EPS - den ultimata nybörjar diy-h-talaren! (Mycket bilder!!)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
opuschen

Inläggav opuschen » 2004-05-18 09:30

Hehe, nu har jag ju fått mersmak på högtalarbyggen så jag ser med stor förväntan fram emot ett nytt byggprojekt!
Särskilt nu när jag skaffat bättre hålsåg :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-18 19:25

opuschen skrev:Hehe, nu har jag ju fått mersmak på högtalarbyggen så jag ser med stor förväntan fram emot ett nytt byggprojekt!

AHhahahaha! Nu är du fast i diyträsket! :twisted: Precis min avsikt! :)

Men å andra sidan så är det ju kul oxå! :wink:

Som tur är så finns det massvis med högtalare att bygga och vi kommer ju inte sluta här precis! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
opuschen

Inläggav opuschen » 2004-05-18 20:27

Hehe, nej, det hoppas jag!
Nu är jag sugen på att bygga förförstärkare och förstärkare för att ersätta min Denon, kanske dessutom en enkel D/A.
Någon som har tips på lagom sommarprojekt i förstärkarväg? Hur är Gainclone att bygga (och för att knyta det till den här tråden - hur väl funkar den ihop med EPS'arna :) )

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-05-21 11:18

Nu har jag lyssnat på EPS i den senaste versionen (3'e filterversionen som nu funnits ett tag)! :D :D Det var hemma hos Anders (Naqref) igår och det blev en mycket positiv överraskning. Efter att ha hört dom i deras första version på DIY-träffen i Göteborg i januari, fick jag en liten negativ känsla inför ljudpotentialen i dessa billiga burkar. Men se, igår blev den känslan som bortblåst! Väldigt roligt att kunna berätta detta, eftersom jag tycker att Anders ambition med detta projekt är väldigt behjärtansvärt.

När jag först hörde talas om detta projekt tänkte jag att det kommer att bli en pris/prestanda-killer, eftersom elementen gissningsvis skulle vara riktigt goda för sina priser och att Anders har mycket kunnande att ösa ur.
Kanske var det pga höga förväntningar som besvikelsen vid första lyssningen infann sig. Nu tyckte jag att inget på DIY-träffen lät bra (till skillnad mot en del andra), rummen var antagligen riktigt kassa i dessa lokaler, men nyfikenheten var för min del störst på EPS och därmed förhoppningarna.
Sedan dess har Anders gjort om och finslipat filtret och nu är det en helt annan högtalare. Borta är det murriga och instängda, istället finns klangbalans, öppenhet och klarhet. Framförallt är diskanten verkligt högklassig, men även mellanregistret är fint. Djup och perpektiv verkar också vara klart bra, utifrån den timme jag lyssnade på igår. Akilleshälen är nog basen, som kunde ha en aning bättre artikulation, men man kan inte begära allt för detta pris. Ihop med de kommande basmodulerna blir det antagligen ett väldigt övertygande system.

Jag lyssnade även kort på högtalare med betydligt dyrare element, men jag tycker att dessa billiga högtalare hävdar sig väl.

EPS har äntligen vuxit ur barnskorna och blivit vuxen! 8O

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-21 21:06

Kul med ett sådant omdöme! Det märktes att du var lika skeptisk (eller åtmintatone i sammahärad) till hur de lät i Gbg som jag. Och lika trevligt var det att märka att du omedelbart insåg att de lät helt annorlunda här. Men kanske var det p g a nerskruvade förväntningat (efter Gbg)? :)

Användarvisningsbild
ekansm

Inläggav ekansm » 2004-05-22 18:58

Instämmer med Markih! Kul att någon med stort kunnande vill konstruera en så trevlig och billig instegshögtalare. Eftersom vi är snälla mot varandra på detta forum så tar jag mig friheten att komma med en "nybörjar önskning".
Eftersom EPS är tänkt som en första DIY högtalare i utbildningssyfte så tror jag att många av oss skulle uppskatta om Nagref vore snäll och förklarade lite runt filtret, exempelvis:
o vilka komponenter bestämmer delningen
o hur dämpas diskanten
o konjugatlänk för basen
o några resistanser i schemat är en resistiv komponent i spolen

Filter är mer än bara en 1:a ordningens delning med spole för basen och kondensator för diskanten så jag tror att många skulle uppskatta en genomgång av detta filter.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-22 19:53

Ska kolla lite på det och försöka formulera mig vettigt. Kan ta ett tag men min ambition just nu är att det ska jag försöka bidra med. :)

Användarvisningsbild
ekansm

Inläggav ekansm » 2004-05-24 12:15

Tack så mycket, det är ingen brådska med detta.
Kan bli en lämplig lektyr för hängmattan i sommar.

Jag är i Slovakien och jobbar denna vecka och undrar om det finns någon östeuropeisk Hi-Fi tillverkare liknande Kina stuket, Shanling med flera?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-05-24 12:51

Tja... KR Enterprise finns ju alltid. :wink:
http://www.kraudio.com/
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-05-24 21:18

Naqref skrev:Kul med ett sådant omdöme! Det märktes att du var lika skeptisk (eller åtmintatone i sammahärad) till hur de lät i Gbg som jag. Och lika trevligt var det att märka att du omedelbart insåg att de lät helt annorlunda här. Men kanske var det p g a nerskruvade förväntningat (efter Gbg)? :)

Alltid svårt att säga vad som gör vad för ens intryck, Anders :D Men nu var det ju kul att lyssna på musik, till skillnad från diy-träffen och skillnaden upplevde jag som stor. Sen kanske superlativen formas i relation till tidigare upplevelse, men så är det med det mesta... (ganska ofta i varje fall...)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-07-26 11:14

Ville blåsa lite liv i denna tråd. Några fler som byggt?

mvh
Sanny_X
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-09-29 20:55

Sitter äntligen och tråcklar ihop filtret till EPS nu..
Upptäckte att enligt textfilen på sid 10 så saknas två motstånd till basen...? Ett på 0,450 Ohm och ett på 0,500 Ohm...

Smart som jag var så tittade jag ju inte på bilderna.. 8) Men ELFA finns ju nära ..

Om motstånden ska vara med kanske det går att uppdatera texttfilen ?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-29 21:53

är inte det där serieresistansen på spolarna?

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-09-29 23:08

Ahaa.. Det kanske det är... :)
Men det verkar lite konstigt med 2 olika resistanser på 1 spole..? Eller det kanske blir det ? Nåväl.. Jag får höra om det låter märkligt.. :)

Edit: Har klurat ut hur det ska vara nu.... :)

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-10-08 21:17

Its alive...
Baffeln är lös, elementen är inte skruvade, och röret har fel längd... 8)
Men det låter.. :)
Bild

Edit: Lagt in bild på resultatet....
Bild
Senast redigerad av hobbes 2004-12-04 14:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laggie

Inläggav Laggie » 2004-12-04 13:26

Hur gick det med den versionen med två basar? Skulle vilja ha ett billigt projekt med lite mer basfundament än 1 6a.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-07 14:19

Laggie skrev:Hur gick det med den versionen med två basar? Skulle vilja ha ett billigt projekt med lite mer basfundament än 1 6a.

Vad ja vet så har ingen byggt den. Men det är fritt att försöka :)

Man dubblar bara volymen och kör med två basreflexrör istället för ett. Behåll baffelbredden och måtten uppåt från den nuvarande basen. Extrabasen placerar man lämpligen någon cm under den befintliga. Filter man kan testa är att kör med samma som för EPS-W till diskanten och bara göra en anpassning av det befintliga filtret för basarna (som parallellkopplas). Det innebär att kondingen på 10uF byts ut mot två parallelkopplade på 10uF. Spolen på 1.2mH byts ut mot en på 0.6mH. Det är en bra början. :)

Användarvisningsbild
pd_jansson

Inläggav pd_jansson » 2004-12-08 11:42

Tjena!
Grymt kul läsning och inspiration!!!

Är nybörjare på området och hade en liten inledande fundering: hur väl står sig denna högtalare mot en "vanlig" köpehögtalare vad gäller ljudkvalitet (finish är ju upp till var och en)?

Ungefär vilken prisklass pratar vi 0-5000kr, 5-10000kr, eller mer... Enligt inköpslistan så skulle denna kosta ca 1800kr så det vore intressant att höra någon åsikt angående detta. Sedan får man ju alltid mervärdet i att knåpa ihop den själv!

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-12-08 23:48

Svarade just på ett PM om ungefär samma sak så jag kan ju kopiera svaret här med.. :)

Jag blev väldigt nöjd med resultatet, mycket musikaliska små rackare med bra balans..
För det priset man får betala så tycker jag det är det ett kap.

Jag har i dagsläget ProAc klonen som tvåkanalshögtalare och JMLab Chorus 716 i hemmabion, men jag hade kunnat leva med EPS utan problem och varit mycket nöjd med ljudet...

Nu har jag dock gett bort dessa till förmån för nya projekt..

Ett problem.
Vet inte om jag hade otur, men CT62 diskanterna var lite "glappiga".. Jag fick värma lite med lödkolven i anslutningen mot elementkorgen så blev det bra.
Sen får man tänka på att inte använda dämpmaterial dom sista 10-12 cm mot botten så att basreflexröret har fritt omkring sig.. Basen blir inte bra annars..

Användarvisningsbild
pd_jansson

Inläggav pd_jansson » 2004-12-09 08:42

Så om jag förstod det hela rätt så skulle man för att få ungefär samma ljudupplevelse köpa en vanlig högtalare för ca5-6000kr?

Det låter ju intressant! Och gör det hela lite lättare att motivera både för sig själv och den andra hälften att man ska sätta fart och bygga!

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-12-09 09:10

Det finns nog både bättre och sämre högtalare i 5-6000 kronorsklassen..
Men för pengarna som EPS kostade tycker jag dom absolut är prisvärda. :)

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2004-12-09 16:46

Hej!

För 6000 får man ju t.ex. ett par OA-58!

Fast man får ju inte bygga dem själv förstås...

Med vänlig hälsning

Martin

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-09 21:14

Dellstig skrev:För 6000 får man ju t.ex. ett par OA-58!

Fast man får ju inte bygga dem själv förstås...

Vad ogeneröst av Larsen att inte tillhandhålla byggsatser á la IKEa :wink:

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-12-27 15:08

En bild kanske kan inspirera till en golvmodell

Bild

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-12-27 20:15

Lite mer färdig :)

Bild

Bild

Lade till en extra skiva MDF som fot. Man skulle kunna fräsa ur hål i den och "gömma" SD-fötterna i den (så gott det går vill säga).

Användarvisningsbild
Laggie

Inläggav Laggie » 2004-12-30 15:50

Jo jag ska börja bygga en om en månad eller så, det är för lite tid hela tiden nu och börjar jag då blir det bara halvgjort.

Men det där ser kanon ut!

Tänkte se om det går att använda mina gamla proac kabinetter till dem men jag har inte kollat.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-01-14 13:35

Ändrade höjden på högtalaren lite. Samma volym.

Funderar på att bygga dessa, TV-rummet behöver ett par högtalare. 8)

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-14 18:45

En kollega frågade om det inte fanns någon bra rätt liten högtalare för överkomliga pengar. Han vill byta ut sina "papplådor" som följde med i paketet från Yamaha.
Givetvis tänkte jag på EPS-1! Frågan är bara var man får tag i de högtalarelement som nämns här? Peerless CT62 hittar man här och där, men Vifa-basen? Hittar heller ingen uppgift om lådans storlek eller reflexportens avstämning. Har jag missat något på sidan? Sidan laddar trögt emellanåt... inte roligt.
Förslag till delningsfilter finns det dessbättre. Klart att man helst inte vill ha en allför ljust klingande högtalare tillsammans med enkla förstärkare. Ett vanligt vardagsrum i dagens Sverige är rätt livligt också. Antar att en väggnära placering är ok för EPS-1.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-01-14 19:19

EPS-1 (originalet alltså, inte tvåvägaren som jag spånade på ovan)

:arrow: Ritning: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =7868#7868
:arrow: Senaste delningsfiltret: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 6717#26717
:arrow: Komponentlista: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 6722#26722

Tror dessa är de mest aktuella uppgifterna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-17 08:58

Tack roger!

Från en annan Roger....

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum