Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Finns inga basstöd till piPs, dvs inget passivt filter framtaget för den kombinationen.
Välj aktivt filter och avlasta piPs helt i basområdet.
realist skrev:Okay, men hvordan vil svak tilting frem påvirke resultatet? Med en lytteavstand på ca 4 meter skal det vel ikke så mye til?
realist skrev:realist skrev:Okay, men hvordan vil svak tilting frem påvirke resultatet? Med en lytteavstand på ca 4 meter skal det vel ikke så mye til?
Alternativt, vil Guru qm10 ha et høyere astativ enn en pip for å komme til sin rett?
Har et par egenproduserte basmoduler som er ca 64 cm høye som er tenkt å stå mot veggen med et par små ht oppå.
realist skrev:realist skrev:realist skrev:Okay, men hvordan vil svak tilting frem påvirke resultatet? Med en lytteavstand på ca 4 meter skal det vel ikke så mye til?
Alternativt, vil Guru qm10 ha et høyere astativ enn en pip for å komme til sin rett?
Har et par egenproduserte basmoduler som er ca 64 cm høye som er tenkt å stå mot veggen med et par små ht oppå.
Får vel svare selv da. Guru qm 10 skal ha et stativ på 24" + høyden på sd-kudden, 62-62,5 cm, altså betydelig høyere enn hos pip. Tror ikke to cm fra eller til vil ha noen som helst betydning rent praktisk.
Kaffekoppen skrev:Jo, och det är anledningen till att tex iP ochså skall ha ett högre stativ, diskanterna kommer i samma position.
paa skrev:realist skrev:realist skrev:realist skrev:Okay, men hvordan vil svak tilting frem påvirke resultatet? Med en lytteavstand på ca 4 meter skal det vel ikke så mye til?
Får vel svare selv da. Guru qm 10 skal ha et stativ på 24" + høyden på sd-kudden, 62-62,5 cm, altså betydelig høyere enn hos pip. Tror ikke to cm fra eller til vil ha noen som helst betydning rent praktisk.
Är det inte så att den lägre Guruhögtalarens högtalaelement kommer på ungefär samma höjd som elementen i piP, när dom står på de rekommenderade höjderna?
paa skrev:Men visst, +/- 5 cm är det väl på höjdtoleranserna?
IngOehman skrev:PS. Glömde svara på huvudfrågan.![]()
Nej, det finns inga basstöd till piP, och jag rekommenderar inte heller en sådan lösning*, helt enkelt för att man med fördel istället använder en passivt filtrerad basmodul. Och delningsfrekvensen blir INTE 80 Hz...
Har en sådan lösning färdig sedan några år, men har varit så lite efterfrågad att jag inte brytt mig om att visa den.
Vh, iö
Rydberg skrev:Kaffekoppen skrev:Jo, och det är anledningen till att tex iP ochså skall ha ett högre stativ, diskanterna kommer i samma position.
Men egentligen är det inte diskantelementet utan mellan/baselementet som är det "kritiska". Kolla på baselmentet på piP på 50cm stativ och jämför sedan med pi60, kolla sedan på diskanterna.
IngOehman skrev:PS. Glömde svara på huvudfrågan.![]()
Nej, det finns inga basstöd till piP, och jag rekommenderar inte heller en sådan lösning*, helt enkelt för att man med fördel istället använder en passivt filtrerad basmodul. Och delningsfrekvensen blir INTE 80 Hz...
realist skrev:Takk for svar!
I mitt tilfelle vil en qm10 være tilnermet perfekt hvis den skal brukes sammen med egenproduserte basmoduler, så vidt jeg kan se. Den passer også mye bedre enn pip designmessig med basmodulene jeg har fra før.
Da blir det vel bare på spare da...
RogerGustavsson skrev:realist skrev:Takk for svar!
I mitt tilfelle vil en qm10 være tilnermet perfekt hvis den skal brukes sammen med egenproduserte basmoduler, så vidt jeg kan se. Den passer også mye bedre enn pip designmessig med basmodulene jeg har fra før.
Da blir det vel bare på spare da...
Om du redan från början har tänkt köra med basmoduler kan du välja Ino iP. Om inte annant så lär det billigare än Guru QM10. Höjden borde också passa bra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster