Richard skrev:.....
Faktiskt kan man suggerrera sig själv att en klockradio spelar bättre tunedem än en fin hifianläggning.
Detta är en läggningsfråga - gullible is as gullible do.
Moderator: Redaktörer
CODY skrev:Richard skrev:.....
Faktiskt kan man suggerrera sig själv att en klockradio spelar bättre tunedem än en fin hifianläggning.
Detta är en läggningsfråga - gullible is as gullible do.
Richard skrev:Tack för en bra förklaring av tunedem, Peter.
Nu skall jag tala litet om metodens nackdelar, som är väldigt stora, och ofta vilseledande:
Problemet är bara att humöret, sinnestämningen, intaget av kaffe eller alkohol också påverkar intrycket av tunedem. Att någon säger åt dig att apparaten är mera musikalisk än en annan apparat, t.ex. en säljare, kan också påverka en okritisk lyssnare.
Detta är bristerna i metoden - den är subjektiv.
Resultatet den uppvisar är subjektiv- och ändras beroende på ovanstående kriterier.
Vid blindtesterna vi gjorde med Linn 5103/5125 versus denon 1507 visade det sig att Denon spelade bättre tunedem än linnförstärkarna.
Resultatet blev 8 mot 2. Då vi sedan lyssnade öppet tyckte vi att skillnaderna var än större.
Om vi inte lyssnat blint- utan använt endast tunedemmetoden, så hade kanske resultatet blivit annorlunda- eftersom metoden inte är en objektiv sådan. Vi hade kunnat suggerrera oss till att förstärkaren för 90000:- lät bättre. Det är ju lättare än att suggerrera tvärtom, att en 2495:- receiver låter bättre. Eller hur ?
Blindtesten var för oss en öronöppnare, denna visade att kejsaren var utan kläder i detta fall.
Allvarligare kanske är att säljarna påstår att alla produkter från företaget låter bättre än de bästa andra apparaterna från andra märken. Just p.gr.a. att de benämns som musikaliska och utvecklade efter "tunedemmetoden".
Musiksignalen är ju egentligen i förstärkarefallet endast elektricitet, som garanterat inte är musikalisk. För att musik ska uppstå krävs en avkodare som kan transformera elektriciteten till ljudvågor- högtalaren. Den är inte heller musikalisk till sin uppbyggnad.
Musiken kan således endast försämras, inte förbättras. Musiken tolkas inte av apparaterna. Hifigrejorna har inga förtjänster, endast tillkortakommanden. Jag hoppas att detta är klart för alla.
Moment-23 skrev:Kan inte LTS F/E lyssna och mäta på några linnapparater?
Frågan om huruvida linnapparater färgar eller inte löses knappast genom att tjafsa om det.
Richard skrev:.....
Allvarligare kanske är att säljarna påstår att alla produkter från företaget låter bättre än de bästa andra apparaterna från andra märken. Just p.gr.a. att de benämns som musikaliska och utvecklade efter "tunedemmetoden".
IngOehman skrev:Det där med att ta fasta på några små enskildheter som man tror är extra
signifikanta för återgivning av musik, är hämmande, och drabbar alltid allt
det som då inte får komma i fokus, utan glöms bort.
Jag tror inte ens på att inskränka sig till musikåtergivning. Ljudåtergivning
sysslar jag med.
Då blir musiken bra återgiven - hur den än råkar låta.
Vh, iö
Morello skrev:Det är minst sagt imponerande att hifi-branschens tvivelsutan mest dogmatiska aktör utan vidare kan rendera 50 sidor med inlägg.
prolinn skrev:IngOehman skrev:Det där med att ta fasta på några små enskildheter som man tror är extra
sysslar jag med.
Vh, iö
Förutsätter du då inte att människans hörselsinne har lika svårt/lätt att hantera alla sorters påverkan på ursprungssignalen!?
Richard skrev:phloam skrev:Richard skrev:Detta att sätta mänskliga epitet på döda ting, såsom "musikalitet", och härigenom insinuera att apparaterna innehar intelligens torde vara ett mycket effektivt försäljningstrick.
Jag undrar om inte "Ivor the terrible" var först på plan med detta?
Religionstermen "tunedem" för ju tankarna också till ett noga stämt instrument.
Hifigrejor är inga instrument- de är återgivare av sådana.
Kanske ligger det i den mänskliga naturen att göra så (förmänskliga döda ting)? Att vi alla nånstans vill göra så, och att det är viktigt i hifi-kulturen som sådan att på ett eller annat sätt fokusera på tekniken? En del bejakar det väldigt mycket, en del på lite omvägar, en del förtränger det och gömmer apparaterna i ett skåp.
Och just för att alla har samma böjelse i grunden så gillar t.ex. inte de som förtränger det att andra bejakar det och vice versa, därav upprördheten som speglas här. Hela diskussionen påminner deltagarna om ett - på olika sätt - lite pinsamt faktum; tekniken berör oss.
Det märks om inte annat på att det är så kul att prata om den
Just för att ett visst företag alltid tycks vara "tvärtom", mot all vetenskaplig undersökning- och dessutom postulera att detta "tvärtom"-tänkande är den absoluta sanningen- vilket får dess anhängare att bete sig som lärjungar, är ju grogrunden till diskussioner.
Speciellt på detta forum, där hokuspokus och annan metafysik avlivas med stringens.
Detta är ju s.a.s. motsatt den till de flesta andra forum- där pseudovetenskap diskuteras med lika stort faktainnehåll som ett mediokert kakrecept.
Max_Headroom skrev:Richard skrev:Hela hifitidningsbranchen har ju långt senare hakat på !- dvs. man har tagit avstånd från den sunda inställning som rådde på 70-talet, då tidningarna var nyktra och ljudteknikernas utbildning fortfarande var något att hänga i julgrannen. Sedan har det tyvärr gått käpprätt åt h***vete.
Precis. Hade HiFi-tidningarna skrivit för läsarna, istället för annonsörerna och Branchen, så hade HiFi fortfarande varit sunt och trevligt. Vi hade sluppit nästan allt oseriöst blaj och överprissatta skitprodukter (s.k. High End).
Att dagens situation är som den är kan till stor (största) del skyllas på HiFi-tidningarna.
petersteindl skrev: Jag skulle vilja säga så här. Lyssna på samma sätt som du lyssnar live. Koppla bort allt som har med att lyssna på dina grejjer att göra. Glöm apparaterna i sin helhet. Apparaterna distraherar. Lyssna på musiken. Strunta i takten. Strunta i tonhöjden. Strunta i ljudbilden. Strunta i samtliga parametrar som har med ljudåtergivning att göra. Först då lyssnar du på musiken. Detta budskap använde jag innan Ivor ens tänkte tanken om Source first eller tune dem. Det handlar om att helt koppla bort sitt medvetande från lyssningsprocessen.
petersteindl skrev:prolinn skrev:IngOehman skrev:Det där med att ta fasta på några små enskildheter som man tror är extra
sysslar jag med.
Vh, iö
Förutsätter du då inte att människans hörselsinne har lika svårt/lätt att hantera alla sorters påverkan på ursprungssignalen!?
Det där är en bra frågeställning. Vilka fel tolererar hörseln mer än andra fel? Uppkommer felen procentuellt sett lika mycket i alla aparater i ljudåtergivningskedjan? Var skall man lägga ner mest krut? Var behöver man inte lägga ner krut?
Just detta är ofta en förbisedd faktor i ljudåtergivning. Jag vill inte påstå att jag har samtliga svar, men det är en av frågorna inom ljudåtergivning som jag studerat mest noggrant. Det leder till ljudoptimering/krona. Det leder också till att spara på naturresurser såsom aluminium t.ex. Jag är inte förtjust i det slöseri på naturresurser som det idag är frågan om hos många tillverkare.
Det är ett stort ämne och det är ett ämne med många inblandade företagshemliheter. Ja, jag skulle nog vilja påstå att morgondagens hifi-pryttlar måste resursoptimeras för ljud/krona. Det kommer tom att bidra till ännu bättre ljud än dagens apparater som snarast är machoprylar än tekniska innovationer.
MvH
Peter Steindl
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev: Jag skulle vilja säga så här. Lyssna på samma sätt som du lyssnar live. Koppla bort allt som har med att lyssna på dina grejjer att göra. Glöm apparaterna i sin helhet. Apparaterna distraherar. Lyssna på musiken. Strunta i takten. Strunta i tonhöjden. Strunta i ljudbilden. Strunta i samtliga parametrar som har med ljudåtergivning att göra. Först då lyssnar du på musiken. Detta budskap använde jag innan Ivor ens tänkte tanken om Source first eller tune dem. Det handlar om att helt koppla bort sitt medvetande från lyssningsprocessen.
Bra sammanfattning, speciellt sista stycket!
Jag har också alltid lyssnat just så.
Tror de som lyssnat mycket live har lättare att "bara lyssna"..."bara vara"...
De som hör live sällan (eller inte alls) har ju ingen koll på hur det är i verkligheten.
Med detta synsätt talar väl varken för eller emot tune dem&source first?
shifts skrev:Lite rödvinsraljerande, men well, så här tänker jag även utan rödvin. Fast jag kan villigt erkänna att jag inte provat metoden.
shifts skrev:Har inte riktigt förstått det där med att minnas en musiksnutt bättre eller
sämre... Hur kontrollerar man det? Jag minns nog musiksnuttar utifrån om
jag tycker de är bra eller dåliga, tror inte det ligger i maskinerna eller
högtalarna om jag minns den bra eller ej. Och hur ska jag kunna verifiera
detta? Nä, det känns väldigt konstlat.
shifts skrev:Men man måste väl antagligen lyssna på en musiksnutt man inte känner till
sedan innan om det ska testas minne. Men om man hör den en gång till, då
minns man den väl antagligen bättre? Alltså oavsett om det är samma
återgivare eller om man bytt anläggning. Så fungerar i alla fall jag tror jag,
upprepning gör att jag minns bättre. Fungerar inte nästan alla så?
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev: Jag skulle vilja säga så här. Lyssna på samma sätt som du lyssnar live. Koppla bort allt som har med att lyssna på dina grejjer att göra. Glöm apparaterna i sin helhet. Apparaterna distraherar. Lyssna på musiken. Strunta i takten. Strunta i tonhöjden. Strunta i ljudbilden. Strunta i samtliga parametrar som har med ljudåtergivning att göra. Först då lyssnar du på musiken. Detta budskap använde jag innan Ivor ens tänkte tanken om Source first eller tune dem. Det handlar om att helt koppla bort sitt medvetande från lyssningsprocessen.
De som hör live sällan (eller inte alls) har ju ingen koll på hur det är i verkligheten.
prolinn skrev: Nej inte talar det emot tunedem, men tunedem är ett försök att intellektualisera just denna form av odefinierat lyssnande med syfte att tydliggöra de aspekter av återgivningen som har med förmedlandet av musiken att göra. Om man kommer ihåg musiken är det väl troligt att anläggningen förmedlat den. Om det är svårt att komma ihåg en musiksnutt spelad med en viss anläggning men lättare med en annan är det väl troligt att anläggningen som gör det lättare också är bättre!?
prolinn skrev:sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev: Jag skulle vilja säga så här. Lyssna på samma sätt som du lyssnar live. Koppla bort allt som har med att lyssna på dina grejjer att göra. Glöm apparaterna i sin helhet. Apparaterna distraherar. Lyssna på musiken. Strunta i takten. Strunta i tonhöjden. Strunta i ljudbilden. Strunta i samtliga parametrar som har med ljudåtergivning att göra. Först då lyssnar du på musiken. Detta budskap använde jag innan Ivor ens tänkte tanken om Source first eller tune dem. Det handlar om att helt koppla bort sitt medvetande från lyssningsprocessen.
Nej inte talar det emot tunedem, men tunedem är ett försök att intellektualisera just denna form av odefinierat lyssnande med syfte att tydliggöra de aspekter av återgivningen som har med förmedlandet av musiken att göra. Om man kommer ihåg musiken är det väl troligt att anläggningen förmedlat den. Om det är svårt att komma ihåg en musiksnutt spelad med en viss anläggning men lättare med en annan är det väl troligt att anläggningen som gör det lättare också är bättre!?
petersteindl skrev:sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev: Jag skulle vilja säga så här. Lyssna på samma sätt som du lyssnar live. Koppla bort allt som har med att lyssna på dina grejjer att göra. Glöm apparaterna i sin helhet. Apparaterna distraherar. Lyssna på musiken. Strunta i takten. Strunta i tonhöjden. Strunta i ljudbilden. Strunta i samtliga parametrar som har med ljudåtergivning att göra. Först då lyssnar du på musiken. Detta budskap använde jag innan Ivor ens tänkte tanken om Source first eller tune dem. Det handlar om att helt koppla bort sitt medvetande från lyssningsprocessen.
So Sorry, det går inte att samtidigt observera ljudet och bibehålla upplevelsen intakt.
petersteindl skrev:Därför går det inte att använda tune dem utan att minska din upplevelse. Det är inte tune dems fel, utan det är på det sätt som vår mänskliga hjärna fungerar.
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev: Jag skulle vilja säga så här. Lyssna på samma sätt som du lyssnar live. Koppla bort allt som har med att lyssna på dina grejjer att göra. Glöm apparaterna i sin helhet. Apparaterna distraherar. Lyssna på musiken. Strunta i takten. Strunta i tonhöjden. Strunta i ljudbilden. Strunta i samtliga parametrar som har med ljudåtergivning att göra. Först då lyssnar du på musiken. Detta budskap använde jag innan Ivor ens tänkte tanken om Source first eller tune dem. Det handlar om att helt koppla bort sitt medvetande från lyssningsprocessen.
So Sorry, det går inte att samtidigt observera ljudet och bibehålla upplevelsen intakt.
Nä just det, kul vi tycker lika![]()
Är som att analysera hur man känner det när man är kär - istället för att bara VARA i känslan.petersteindl skrev:Därför går det inte att använda tune dem utan att minska din upplevelse. Det är inte tune dems fel, utan det är på det sätt som vår mänskliga hjärna fungerar.
Tycker vi ska tillägga "denna form av tune dem" - se mitt föregående inlägg med invändningarna på upprepa melodimetoden.
Men nu används ju iof tune dem till utvärdering - inte under normal lyssning så problemet är begränsat, skulle tro de flesta lyssnar mer än utvärderar
Dock; för utvärdering av HIFI (med tune dem eller vad man nu använder) finns det som sagt enl mig (även nu, se föregående inlägg) mer oförstörande metoder...
Magnuz skrev:shifts skrev:Har inte riktigt förstått det där med att minnas en musiksnutt bättre eller
sämre... Hur kontrollerar man det? Jag minns nog musiksnuttar utifrån om
jag tycker de är bra eller dåliga, tror inte det ligger i maskinerna eller
högtalarna om jag minns den bra eller ej. Och hur ska jag kunna verifiera
detta? Nä, det känns väldigt konstlat.shifts skrev:Men man måste väl antagligen lyssna på en musiksnutt man inte känner till
sedan innan om det ska testas minne. Men om man hör den en gång till, då
minns man den väl antagligen bättre? Alltså oavsett om det är samma
återgivare eller om man bytt anläggning. Så fungerar i alla fall jag tror jag,
upprepning gör att jag minns bättre. Fungerar inte nästan alla så?
Ungefär mina invändningar också. Metoden som sådan är alldeles för osäker för att det skulle gå att dra några säkra slutsatser. Jag har aldrig några problem att minnas melodier oavsett anläggning.
petersteindl skrev:
So Sorry, det går inte att samtidigt observera ljudet och bibehålla upplevelsen intakt. Därför går det inte att använda tune dem utan att minska din upplevelse. Det är inte tune dems fel, utan det är på det sätt som vår mänskliga hjärna fungerar. Det är bara att gilla lägetSource first är en helt annan fråga.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster