanske har fattat fel. Men jag, JAG ifall du börjar undra över vem..., har uppfattat det så att spelare och tonarm av många anses vara av mindre betydelse. Har jag uppfattat detta rätt eller fel?

/ B

Du kan vrida och vränga hur mycket du vill, men faktum kvarstår - när du skrev "Nejdå, det är inte påhittat", så kommenterade/försvarade du det harryup skrivt, och som Subjektivisten ifrågasatt.

Fortfarande (och så kommer det nog att vara för alltid) har varken du eller Harryup pekat på något enda ställe där det påstådda (det du påstår är "ickepåhittade" (Harryup gör det hedrande nog inte, man han borde även ta tillbaka det, tycker jag)) har skrivits, av någon annan än möjligen er själva.

Att bete sig på det viset - alltså att klaga på sina "motståndare" genom att ljuga ihop saker som de aldrig har sagt och klaga på dem, är MYCKET låg retorik. :(

Du borde sluta syssla med sådant.

Vh, iö

Jag skrev inte som "inte" för att markera att det inte var exakt inte jag menade men så nära inte att jag ansåg att det var en för stor approximation att resonera som det gjorts i både Linn-tråden och OM-40 ihop. Både du och Subjektivisten har ju uttryckt att ni i era tester funnit oerhört små skillnader mellan verk men sitter det en OM-40 på så kan man uppleva ganska många verk som neutrala och i vart fall några stycken så neutrala så att det inte går att skilja dom ifrån något masterband. Sen har Subjektivisten också lagt till att det är först i senare tester som han verkligen litar på sina öron vilket ju kanske är en lämplig reservation för hans tidiga tester.
Vad är det jag skall ta tillbaka?
Det enda jag ångrar hitills är att jag överhuvudtaget diskuterar så mycket jag har gjort på sistånde med Subjektivisten då han ofta på slutet har en debatteknik som man borde bli mera upprörd över än ett par "".

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-21 15:48

IngOehman skrev:
Så jag är lite förbryllad över att resultatet tycks uppröra vissa. :? :o

Vh, iö
- - - - -

Nu har ju inte Richard medverkat så mycket på slutet men kan du tänka dig att sådana slutsater som exempelvis att OM-40 är världens bästa pickup utifrån masterbandstestens utfall borde kanske inte stå oemotsagt ifrån dom som var med om testen? Det var väl inte just det som ni skulle utröna om OM-40 möjligen var världens bästa pickup?
"Jo, folk blir naturligtvis förbannade då de hör att världens bästa pickup kan köpas för 2000:-. Speciellt om man blivit lurade av andra handlare att köpa diton för kanske 40000:-. "

Och du skrev ju ;
"Kan inte på rak arm nämna någon köpbar pickup som (förutsatt att man ger den rätt förutsättningar) ger bättre musikåtergivning. Oavsett pengar alltså."

Undrar bara vilka har ni testat under rätt förutsättningar Som i övrigt aspirerat på att vara världens bästa pickuper? Jag tycker att det är lite överentusiastiskt. Eller om så vore fallet, finns det flera seriösa tester som visar på samma resultat? Det borde ju kunna upprepas ganska lätt om det räcker med att fixa en Dual CS-5000 för att den skall vara bäst.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-21 15:51

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:

Nu var det ju inte jag som ändrade hela andemeningen utan du. Hur kan du få det till att det är jag som vränger på sanningen?

Istället för att komma med nya påståenden eller andra frågor, svara på detta:

I mitt inlägg skrev jag "...anses vara av mindre betydelse". Du skrev "...inte spelar någon som helst roll". Anser du att detta betyder samma sak?

JAG skrev nämligen det första påståendet. DU skrev det andra. DU har alltså förvanskat mitt påstående och vill sedan att jag ska förklara detta förvanskade påstående. Och du påstår att det är JAG som förvanskar saker?

Svara på den direkta frågan är du bussig.

/ B

Nu får du ger dig. Den historieförfalskning du kommer med är beklämmande. Tror du på allvar att folk går på det det??? Du vet ju lika bra som alla andra vad det var som Subjektivisten kommenterade. Det vad det du skrev om det som Harryup skrev.

Harryup skrev:
Särskilt intressant i så fall då det i andra trådar påpekats att skivspelaren "inte" påverkar ljudet om den inte går i fel hastighet.

Subjektivisten svarade:

Då skrev du:
Nejdå, det* är inte påhittad.

STÅ FÖR DET!

Sluta slinga dig. Och sluta låtsas att Subjektivisten kommenterat något annat.

Vh, iö

- - - - -

*Och "det" betyder här påståendet från Harryup om att andra (i andra trådat) har skrivit att skivspelaren inte påverkar ljudet om den inte går i fel hastighet.
Senast redigerad av IngOehman 2008-10-21 15:56, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-21 15:52

Här är några saker som jag vill belysa eftersom du undrar.

Jag vet nog att det finns andra versioner av historien. Tror du verkligen att jag skulle ha skrivit det jag gjort om alla andra versioner redan vore som den jag skrev? :lol: Så är det ju naturligtvis inte. I hela debatten så har jag inte sett någon version som liknar det som ursprungsgrabbarna privat förtäljer vid middag över en öl. I läget som det är nu har jag valet att hålla käft eller att skriva den information som Peter Dunlop och Ivor Tiefenbrun med flera har förtäljt mig. Jag väljer att skriva.

Det finns mer text på nätet än vad du har hittat. I dessa texter fanns information som var bredare och djupare än i den text som du hittade och citerade från. Jag har tillgång till alla dessa texter. Den som du hittade tycker jag vrider sanningen genom att explicit belysa att familjen Tiefenbrun skulle varit med i konstruktionsarbetet utan att tala om hur. Hur var de med vid ritbordet? Serverade de kaffe? Tvättade Ivor toaletterna? Valde Ivor en skruv? Vad hjälpte dessa underleverantörer till med? Det är alltså en förenklad version av en annan text som du hittade och jag har den också, som sagt.

Ok då, tänkte jag, låt mig lysa lite mer för att få fram detaljerna i det så kallade samarbetet som texten du citerade har förenklat det till. Dessa detaljer har jag därefter redogjort för och då finner man att Ivor inte var med i utformningen av vare sig Ariston och således ej heller av kopian därav d v s Linn Sondek LP 12. Det är t o m så att Ivors förslag på lager förkastades av Ivors far. Det gjordes medans Ivor var bortrest och utan att meddela Ivor därom. Hela situationen är anmärkningsvärd tycker jag.

Den version som du citerade är alltså från en annan version än den jag citerade ifrån. Du har alltså inte lagt till och jag har inte dragit ifrån något. Vi citerar olika källor. De är från två håll varav citatet du tog från är från den med mindre detaljer och sammanfattat på sitt speciella sätt. Jag valde att välja citat från en annan text och jag gjorde det för att visa att det faktiskt finns flera texter på nätet. Paa hade ju redan talat om var dessa finns och då vet jag att grabbarna på faktiskt kommer att luska runt omkring och hitta de som är enklast att hitta :)

Därefter skrev jag utifrån den berättelse som de berörda personerna direkt har talat om för mig. Den utökade versionen så som den står liknar således det som jag en gång i tiden har fått det berättat för mig av berörda herrar och deras närstående.

Vad gäller angående Ariston och om alla andra skivspelare med remdrift och flytande upphängning är kopior på Thorens och AR så har jag diametralt annan uppfattning än du. Du och jag har en helt annan uppfattning om definitionen på vad som ryms i ordet "kopia". Om jag hade samma uppfattning som du så skulle jag även logiskt säga att Thorens är en kopia på AR eftersom Thorens kom 4 år senare än AR. Jag skulle även kunna hävda att alla dagens bilar egentligen är kopior på T-ford. De följer samma koncept. De har 4 hjul, en ratt, förbränningsmotor, chassi, växellåda, lysen, industriellt monterade, tuta :) osv. Men det finns en uppsjö av detaljer och med säkerligen 10000-tals patent emellan T-ford och dagens Mercedes, Volvo eller BMW. Som jag ser det är en ny eller gammal BMW M5 inte någon kopia på T-Ford. Sån är jag.

Det finns något som heter teknikevolution. Nya fiffigare lösningar på samma koncept. Och det skiljer en hel del mellan de olika lösningarna där skillnaderna är tillräckligt stora för att de nyare skivspelarna inte skall kunna klassificeras som kopior på de gamla d v s på AR eller på Thorens. Att man inspireras av en sak behöver inte betyda att man gör en kopia av denna.

Men, Linn LP12 är helt förväxlingsbar med en ursprunglig Ariston. Det är bara ett annat varumärke som skiljer, precis som kinesprodukter labelas om. Jag måste ju säga att jag tycker att det är anmärkningsvärt att inte det budskapet har gått hem. Det kunde inte vara tydligare tycker jag, men trögheten är tydligen stor. Man kan tom uppgradera sin gamla Ariston med Linns nya originaldelar om man känner för det under förutsättning att dessa passar i en gammal LP12. Dags att börja vakna kanske :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-21 16:06

På sätt om vis tycker jag att en intressant fråga kommer bort lite, och det är frågan om huruvida LP12 är en bra skivspelare eller inte, i de olika reinkarnationerna...

Jag menar nog att den gör ett hyggligt jobb. Kan tycka att den är lite dyr dock.

När den kostade 500 kronor (600 eller 700 kronor var det första pris jag själv såg, men jag ser inget skäl att betvivla att den kostat 500 kronor före det, som Peter berättar) var den nog en bra skivspelare för pengarna. Fast då fick man ju montera den själv.

Därefter har skivspelaren modifierats en smula (men inte med avseende på de grundläggande egenskaperna) och det har även priset. Vilket har utvecklats "bäst"? ;)

Vill även påminna om att jag även om jag redovisat spelarens lite annorlunda svajegenskaper, INTE påstått att spelaren är dålig därvidlag. Bara att den beter sig lite annorlunda än de flesta andra. Ur vissa svaj-aspekter är den sällsynt bra. När det gäller den statiska hastighetshållningen så är de få remdrivna skivspelare som kommer lika nära direktdrivna skivspelare.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-10-21 16:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-21 16:10

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:I Pink Triangle är kulan lagrad mot safir och inte mot aluminium :D

Du har ju en poäng där, men om man skall vara riktigt noga så är aluminium som lagermaterial i praktiken inte aluminium, utan aluminiumoxid - eftersom det nästan alltid bildas ett tunt lager med aluminiumoxid (korund) på en aluminiumdetalj.

Problemet med materialet är att det är kristallint och extremt hårt, och benäget att slita illa på det som det trycks hårt mot. Endast diamant är hårdare än korund, har jag för mig. Är lagret tunnt kan dock den svaga länken trots allt vara det smetiga aluminiummaterialet därunder, som helst enkelt inte kan hålla fast oxidskiktet.

Vad är då safir? Jo en jättestor kristall av... Korund!

Slutsats: Till nöds kan man blanda material med varandra om det ena av dem är självsmörjande, stora ytor hjälper också i förekommande fall. Men vill man säkerställa att slitstyrkan är tillräcklig för att klara långvarigt bruk, så bör lager smörjas, således att det är en slipprig film (vars molekyler glider lätt mot varandra) som hanterar glidningen, och inte de hårda materialens ytor överhuvudtaget.

Vh, iö (ställföreträdande materialexpert) 8)

Tack för att du förtydligade svagheten i ERA mkIV för Paa :D Det är bra med en ställföreträdande materialexpert ibland då man själv inte har tid 8)
:) /PS

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi