Harryup skrev:subjektivisten skrev:Harryup skrev:Ok, för att uppnå samma återgivning som ifrån en Dual CS-5000?
Du tror inte att du får en återgivning som skiljer sig åt då?
Om inte vad skall du då med vakuumsugen till?
Du har ju ett antal gånger nu hänvisat till att masterbandstesten är det du värdesätter som din referens, är det då inte bäst att köpa en likadan skivspelare?
mvh/Harry
Vad vet du om hur OM-40 låter på andra spelare av god kvalite? Du verkar mest hitta på massa saker utan veta om det verkligen är så. Om du inte förstår varför man vill ha vakuumsug så undrar jag vad du sysslat med alla dessa år. Rätt skrämmande läsning iaf.
Om du vill ha en spelare som låter som masterbandet så skall du väl inte köpa nån annan som låter annorlunda?
När det gäller vacuumspelare så har vi testat 3 st olika Luxman i butiken kan säga att ingen blev kvar. Och vi tog inte in några fler.
Så vaccum är nog inte hela grejen, det bör sitta på en riktigt bra spelare också.
Har jag hittat på något om hur OM-40 låter? Andra spelare? Andra än vad? DU tycker ju alla spelare låter i princip lika med undantag för felaktiga.
LP12 är dålig fast du aldrig har hört den.
Varför hittar du på så mycket?
mvh/harry
Huvudpoängen med en vakuum-tallrik är att den gör själva vinylskivan knuten till en mycket större massa.
Vilket i sin tur för med sig en massa potentiellt bra saker, såsom:
1. Mindre tendens att plocka upp gamla ljud från luften,
2. Skeva skivor plattas ut, och lågfrekvensstörningar minskar, vilket i sin tur faktiskt gör resonansfrekvensen mindre kritisk / tillåter lägre resonansfrekvens. Förbättringen påminner om den man får med en dämpborste, således att de defacto tar bort störningen, istället för att bara dämpa effekten av den. En dämpborste dämpar förvisso också, men framförallt refererar den skivans avläsning till själva skivytan och skapar en virtuellt plan skiva, trots att den är bucklig.
3. Som bieffekt av punkt 2 försvinner även de mekaniska modulationer som följer från oplana skivor.
Nackdelarna är de följande:
1. Det är svårare att skapa ett välfungerande lager, när det dessutom behöver innehålla en tätring för vakuumet,
2. Det är mera komplicerat, och därför blir det också dyrare att tillverka sådana system. Många saker som skall fungera samtidigt,
Det finns säkert fler för- och nackdelar*, men de nämnda är väl de väsentligaste i varje fall, tror jag.
Kan även nämna att de flera gånger refererade testerna mot masterband (som även gjorts med Luxman-skivspelare...) var ett försök att jämföra olika pickuper med varandra, för att utröna vilken av dem som kom närmast ursprunget - masterbandet.
Då kunde konstateras att skillnaderna mellan olika pickuper var mycket stora, medan skillnaderna mellan skivspelarna var (enligt de närvarande lyssnarna) MYCKET mindre. Jag finner egentligen inga skäl att tycka att det är något märkligt med det, så länge inte mycket dåliga skivspelare och tonarmar används. Mätningar säger ju att det borde vara så, liksom en enkel förnuftsbaserad analys av de olika sakerna signifikans, givet de fysikaliska förutsättningarna. När sedan blindtester ger samma svar de också finns liksom inga lösa trådar. Allt talar för samma sak.
Så jag är lite förbryllad över att resultatet tycks uppröra vissa.
Skillnaden mellan avspelning utan vakuum och med vakuum kom inte in nämnvärt eftersom testlacket vi spelade var superbt plant, liksom de pressade vinyler som faktiskt huvuddelen av testen kördes mot (eftersom vi ju ville undersöka den kompletta kedjan, och vilken pickup som i den gjorde det bästa jobbet med att återställa ljudet från masterbandet).
Men självklart är en avspelning med absolut plan skiva utan resonanser, teoretskt att föredra. Det vill säga det finns en poäng med vakuum-tallrik, eftersom faktiskta vinyler långt ifrån alltid är perfekt plana...
Knackar man på nageln mot skivytan när pickupen ligger i spåret och remmen tagits bort, och lyssnar i högtalarna med uppdragen volym, blir man förvånad vilken väldig skillnad vakuumet gör*. Att exitera skivytan på det viset är dock inte alls samma sak som den mycket mindre återverkan från tröghetkrafter och komplianskrafter från pickupen när det roterande spåret modulerar dess rörelse. Hörbarheten därvidlag är påfallande låg, om man jämför. Så jag ser inte det som huvudskälet till att använda vakuum. Men skada kan det knappast, ur den aspekten heller. Under graveringen var ju det mekaniska jordsystemet bättre, så det kan det gott vara under avspelning också.
Vh, iö
- - - - -
PS. I övrigt är jag förstås nyfiken på vad det var med Luxman-skivspelarna som ni ogillade. Jag har ju erfarit att de kräver en del handpåläggning för att prestera sitt optimala, men de jag har testat har definitivt kunnat fås att göra stordåd. Innan jag hittade OM40 tyckte jag att SME2 med Goldringpickup (900) nogsamt selekterad (ja, de var lite olika varandra...) och matchad genom finjustering av RIAA-stegets inimpedans, i just en av de mera avancerade Luxman-spelarna, var ganska svårslaget.
*Man skall dock minnas att en vakuum-skivspelare utan vakuum ger sämre förutsättningar än en skivspelare utan vakuum kan göra, eftersom den sistnämnda troligen supportar skivans undersida bättre än vakuumspelarans tätringar i inner- och ytterkant, som ju är den enda kontalt som skivan har med skivtallriken innan vakuumet sätts igång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).