Nu har jag lyssnat på EPS i den senaste versionen (3'e filterversionen som nu funnits ett tag)!

Det var hemma hos Anders (Naqref) igår och det blev en mycket positiv överraskning. Efter att ha hört dom i deras första version på DIY-träffen i Göteborg i januari, fick jag en liten negativ känsla inför ljudpotentialen i dessa billiga burkar. Men se, igår blev den känslan som bortblåst! Väldigt roligt att kunna berätta detta, eftersom jag tycker att Anders ambition med detta projekt är väldigt behjärtansvärt.
När jag först hörde talas om detta projekt tänkte jag att det kommer att bli en pris/prestanda-killer, eftersom elementen gissningsvis skulle vara riktigt goda för sina priser och att Anders har mycket kunnande att ösa ur.
Kanske var det pga höga förväntningar som besvikelsen vid första lyssningen infann sig. Nu tyckte jag att inget på DIY-träffen lät bra (till skillnad mot en del andra), rummen var antagligen riktigt kassa i dessa lokaler, men nyfikenheten var för min del störst på EPS och därmed förhoppningarna.
Sedan dess har Anders gjort om och finslipat filtret och nu är det en helt annan högtalare. Borta är det murriga och instängda, istället finns klangbalans, öppenhet och klarhet. Framförallt är diskanten verkligt högklassig, men även mellanregistret är fint. Djup och perpektiv verkar också vara klart bra, utifrån den timme jag lyssnade på igår. Akilleshälen är nog basen, som kunde ha en aning bättre artikulation, men man kan inte begära allt för detta pris. Ihop med de kommande basmodulerna blir det antagligen ett väldigt övertygande system.
Jag lyssnade även kort på högtalare med betydligt dyrare element, men jag tycker att dessa billiga högtalare hävdar sig väl.
EPS har äntligen vuxit ur barnskorna och blivit vuxen!