Råd av simuleringsprogram till högtalare.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Falken

Råd av simuleringsprogram till högtalare.

Inläggav Falken » 2008-10-02 01:19

Hej!

Jag har provat div. simuleringsprogram till högtalare,

men jag skulle vilja att någon sparkade mig i rätt riktning. :D

Jag skulle uppskatta enkelt handhavande "step by step"

och jag gillade "Bassboxpro":s utseende på skärmdumparna.

Men det verkar ju som om att man inte kan provköra denna gratis(freetrail) i x antal dagar , man vill ju inte köpa grisen i säcken.
:)

Har ni något bra program att rekommendera?

MVH

Falken
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

-Martin-

Re: Råd av simuleringsprogram till högtalare.

Inläggav -Martin- » 2008-10-02 11:15

Falken skrev:Hej!

Jag har provat div. simuleringsprogram till högtalare,

men jag skulle vilja att någon sparkade mig i rätt riktning. :D

Jag skulle uppskatta enkelt handhavande "step by step"

och jag gillade "Bassboxpro":s utseende på skärmdumparna.

Men det verkar ju som om att man inte kan provköra denna gratis(freetrail) i x antal dagar , man vill ju inte köpa grisen i säcken.
:)

Har ni något bra program att rekommendera?

MVH

Falken

Se ovan :)

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2008-10-02 21:08

Unibox gillar jag:
http://www.pvconsultants.com/audio/boxmodel/unibox.htm

Och Basta! såklart :)

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-10-02 22:33

lspcad, inte helt lätt men mycket kapabelt.. finns väl dokumenterade projekt man kan följa för att förstå..

bassboxpro var i mitt tycke lite väl förenklande men jag gillade låd-delen..

Basta är också mycket kapabelt, Svante får gärna släppa versionen som kan mäta också snart! :)

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2008-10-02 23:19

bupp skrev:Basta är också mycket kapabelt, Svante får gärna släppa versionen som kan mäta också snart! :)

Ja den väntar jag med spänning på! Någon som vet om det kommer ingå som en uppdatering för de som redan har licens för Basta! eller om man måste köpa en ny?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-02 23:32

Stef skrev:
bupp skrev:Basta är också mycket kapabelt, Svante får gärna släppa versionen som kan mäta också snart! :)

Ja den väntar jag med spänning på! Någon som vet om det kommer ingå som en uppdatering för de som redan har licens för Basta! eller om man måste köpa en ny?

Jag kommer att dra en gräns vid versionen som kan visa mätta kurvor, men de som nyss har köpt kommer att få nya versionen fritt.

Jag har ju kört fria uppdateringar sen jag släppte den i början av 2006.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-10-22 18:09

Och jag väntar på att basta skall komma i svensk verision :D
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-22 22:35

Falken skrev:Och jag väntar på att basta skall komma i svensk verision :D

:) Det kommer inte att hända.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-10-22 23:58

Det ante mig :)

Finns det bara LSPWin som är svensk?

Någon som använder detta?

Tycker att det var ganska så enkelt att använda.

Med Basta så tycker jag att man måste vara ganska påläst för att använda
och kunna eng fackspråket , och det är mer avancerat är LSPWin och det går att göra mer i Basta. :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2008-10-23 05:56

Falken skrev:Det ante mig :)

Finns det bara LSPWin som är svensk?

Någon som använder detta?

Tycker att det var ganska så enkelt att använda.

Med Basta så tycker jag att man måste vara ganska påläst för att använda
och kunna eng fackspråket , och det är mer avancerat är LSPWin och det går att göra mer i Basta. :)

svante har drabats av amerika hysterin att allt skall vara på engelska när man bor i sverige nä fram för mera dubbade filmer på svenska

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-23 07:22

Ni kan inte tänka er att det är ett jävla hundgöra att översätta ett program? Att det 2008 känns rätt meningslöst, och att man hellre lägger den lilla tid man har över till att istället utveckla det? Märk väl att det är ett internationellt program.

Men visst, om du förbeställer 20 000 exemplar av programmet till marknadsmässigt mer korrekt pris om ca 2500:-+moms /licens så lovar jag att försöka lösa det åt dig. Beställer du 200 000 licenser så lovar jag dig 25% rabatt.

Jag hade gärna sett det översatt till kinesiska också.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-23 08:07

Såså, Koppen. ;)

Det är ju inte användarens uppgift att förstå vad som händer bakom kulisserna. Tvärtom är det bra om man lyckas dölja det, för om det framgick så skulle allt verka så komplicerat.

Men det är alltså så att jag hellre lägger krutet på funktionalitet än att stödja flera språk. Det är ett litet helsike att underhålla flera versioner av ett program, varje liten ändring i användargränssnittet måste formuleras n gånger. Med tanke på att Basta! går till ganska många länder, vars språk jag inte behärskar så känns det inte som att jag har resurser att fixa det.

malare

Inläggav malare » 2008-10-23 08:46

Man kan ju göra som i Exact Audio Copy. Han har en textfil som är olika för de olika språken. I den är de olika texternas placering definierade av nummer som står före texten. Översättningen har han låtit andra personer från respektive länder låtit göra, endast genom att ändra i textfilen. Det funkar nog rätt bra verkar det som.

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-23 09:33

malare skrev:Man kan ju göra som i Exact Audio Copy. Han har en textfil som är olika för de olika språken. I den är de olika texternas placering definierade av nummer som står före texten. Översättningen har han låtit andra personer från respektive länder låtit göra, endast genom att ändra i textfilen. Det funkar nog rätt bra verkar det som.

Mvh. Per Målare

Ja, visst kan man. Jag håller på med ett sånt projekt på jobbet, där kanske 6 olika nationaliteter i EU är med.

Ändå är det umph så mycket mer jobb att för varje textinfo till användaren lägga dit en kod, som sedan ska översättas. Det är ju inte bara en gång det ska göras, utan för varje uppdatering måste n personer involveras för nya översättningar. Det leder väldigt lätt till att man inte gör ändringar som man skulle vilja göra.

Men sett ur användarens perspektiv funkar det förstås. För de ändringar man har orkat genomföra.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-10-24 22:43

Jag skaffade idag 2 licenser

LSPWIN

BASTA

Jag undrar om man måste avinstallera V 1.0

eller går det att installera V 2 över V 1 ?

Sirp måste laddas ner separat?

Ingår sirp?

Jag kör xp och vista.

MVH

Falken

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-10-24 23:06

Lådberäkningsprogram kan man nästan klara sig utan om de inte kan importera en "kurva" för ens eget rumsstöd.

Det som jag iaf behöver hjälp med är delningsfiltersimulering som finns i tex lspcad eller i gratisprogrammet speakerworkshop (finns det än??). Att kunna mäta är dock en förutsättning för att dessa program skall fungera fullt ut. Jag tror dock att flera blivit mer eller mindre galna av speakerworkshop (som ju egentligen är jätteenkelt bara man kan det :roll:) Men man kanske startar sin karriär med typ bassbox för att sedan börja mäta och simulera delningsfilter, osv, osv, till sist måste man ha ett oscilloskop oxå...

/G
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-24 23:41

Falken skrev:BASTA

Jag undrar om man måste avinstallera V 1.0

eller går det att installera V 2 över V 1 ?

Sirp måste laddas ner separat?

Ingår sirp?

Jag kör xp och vista.

MVH

Falken

Basta! 1 och 2 kan köras parallellt, men har man en Basta!-2 licens så finns det ingen anledning att har kvar 1:an. Programmen installeras ju inte i vanlig mening, utan man tar bara bort basta.exe (version 1).

Sirp är ett separat program och Basta 2 kan importera mätkurvor ifrån det.

Båda fungerar under både Vista och XP (jag kör dem själv på båda).

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-10-25 14:38

Okej Tack

En annan fråga

Kan man använda en licens på flera datorer?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-25 14:46

Falken skrev:Okej Tack

En annan fråga

Kan man använda en licens på flera datorer?

Jadå. Det finns ingen kontroll av det, men jag ser licensen som en enanvändarlicens (på potentiellt flera datorer), alternativt en endatorlicens om man är flera användare.

Är man flera användare på flera datorer vill jag sälja flera licenser och jag har gjort det till några företag.

Jag vet ju själv hur det är när man vill mäta med laptoppen och analysera på stationärdatorn eller på jobbet. Inte har jag köpt nån multilicens för det :D .

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-10-25 14:56

Kanonbra svante. :)

[s]Är det någon som vet om Gabriel Karlsson (lspwin)

finns på "faktiskt"?

Jag har försökt att få tag på honom via mail men misslyckats [/s]:(

Fick tag på "karlsson" :)

Återgå till DIY-forum