LillebrorX skrev:Jag har funderat på att bygga mig en liten röranläggning på sisådär 1.5-3W.
Skulle audiotrafar för ett 100Volt system kunna fungera som utgångstrafar eller fungerar dessa system för olika för att få någon sorts funktion?
Glöm 100V-trafarna. Jag har sådana i mitt mikrosteg (0,8W med 5902-SE) och framför allt finns där ingen bas. Sedan är det ingen luftspalt, vilket behövs för att trafokärnan inte ska mättas vilket ger distortion. Det finns gott om bra OCH billiga trafar från lite varstans 8se nedan).
LillebrorX skrev:Jag har kikat i lite olika kretscheman och där verkar utgångstrafafarna ha en specifik impedans som matchar röret som skall användas.
Hur känsligt är det?
Inte på ohmet i alla fall. det kan variera en hel del. Det går att köra en 2A3 på det mesta från 2k upp till 3,5k säkert. Det skiljer lite i effekt och distortion (högre effekt innebär också oftast högre distortion).
Bra rör att bygga med i den effektklass du nämner: ECL82, 6AQ5/EL90, 6BQ5/EL84, 6T9, 12B4A (kör med Darling-kopplingar) osv.
Lite mer komplicerat men definitivt ett bra projekt är 2A3.
EdgarAudio - de små 125-seriens audiotrafar är godkända för småprojekt.
Mike's säljer trafar från brittiska Danbury. De små trafarna är billiga och klart godkända!
Frag Jan Zuerst - de små trafarna är bra i pris.
Röhrentechnik
EdcorUSA, snygga och bra och billiga. Finns möjlighet att beställa via kontoret i Belgien.
Analog Metric ligger i HK, men tar inte mycket för frakten. Köpte
Detta paret för en spottstyver.
VT4C också HK. Bra att ha att göra med. Finsn billiga OCH SNYGGA trafar.
Edit. Jag har (alldeles för) många 6T9 och kanske har lite socklar också. Fulsnygga rör som man enkelt bygger en 3-4W SE-stärkare av. Finns lite scheman på drift. Bland annat
HÄR tror jag.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap