Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-21 23:04

Thomas_A skrev:En sak som jag fortfarande inte riktigt förstått. En synkronmotor har konstant hastighet, men den bör väl ha en elektrisk "fjädring", eller ett spel, som är elektromagnetiskt?

Att en motor har en viss "fjädring" tror jag mig veta. Kan också ses som en viss tröghet i reaktion på inmatad spänning. Eller att motorn påverkas av extern kraft och tar tid på sig att reagera.
Men vad menar du med elektromagnetisk fjädring?

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-10-21 23:12

Tillbaka efter +2 veckors resa finner jag denna tråd högst livaktig. Märkligt, eftersom Linn är ett ganska obskyrt företag "på sidan av". Tråden har dock artat sig och i vanlig god ordning så dominerar petersteindl med välskrivna inlägg fyllda av kunskap, information och en portion humor :)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-21 23:15

Thomas_A skrev:En sak som jag fortfarande inte riktigt förstått. En synkronmotor har konstant hastighet, men den bör väl ha en elektrisk "fjädring", eller ett spel, som är elektromagnetiskt?

Ja.

Det är riktigt att de har en viss mjukhet, som dock är väldigt intrinsiskt olinjär, det vill säga den är olika beroende på läget (mindre så med de mest avancerade trefaskonstruktionerna), det vill säga de tenderar att kugga värre ju hårdare de lastas. :?

Det hela är rätt komplicerat om man skall beskriva det i detalj, men i princip kan man säga att en drivning med optimerad pre-distorsion samt likaledes optimerad negativ utimpedans, alltid ger exaktast möjliga rotationsjämnhet och på köpet mista möjliga mjukhet och därmed minsta möjliga lastberoende. Men - det är inte något som alla ingenjörer behärskar att dimensionera (trots att det inte är så speciellt svårt att kartlägga vad som är idealiska drivförhållanden).

I det fall man försöker kompensera kuggning med mjukhet faller alltså ytterligare en variabel in i spelet - NÄR i tiden en belastningsstörning infaller. :? Så - mjukhet är egentligen ingen vidare lösning för synkronmotorer...

De är liksom till syvende och sist alltid hårda "innert inne", ända till den lastnivå då de stannar helt. De "tappar inga varv", liksom, av statisk last.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-10-21 23:20

Tänkte mest att den kan belastas inom ett givet intervall innan den förlorar synk. Alltså att motorn har spel eller fjädring innan den belastas så mycket att den helt stannar eller står och "hackar".

Om motorn drivs med hög eller låg effekt borde också påverka "resistansen" hos denna fjädring (eller om motorn är mer eller mindre högohmig?).

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-10-21 23:25

Ah, Ingvar hann före med en förklaring. Tack!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-22 01:15

Lazyboy skrev:Tillägg om Pinks lager. Det finns en variant, som jag förstått på de tidigaste spelarna, som har rubin istället för saffir. Rubinen sitter då som en platta högst upp i hylsan i tallriken. Stålkulan sitter då på subchassitappen. Antar att oljan får plats i skålen för stålkulan?

Ja. Fast olja sitter även runt axeln. Man fick med extra olja i en spruta men jag har aldrig sett någon olja rinna nedanför tallrikskanten.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-22 01:21

Rubin och safir är för övrigt samma sak, men i olika färg.

Ungefär.

Kristallin aluminiumoxid alltså.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-22 01:28

Thomas_A skrev:Och om den skulle vrida sig (ex en Linn-matta) så borde den göra så mer vid högre friktion - vilket i sin tur skulle minska effekten på tallrik-rem svängning vid belastning.

Ja, men glidning är inget trevligt beteende. Mycket olinjärt!

Striktionen håller, tills den släpper, och när de gör det förlorar man "musiktid" (pace) för evigt...

Finns bättre sätt att slippa dynamiskt svaj. Om det nu är ett problem vill säga. Det är ju en subjektiv fråga om det är det. Ja, objektiv också, för man kan ju börja med att undersöka om den alls går att höra (jag tror nog det, men jag har int studerat saken så noga att jag vill komma med några påståenden).

Högre dämpning i remmen, eller styvhet, är t ex att föredra, tycker jag. Eller en tyngre skivtallrik.

Eller direktdrift. Men det vågar man väl knappt säga... ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-22 02:41

IngOehman skrev:
Eller direktdrift. Men det vågar man väl knappt säga... ;)

Vh, iö

Varför skulle du inte våga säga det? Det är ju utförandeformerna som inte är så lyckade. Men visst skulle det vara trevligt om det lät bra då man slipper flytande upphängningar, kom ifs just att tänka på Goldmund.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-22 06:11

petersteindl skrev:
Om man inverterar hela lagerfunktionen så kommer den där stången, jag tror att den kanske kallas för tappen, att vara fast monterad på subchassit och pekandes uppåt. Näst längst upp på denna stång så är den fasad så att den blir spetsig mot toppen. Högst uppe på toppen fräser man ut ett litet runt hål. I detta hål applicerar man en safir. Saphire är själva den del som stålkulan vilar mot. Stålkulan är liten.

Den andra delen (som normalt sitter monterad i subchassit som t.ex. hos Linn, Thorens, ja i stort sett alla remdrivna skivspelare) är uppochnervänt monterad mitt i skivtallriken. Längst ut på denna del finns en packning av Delrin eller vad det nu är för material. Längst ner i denna "kopp" finns det en stålkula om jag inte minns fel. Men, i alla fall, detta betyder att då du monterar denna på skivtallriken så trär man denna del över lagertappen och lagringspunkten hamnar mitt i skivtallriken och delrinringen hamnar längst ner på tappen.

Tack Peter!!

Vilken rysare att justera in denna som du även skriver...

Till ALLA;
Hur skulle den optimala upphängningen se ut - anta att du har obegränsade resurser (slantar/tid)?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-22 08:38

Det är ett sidospår, men Naq, V8 och några till gör ju en skivspelare som verkar intressant (om nu skivspelare kan vara det ;) )

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-22 09:50

Moment-23 skrev:
Moment-23 skrev:Det är något med linns högtalare som jag inte förstår.

För det första kallar de även sina mindre högtalare (stativare) för fullregister högtalare fast de bara går ner till 80hz. Borde de inte klara av att gå ner betydligt djupare om de ska kallas för fullregisterhögtalare?

Men även de större högtalarna verkar inte klara av att gå ner så djupt i frekvens. Tex majik 140, som är en rätt stor golvare går enligt specen bara ner till 55hz.

Jag får inte riktigt ihop detta, 55hz klarar ju även rätt små stativare från nästan vilket märke som helst.

Hur går detta ihop? Är högtalarna inte konstuerade för djupare frekvenser (i såna fall missas ju rätt mycket information i musiken) eller mäter linn på annat sätt än andra?

Är det ingen som vet något om detta?
Någon som vågar sig på att gissa om orsakerna?

Ok här kommer min teori, ta det för vad det är. :D
Med tanke på hur svårt (läs dyrt) det är att få till BRA bas så är den troliga orsaken att Linn struntar i den sista avgrundsbasen på de högtalare som inte kostar multum.

Ser samma sak hos andra tillverkare, tex B&W där endast toppmodellerna (dyyyyra) presterar djupbas.

För en given budget håller jag med om att det är smart att göra en talare som fixar det andra superbra o bortprioritera djupbasen.
Vem har inte hört talare som går djupt men som låter kakka där nere??

Angående 55Hz, handlar inte heller om gränsen, det handlar även om hur mycket luft som kan flyttas.
Små talare kan ju ofta leverera 55Hz men inte tryck.
Hellre en talare som går till 55Hz med TRYCK än en som går till 50HZ utan förmåga att leverera tryck.
Enligt mina öron är det som ger tryck i trummor/gitarrer betydligt över 55Hz :wink:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-22 10:02

Aerob skrev:Jag har också lyssnat på många Linn-högtalare med modern musik, men av den typen som går djupt, och jag kan bara konstatera att dom allra flesta modeller inte går så djupt som jag har behov för. Med modern musik syftar jag till olika typer av elektronisk musik, kanske inte vad du menade?

Håller med om att basen är tydlig och rapp, men den saknar fortfarande djupet. Detta gäller alla modeller under den golvstående Klimax-modellen. Enligt mig då alltså...

Håller med, är bara Klimax o Komri som går djupt nog för mig - o Klimax är nästan ett gränsfall då de är lite veka i TRYCKET.

Linn fullregister med förmåga till tryck = Isobarik, Keltik, Komri.

Efter alla påtryckningar :wink: :wink: masade jag mig till Tonläget i går och hörde nya Kontrol (även Majik 140 talarna)
Lät inte lika bra som hemma o talarna klarar inte av tryck, bas o viker sig när volymen blir HÖG. OBS jag har grymmehöga krav o jämför med det bästa jag tidigare hört.
Drygt 20k är de dock värda. En av Linns bättre talare på många år i den klassen!

Användarvisningsbild
Proppen

Inläggav Proppen » 2008-10-22 10:15

sportbilsentusiasten skrev:Med tanke på hur svårt (läs dyrt) det är att få till BRA bas så är den troliga orsaken att Linn struntar i den sista avgrundsbasen på de högtalare som inte kostar multum.

Instämmer. Min uppfattning är att det finns mer musikaliskt sväng mellan säg 40 till 70Hz än det finns mellan 20-40Hz. Eftersom Linn verkar stäva åt det mer svängiga hållet är det därför inte konstigt om dom prioriterar det lite högre området före det avgrundsdjupa. Säkert många av er som tycker att den teorin/hypotesen är felaktig. Ni får tycka så.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-10-22 10:26

Det är många nykomlingar som visat sig här i och med denna tråd. Det
tycker jag är mycket trevligt och vill därför passa på att säga välkommen till
Proppen, Aerob och någon till jag nu glömt namnet på. Jag hoppas ni
stannar och kanske tar er tid till att presentera er med en medlems-
presentation i den delen av forumet.

Kul med nytillskott! De flesta som dyker upp här som nya ställer ofta en
fråga om köpråd, sen ser vi aldrig till dem mer.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2008-10-22 11:04

Shifts: Tack för välkomnandet, mycket trevligt. Angående köpråd så har jag redan Nad 208, tre st. till och med :wink: :wink:

Sportbilsentusiasten: Så du hörde den "nya" klimax kontrolen? Fanns den gamla på plats så man kunde göra A/B-jämförelser?

Användarvisningsbild
Proppen

Inläggav Proppen » 2008-10-22 11:25

Tack shifts.

Om Linn.
Ett företags viktigaste uppgift är att tjäna pengar så att det överlever. Det Tiefenbrun har gjort är att skapa ett företag som har överlevt. Att folk knoppar av och tar med sig vissa idéer som han gjorde är fullt normalt. Vissa ser det som stöld men det är nog mer att betrakta som normal entreprenörsanda vilket Herr Ivor verkar ha haft rätt gott om. Han skapade en mycket tydlig affärsidé/slogan med sitt "source first". De flesta vet än idag vad man menar för märke när det nämns. Det bevisar om inte annat den här tråden. Sen kan man tycka vad man vill om sanningshalten vilket också märks i den här tråden. Det verkar som om vissa här tror att hififöretag skall utöva någon form av välgörenhet. Marknadsekonomi fungerar inte så. Här gäller det att sälja och driva upp värdet så högt som möjligt. Bygger VOLVO bilar av ren vänlighet? Diamant är så vitt jag förstår bara en tätare form av kol och därmed inte mycket värt rent materialmässigt. Det är det fiktiva värdet som är intressant. Så även med HiFi-prylar.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-22 11:42

Proppen skrev:Instämmer. Min uppfattning är att det finns mer musikaliskt sväng mellan säg 40 till 70Hz än det finns mellan 20-40Hz. Eftersom Linn verkar stäva åt det mer svängiga hållet är det därför inte konstigt om dom prioriterar det lite högre området före det avgrundsdjupa. Säkert många av er som tycker att den teorin/hypotesen är felaktig. Ni får tycka så.

Kanske, jag tycker det svänger mycket mer nu när jag har spikrakt ner till 20 Hz i rummet än tidigare när det inte gick så lågt. Förutom mycket rumsinfo som man missar utan ha botten med så blir klangen mycket mer "rätt" tycker jag.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-22 11:43

Kaffekoppen skrev:Det är ett sidospår, men Naq, V8 och några till gör ju en skivspelare som verkar intressant (om nu skivspelare kan vara det ;) )

Detta har jag missat. Vad då? :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Sektmedlem
Inaktiverad

Inläggav Sektmedlem » 2008-10-22 12:04

Proppen skrev:Tack shifts.

Om Linn.
Ett företags viktigaste uppgift är att tjäna pengar så att det överlever. Det Tiefenbrun har gjort är att skapa ett företag som har överlevt. Att folk knoppar av och tar med sig vissa idéer som han gjorde är fullt normalt. Vissa ser det som stöld men det är nog mer att betrakta som normal entreprenörsanda vilket Herr Ivor verkar ha haft rätt gott om. Han skapade en mycket tydlig affärsidé/slogan med sitt "source first". De flesta vet än idag vad man menar för märke när det nämns. Det bevisar om inte annat den här tråden. Sen kan man tycka vad man vill om sanningshalten vilket också märks i den här tråden. Det verkar som om vissa här tror att hififöretag skall utöva någon form av välgörenhet. Marknadsekonomi fungerar inte så. Här gäller det att sälja och driva upp värdet så högt som möjligt. Bygger VOLVO bilar av ren vänlighet? Diamant är så vitt jag förstår bara en tätare form av kol och därmed inte mycket värt rent materialmässigt. Det är det fiktiva värdet som är intressant. Så även med HiFi-prylar.

håller med

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-10-22 12:28

Sektmedlem skrev:

...

håller med

Du är välkommen :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-22 12:47

subjektivisten skrev:
Kaffekoppen skrev:Det är ett sidospår, men Naq, V8 och några till gör ju en skivspelare som verkar intressant (om nu skivspelare kan vara det ;) )

Detta har jag missat. Vad då? :)

OA-SonorCirklofonen!

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=293144
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-10-22 14:11

Ni har väll inte missat det mod kit som den tidigare kombattanten Pink Triangle, numera The Funk Firm, erbjuder Linn ägare. http://www.thefunkfirm.co.uk/PL2.htm
Det man kallar ”Vektor Drive” påminner om både Vpi och Voyds konstruktionslösningar, där den senare har tre(!) motorer. 8)

Hälsningar
JR

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-10-22 14:35

johanrohm skrev:Ni har väll inte missat det mod kit som den tidigare kombattanten Pink Triangle, numera The Funk Firm, erbjuder Linn ägare. http://www.thefunkfirm.co.uk/PL2.htm
Det man kallar ”Vektor Drive” påminner om både Vpi och Voyds konstruktionslösningar, där den senare har tre(!) motorer. 8)

Hälsningar
JR

Hade jag visst missat. :)

In direct comparison with the combination of the stock LP12 and Naim Armageddon... it is superior in terms of openness, spatial performance, and detail, while being no less capable of getting the notes and the beats dead to rights.”

Art Dudley – Stereophile Jan 2007

Och allt detta av bara en drivning? Bild

Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-22 14:39

Nejdå, den har jag inte missat. :)

Ny topplatta, ny motorplacering och ny DC-motor med styrning, det borde hjälpa en hel del. Mäter just nu på en LP12, bara för skojs skull. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-22 14:43

shifts skrev:Det är många nykomlingar som visat sig här i och med denna tråd. Det
tycker jag är mycket trevligt och vill därför passa på att säga välkommen till
Proppen, Aerob och någon till jag nu glömt namnet på. Jag hoppas ni
stannar och kanske tar er tid till att presentera er med en medlems-
presentation i den delen av forumet.

Kul med nytillskott! De flesta som dyker upp här som nya ställer ofta en
fråga om köpråd, sen ser vi aldrig till dem mer.

Instämmer! Välkomna alla nya Linnioter!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-22 14:45

Om Linn.
Ett företags viktigaste uppgift är att tjäna pengar så att det överlever. Det Tiefenbrun har gjort är att skapa ett företag som har överlevt. Att folk knoppar av och tar med sig vissa idéer som han gjorde är fullt normalt. Vissa ser det som stöld men det är nog mer att betrakta som normal entreprenörsanda vilket Herr Ivor verkar ha haft rätt gott om. Han skapade en mycket tydlig affärsidé/slogan med sitt "source first". De flesta vet än idag vad man menar för märke när det nämns. Det bevisar om inte annat den här tråden. Sen kan man tycka vad man vill om sanningshalten vilket också märks i den här tråden. Det verkar som om vissa här tror att hififöretag skall utöva någon form av välgörenhet. Marknadsekonomi fungerar inte så.

Tycker att marknadsekenomiska mekanismer är avsevärt mindre intressanta än de grundläggande frågorna om vad som är rätt och fel, respektive gott och ondt.

Att tala sanning är inte välgörenhet. Det handlar om anständighet!

Att vara anständig och tala sanning, är ett val, och ett val som jag respekterar. Att ljuga och bedraga är också ett val som man kan göra, men det är INTE ett val som jag respekterar.

Och det gäller även om det sistnämnda visar sig vara framgångsrikt kommersiellt. Det hjälper inte, det gör det inte okej.

För övrigt fungerar marknadsekonomi på det viset, att eventuella reaktioner på lögner är en del av marknadsekonomin! Ett sund marknadsekonomi innehåller det som vi sysslar med här - granskning.

I en marknadsekonomi där ingen granskning finns (t ex för att någon tror, och lyckas övertyga andra om, att det är en onaturlig del av en marknadsekonomi) finner man ofta att tillverkarnas lögner skenar, och den enda effekt som man ser av "samvete", är att de flesta drar sig för att ljuga mycket mera än de andra. Det uppstår pseudomodeller, såsom t ex i vad avser kontrast hos projektorer. Siffror från olika tillverkare är i någon mån jämförbara, men de är EXTREMT överdrivna från alla. Det är inte bra.

Det är helt enkelt ett återkopplat system, och de enda lögner som är entydigt gynnsamma för försäljningen är de som inte avslöjas.

Min uppfattning är den, att det är hifi-pressens ansvar att tala sanning - eftersom det är den funktion de kan hjälpa sina läsare med. Men när de istället anpassar sig till den allmänna förljugenhet som popuäriserats, innehållande dravel som source first och liknande, så är det mycket illa.

Proppen skrev:Här gäller det att sälja och driva upp värdet så högt som möjligt. Bygger VOLVO bilar av ren vänlighet? Diamant är så vitt jag förstår bara en tätare form av kol och därmed inte mycket värt rent materialmässigt. Det är det fiktiva värdet som är intressant. Så även med HiFi-prylar.

Jag kan försäkra dig att priset på diamant har med produktionskostande och/eller tillgången att göra. Tro inget annat...

Ja kan även lova dig att konkurrensen är hård när det gäller biltillverkning, och priserna är OERHÖRT rimliga om man jämför med många av aktörerna inom hifi-branschen. Förvisso är serierna också mycket stora när man bygger bilar, så det går att effektivisera och förbillig mycket mera.

Dock måste jag självklart hålla med dig om att börsnoterade aktier alltid ger upphov till företag som agerar med mammon som i stort sett enda drivkraft - men det hindrar inte att det inom företagen kan finnas människor med äkta passion för det de gör.

Och igen - att företag agerar för att tjäna pengar är ingen ursäkt för dem att sprida osanningar. Man kan faktiskt vilja tjäna pengar utan att per automatik tycka att vad som helst är okej som fungerar, även om det inkluderar att tala osanning.

Det finns helt enkelt flera dimensioner än: "agera för att tjäna så mycket pengar som möjligt" - "agera för att göra den produkt man drömt om".

Ärlighet är en parameter som kan appliceras i båda de ovanstående extremfallen. Och oärlighet är INTE okej, bara för att man påstår att man har som ambition att tjäna pengar. Det är i varje fall min uppfattning!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-10-22 15:01

Att vara anständig och tala sanning, är ett val, och ett val som jag respekterar. Att ljuga och bedraga är också ett val som man kan göra, men det är INTE ett val som jag respekterar.

Håller helt med.

Lögner och skojeri är bara tecken på låg moral som kan användas för att sätta markandsekonomin ur spel såtillvida att folk handlar på ett visst sätt på grund av desinformation.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-22 15:24

Det är också därför jag tycker att diskussionen är så viktig, och att man alltid skall kalla saker för vad de är.

Menar också att det i ett välbalanserat markandsekenomiskt klimat bör vara som så att pressen arbetar åt läsarna, och inte åt branschen. Det var vad jag försökta åstadomma inom LTS, det vill säga med MoLt, under rätt många år.

Och ännu idag är det utanför mitt förstånd, att det faktiskt förekom att de bedragna försvarade sina bedragare - och gick till angrepp mot dem som i bästa välmening försökte hjälpa dem! (Med oförfalskade upplysningar och en komplettare verklighetsbild.)

Det verkar som om vissa på allvar tycker att saker inte skall få diskuteras. :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-22 15:37

IngOehman skrev: .

Och ännu idag är det utanför mitt förstånd, att det faktiskt förekom att de bedragna försvarade sina bedragare - och gick till angrepp mot dem som i bästa välmening försökte hjälpa dem!
Vh, iö

De bedragna "sitter fast" i bedragarnas system, samt att det är väldigt svårt att erkänna att man har gjort ett felval?

Ref. Stockholmssyndromet

(Jag kallar det förstås Norrmalmstorgssyndromet)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi