Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-22 19:23

Rättat nu.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-22 19:25

sportbilsentusiasten skrev:
Aerob skrev:Sportbilsentusiasten: Så du hörde den "nya" klimax kontrolen? Fanns den gamla på plats så man kunde göra A/B-jämförelser?

Ja den gamla finns i butiken men gjorde ingen A/B.
Har dock hört samma system med gamla Kontrol ett par gånger o skillnaden var uppenbar.
Innan lät det långt ifrån mitt eget system men med nya Kontrol klart närmare mitt - dvs bättre.
OM det är värt 23k är en annan sak.
Själv vill jag helst jämföra innan jag uttalar mig närmare.

Tonläget ska ha en demokväll snart, kolla deras hemsida.

HELT KLART är 140högtalarna en starkt begränsande faktor i deras demosystem.
De har även Akurate 242 o Klimax 320 på demo men de har jag aldrig hört i deras affär.
Jag har aldrig haft tid att be dom koppla in dom.

Har ni provat att koppla in erat linnförstärkeri i en annan kedja av apparater, företrädelsevis icke linnapparater? Då låter det enligt min uppfattning inte bra. Vad tror ni det beror på ?

Om ni inte har provat det- vad beror det på ?

( Jag testade nämligen det, i slutet av 90-talet. De slutsatser jag drog av det kan kanske utläsas av mina inlägg ).

Och:

Hur kan det komma sig att en påstått överlägsen förstärkarekombo för 90000:- blir ljudmässigt utklassad av en receiver för 2495:- , då man lyssnat blint?

( med brasklappen att jag inte lyssnat på den allra senaste linnelektroniken )
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-22 19:27

Richard skrev:Har ni provat att koppla in erat linnförstärkeri i en annan kedja av apparater, företrädelsevis icke linnapparater? Då låter det enligt min uppfattning inte bra. Vad tror ni det beror på ?

Enligt min uppfattning låter det alldeles utmärkt med Linn-elektronik tillsammans med en SB och ett par Dahlqvist högtalare.

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-22 19:28

IngOehman skrev:Jag tycker att den som tycker om linn borde kallas Linnofil. Det är en språkligt rimligare form.

Själv gillar jag nästan inga hifi-apparater, och de få undantagen tycker jag om bara för att de hjälper musiken att få komma fram rimligt oanfrätt. Inte för deras egen skull. Min LP12 är inte inkopplad ens.

Fast vissa apparater kan jag i och för sig tycka om, nämligen sådana som man har glädje av direkt, sådana som är själva glädjeobjektet och som alltså inte finns där bara för att förmedla något annat. En bil kan jag t ex i förekommande fall gilla.

Hmmm, är jag något så är jag musikälskare. :D
HIFIsystemet är bara ett medel för att njuta av musiken.

På samma sätt som jag mer älskar att KÖRA sportbil än dyrkar själva bilen i sig.

Känner en kille som kallar sig Linnofil, ett fint epitet på en entusiast. En fin/trevlig/ödmjuk människa är han också. Fast han är ju mest intresserad av musiken han med...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-22 19:30

Bill50x skrev:
Richard skrev:Har ni provat att koppla in erat linnförstärkeri i en annan kedja av apparater, företrädelsevis icke linnapparater? Då låter det enligt min uppfattning inte bra. Vad tror ni det beror på ?

Enligt min uppfattning låter det alldeles utmärkt med Linn-elektronik tillsammans med en SB och ett par Dahlqvist högtalare.

/ B

Du har ju inte svalt hela approachen, Bill 50x.
Men det kanske bara är en tidsfråga. Vad tycker du om majik 140?
Vad jag förstår kör du Squeezebox 3. Varför köpte du inte den minst lika goda Duet ? har du jämfört ljudet ?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-22 19:35

Richard skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Du har ju inte svalt hela approachen, Bill 50x.
Men det kanske bara är en tidsfråga. Vad tycker du om majik 140?
Vad jag förstår kör du Squeezebox 3. Varför köpte du inte den minst lika goda Duet ? har du jämfört ljudet ?

Jag har inte ens svalt halva :-)
Jag råkar tycka att min Linn-elektronik låter bra, är snygg och var hyggligt prisvärd. Duger för mig alltså. SB3:an köpte jag också billigt begagnad.

/ B

MP

Inläggav MP » 2008-10-22 19:36

Slänger ur mig ett gäng epitet så får ni plocka...

Linnolog
Linnkaniker
Linnvandrare
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-10-22 19:42

Richard, Jag undrar fortfarande hur 1507 testades mot 2308. Hm. :) Blint och öppet? Och hur testades 2309? mot 1507? Blint och öppet?
Det är ganska intressant att veta.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-22 19:42

Wikipedia berättar: The Citroën 2CV (French: deux chevaux vapeur, literally "two steam horses", from the tax horsepower rating) was an economy car produced by the French automaker Citroën from 1949 to 1990. The car featured an air-cooled, flat-twin, four-stroke, 375 cc engine, with the notoriously underpowered earliest model developing only 9 bhp DIN (6.5 kW).

:) /PS

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-22 19:44

Jepp har testat alla varianter; "icke Linnapparater först o sist i ett Linnsystem och tvärt om.
Har även stoppat in en "icke Linn" apparat mitt i ett Linnsystem.
Det kvalikativa resultatet beror ENBART på kvaliteten på den apparat man stoppar in.
Bättre --> bättre totalljud.
Sämre kvalitet på apparaten man stoppar in --> sämre totalt.

Dvs helt väntat resultat.
Det finns inget magiskt med Linnapparater. :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-22 19:48

Pinnick skrev:Richard, Jag undrar fortfarande hur 1507 testades mot 2308. Hm. :) Blint och öppet? Och hur testades 2309? mot 1507? Blint och öppet?
Det är ganska intressant att veta.

2309 testades öppet, men nivåmatchat mot linnförstärkarna och denon 1507. Skillnaden upplevdes som ganska stor- till denon 2309:s nackdel.

2308 lät väldigt likt 1507, den upplevdes dock efter en tids lyssning som varandes bättre - och klart bättre än linnkombon.

Den enda blindtest som gjordes var alltså mellan Linn 5103/5125 och Denon avr 1507.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-10-22 19:53

Hm. Jag anade det. Tack iaf. :)

2309 kan alltså möjligen låta lika kasst som Linn. 8)

(ursäkta avbrottet i den sköna franskdiskussionen. )

mvh

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-10-22 19:56

profbd skrev:
RogerGustavsson skrev:
För många år sedan i Paris beskrev portiern på hotellet hur nyckellåset fungerade, på engelska! Det var vridning åt både höger och vänster och sedan skulle den tryckas in och vridas igen... "Complicated" sa jag. "No, it´s french" svarade den trevliga damen!!!

det blir konstigt när man grundar med en flarra rödvin på morgonen :lol:

Fast det har ju förändrats rejält på senare år. Vinet flödar inte som för 20-25 år sedan. Ölet har tagit över alltmer. Jag saknar det gamla franska levenet... Nu är det inte lika franskt längre. Vid senaste besöket körde hyresvärden en Volvo med halvljus tänt på dagen, redan innan det blev lagstadgat... Dessutom pratade vi mest engelska.

Användarvisningsbild
Proppen

Inläggav Proppen » 2008-10-22 19:58

petersteindl skrev:Ok proppen, jag skall kalla dig för Linnidiot om du gärna vill det. Men säg mig. Vad är en Linnidiot för något? :?: Kan du definiera det begreppet. D v s ge en klarare specifikation. :) Jag är nyfiken :D

Det är min tolkning av vad JanBanan egentligen menar med ordet Linniot i inlägget
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 089#613089

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-10-22 20:05

Det där med olika epitet på folk som gillar hifiprylar... Minns en incident på
högstadiet där två klasskompisar till mig rök ihop. Den ena ska försöka
kontra svadan som precis kommit från den andre:

"Din... din... jävla Denonskalle!".
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-22 20:11

sportbilsentusiasten skrev:
IngOehman skrev:Jag tycker att den som tycker om linn borde kallas Linnofil. Det är en språkligt rimligare form.

Själv gillar jag nästan inga hifi-apparater, och de få undantagen tycker jag om bara för att de hjälper musiken att få komma fram rimligt oanfrätt. Inte för deras egen skull. Min LP12 är inte inkopplad ens.

Fast vissa apparater kan jag i och för sig tycka om, nämligen sådana som man har glädje av direkt, sådana som är själva glädjeobjektet och som alltså inte finns där bara för att förmedla något annat. En bil kan jag t ex i förekommande fall gilla.

Hmmm, är jag något så är jag musikälskare. :D
HIFIsystemet är bara ett medel för att njuta av musiken.

Visst, det är ju grejjor som man vill bli klar med så fort som möjligt och aldrig byta sen om man inte behöver (för att något går sönder eller för att man behöver kunna spela något nytt medium eller så). Däremot händer det att jag köper nytt för att kunna spela i flera rum/på flera ställen.

Så man kan ägna sig åt det som är kul: Fonogrammen, det vill säga musiken på dem! :)

sportbilsentusiasten skrev:På samma sätt som jag mer älskar att KÖRA sportbil än dyrkar själva bilen i sig.

Visst sirru, men jag kör ändå min bil. Min anläggning kör jag däremot inte, men väl mina fonogram.

sportbilsentusiasten skrev:Känner en kille som kallar sig Linnofil, ett fint epitet på en entusiast. En fin/trevlig/ödmjuk människa är han också. Fast han är ju mest intresserad av musiken han med...

Ibland får jag känslan av att nästan alla säger sig vara mest intresserade av musiken, men ändå känner jag många där det är uppenbart att de är mycket mera intresserade av hifi-apparater. De lägger mera pengar på dem, de lägger mera tid på att meka, läsa om, byta, testa, prata med andra om dem...

Är de rädda att någon skall tycka att det inte är fint att gilla hifi-apparater? :o

Jag tycker det är fint att "tycka om" - vad det än är. Det är bara det att jag inte kan tycka om apparater. De är så himla trista.

Men jag tycker det är kul att de som gillar dem gillar dem. Har dock svårt att förstå hur man kan gilla dem så mycket att det går ut över musiken. Det vill säga att de ägnar en massa tid åt att testa, byta och helt enkelt lyssna på apparater, när det finns så himla mycket fantastisk musik som man kan lyssna på! :) För att göra det behöver man ju snarat glömma apparaterna. Raka motsatsen alltså.

Men det är bara som jag tycker det. Påstår inte att det finns något som helst objektivt i att det skulle vara mera rätt det som jag tycker om.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-22 23:52

Proppen skrev:
petersteindl skrev:Ok proppen, jag skall kalla dig för Linnidiot om du gärna vill det. Men säg mig. Vad är en Linnidiot för något? :?: Kan du definiera det begreppet. D v s ge en klarare specifikation. :) Jag är nyfiken :D

Det är min tolkning av vad JanBanan egentligen menar med ordet Linniot i inlägget

Bra Proppen, det är därför jag tyckte ordet Linniot var olyckligt valt.

Jag diggar alla möjliga konstiga ord men jag vill gärna ha en definition på orden innan jag använder dem. Fast ibland hittar jag på nya konstiga ord som ingen vet vad de betyder :) , inte ens jag själv. Då är det oftast mest på skämt. Jag anser också att det bästa ordet att använda är det ord med den rimligaste definitionen såsom vi undermedvetet förstår dem. Då faller sig saker naturligt och intuitivt.

Linnoid är ju numer bra definierat och Linnifil kanske likaså och dessa ord är definitivt inte synonyma, tycker jag. Frågan är om inte det är naturligare att säga Linnofil istället för Linnifil, fast Linnifil låter gulligare än Linnofil, men det är bara en subjektiv betraktelse från min sida sett.

MP skrev:Slänger ur mig ett gäng epitet så får ni plocka...

Linnolog
Linnkaniker
Linnvandrare

Jag spinner på med ordet Linnoman :) Finns det såna? Det vet vi inte. Först måste ordets betydelse definieras. Man kan ju få en association av narkoman vilket betyder att man är helt beroende med abstinensbesvär om man inte får sin dagliga dos.

Eller vad sägs om Linnfreak. En betydelse av ordet Freak är: Someone who is so ardently devoted to something that it resembles an addiction.
Det finns alltså ett mått av att vara beroende även med i ordet freak. Och det är lätt hänt att produkter inom hifi och även andra områden framkallar en beroendeställning. ”Ardently” betyder passionerat. Att vara passionerad för något betyder även att vara lidelsefull. Därför skiljer sig nog detta ord från Linnoman genom drivkraften som är passionen.

Eller varför inte LINNOit :) Det finns ju INOiterna som ord. Vad är definitionen på en INOit?

Väl mött :)
PS

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-23 00:01

Linnoit, Inoit.....

Jag förstår faktiskt inte varför man ska sätta etiketter på folk. Det är skillnad om man köper ett vin och vill veta om det är en Malbec-druva eller en blandning med Malbec och Syrah.

Vi är alla individer som passar in på både det ena och det andra - eller inte alls.

Låt oss diskutera musik och musikanläggningar. Kalla oss då för discofiler eller audiofiler om det ska vara nödvändigt. Etiketter skapar bara en "dom och vi"-attityd.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-23 00:12

Vid 50 sidor kommer denna tråd att ha förvandlats till ett enda stort monument över allt som suger med HiFi.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2008-10-23 00:12

Ok, detta blir svar både till Dimitri och Peter Steindl i ett litet ihopbakat paket:

dimitri skrev:liten kommentar från en petimeter:
Aerob, varför säger du NI när du reagerar på ett inlägg från EN person?

Mitt inlägg innehöll citat från tre personer, två av dem satte epitet på de personer som fick en välkomsthälsning från den tredje personen, alltså shift. Alltså, mitt inlägg riktade sig till JanBanan och Peter Steindl. Då jag använde både JanBanans benämning "linniot" och Peter Steindls "linnoid" i mitt inlägg så trodde jag det framgick med all önskvärd tydlighet, framför allt för en petimeter. :wink:

Då det ligger en ganska uppenbar negativ laddning i ordet "linniot" så tycker jag den reaktionen är ganska självförklarande, framför allt om man summerar JanBanans tidigare inlägg i tråden. Linnbögar var det väl bland annat? Peters ord "linnoid" är lite svårare, men efter att ha läst hans svar där han skrev att:

"Enligt Aerob skulle i så fall definitionen kunna bli:

En Linnoid,
Är en Linnfantast;
Tror på source-first;
Avgudar deras produkter och ledare;
Ser Linns produkter som det enda tänkbara alternativet för musikförmedlare.

Jag tycker att Aerob har utformat en väldigt bra beskrivning och klarlagt begreppen"

-så anser jag att jag gjorde rätt i att inkludera han i min kritik. Kortfattat så uppfyllde alltså min tolkning av Peters ord "linnoid" den association och laddning som han hade för ordet. Detta oavsett om han säger att ordet inte hade en definierad association från början. Även hans kommentar om att han har:

"omformulerat linniot till i mitt tycke ett bättre ord, ett ord med en naturligt bättre associering, nämligen Linnoid"

-Detta betyder att han byter ord på "linniot", som numera ska utryckas "linnoid", men betydelsen och innebörden är densamma, bara att det nya ordet låter bättre. För att mitt resonemang ska hålla här så förutsätts det att ordet "linniot" är negativt laddat, men det är det inget tvivel om från min sida sett.

Vidare tycker jag det är dumt att använda sig av icke definierade ord på ett forum, det blir som upplagt för tolkningar. Skrivet språk med väldefinierade ord i bruk är nog så lätt att feltolka.

Exempel:
"Men Aerob, du är välkommen du också, även fast du bevisligen inte är Linnoid"

Skulle det passa att sätta in ordet "mongoloid" istället för "linnoid"? Det antyder visserligen att faktiskt.se skulle vara främst ett forum för mongoloider, men att även andra var välkomna. Vad vet jag?

I grund och botten har heller inte ordets innebörd någon större betydelse, jag tycker fortfarande inte om att bli satt i fack, än mindre när jag själv inte gör det beslutet. Jag hoppas att det kan respekteras.

Till slut vill jag bara säg att jag inte har något emot det nydefinierade ordet "linnoid", vars definition föreslogs av mig och fastslogs av Peter, så länge jag slipper bli kallad det.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2008-10-23 00:13

phloam skrev:Vid 50 sidor kommer denna tråd att ha förvandlats till ett enda stort monument över allt som suger med HiFi.

Otroligt vackert uttryckt!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-23 00:17

Det var mycket tydligt för mig det du beskriver nedan.

Aerob skrev:Ok, detta blir svar både till Dimitri och Peter Steindl i ett litet ihopbakat paket:

Mitt inlägg innehöll citat från tre personer, två av dem satte epitet på de personer som fick en välkomsthälsning från den tredje personen, alltså shift. Alltså, mitt inlägg riktade sig till JanBanan och Peter Steindl. Då jag använde både JanBanans benämning "linniot" och Peter Steindls "linnoid" i mitt inlägg så trodde jag det framgick med all önskvärd tydlighet, framför allt för en petimeter. :wink:

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2008-10-23 00:29

Vad det beror på att din uppfattning av att en linnprodukt i en kedja av icke linn-produkter inte låter bra? Inte en aning. Hemma så gör jag just detta, och jag har för tillfället inget att klaga på. Ett par nya högtalare står iofs på inköpslistan, men det blir aldrig ett par Linn. Siktar på Ino Audio i28 ihop med prof-x2, om det bara låter så bra som alla ger intryck över. Man får väl ha Linn och Ino i samma system?

Om ni inte har provat det- vad beror det på ?

( Jag testade nämligen det, i slutet av 90-talet. De slutsatser jag drog av det kan kanske utläsas av mina inlägg ).

Se ovan.

Och:
Hur kan det komma sig att en påstått överlägsen förstärkarekombo för 90000:- blir ljudmässigt utklassad av en receiver för 2495:- , då man lyssnat blint?

( med brasklappen att jag inte lyssnat på den allra senaste linnelektroniken )

Vet ej. Överprisat skit? Smaksak?

Nu kan du väl snälla svara på vad som fick dig att tro att prolinn är en handlare? Har ju bett snällt flera gånger nu.. Jag vill också veta företagshemligheter :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2008-10-23 00:31

Kaffekoppen skrev:Det var mycket tydligt för mig det du beskriver nedan.

Aerob skrev:Ok, detta blir svar både till Dimitri och Peter Steindl i ett litet ihopbakat paket:

Tack Kaffekoppen!!

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-23 00:38

Proppen skrev:

Men vad är det här för förhastade slutsatser?

Låt oss ta ett lingvistiskt närliggande exempel: Vad kallas en anhängare av patriotism? Just det, patriot! Gör du någon koppling till idiot där också?

Innan du öppet proklamerar dina absurda tolkningar här på forumet så kanske du skulle tänka efter lite innan du anklagar någon utan att ha tillräckligt på fötterna.

Puss & kram

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-23 01:40

Bill50x skrev:Linnoit, Inoit.....

Jag förstår faktiskt inte varför man ska sätta etiketter på folk. Det är skillnad om man köper ett vin och vill veta om det är en Malbec-druva eller en blandning med Malbec och Syrah.

Vi är alla individer som passar in på både det ena och det andra - eller inte alls.

Låt oss diskutera musik och musikanläggningar. Kalla oss då för discofiler eller audiofiler om det ska vara nödvändigt. Etiketter skapar bara en "dom och vi"-attityd.

/ B

Bill50x :)

Om du går in på sidan som heter Forumindex så ser du att det finns en sektion som heter Entusiastforum.

Där finns bl.a. Carlsson Illuminati och Wänner af INO.

Under Carlsson Illuminati finns en länk till Carlssongossarna.

Under vänner av INO så kan du se INOiterna. Om du klickar på länken så kommer du till denna sida

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=groupcp&g=23

Är det något fel med dessa personer? Jag ser inget fel. Tvärtom, LINNOiter skulle ju betyda Linnentusiaster och Wänner av Linn.

Jag kan säga att jag valde just LINNOit och INOiterna med flit för att belysa att det inte är något negativt ända tills någon självmant har valt att tycka att det är negativt. Men i det här fallet så är det entusiaster och det ser inte jag som något negativt.

Man behöver inte se spöken på ljusa dagen eller tolka allting negativt.

Sedan vill jag säga att etiketter inte skapar en "dom och vi"-attityd. Det är ens egna värderingar som skapar en "dom och vi"-attityd i etiketterna. Det går faktiskt att skapa etiketter utan värderingar. En etikett kan inte skapa en attityd. Du har en grundläggande attityd genom dina värderingar och kan definiera dina värderingar genom dina etiketter, men du skapar inte någon attityd eller värdering genom etiketter. Du kan bara lägga in dina egna värderingar på en etikett.

Jag skall ge ett kort exempel. Du använder ordet etikett. Det kan upplevas som negativt värdeladdat men även som positivt precis som du skriver ovan. Ett annat ord som i detta fall kan vara lämpligt vad gäller människor är att istället för etikett använda ordet benämning.

Jag skall exemplifiera genom att byta ut ordet etikett mot ordet benämning i texten ovan:
Sedan vill jag säga att benämningar inte skapar en "dom och vi"-attityd. Det är ens egna värderingar som skapar en "dom och vi"-attityd i benämningarna. Det går faktiskt att skapa benämningar utan värderingar. En benämning kan inte skapa en attityd. Du har en grundläggande attityd genom dina värderingar och kan definiera dina värderingar genom dina benämningar, men du skapar inte någon attityd eller värdering genom benämningar. Du kan bara lägga in dina egna värderingar på en benämning.

Jag upplever att de flesta meningsåtskillnader på detta forum som leder till häftiga debatter inte beror på sakskillnader utan på skillnader i språkbruk. Om du vill diskutera musik och musikanläggningar utan att få problem med själva språkbruket så är det lite definitioner som måste till. Tar man inte itu med det så kommer problemen alltid att bestå och blossa upp titt som tätt.

Allt som jag skrivit ovan är min bestämda uppfattning.

MvH :)
Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-10-23 01:56

Det var då ett jävla tjafs.

Otroligt att människan är som hon är. Eller snarare han, i det här fallet.
Det ska grupperas. Det ska hållas på sitt, och sedan försvaras.
Ner i skyttegravarna bara.

Redan i fem-sexårsåldern började det, minns jag. Härbrevägarna mot Loftvägarna - GÅRDSKRIG! Vi kastade sten och pinnar på varandra och säkerligen utbröt en del regelrätta slagsmål också.
Sen var man skiträdd när morsan skickade en till Ica för att handla någon småsak - affären låg ju nämligen i fiendeterritorium på Loftvägen och som Härbrevägare låg man ju risigt till om man blev uppmärksammad..:roll:

Sedan fortsatte samma mentalitet i skolan. De i samma årskurs i parallellskolor sågs på med misstanke kryddat med förakt trots att det var samma samhälle och vissa elever bodde grannar men gick i olika skolor.

Sen slogs skolorna ihop framemot högstadiet, och nu måste man naturligtvis gruppera om sig. Fotboll- och hockeylag är finfint att använda som dividerare! AIK:arna mot Hammarbyarna! Hammarbyarna mot Djurgårdarna! Att alla faktiskt var en homogen grupp som inte hade något med orterna klubbarna huserade i och att man faktiskt delade det stora idrottsintresset spelade ingen roll. Det gör det ju för övrigt inte nu heller med tanke på fotbollsvåldet och den allmänt hotfulla stämning som kännetecknar ett derby.
Människor i samma ålder med samma intressen och säkert många andra gemensamma egenskaper borde kunna vara de bästa av vänner...men nehejdå.

Och samma sak ser man till och med här. Man tjafsar och tjafsar och håller på sitt trots att det för de flesta av oss handlar om en av mycket få hobbies man har och hinner med.

Bild

Var kommer all den här aggressionen från? Är det så att ens intressen och manifestationerna därav anses definiera dig som person?
Inoit?
Linnoid?
Nadoit?
Varför, varför, varför kategorisera, sortera och paketera in både sig själv och andra vare sig de bett om det eller inte? Varför inte bara acceptera att alla inte i varje enstaka detalj tycker som du, och sen gå vidare och fokusera på det man har tillsammans?

Jag inser ju att fallet Linn är lite speciellt - det måste det vara med tanke på antalet poster enbart i den här tråden. Det verkar som om de mest hårdföra Linnmotståndarna är de som tidigare bekänt sig till det lägret, och nu är det dags att vara allt mellan motvalls till direkt otrevlig mot de kamrater man lämnat bakom sig - trots att de befinner sig i en situation man själv varit i och är glad att ha kommit ur.
Är inte det märkligt?
Det är någonstans jämförbart med att ha varit fast i kvicksand, kommit loss, och nu står man på kanten och spottar på de som kämpar för att komma upp. Är det kanske ett uttryck för självförakt, ett sätt att bestraffa sig själv - att projicera sin ilska på jaget mot andra?

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2008-10-23 04:12

Aerob skrev:
phloam skrev:Vid 50 sidor kommer denna tråd att ha förvandlats till ett enda stort monument över allt som suger med HiFi.

Otroligt vackert uttryckt!

Och mitt i hela röran sitter jag och njuter till 100 % av underbar musik av bl a Jens Lekman, Luciano Pavarotti och Detektivbyrån från min anläggning. Som av någon förunderlig anledning är 100 % Linn. 8)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-23 06:27

KarlXII skrev: Jag inser ju att fallet Linn är lite speciellt - det måste det vara med tanke på antalet poster enbart i den här tråden. Det verkar som om de mest hårdföra Linnmotståndarna är de som tidigare bekänt sig till det lägret, och nu är det dags att vara allt mellan motvalls till direkt otrevlig mot de kamrater man lämnat bakom sig - trots att de befinner sig i en situation man själv varit i och är glad att ha kommit ur.
Är inte det märkligt?
Det är någonstans jämförbart med att ha varit fast i kvicksand, kommit loss, och nu står man på kanten och spottar på de som kämpar för att komma upp. Är det kanske ett uttryck för självförakt, ett sätt att bestraffa sig själv - att projicera sin ilska på jaget mot andra?[/i]

Lysande uttryckt!

Dessutom...läser man denna tråd får man intrycket att de som är mest fanatiska inte är de som gillar Linn - nej det är de som försöker snacka ned märket.
Konstigt inte sant? :roll:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-23 06:54

Aerob skrev: Ok, detta blir svar både till Dimitri och Peter Steindl i ett litet ihopbakat paket:

Då det ligger en ganska uppenbar negativ laddning i ordet "linniot" så tycker jag den reaktionen är ganska självförklarande, framför allt om man summerar JanBanans tidigare inlägg i tråden. Linnbögar var det väl bland annat? Peters ord "linnoid" är lite svårare, men efter att ha läst hans svar där han skrev att:

"Enligt Aerob skulle i så fall definitionen kunna bli:

En Linnoid,
Är en Linnfantast;
Tror på source-first;

Jag tycker att Aerob har utformat en väldigt bra beskrivning och klarlagt begreppen"

-så anser jag att jag gjorde rätt i att inkludera han i min kritik. Kortfattat så uppfyllde alltså min tolkning av Peters ord "linnoid" den association och laddning som han hade för ordet. Detta oavsett om han säger att ordet inte hade en definierad association från början. Även hans kommentar om att han har:

"omformulerat linniot till i mitt tycke ett bättre ord, ett ord med en naturligt bättre associering, nämligen Linnoid"

-Detta betyder att han byter ord på "linniot", som numera ska utryckas "linnoid", men betydelsen och innebörden är densamma, bara att det nya ordet låter bättre. För att mitt resonemang ska hålla här så förutsätts det att ordet "linniot" är negativt laddat, men det är det inget tvivel om från min sida sett.

Vidare tycker jag det är dumt att använda sig av icke definierade ord på ett forum, det blir som upplagt för tolkningar. Skrivet språk med väldefinierade ord i bruk är nog så lätt att feltolka.

Exempel:
"Men Aerob, du är välkommen du också, även fast du bevisligen inte är Linnoid"

Skulle det passa att sätta in ordet "mongoloid" istället för "linnoid"? Det antyder visserligen att faktiskt.se skulle vara främst ett forum för mongoloider, men att även andra var välkomna. Vad vet jag?

I grund och botten har heller inte ordets innebörd någon större betydelse, jag tycker fortfarande inte om att bli satt i fack, än mindre när jag själv inte gör det beslutet. Jag hoppas att det kan respekteras.

Till slut vill jag bara säg att jag inte har något emot det nydefinierade ordet "linnoid", vars definition föreslogs av mig och fastslogs av Peter, så länge jag slipper bli kallad det.

Aerob, du verkar inte ha förstått något av det jag skrev 8O Jag som trodde att jag var tydlig. Gudars, vilken tid det här tar :wink:

Nåväl, jag skall göra ett nytt försök att förtydliga vad jag skrev och hur jag lägger mina värderingar. Du har nu klart redogjort för dina värderingar. Men du känner inte till mina alls.

Du skriver att du upplever en negativ laddning i ordet "linniot". Det gör jag med. Jag håller exakt med proppen i hans tolkning. Just därför skrev jag som jag gjorde till jannebanan d v s använd ordet Linnoid istället eftersom jag upplever ordet som någorlunda neutralt. Jag hade ingen klar värdering. Det var faktiskt menat som en liten brasklapp till jannebanan. Fast jag valde att göra det på ett skämtsamt sätt. Du skall veta att jag använder även ordet på ett skämtsamt sätt om mitt eget varumärke Bremen d v s Bremenoider :)
Föreställ dig nu Kalleponken i klassen som kallar lilla Lisa för idiot. Då kommer fröken fram och drar Kalleponken i örat och säger: ”Kalleponken, det heter XYZ”. Därför skrev jag som jag skrev. Sedan vill jag poängtera att jag inte läste Shifts inlägg utan bara jannebanans. Mitt inlägg var ämnat till alla Linnoider vem det än vara må. Jag såg att det var flera Linnanhängare som drogs till denna Linntråd och jag hälsade dem välkomna.

petersteindl skrev:Jannebanan, det heter Linnoider :wink: :)

Välkomna alla Linnoider :D Välkomna till Faktiskt - stället där det faktiska händer. Va roligt det skall bli 8)

Väl mött :)
Peter Steindl

Då jag skrev detta så var det definitivt inte illa menat utan jag hälsade er välkomna som sagt. Jag ville dessutom se hur ni värderar detta nya ord. Ett nytt och blankt ord som ännu inte fått någon association där ute och ett ord utan värdering. Men du gav ordet en association Aerob. Dock förstod jag inte att du redan också hade värderat din association.

Nåväl, sedan skrev Phon:
phon skrev:Linnoid var ett fint namn! :)

Mycket finare än Cittropat som jag brukar kallas för .... 8O :lol:

Han tog det positivt. Jättefint tänkte jag :D

Så, nu skall jag fortsätta att bena upp vad jag menar och hur jag har förstått att du menar.

Du skrev:
Aerob skrev:Jag är ingen Linn-fantast, jag tror inte på source-first, jag avgudar inte deras produkter och ledare, och jag ser inte dom som det enda tänkbara alternativet för musikförmedlare.

Detta som du skrev tillsammans med att du inte ser dig som en Linnoid gav mig informationen till vad du associerar ordet Linnoid med, nämligen:
petersteindl skrev: ”Linnoid” är bara ett ord och än så länge utan en definierad association.

Och möjligen har du redan uppfattat ordet negativt, men det behöver inte vara så.

Det är vad jag förstår på så sätt att du i ditt inre redan vet att du inte är en Linnoid. Hur kan du själv veta det? Det är ju ett nytt ord. Eftersom du är medveten om att du inte är en Linnoid så betyder det att du redan undermedvetet har associationer på vad en Linnoid är, annars så skulle du inte kunna veta att du inte är en Linnoid.

Ok, låt oss gå vidare. Du säger följande:

Aerob skrev:Jag är ingen Linn-fantast
Jag tror inte på source-first
Jag avgudar inte deras produkter och ledare
Jag ser inte dom som det enda tänkbara alternativet för musikförmedlare.

Jättebra :) Nu har du definierat upp vad en Linnoid inte är. Då kan vi ju vända på steken och skriva så här:

Enligt Aerob :) skulle i så fall definitionen kunna bli:

En Linnoid,
Är en Linnfantast;
Tror på source-first;

Jag tycker att Aerob har utformat en väldigt bra beskrivning och klarlagt begreppen :) Vad tycker ni?

För mig är detta som Aerob skrev enbart associationer, d v s fortfarande helt utan värderingar. Är det bra eller dåligt enligt dig att vara Linn-fantast? Jag ser det som ”Whatever” d v s varken eller, det finns ingen värdering i detta som jag ser det. Och så trodde jag även att du menade. Fint tänkte jag. Jag kunde i min vildaste fantasi inte föreställa mig att du hade så pass negativa värderingar angående dina associationer. Jag vet inte om jag uttrycker mig klart. Jag sätter upp dina associationer igen.

1.) En Linnoid, är en Linnfantast.
2.) En Linnoid, tror på source-first.
3.) En Linnoid, avgudar deras produkter och ledare.
4.) En Linnoid, ser Linns produkter som det enda tänkbara alternativet för musikförmedlare.

Aerob, för mig är dessa 4 associationer INTE behäftade med vare sig något positivt eller något negativt, men jag vet att för andra kan ordet Linnoid värderas negativt eller positivt, vilket jag också skrev. Men eftersom jag trodde att du inte hade värderat dina associationer så tyckte jag det var bra, därför skrev jag att ” Jag tycker att Aerob har utformat en väldigt bra beskrivning och klarlagt begreppen” :)

Dessutom ville jag veta vad fler tyckte förutom Phon.

Vi benar upp dina associationer var och en.

1.) En Linnoid, är en Linnfantast.
Aerob, du ser detta som något negativt. Jag gör det definitivt inte.

2.) En Linnoid, tror på source-first.
Jag ser detta som en självklarhet hos alla som är Linnfantaster och att vara en Linnfantast ser inte jag som något negativt. Du ser detta som något negativt vad jag förstår.

3.) En Linnoid, avgudar deras produkter och ledare.
Jag ser detta som ett konstaterande. Man behöver inte värdera detta explicit för Linn. I ordet avgudar finns dock en negativ klang för vissa och en positiv för andra. För mig är det inte bra att avguda någonting, men om andra vill avguda, så varsågod, det är deras ensak.
Vad jag förstår, så värderar du detta negativt.

4.) En Linnoid, ser Linns produkter som det enda tänkbara alternativet för musikförmedlare.
Detta är ju också en del av Linns lära. Det finns ingen värdering som jag ser det, utan bara ett konstaterande.
Du gör en stark negativ värdering på detta vad jag förstår.

Jag förstår att du tycker Linniot är väldigt negativt laddat. Men av de 4 associationerna på Linnoid som du definierade så framgår det definitivt inte att du tyckte att det var negativt laddat, inte som jag förstod det i alla fall.

Nåväl, du har själv klargjort vad du inte är. Dessutom så har du associerat ordet ”Linnoid” med vad du själv anser att du inte är. Eftersom du själv har redogjort för att du inte är Linnoid så respekterar jag det, därför skrev jag att det är bevisat att du inte är det. Du har ju själv satt upp definitionerna och jag ville säga att jag är övertygad och jag skrev då på mitt sätt.

I mitt tidigare inlägg skrev jag att jag välkomnade alla Linnoider. Eftersom du ju bevisligen enligt din definition inte är en Linnoid så ville jag ju nu välkomna dig också :)

Du skriver:
Aerob skrev: Vidare tycker jag det är dumt att använda sig av icke definierade ord på ett forum, det blir som upplagt för tolkningar. Skrivet språk med väldefinierade ord i bruk är nog så lätt att feltolka.

Exempel:

petersteindl skrev: Men Aerob, du är välkommen du också, även fast du bevisligen inte är Linnoid.

Aerob skrev: Skulle det passa att sätta in ordet "mongoloid" istället för "linnoid"? Det antyder visserligen att faktiskt.se skulle vara främst ett forum för mongoloider, men att även andra var välkomna. Vad vet jag?

Aerob, jag har aldrig ens tänkt någon sådan association innan du skrev den, och jag tror inte att Phon hade det heller. Du har ju själv satt upp en bra association som överhuvudtaget inte har något med mongoloid att göra. Varför tar du då nu upp detta ord undrar jag? Anser du själv att de människor som satisfierar dina 4 associationer skulle förknippas med mongoloida? Jag har svårt att tänka mig det men jag har ju bevisligen missbedömt dig, åtminstone av ditt för mig främmande inlägg att döma.

Vidare skriver du detta:
Aerob skrev: I grund och botten har heller inte ordets innebörd någon större betydelse.

Är du säker på det? Jag känner mig inte helt övertygad. Om det inte har någon större betydelse för dig, varför skriver du om det. För mig har orden en essentiell betydelse men jag behöver ändå inte värdera orden. Ord bildar en mening. Meningar bildar ett sammanhang. Jag värderar sammanhanget och dess andemening.

Nu kommer vi till i mitt tycke den absolut knepigaste saken i ditt inlägg. Du skriver detta:

Aerob skrev: Till slut vill jag bara säg att jag inte har något emot det nydefinierade ordet "linnoid", vars definition föreslogs av mig och fastslogs av Peter, så länge jag slipper bli kallad det.

Du medger att definitionen föreslogs av dig, vilket är korrekt. So far so good. Men du skriver också att det fastslogs av mig, och detta är en helt felaktig slutsats. Jag har inte fastslagit din definition. Jag har sagt att jag tycker att den är bra, och det var underförstått att det gäller om och endast om associationerna är utan vare sig några positiva eller negativa värderingar. Dessutom skrev jag följande:

petersteindl skrev: Enligt Aerob :) skulle i så fall definitionen kunna bli:
Jag tycker att Aerob har utformat en väldigt bra beskrivning och klarlagt begreppen :) Vad tycker ni?

Aerob, nu kommer vi till det allra svåraste, nämligen din slutkläm. Du skriver att du inte har något emot det nydefinierade ordet ”Linnoid”. Samtidigt så värderar du ordet exceptionellt negativt. Du kan även få tankar åt associationer mot mongoloid. Och naturligtvis är det så att du absolut inte vill bli förknippad med något så negativt – Men vem vill det?

Jag menar, om du inte har något emot detta nydefinierade ord så menar du väl att det även kan användas – men inte mot dig – underförstått mot andra. Mot vilka menar du att det i så fall skall användas?

Jo, du har ju satt ett förslag på en definition. Är det dessa personer som representerar något som är så fruktansvärt negativt i dina ögon? Min vän, om jag skulle tycka att det är så fruktansvärt negativt som du säger att du tycker, så skulle jag inte vilja att det ordet används mot någon, men jag ser faktiskt intet negativt i ordet Linnoid och det gjorde inte heller Phon, vad jag förstår av hans inlägg att döma.

Jag hoppas att jag har kunnat förklara vad jag menar med att associera och att värdera som ju är två helt skilda saker. Ett nytt ord i detta gebit med en väl definierad association är sällan fel men det blir först fel när det läggs in extrema värderingar och speciellt om de är negativa. Hur många av alla Linnentusiaster världen runt tror du satisfierar hela din definition på ordet Linnoid. Jag tror det är väldigt många men inte alla. Därför behövs det kanske ett annat ord än Linnentusiast och speciellt ur en vanlig Linnentusiasts synvinkel som jag känner många av. Om Linnoid är rätt ord vet jag inte, men jag tror att alla nya ord möter motstånd. Det blev ett väldigt långt inlägg, men det är vad det är.

MvH
Peter Steindl

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi