Basstöd till piPs

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TomasF

Basstöd till piPs

Inläggav TomasF » 2008-09-20 19:28

Hej!

Frågan har ställts tidigare men kanske inte kombinerat med stabila förstärkare:
mitt stereoslutsteg är stabilt ner under 1 ohm, kan jag då använda någon lösning med basstöd parallellkopplade med piPs, och vinna några Hertz i undre gränsfrekvens?

/ mvh Tomas F.

Raukman

Inläggav Raukman » 2008-09-20 19:59

Det finns väl bs30 för pr18/pr24, baserat på Prof p. Skulle inte den kunna funka med piPs också? Jag spekulerar, kolla med Ingvar, eller nån annan kanske vet exakt.

//Peder

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-20 20:00

Finns inga basstöd till piPs, dvs inget passivt filter framtaget för den kombinationen.

Välj aktivt filter och avlasta piPs helt i basområdet.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2008-10-14 08:35

Kaffekoppen skrev:Finns inga basstöd till piPs, dvs inget passivt filter framtaget för den kombinationen.

Välj aktivt filter och avlasta piPs helt i basområdet.

Det er angitt forholdsvis strenge kriterier på stativets høyde når det gjelder pip. Hvis de kombineres med et par basmodulerer, kan man da for eks ha de litt høyere opp, ca 66/67 cm uten at basale kvaliteter blir overkjørt, eller gjelder den offisielle høydeplasseringen uansett? Noen her som har prøvd?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-10-15 18:36

Jag har för mig att höjden inte bör ökas jämfört med rekommendationen (ca 50cm, lägre är ok ner till ca den höjd de får stående på ett par profundus P) eftersom högtalarnas spridningsegenskaper försämras oavsett om man kör delat/odelat system. Framförallt tror jag att diskantspridningen påverkas negativt eftersom det "spann" som man har i höjdled förskjuts uppåt och hamnar över öronhöjd (om man sitter ned).

Vid rekommenderad stativhöjd vill jag minnas att man har god återgivning i spannet ≈65cm<200cm dvs öronhöjd från sittande position till stående och detta vill man ju inte skjuta uppåt så man får sämre återgivning vid sittande lyssning med högre stativ än avsett.

Med reservation för att jag kommit ihåg fel eller inte fattat riktigt hur det hängde ihop...
:) Henrik
Inaktiv

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2008-10-15 21:55

Okay, men hvordan vil svak tilting frem påvirke resultatet? Med en lytteavstand på ca 4 meter skal det vel ikke så mye til?

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2008-10-22 09:08

realist skrev:Okay, men hvordan vil svak tilting frem påvirke resultatet? Med en lytteavstand på ca 4 meter skal det vel ikke så mye til?

Alternativt, vil Guru qm10 ha et høyere astativ enn en pip for å komme til sin rett?

Har et par egenproduserte basmoduler som er ca 64 cm høye som er tenkt å stå mot veggen med et par små ht oppå.
Senast redigerad av realist 2008-10-24 11:49, redigerad totalt 1 gång.

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-22 18:13

Nu lär jag få på pälsen. Aj!

Kanske ett par sådana här?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=26017

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2008-10-24 08:55

realist skrev:
realist skrev:Okay, men hvordan vil svak tilting frem påvirke resultatet? Med en lytteavstand på ca 4 meter skal det vel ikke så mye til?

Alternativt, vil Guru qm10 ha et høyere astativ enn en pip for å komme til sin rett?

Har et par egenproduserte basmoduler som er ca 64 cm høye som er tenkt å stå mot veggen med et par små ht oppå.

Får vel svare selv da. Guru qm 10 skal ha et stativ på 24" + høyden på sd-kudden, 62-62,5 cm, altså betydelig høyere enn hos pip. Tror ikke to cm fra eller til vil ha noen som helst betydning rent praktisk.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-24 09:17

realist skrev:
realist skrev:

Får vel svare selv da. Guru qm 10 skal ha et stativ på 24" + høyden på sd-kudden, 62-62,5 cm, altså betydelig høyere enn hos pip. Tror ikke to cm fra eller til vil ha noen som helst betydning rent praktisk.

Är det inte så att den lägre Guruhögtalarens högtalaelement kommer på ungefär samma höjd som elementen i piP, när dom står på de rekommenderade höjderna?
Men visst, +/- 5 cm är det väl på höjdtoleranserna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-24 09:19

Jo, och det är anledningen till att tex iP ochså skall ha ett högre stativ, diskanterna kommer i samma position.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-10-24 11:45

Kaffekoppen skrev:Jo, och det är anledningen till att tex iP ochså skall ha ett högre stativ, diskanterna kommer i samma position.

Men egentligen är det inte diskantelementet utan mellan/baselementet som är det "kritiska". Kolla på baselmentet på piP på 50cm stativ och jämför sedan med pi60, kolla sedan på diskanterna.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-24 12:12

Stämmer. Det är inte diskanten det handlar om.

paa skrev:
realist skrev:
realist skrev:

Är det inte så att den lägre Guruhögtalarens högtalaelement kommer på ungefär samma höjd som elementen i piP, när dom står på de rekommenderade höjderna?

Det stämmer bra det.

paa skrev:Men visst, +/- 5 cm är det väl på höjdtoleranserna?

Njaee... I varje fall +/- 2 cm. Man vill ju inte vara helt omöjlig.

Realist: Det är mindre illa att sätta piP lite för högt, än att tilta dem. Den senare avråder jag ifrån å det bestämdaste. Ju större lyssningsavstånd, desto "mindre illa" är det att placera dem 14 cm för högt. Men bra är det aldrig, om man inte delar väldigt högt upp i frekvens och sitter i höga soffor. Ett av de tu räcker inte.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-24 12:24

PS. Glömde svara på huvudfrågan. :oops:

Nej, det finns inga basstöd till piP, och jag rekommenderar inte heller en sådan lösning*, helt enkelt för att man med fördel istället använder en passivt filtrerad basmodul. Och delningsfrekvensen blir INTE 80 Hz...

Har en sådan lösning färdig sedan några år, men har varit så lite efterfrågad att jag inte brytt mig om att visa den.

Vh, iö

- - - - - -

*Det finns andra skäl är att det finns ett bättre alternativ. Några av dem är dessa:

1. Om basstödet skall vara lika litet som piP, eller i varje fall i samma storleksordning, så blir det en förfärligt låg inpedans (2,5 ohm nominellt). Men ändå tål inte systemet mera spänning än en ensam piP.

2. Om man gör basstödet signifikant större än piP (>10 liter alltså) så kan man få en totalimpedans som är rimligare, men då kommer å andra sidan piP själv att få ta det stora lasset, och möjligheten att utnyttja det större basstödets resurser finns inte. Det kommer att vara piP som överstyr LÅNGT innan basstödet gör det.

3. jämfört med priset för en aktiv lösning kommer delningsfiltret för basstödet att anta en proportionellt närmast löjlig nivå, och faktiskt även bli signifikant dyrare än ett passivt delningsfilter som gör ett mycket bättre jobb.

Kort sagt - eftersom passivt filtrerade basmoduler jämfört med basstöd blir billigare, en lättare last, och ger MYCKET större ljudtycksresurser, känns alternativet basstöd avlägset.
Senast redigerad av IngOehman 2008-10-24 12:31, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2008-10-24 12:27

Takk for svar!

I mitt tilfelle vil en qm10 være tilnermet perfekt hvis den skal brukes sammen med egenproduserte basmoduler, så vidt jeg kan se. Den passer også mye bedre enn pip designmessig med basmodulene jeg har fra før.

Da blir det vel bare på spare da... :wink:

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-10-24 12:56

IngOehman skrev:PS. Glömde svara på huvudfrågan. :oops:

Nej, det finns inga basstöd till piP, och jag rekommenderar inte heller en sådan lösning*, helt enkelt för att man med fördel istället använder en passivt filtrerad basmodul. Och delningsfrekvensen blir INTE 80 Hz...

Har en sådan lösning färdig sedan några år, men har varit så lite efterfrågad att jag inte brytt mig om att visa den.

Vh, iö

Det är inte alltid så lätt att fråga efter saker som man inte vet finns... :wink:

Men nu när jag vet det tycker jag det är högintressant! Har du lust att berätta lite mer om denna lösningen? Det jag primärt undrar över är:
1. Vilken delningsfrekvens?
2a. Hur stor är basmodulen?
2b. Vilket element används? (samma som Profundus-P kanske? Lär mig aldrig om det är W84, W85 el. W87.)
3. Vad får hela systemet för ljudtryckskapacitet?
4. Eftersom det är en passiv lösning antar jag att man inte behöver delbart för- och slutsteg?

:)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-24 14:06

Rydberg skrev:
Kaffekoppen skrev:Jo, och det är anledningen till att tex iP ochså skall ha ett högre stativ, diskanterna kommer i samma position.

Men egentligen är det inte diskantelementet utan mellan/baselementet som är det "kritiska". Kolla på baselmentet på piP på 50cm stativ och jämför sedan med pi60, kolla sedan på diskanterna.

Det vet jag, men det andra faller sig rätt naturligt då ;) avstånden mellan diskant och baselement är ju lika på de olika modellerna...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-24 14:08

IngOehman skrev:PS. Glömde svara på huvudfrågan. :oops:

Nu torde du väl menat aktivt filtrerad?

Och jag har för mig att den delas vid nånstans runt 90hz?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-10-24 14:48

realist skrev:Takk for svar!

I mitt tilfelle vil en qm10 være tilnermet perfekt hvis den skal brukes sammen med egenproduserte basmoduler, så vidt jeg kan se. Den passer også mye bedre enn pip designmessig med basmodulene jeg har fra før.

Om du redan från början har tänkt köra med basmoduler kan du välja Ino iP. Om inte annant så lär det billigare än Guru QM10. Höjden borde också passa bra.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2008-10-24 17:49

RogerGustavsson skrev:
realist skrev:Takk for svar!

Om du redan från början har tänkt köra med basmoduler kan du välja Ino iP. Om inte annant så lär det billigare än Guru QM10. Höjden borde också passa bra.

Kunne sikkert spare noen kr, men fleksibiliteten på sikt blir dårlig, (Guru qm10 brukt alene i et mindre rom, for eks). Dessuten, det ville bli et gedigent estetisk kræsj med en ip. Guru qm 10 passer nesten som hånd i hanske, hadde den hatt avfasete kanter som pip, så hadde det vært helt perfekt rent estetisk. Basmodulene mine har avfasete kanter! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-10-24 18:08

Så här ser ju iPs ut.
Bild
Är väldigt små och behändiga.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-10-24 20:03

Det är ju min iPs ju... :D
Inaktiv

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2008-10-24 20:41

IÖ sa:

"Nej, det finns inga basstöd till piP, och jag rekommenderar inte heller en sådan lösning*, helt enkelt för att man med fördel istället använder en passivt filtrerad basmodul. Och delningsfrekvensen blir INTE 80 Hz...

Har en sådan lösning färdig sedan några år, men har varit så lite efterfrågad att jag inte brytt mig om att visa den. "

Er dette i prinsipp den samme løsningen som hardcore OA51-entusiaster venter på?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-10-24 21:34

pingvinlakrits skrev:Det är ju min iPs ju... :D

De är väldigt snygga!

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2008-10-25 16:14

Jag är också mycket intresserad av en bra basmodulslösning till mina Guru QM10. Jag kollar mycket på film och just nu kör jag med 7.1 från en Onkyo TX-SR875. Som front har jag tre stycken QM10. Bak har jag fyra väggmonterade KEF-ägg. Fram bredvid fronthögtalarna har jag två aktiva subwoofers (En BK Electronics Monolith på vänster sida och en mindre KEF-sub på höger sida).
Det låter riktigt bra trots den något brokiga högtalaruppsättningen. :roll:
Men man vill ju alltid ha bättre... Frågan är skulle två basmoduler vara bättre än två subwoofers? Skulle bastrycket vid film bli lika bra eller bättre? Behövs det extra slutsteg för att driva basmoduler eller seriekopplar man med frontarna på något sätt? Hur funkar det egentligen?
Ursäkta min okunnighet, men frågar man inte får man inget veta. :oops:

Bild

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-10-25 16:55

två ps3 :) !

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-10-25 17:02

Med säkerhet piP i Tv:n. Då kan ju två spela samtidigt :D

Verkar som det skulle passa med profundus p-4 hos dig. Ett separat steg på dessa och det blir kanon tror jag. Det finns ju OB-51 (tror jagh de heter) som figurerar här på faktiskt. Frågan är bara om du får tag på element.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-25 17:14

hassesolo, Satsa på ett par ProfundusX-2 och sen 6 st a1 eller kanske a2. Du kommer bli nöjd!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2008-10-25 22:15

Tack för tips. Det kanske blir basmoduler så småningom även om jag inte riktigt har förstått hur man kopplar ihop hela alltet med filter etc, men det går ju att ta reda på... Synd att det är så förtvivlat svårt att få tag på prylarna bara.

Anledningen till att jag har två PS3:or är huvudsakligen att jag har köpt en massa Blu-ray-filmer från USA och en del av dem går inte att spela upp i en svensk PS3. PS3 är en otroligt praktisk maskin med sin Wi-Fi som är guld värd i dagens läge då det verkar som om alla hemelektroniska apparater behöver uppdateras med nya firmwares stup i kvarten. :roll: Sedan är det en trevlig spelmaskin också, det skall inte förnekas.
Dessutom har jag två HD DVD-spelare i bänken. :oops: Huvudsakligen använder jag min europeiska EP-35 men den vägrar spela vissa filmer (ffa en del HD DVD/DVD-combo-skivor) så det kan vara bra att ha den gamla amerikanska HD-A2:an i beredskap. Sen har jag en EP-30 som reserv (i ett förråd), för det tillverkas inte några HD DVD-spelare längre och jag har råkat köpa på mig drygt 200 trevliga HD DVD-filmer som jag gärna vill kunna spela upp även i fortsättningen.
Annars är det ju förstås Canal Digitals HD-box med HDD och Nintendo Wii och så står det en Logitech Squeezebox bedvid Wii:n numer (ej med på bilden).

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-10-25 23:34

fast Inos basmoduler behöver man i alla fall inte ha varit i källaren för att få köpa, har dock hört att han inte säljer om han har invändningar på huvudhögtalarna, fast det borde ju inte vara ett problem för dig :wink:

Nästa

Återgå till Wänner af Ino