Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-10-22 15:48

phon skrev:
IngOehman skrev: .

Och ännu idag är det utanför mitt förstånd, att det faktiskt förekom att de bedragna försvarade sina bedragare - och gick till angrepp mot dem som i bästa välmening försökte hjälpa dem!
Vh, iö

De bedragna "sitter fast" i bedragarnas system, samt att det är väldigt svårt att erkänna att man har gjort ett felval?

Ref. Stockholmssyndromet

(Jag kallar det förstås Norrmalmstorgssyndromet)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-10-22 15:55

phon skrev:
IngOehman skrev: .

Och ännu idag är det utanför mitt förstånd, att det faktiskt förekom att de bedragna försvarade sina bedragare - och gick till angrepp mot dem som i bästa välmening försökte hjälpa dem!
Vh, iö

De bedragna "sitter fast" i bedragarnas system, samt att det är väldigt svårt att erkänna att man har gjort ett felval?

Ref. Stockholmssyndromet

(Jag kallar det förstås Norrmalmstorgssyndromet)

Tänkte precis referera till det jag med. Det var den första association jag
gjorde. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-22 15:55

JanBanan skrev:
shifts skrev:Det är många nykomlingar som visat sig här i och med denna tråd. Det
tycker jag är mycket trevligt och vill därför passa på att säga välkommen till
Proppen, Aerob och någon till jag nu glömt namnet på. Jag hoppas ni
stannar och kanske tar er tid till att presentera er med en medlems-
presentation i den delen av forumet.

Kul med nytillskott! De flesta som dyker upp här som nya ställer ofta en
fråga om köpråd, sen ser vi aldrig till dem mer.

Instämmer! Välkomna alla nya Linnioter!

Jannebanan, det heter Linnoider :wink: :)

Välkomna alla Linnoider :D Välkomna till Faktiskt - stället där det faktiska händer. Va roligt det skall bli 8)

Väl mött :)
Peter Steindl
Senast redigerad av petersteindl 2008-10-22 16:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-22 16:19

Linnoid var ett fint namn! :)

Mycket finare än Cittropat som jag brukar kallas för .... 8O :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-22 16:33

phon skrev:Linnoid var ett fint namn! :)

Mycket finare än Cittropat som jag brukar kallas för .... 8O :lol:

Jasså, du är en sån där som gillar två hästar :D

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2008-10-22 16:46

petersteindl skrev:
JanBanan skrev:
shifts skrev:Det är många nykomlingar som visat sig här i och med denna tråd. Det

Välkomna alla Linnoider :D Va roligt det skall bli 8)

Peter Steindl

Då mitt nick står omnämnt i ovanstående citat så får jag inta en viss försvarställning här:

Jag kallas varken Linniot eller Linnoid eller Linn-något annat heller.
Jag kallas människa, en individ.

Jag är ingen Linn-fantast, jag tror inte på source-first, jag avgudar inte deras produkter och ledare, och jag ser inte dom som det enda tänkbara alternativet för musikförmedlare. Jag har försökt att klargöra i varenda inlägg jag gjort i denna tråd att jag inte har en ståndpunkt i dom frågor som diskuterats, jag vill bara lägga fram den information som finns tillgänglig och få den bemött, vilket jag gjort och fått.

Att detta gör mig till en "linnoid" eller "linniot" tycker jag är skrattretande. Jag äger en linn-produkt, men flera nad-produkter. Gör det mig då till en "nadiot" också? Då IngOehman äger en LP12, gör det också han till "linnoid"? Vad är det man behöver göra eller äga för att bli kallad "linniot"?

Vad är ni? Trångsynta? Fördomsfulla?

Kan jag få epitet som "musikintresserad med smak för god återgivning" så känns det mer passande för den person jag är.

Ursäkta dålig ton, men jag tycker inte om att bli satt i fack, framförallt inte i ett fack som jag inte anser mig tillhöra. Ursäkta även OT.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-22 16:59

Bra inlägg!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-22 17:46

petersteindl skrev:

Absolut! :)

Både som vinklar och i sadel. :D

Användarvisningsbild
Proppen

Inläggav Proppen » 2008-10-22 18:22

En liten vit nödlögn mer eller mindre spelar ingen roll. Den bryr sig inte aktieägarna om när de skramlar med de avkastade kulorna i pungen. Och vem litar egentligen på reklam och försäljarsnack. Bara å blås på. Vive la Linn...

PS.
Jag har aldrig ens hört någon Linnpryl överhuvudtaget, än mindre ägt någon, men kalla mig gärna Linnidiot eftersom jag diskuterar märket förutsättningslöst och utan de nedvärderande omdömen som dominerar denna tråd i övrigt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-22 18:48

Aerob skrev:
petersteindl skrev:
JanBanan skrev:
shifts skrev: Det är många nykomlingar som visat sig här i och med denna tråd. Det

Peter Steindl

Då mitt nick står omnämnt i ovanstående citat så får jag inta en viss försvarställning här:

Jag är ingen Linn-fantast, jag tror inte på source-first, jag avgudar inte deras produkter och ledare, och jag ser inte dom som det enda tänkbara alternativet för musikförmedlare. Jag har försökt att klargöra i varenda inlägg jag gjort i denna tråd att jag inte har en ståndpunkt i dom frågor som diskuterats, jag vill bara lägga fram den information som finns tillgänglig och få den bemött, vilket jag gjort och fått.

Att detta gör mig till en "linnoid" eller "linniot" tycker jag är skrattretande. Jag äger en linn-produkt, men flera nad-produkter. Gör det mig då till en "nadiot" också? Då IngOehman äger en LP12, gör det också han till "linnoid"? Vad är det man behöver göra eller äga för att bli kallad "linniot"?

Kan jag få epitet som "musikintresserad med smak för god återgivning" så känns det mer passande för den person jag är.

Ursäkta dålig ton, men jag tycker inte om att bli satt i fack, framförallt inte i ett fack som jag inte anser mig tillhöra. Ursäkta även OT.

Men Aerob, du är välkommen du också, även fast du bevisligen inte är Linnoid :)
Du ställer frågor och jag skall försöka svara genom att citera någon annan :) Vem kan det vara? :roll:

Din specifika fråga lyder: Vad är det man behöver göra eller äga för att bli kallad "linniot"? Jag vet inte är mitt svar.

Jag har omformulerat linniot till i mitt tycke ett bättre ord, ett ord med en naturligt bättre associering, nämligen "Linnoid". Vissa tycker att det är ok och andra inte. Men så är det med ord.

”Linnoid” är bara ett ord och än så länge utan en definierad association. Och möjligen har du redan uppfattat ordet negativt, men det behöver inte vara så. Det är vad jag förstår på så sätt att du i ditt inre redan vet att du inte är en Linnoid. Hur kan du själv veta det? Det är ju ett nytt ord. Eftersom du är medveten om att du inte är en Linnoid så betyder det att du redan undermedvetet har associationer på vad en Linnoid är, annars så skulle du inte kunna veta att du inte är en Linnoid.

Ok, låt oss gå vidare. Du säger följande:
Aerob skrev:Jag är ingen Linn-fantast
Jag tror inte på source-first
Jag avgudar inte deras produkter och ledare
Jag ser inte dom som det enda tänkbara alternativet för musikförmedlare.

Jättebra :) Nu har du definierat upp vad en Linnoid inte är. Då kan vi ju vända på steken och skriva så här:

Enligt Aerob :) skulle i så fall definitionen kunna bli:

En Linnoid,
Är en Linnfantast;
Tror på source-first;
Avgudar deras produkter och ledare;
Ser Linns produkter som det enda tänkbara alternativet för musikförmedlare.

Jag tycker att Aerob har utformat en väldigt bra beskrivning och klarlagt begreppen :) Vad tycker ni?

Ok, låt oss fortsätta. Vad får Aerobs definition för konsekvenser? Låt oss titta på Aerobs följande frågor eftersom dessa blir slutsatsen av hans definition.
Aerob skrev:Jag äger en Linn-produkt, men flera Nad-produkter. Gör det mig då till en "nadiot" också?
Då IngOehman äger en LP12, gör det också han till "Linnoid"?

På din första fråga är mitt svar. Vet ej, vi har ju ännu inte definierat associationen på ordet nadiot. :wink: :) Du verkar inte satisfiera dina egna villkor för att kallas för en Linnoid :wink:

På din andra fråga är mitt svar: Nej. Enligt din definition räcker det inte med att äga en LP12 för att benämnas Linnoid.

Sedan frågar du:
Aerob skrev:Vad är ni? Trångsynta? Fördomsfulla?

Jag svarar för mig själv i omvänd ordnig. Jag känner mig inte fördomsfull. Jag känner mig inte trångsynt. Vem jag är? Välkommen att läsa Peter Steindl?-tråden :)

Min slutsats angående Aerob blir denna; "Musikintresserad med smak för god återgivning" och med en stor portion av nyfikenhet. Han har inte någon ståndpunkt i de frågor som diskuterats, utan han vill bara lägga fram den information som finns tillgänglig och få den bemött. Han vill använda sitt eget förnuft och har ett sinne för integritet. :) Kort sagt, han kallas människa. Han är en individ.

Jag håller i detta fall med kk: Det var ett synnerligen bra inlägg att sätta tänderna i :D

Peter Steindl

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-22 18:50

Jag tycker att den som tycker om linn borde kallas Linnofil. Det är en språkligt rimligare form.

Själv gillar jag nästan inga hifi-apparater, och de få undantagen tycker jag om bara för att de hjälper musiken att få komma fram rimligt oanfrätt. Inte för deras egen skull. Min LP12 är inte inkopplad ens.

Fast vissa apparater kan jag i och för sig tycka om, nämligen sådana som man har glädje av direkt, sådana som är själva glädjeobjektet och som alltså inte finns där bara för att förmedla något annat. En bil kan jag t ex i förekommande fall gilla.

Den som är rädd för Linn är en Linnofob. Är man rädd för att lyssna är man en audiofob, och lider av audiofobi. Jag är inte rädd för Linn, men lite rädd för Sony är jag allt. Rädd för vad de kommer att förstöra i framtiden, ledsen för vad de har förstört så här långt.

phon skrev:
petersteindl skrev:

Absolut! :)

Både som vinklar och i sadel. :D

Ja, hästar gillar du ju, men om sanningen skall fram har ju den konventionella snarare 40 kreaturenergienheter, än en, och den citroenska (eller fransoska skall det väl egentligen vara) är ju 24 när den heter 2. Tolv per styck helt enkelt.

Förstod någon det där?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-10-22 19:03, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-22 18:54

Bill50x skrev:Helt rätt. De minsta Linn-talarna brukar vara ganska begränsade i frekvensomfång. Jag minns tex med rysning den första Kan-högtalaren.

Jag med, rysningar av välbehag. :wink:
Inge bas men OJ vad kul små talare.
Senast redigerad av sportbilsentusiasten 2008-10-22 18:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-22 18:55

IngOehman skrev:och den citroenska (eller fransoska skall det väl egentligen vara) är ju 24 när den heter 2. Tolv per styck helt enkelt.

Förstod någon det där?

Vh, iö

Nej, jag trodde det byggde på slagvolymen, men jag är inte säker.
Men i vilket fall fanns det 2CV med 12 hk totalt, så nånstans haltar hästarna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-22 19:01

Proppen skrev:En liten vit nödlögn mer eller mindre spelar ingen roll. Den bryr sig inte aktieägarna om när de skramlar med de avkastade kulorna i pungen. Och vem litar egentligen på reklam och försäljarsnack. Bara å blås på. Vive la Linn...

PS.
Jag har aldrig ens hört någon Linnpryl överhuvudtaget, än mindre ägt någon, men kalla mig gärna Linnidiot eftersom jag diskuterar märket förutsättningslöst och utan de nedvärderande omdömen som dominerar denna tråd i övrigt.

Ok proppen, jag skall kalla dig för Linnidiot om du gärna vill det. Men säg mig. Vad är en Linnidiot för något? :?:
Är det en person som diskuterar märket förutsättningslöst och utan nedvärderande omdömen? Är detta ett nödvändigt och tillräckligt villkor för att satisfiera Linnidiot? Det känns som om det inte riktigt skulle kunna bli en vedertagen definition.

Kan du definiera det begreppet. D v s ge en klarare specifikation. :) Jag är nyfiken :D

Väl mött
PS

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-10-22 19:03

liten kommentar från en petimeter:
Aerob, varför säger du NI när du reagerar på ett inlägg från EN person?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-22 19:05

sportbilsentusiasten skrev:
Bill50x skrev:Helt rätt. De minsta Linn-talarna brukar vara ganska begränsade i frekvensomfång. Jag minns tex med rysning den första Kan-högtalaren.

Mjae. Linn Kan lät lika illa som Basic-pickupen. Dvs fart och fläkt men skramligt och distat. When I dream med Carol Kidd är väl den enda låt som låter bra på den kombinationen. Ja, lite överdrivet då... :-)
För den låten låter ju bra på allting - hahaha!

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-22 19:06

IngOehman skrev: Ja, hästar gillar du ju, men om sanningen skall fram har ju den konventionella snarare 40 kreaturenergienheter, än en, och den citroenska (eller fransoska skall det väl egentligen vara) är ju 24 när den heter 2. Tolv per styck helt enkelt.

Förstod någon det där?

Vh, iö

På A svarar jag ~29kw och på B svarar jag CV :)

.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-22 19:06

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:När jag skriver om hyggligt baskapabla högtalare på senare tid menar jag typ Ninka och Majik 140. Fast det är klart, inte krullar sig tapeterna av basljudet från dessa heller....

Ninka spelar mer bas än t.ex. Kaber och Keilidh, helt klart. Majik 140 har jag inte hört, tyvärr.

Eftersom jag känner till samtliga av dessa högtalare väl, så är min kommentar denna.

Kaber och keilidh låter rätt lika. Litet mera klipp/artikulerad bas i kaber.( jag har ägt båda )
Ninka låter mycket bättre- neutrala signalkällor, såsom digitalboxar och dvd-spelare från andra märken än linn låter här ganska bra, tycker jag. Majik 140 låter helt annorlunda än Ninka. Mycket mera diskant.

Det finns inte många likheter i ljudet mellan Kaber och Majik 140. Därför bör de enligt min uppfattning kombineras med rätt färgad linnelektronik- från samma generation som högtalarna.
Lk 1 och Lk 2 föstärkeriet låter apa med majik 140. Mycket illa.
Samma sak gäller Kaber med nytt linnförstärkeri från senaste generationen. Linnhögtalarna från 90-talets början har enligt min uppfattning en mycket färgad klang.
Senast redigerad av Richard 2008-10-22 19:15, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-10-22 19:07

paa skrev:
IngOehman skrev:och den citroenska (eller fransoska skall det väl egentligen vara) är ju 24 när den heter 2. Tolv per styck helt enkelt.

Förstod någon det där?

Vh, iö

Så här beskrivs CV på wikipedia:
"CV - förkortning för Cheval-vapeur vilket är ett ett franskt begrepp, som kan översättas till "ång-häst" eller hästkraft, och används som begrepp för beskattning av bilar efter formelberäknad motoreffekt."

Undrar hur formeln ser ut?

Ibland kallas det även cheval fiscaux, skattehästekrafter.

2CV hade upp till 32hk i några versioner men kallades fortfarande 2CV.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-22 19:07

paa skrev:

Förstod någon det där?

Vh, iö

Då kanske jag är desinformerad bara. Jag trodde att en fransk skattehästkraft var 12 hästkrafter, så en bil med MER än 12 hkr och upp till 24, blev klassad som två hästkrafter (2 CV). En som klassades som fyra fick ha från 36 och upp till 48 hästkrafter.

Eller? Jag har bara hört om det hela ryktesvägen, så det kan mycket väl vara på ett annat sätt, t ex kanske skattehästen har vuxit med tiden?

Vh, iö

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-10-22 19:10

Min fransyska har 14 CV, vilket innebär 210 hk under huven.

För många år sedan i Paris beskrev portiern på hotellet hur nyckellåset fungerade, på engelska! Det var vridning åt både höger och vänster och sedan skulle den tryckas in och vridas igen... "Complicated" sa jag. "No, it´s french" svarade den trevliga damen!!!
Senast redigerad av RogerGustavsson 2008-10-22 19:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-22 19:11

Aerob skrev:Sportbilsentusiasten: Så du hörde den "nya" klimax kontrolen? Fanns den gamla på plats så man kunde göra A/B-jämförelser?

Ja den gamla finns i butiken men gjorde ingen A/B.
Har dock hört samma system med gamla Kontrol ett par gånger o skillnaden var uppenbar.
Innan lät det långt ifrån mitt eget system men med nya Kontrol klart närmare mitt - dvs bättre.
OM det är värt 23k är en annan sak.
Själv vill jag helst jämföra innan jag uttalar mig närmare.

Tonläget ska ha en demokväll snart, kolla deras hemsida.

HELT KLART är 140högtalarna en starkt begränsande faktor i deras demosystem.
De har även Akurate 242 o Klimax 320 på demo men de har jag aldrig hört i deras affär.
Jag har aldrig haft tid att be dom koppla in dom.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-22 19:12

Bill50x skrev:
sportbilsentusiasten skrev:

Mjae. Linn Kan lät lika illa som Basic-pickupen. Dvs fart och fläkt men skramligt och distat. When I dream med Carol Kidd är väl den enda låt som låter bra på den kombinationen. Ja, lite överdrivet då... :-)
För den låten låter ju bra på allting - hahaha!

/ B

Linn Kan:

Väldigt kul med originaltolvan ( masonit från nordmaling ) medelst färgad basic-pickup. Låter fruktansvärt illa med neutrala förstärkare och cd-spelare, enligt min uppfattning.
Rogers-monitorn ( som linn stal approachen från) mäter och låter mycket bättre.

Då jag ägde ett par kan 1:or bottnade baselementen väldigt snabbt.
Senast redigerad av Richard 2008-10-22 19:28, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-22 19:13

Aerob skrev:
petersteindl skrev:
JanBanan skrev:

Peter Steindl

Kanske är det så enkelt som att en Linnoid är en Linnifil, alltså en som gillar sin Linn-apparat?

Jag gillar inte min LP12. Gillar du din Linn-apparat?

Jag tycker definitivt om att lyssna, och kallar mig audiofil om det passar, eftersom det betyder det. Tycker inte att man begränsas att placeras i ett fack, om det inte utesluter att man är mer en en av de saker man är. Schampagnofil är jag också.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-22 19:14

paa skrev:

Förstod någon det där?

Vh, iö

På franska är en häst = un cheval. Två hästar = Deux Cheveaux.

Bilen kallade för Deux Cheveaux. Så var det då den kom på marknaden. Det är ett antal år sedan nu d v s 1948. Beteckningen var 2CV. Jag har fått lära mig att den då hade 2 hästkrafter, därav benämningen.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-22 19:18

RogerGustavsson skrev:Min fransyska har 14 CV, vilket innebär 210 hk under huven.

Så idag är den kanske 15 hkr?

RogerGustavsson skrev:För många år sedan i Paris beskrev portiern på hotellet hur nyckellåset fungerade, på engelska! Det var vridning åt både höger och vänster och sedan skulle den tryckas in och vridas igen... "Complicated" sa jag. "No, it´s french" svarade den trevliga damen!!!

Leve Frankrike!

(Jag är nog frankofil också. Även om det är pinsamt att jag inte talar franska...)

Men jäsiken vilka dåliga BILAR de gör. Min 206 är utan jämförelse den sämsta vbiljag haft. De enda saker jag tycker om att göra med den är att köra den, och att klaga på den. Resten är den värdelös på.

Vh, iö

- - -

Edit: bilder ändrat til BILAR.
Senast redigerad av IngOehman 2008-10-22 19:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-22 19:18

Skattehästkrafter närmare bestämt, CV. Dom härstammade väl från ånghästkrafter, cheveaux vapeur, runt 12 (15?) stycken moderna då.
Senast redigerad av phon 2008-10-22 19:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-22 19:19

Det var vad jag trodde.

Vh, iö

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-10-22 19:21

RogerGustavsson skrev:
För många år sedan i Paris beskrev portiern på hotellet hur nyckellåset fungerade, på engelska! Det var vridning åt både höger och vänster och sedan skulle den tryckas in och vridas igen... "Complicated" sa jag. "No, it´s french" svarade den trevliga damen!!!

det blir konstigt när man grundar med en flarra rödvin på morgonen :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-22 19:22

:roll:

.
Senast redigerad av phon 2008-10-22 19:29, redigerad totalt 3 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi