Moderator: Redaktörer
shifts skrev:
Så rent hypotetiskt, om den nämnda modellen är transparent till nära
100%, så finns det fortfarande sådana som är bättre? Det är ju inte ens
ett rimligt antagande (så tillvida att det inte är andra funktioner man
eftersöker än transparens så klart).
Men det är ju solklart att det kan finnas massor av saker där ute som
– lika hypotetiskt – är minst lika bra. Det går i alla fall jag med på.
CODY skrev:Är F/E testad transparens den enda mätaren på om något är bra?
shifts skrev:Edit:
Den dumma procentsatsen var bara för att göra ett exempel. Strunta i den.
CODY skrev:shifts skrev:Så rent hypotetiskt, om den nämnda modellen är transparent till nära
100%, så finns det fortfarande sådana som är bättre? Det är ju inte ens
ett rimligt antagande (så tillvida att det inte är andra funktioner man
eftersöker än transparens så klart).
Men det är ju solklart att det kan finnas massor av saker där ute som
– lika hypotetiskt – är minst lika bra. Det går i alla fall jag med på.
Är F/E testad transparens den enda mätaren på om något är bra?
Jag har läst om F/E. Och har en transparent liten mini-anäggning. Men om två förstärkare levererar lika mycket effekt och har samma eller jämförbara funktioner, och den ena till 97 % är transparent enligt F/E test och den andra är 83 % (procentsatserna är verklighetsfrämmande och till för diskussionens skull) ) transparent enligt samma metod, är den som "mätte" 97 % att anse som bättre? Är det så enkelt?
Pinnick skrev:Jag förstår inte varför 1507 nämns ideligen?Jo för att någon gjort en blindtest mellan Linn och 1507. Men det säger ju inte så väldigt mycket hur den står sig i blindtest med t.ex. 2307 eller Onkyo 705? Den nämns väl mest för pga fascination att det var en instegshembioreceiver som vann i blindtest över dyra Linn-grejor.
Hur som helst så saknar den bra saker som : HDMI, pre-out för samtliga kanaler, och har rätt lite effekt.
mvh
IngOehman skrev:Man skall aldrig tolka in saker som inte sagts, man skall andra söka tumregelförenklingar - saker är så komplicerade som de är. F/E-lyssning har aldrig marknadsförts som en metod som skall ersätta användarens bruk av hjärnan. En apparats transparens råder under förutsättningar, som behöver kontempleras och förstås, och de övriga behoven man har behöver man också jämföra med apparatens egeneskaper.
Vh, iö
Richard skrev:Pinnick skrev:Jag förstår inte varför 1507 nämns ideligen?Jo för att någon gjort en blindtest mellan Linn och 1507. Men det säger ju inte så väldigt mycket hur den står sig i blindtest med t.ex. 2307 eller Onkyo 705? Den nämns väl mest för pga fascination att det var en instegshembioreceiver som vann i blindtest över dyra Linn-grejor.
Hur som helst så saknar den bra saker som : HDMI, pre-out för samtliga kanaler, och har rätt lite effekt.
mvh
Detta har du helt rätt i. Testen jämförde en linn och en Denonmodell.
Den som föredrogs, (med linnhögtalaren majik 140 ) var Denon 1507, då vi först testade blint, och sedan öppet.
Vi upptäckte senare att denon 2308 lät ändå något bättre än 1507, märk väl, i samma anläggning.
Denon 2309 lät helt annorlunda/sämre. Den kan ha varit defekt.
Något mera än detta säger väl egentligen inte testen.
prolinn skrev:Richard skrev:Något mera än detta säger väl egentligen inte testen.
Kanske någon av Linn-apparaterna också var defekta? De var ju i varje fall inte nya och någon kanske hade öppnat någon av apparaterna och råkat förstöra något med statisk elektricitet. Det är lätt hänt! Hur gamla var apparaterna och var någon köpt begagnad?
IngOehman skrev:Om man gillar en så ackurat återgivnng som möjligt så ligger det väl något i att det är så enkelt, men när ingen apparat är 100% perfekt, utan de bara är mer eller mindre transparenta, så bör man akta sig för att förenkla för mycket...
(Jag känner inte till att några apparater som varit med om F/E-lyssning någonsin fått ett enkelt mätetal på färgningen. Den har beskrivits och därtill har statistiska signifikansen eller underlaget för det, redovisats.)
Om två apparater har ungefär lika hörbara fel så betyder det ju t ex int att felen låter likadant, bara att de ät lika lätta att höra. Av det skälet har i varje fall aldrig varken LTS eller jag personligen rangat apparater i "procent transparens", ej heller har något apparat proklamerats "vara transparent".
Bill50x skrev:prolinn skrev:Richard skrev:Något mera än detta säger väl egentligen inte testen.
Kanske någon av Linn-apparaterna också var defekta? De var ju i varje fall inte nya och någon kanske hade öppnat någon av apparaterna och råkat förstöra något med statisk elektricitet. Det är lätt hänt! Hur gamla var apparaterna och var någon köpt begagnad?
Alla tester är egentligen sådana att de inte säger något annat än just de resultat man kan dra av de aktuella testade apparaterna. Ingenting säger att den apparat du senare köper i en butik uppför sig som den testade.
Något som jag dock finner märkligt är att två Linn-apparater visade sig ha olika förstärkning på sina (två?) digitala ingångar. Jag inbillar mig att Linns konstruktörer inte är kompletta morons utan vet vad dom gör. Så varför tillverkar dom en apparat med olika förstärkning på två identiska ingångar? Vad är syftet?
/ B
Aerob skrev:Bill50x skrev:Något som jag dock finner märkligt är att två Linn-apparater visade sig ha olika förstärkning på sina (två?) digitala ingångar. Jag inbillar mig att Linns konstruktörer inte är kompletta morons utan vet vad dom gör. Så varför tillverkar dom en apparat med olika förstärkning på två identiska ingångar? Vad är syftet?
Att ha olika nivå på ingångarna är en ypperlig fördel då man ska demonstrera att en produkt är bättre än en annan. Koppla dyr-CD till den ingång med högre nivå, billig-CD till den lägre, demonstrera.. Ta-da!
Bill50x skrev:Låter väl OK men knappast troligt. Vem producerar tusentals apparater med "fel" funktion när några få ska användas i butik för demo?
/ B
Richard skrev:Pinnick skrev:Jag förstår inte varför 1507 n......
mvh
Detta har du helt rätt i. Testen jämförde en linn och en Denonmodell.
Den som föredrogs, (med linnhögtalaren majik 140 ) var Denon 1507, då vi först testade blint, och sedan öppet.
Vi upptäckte senare att denon 2308 lät ändå något bättre än 1507, märk väl, i samma anläggning.
Denon 2309 lät helt annorlunda/sämre. Den kan ha varit defekt.
Något mera än detta säger väl egentligen inte testen.
CODY skrev:IngOehman skrev:Om man gillar en så ackurat återgivnng som möjligt så ligger det väl något i att det är så enkelt, men när ingen apparat är 100% perfekt, utan de bara är mer eller mindre transparenta, så bör man akta sig för att förenkla för mycket...
(Jag känner inte till att några apparater som varit med om F/E-lyssning någonsin fått ett enkelt mätetal på färgningen. Den har beskrivits och därtill har statistiska signifikansen eller underlaget för det, redovisats.)
Om två apparater har ungefär lika hörbara fel så betyder det ju t ex int att felen låter likadant, bara att de ät lika lätta att höra. Av det skälet har i varje fall aldrig varken LTS eller jag personligen rangat apparater i "procent transparens", ej heller har något apparat proklamerats "vara transparent".
hej igen,
kan man beskriva värdet av ett gott F/E-resultat så här:
Under kontrollerade former har man (t ex LTS) - så gott det går - undersökt om förstärkaren färgar eller lämnar någon signatur på ljudet (som är resulatet av förstärkningen av insignalen). Att en apparat klarar sig bra är en stark indikation på att den inte färgar ljudet hörbart - d v s inte i verkligheten lägger till eller drar ifrån något från insignalen på dess färd mot högtalaren. Vi kan kalla detta för transparens, eller att den "släpper igenom" signalen.
Emelllertid är det så att FE lyssningstestet inte ger svaret på vad det är för färgning eller hur en lyssnare uppfattar den.
Den kräsne konsumenten, som önskar hög trohet mot signakällan, kan emellertid med hjälp av redovisade FE-tester skapa sig ett säkrare beslutsunderlag för den händelse denne önskar köpa en förstärkare, som inte färgar ljudet.
AVR4000 skrev:Förutom detta test skulle det dock för mig vara intressant med ett test av "musikåtergivnings-transparens" utifrån det koncept jag beskrivit i tråden "En testidé". Alltså att undersöka hur apparaten klarar att behandla tonerna från ett piano och hur nära det äkta pianot man kommer när man omväxlande spelar på instrumentet och sedan spelar upp det via apparaten.
AVR4000 skrev:CODY skrev:IngOehman skrev:Om man gillar en så ackurat återgivnng som möjligt så ligger det väl något i att det är så enkelt, men när ingen apparat är 100% perfekt, utan de bara är mer eller mindre transparenta, så bör man akta sig för att förenkla för mycket...
hej igen,
kan man beskriva värdet av ett gott F/E-resultat så här:
Under kontrollerade former har man (t ex LTS) - så gott det går - undersökt om förstärkaren färgar eller lämnar någon signatur på ljudet (som är resulatet av förstärkningen av insignalen). Att en apparat klarar sig bra är en stark indikation på att den inte färgar ljudet hörbart - d v s inte i verkligheten lägger till eller drar ifrån något från insignalen på dess färd mot högtalaren. Vi kan kalla detta för transparens, eller att den "släpper igenom" signalen.
Emelllertid är det så att FE lyssningstestet inte ger svaret på vad det är för färgning eller hur en lyssnare uppfattar den.
Den kräsne konsumenten, som önskar hög trohet mot signakällan, kan emellertid med hjälp av redovisade FE-tester skapa sig ett säkrare beslutsunderlag för den händelse denne önskar köpa en förstärkare, som inte färgar ljudet.
Jag håller med Cody i detta inlägg.
Mitt intryck av tanken med F/E-lyssning är att försöka ta reda på vilka "ljudsignaturer" en apparat har och identifiera dessa. D.v.s går det att identifiera någon särskild ljudmässig egenskap eller ej och det kan sedan användas som en del i ett beslutsunderlag vid ev köp.
Kort sagt, färgar den och i.s.f på vilket sätt gör den det? Eller kunde man inte uppfatta någon "tydlig" färgning?
Förutom detta test skulle det dock för mig vara intressant med ett test av "musikåtergivnings-transparens" utifrån det koncept jag beskrivit i tråden "En testidé". Alltså att undersöka hur apparaten klarar att behandla tonerna från ett piano och hur nära det äkta pianot man kommer när man omväxlande spelar på instrumentet och sedan spelar upp det via apparaten.
För min del är det bra att bedöma apparaten på flera punkter. Konstruktion och komponentkvalitet är bra att bedöma. Det kan ge en indikation på driftsäkerhet och kvalitet. D.v.s om apparaten troligen kan hålla en längre tid eller om tillverkaren använt lösningar med sämre hållbarhet som kan äventyra livslängden.
Sådana faktorer är för mig lika viktiga som ljudet. Jag vill helst ha en tålig produkt som fungerar länge och de produkter jag haft som främst konstruerats för lågt pris har tenderat att ge olika problem med tiden. Sådant där kvalitet prioriterats brukar fungera bra.
Ett riktigt bra test som jag ser det bedömer apparatens alla aspekter inkl byggkvalitet förutom det rent ljudmässiga.
AVR4000 skrev:Är ni helt övertygade om det rimliga i att 1507 är den produkt som låter bäst medan man får sämre ljud med en större modell, t.ex 3808 eller stereoförstärkaren PMA-2000AE?
AVR4000 skrev:Vanligtvis är det förstegen som avses i "transparenttestresultaten" vilket då kräver externa slutsteg. Det är rimligt men då faller ju trots allt produktens fantastiska egenskaper om man betraktar den som en integrerad förstärkare.
AVR4000 skrev:Problemet kvarstår dock, köper man resultaten rakt av måste således en AVR-1507 t.ex ha bättre försteg än deras större modeller. Detta framstår som ytterst märkligt såvida det inte beror på:
AVR4000 skrev:För min del finns det dock ett trovärdighetsproblem inbyggt i samtliga tester där en produkt med absolut lägst pris och mycket inbyggda kompromisser utpekas som den bästa, framförallt när det gäller t.ex receivrar.
AVR4000 skrev:Jag har t.ex mycket lättare att köpa att en XTZ Class A100 låter bra för pengarna och rent av kan matcha en del dyrare konkurrenter. Men då talar vi om en stereoförstärkare med avkapade försäljningsled.
AVR4000 skrev:Däremot att Denons ljudmässigt bästa receiver heter 1507 t.ex är ju helt uppåt väggarna och jag tror även att Denons konstruktörer skulle skaka på huvudet åt det.
AVR4000 skrev:Dels eftersom 1507 inte riktar sig till entusiaster i första hand, dels eftersom en receiver för det priset nödvändigtvis blir en kompromiss.
AVR4000 skrev:Vad man i praktiken säger är att Denon inte kan konstruera bra produkter men i de fall de arbetar efter en mycket begränsad budget får de ett bättre resultat eftersom "de annars pillar och sound shape:ar om de får arbeta mer fritt".
AVR4000 skrev:Förövrigt är en sak klar: ingen förespråkare eller motbevisare kommer kunna få mig övertygad om att för ren 2-kanalsprestanda är det receiver som gäller istället för en bra stereokombination som Denons 2000-serie, Yamahas 2000-serie (eller 1000-serie för den delen), Marantz 15S1-serie, Harman/Kardon HK 990, YBAs Y-range 201 m.fl.
AVR4000 skrev:Tyvärr drar det i skrattmusklerna hos mig om man verkligen menar att Denons bästa ljud fås med AVR-1507, Marantz låter bäst i SR400x, Yamaha har bäst ljud i RX-V4xx-serien o.dyl.
meanmachine skrev:Man undrar lite hur det kan komma sig att högtalare minsann kan kosta och detso mer den kostar ju mer presterar den? Från pIP till Pi 60 Till I28 och vad de heter. Men bland stärkare räcker det med ett par tusen för att nå utopia? Så om jag har köpt ett par I28 eller 32 eller vad de heter för typ 40papp? och så driver jag dessa med en Denón 1507..Det rimmar ju sidfläsk.
Richard skrev:meanmachine skrev:Man undrar lite hur det kan komma sig att högtalare minsann kan kosta och detso mer den kostar ju mer presterar den? Från pIP till Pi 60 Till I28 och vad de heter. Men bland stärkare räcker det med ett par tusen för att nå utopia? Så om jag har köpt ett par I28 eller 32 eller vad de heter för typ 40papp? och så driver jag dessa med en Denón 1507..Det rimmar ju sidfläsk.
Det är klart att Denon 1507 inte är världens bästa förstärkare. det har jag aldrig påstått.
Det jag kan påstå är att skillnaden mot verkligt fina förstärkare kanske är ganska liten- om man lyssnar under klippgränsen.
Många på detta forum använder förstegen från Denonförstärkarna- och hakar på effektstarkare slutsteg.
dimitri skrev:Är det verkligen så svårt?meanmachine skrev:Ja det har heller inte fattat! Varför man köper en hel reciver för att bruka som försteg.
Ett stereoförsteg kan kosta 10-100kkr. Kan man ordna det för 3-5 kkr så skulle iaf jag överväga det.
Pinnick skrev:Varför man köper en A/V-receiver inkl. D/A, många in och utångar, olika ljudavkodare några slutsteg för surroundkanaler för 4-5000 istället för ett tvåkanalsförsteg för 10000 med möjligen marginellt bättre ljud utan några som helst finesser? Hmm.. jag ska klura på saken!
återkommer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster