Nad 218 - sämre än 208?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-08 23:54

Om nu 218 låter likadan som 216 så har jag hört den. Ja i alla fall har min polare 216. Han har två stycken (drivs som monoblock) och Canton Rcl och jag tycker det låter mycket bra.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-10-09 00:14

Jag har hört 208, och har 2155 hemma. Hos en av min systers ex- ex- ex-....etc osv och så där fanns en 218 som drev hans hemmabyggen, och den verkade ha massor av effekt. Detta var dock kanske 5-10 år sedan mer eller mindre.

208:an dock, låter mkt bra.. dock så har jag bara hört den hos den härlige HT-byggaren Ingvar Öhman som jag antar vissa här i svängarna hört talas om? Och där med hans (mina) piPlutt och pi60S så låter dom bra.

2155 har lite tarvligt med effekt, men låter annars hyggligt skulle jag säga. På låg nivå då förståss...

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-10-09 01:30

Rydberg, ich kann dir unbedingt das Franziskaner Weissbier aus München empfehlen. Passt ins besonderes zusammen mit einem Hifierlebnis. Komischerweise kommt auch die deutsche Sprache nach einer Flasche Weisswein aus Spanien :? .

218 är för övrigt ingen höjdare.

MFG

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-09 07:55

Okej, då kan man ju summera åsikterna som att forumet tycker att 218 är tämligen kass, i alla fall jämfört med den omåttligt hypade 208:an.

Tilläggas kan oxå att någon påstår att jorden är platt, trots att motsatsen är bevisad. Förmodligen har man retat sig på att jag tycker 668 är kass, trots att somliga tycker att motsatsen är bevisad. Jag anser dock att det inte går att bevisa huruvida något låter dåligt, bra eller bäst. Undrar hur många gånger - och på hur många olika sätt - jag måste förklara detta för att slippa trådsabotörer?

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-10-09 09:22

Du kan ju få tycka att jorden är rund, men för mig är den definitivt platt. Om jag står på en stor parkeringsplats, ser jag ju att den är platt och jag litar minsann på mina sinnen. Dessutom tror jag att det finns en massa saker vi inte kan mäta än och det här är nog en sån. :)

:wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-09 10:29

Ekan> Aber nein, Weissbier schmeckt ja nach Scheisse....Als in Deutchland war habe ich immer Dithmarscher getrunken! Ein norddeutches helles Bier, mumma!!

Hehe, ich glaube es kommt nach Alkohol :D
Class only looks like arrogance from below.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-09 11:15

10: Det finns inget definitivt välljud, ingen absolut referens och heller inga sätt att mäta fram detta. Det handlar nämligen om smak och känslor, något många verkar lida brist på här. Jämför t.ex. med kärlek (till en annan människa eller till viss musik).

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-10-09 12:15

Det handlar nämligen om smak och känslor, något många verkar lida brist på här.

Men hifiapparater har inga känslor, det är det ju musiken som står för!!! 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-09 12:29

Men hifiapparater har inga känslor

Men hifiapparater förmedlar känslor...

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-10-09 12:48

Det håller jag med om! 8)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-10-09 12:58

Rydberg, ich glaub du muss das Cannstatter Volksfest in Stuttgart oder Oktoberfest in München besuchen um richtiges Bier zu finden. Hefe Weissen ist übrigens klar zu bevorzugen.

MFG

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-09 13:12

Hotspur skrev:Okej, då kan man ju summera åsikterna som att forumet tycker att 218 är tämligen kass, i alla fall jämfört med den omåttligt hypade 208:an.

Tilläggas kan oxå att någon påstår att jorden är platt, trots att motsatsen är bevisad. Förmodligen har man retat sig på att jag tycker 668 är kass, trots att somliga tycker att motsatsen är bevisad. Jag anser dock att det inte går att bevisa huruvida något låter dåligt, bra eller bäst. Undrar hur många gånger - och på hur många olika sätt - jag måste förklara detta för att slippa trådsabotörer?

Jag anser att man inte kan bevisa att jorden är rund.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-10-09 13:15

Hotspur skrev:Det finns inget definitivt välljud, ingen absolut referens och heller inga sätt att mäta fram detta. Det handlar nämligen om smak och känslor, något många verkar lida brist på här. Jämför t.ex. med kärlek (till en annan människa eller till viss musik).

Om så nu är fallet så undrar jag varför du ställer frågan om 218 är sämre än 208. Om du nu inte menar på något helt annat än ljudmässigt förståss (som bojtyngd exvis).

Ett försök till att mäta välljud kan ju vara att låta många lyssna, eller försöka fråga många som lyssnat vad dom tycker. Men med ditt resoneman ("inga sätt att mäta fram detta") kommer inte heller det att fungera. Kvar blir då bara ditt eget subjektiva tyckande (vilket fö e helt OK, så länge man inte presenterar det som sanningen och något alla borde tycka). Å då förstår jag inte varför du ställer frågan. Särskilt inte här, bland alla känslobefriade idioter som inget beriper.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-09 13:18

Hotspur skrev:10: Det finns inget definitivt välljud, ingen absolut referens och heller inga sätt att mäta fram detta. Det handlar nämligen om smak och känslor, något många verkar lida brist på här. Jämför t.ex. med kärlek (till en annan människa eller till viss musik).

Intressant att du jämför hifi med kärlek. Är din fru något du har köpt och ställt i ditt vardagsrum för att kunna beundra designen på? Är det något som du bara kan stänga av och lämna och som ändå går igång såfort du trycker på rätt knapp?

Det finns en faktisk del och en emotionell del när det gäller hifi. Fram till att musiken tolkats av din hjärna så är det ren och rå fysik, medan det såfort det tolkas av din hjärna kan förenklas lite busigt till rena känslor och någonting väldigt personligt.

Fast det är bara min ringa åsikt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-09 13:33

Hotspur skrev:10: Det finns inget definitivt välljud, ingen absolut referens och heller inga sätt att mäta fram detta. Det handlar nämligen om smak och känslor, något många verkar lida brist på här. Jämför t.ex. med kärlek (till en annan människa eller till viss musik).

nja det går inte göra en sån jämförelse.. pratar man om Musiksmak så går det att dra anaogier med känslor..
Men "välljud" är när man korrekt återskapar det som spelats in. sen om man gillar vad inspelningsteknikerna/musikerna gjort (deras artistiska val) handlar om smak.

Korrekt "HiFi" FINNS. Det handlar om att återge en inspelad händelse så korrekt som möjligt.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-09 13:38

Ljudåtergivning med hög kvalitet säger SAOL om hifi. Sedan nämns det ingenting om hög ursprungstrohet, konstigt nog.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-09 13:51

dawen skrev:
Hotspur skrev:Okej, då kan man ju summera åsikterna som att forumet tycker att 218 är tämligen kass, i alla fall jämfört med den omåttligt hypade 208:an.

Jag anser att man inte kan bevisa att jorden är rund.

Jo det går, genom att ta en rymdfärja och kolla på jorden från rymden.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-09 13:54

Okej mats, vi tar färjan och kollar så får du bevisa för mig.

Låter en aning bökigt va? Att behöva provtitta liksom.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-09 13:56

[quote="matsJo det går, genom att ta en rymdfärja och kolla på jorden från rymden.[/quote]

Det är distorsion i linsen på grund av det långa avståndet som gör att jorden ser ut som en boll när den i själva verket är platt som en pannkaka. På sätt och vis är det samma distorsion som gör att rörförstärkare låter mer naturliga :D

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-09 14:37

dawen skrev:Okej mats, vi tar färjan och kollar så får du bevisa för mig.

Vem har sagt att det skall vara lätt (och billigt) :?: :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-09 14:39

Bill50x skrev:[quote="matsJo det går, genom att ta en rymdfärja och kolla på jorden från rymden.

Det är distorsion i linsen på grund av det långa avståndet som gör att jorden ser ut som en boll när den i själva verket är platt som en pannkaka. På sätt och vis är det samma distorsion som gör att rörförstärkare låter mer naturliga :D

/ B[/quote]

Hm, menar du allvar eller skämtar du? Jag hoppas du skämtar. Enkelt hade jorden varit platt så hade man inte kunnat ta sig runt om, lite svårt att ta sig runt kanten eller hur?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-09 14:40

mats skrev:
dawen skrev:Okej mats, vi tar färjan och kollar så får du bevisa för mig.

Vem har sagt att det skall vara lätt (och billigt) :?: :D

Så du betalar? Och fixar permis åt mig? Fina fisken! :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-09 14:50

Bill50x skrev:Det är distorsion i linsen på grund av det långa avståndet som gör att jorden ser ut som en boll när den i själva verket är platt som en pannkaka. På sätt och vis är det samma distorsion som gör att rörförstärkare låter mer naturliga :D

/ B

Hm, menar du allvar eller skämtar du? Jag hoppas du skämtar. Enkelt hade jorden varit platt så hade man inte kunnat ta sig runt om, lite svårt att ta sig runt kanten eller hur?[/quote]

Du behöver inte vara orolig, jag tillhör inte "Flat Earth Society" :lol:

Men jag kopplade ihop resonemanget med rörförstärkare med ett visst allvar, det är så enkelt att påstå att rörisar låter "trevligare" pga dist, när det lika gärna kan vara trots disten som dom låter bra. Eller så är det inte så. Who knows?

Men jag är ganska övertygad om att jorden är rund som en boll :-)

/ B

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-09 16:20

Varför ska jag behöva bevisa att Jorden är platt. Det är min åsikt och min känsla att det är så.
Och jag kräver att min åsikt och känsla respekteras.
Det är ju typiskt att fascisterna i EIS*-sekten och deras svans tror att allt, inklusive känslor, kan mätas.
Dimitri
*EIS = Earth Is Spherical

Användarvisningsbild
Pipes_vinylgud

Inläggav Pipes_vinylgud » 2004-10-09 17:59

Varför i helvete måste ni alltid göra inlägg som är avsedda att reta upp varandra? Det är klart att man kan tycka att ett inlägg är dumt eller felaktigt men man måste inte i ett sådant fall kontra med ett inlägg som medför att ännu en tråd förstörs av meningslöst tjabb.

Meningen med detta forum var väl, om jag inte missminner mig, till stor del att slippa de ändlösa bråk som fanns på andra forum. Som det är nu är detta Sveriges bråkigaste hifi-forum. Alla gruperingar förefaller vara lika goda kålsupare.
Piotr på The Vinylengine

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-09 18:03

Hej!

He he, A*lltså P_v har onekligen en poäng här :wink:!

Om vi alla börja vara lite mindre somligA* så skulle nog faktiskt.se bli än bättre :D!

Mvh A*

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-09 19:20

Pipes_vinylgud skrev:Varför i helvete måste ni alltid göra inlägg som är avsedda att reta upp varandra? Det är klart att man kan tycka att ett inlägg är dumt eller felaktigt men man måste inte i ett sådant fall kontra med ett inlägg som medför att ännu en tråd förstörs av meningslöst tjabb.

Meningen med detta forum var väl, om jag inte missminner mig, till stor del att slippa de ändlösa bråk som fanns på andra forum. Som det är nu är detta Sveriges bråkigaste hifi-forum. Alla gruperingar förefaller vara lika goda kålsupare.

EE Pipes, det är väl ingen här som vill reta upp varandra. Vi skojar ju bara i alla fall jag. :D

Citat:
Varför ska jag behöva bevisa att Jorden är platt. Det är min åsikt och min känsla att det är så.
Och jag kräver att min åsikt och känsla respekteras.
Det är ju typiskt att fascisterna i EIS*-sekten och deras svans tror att allt, inklusive känslor, kan mätas.
Dimitri
*EIS = Earth Is Spherical"
:lol: :lol: :lol: nej du Dimitri, det går inte eftersom det är jag som är Gud och därmed är min åsikt lag :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-09 19:25

Jorden är både platt och rund. Med berg och dalar, precis som en gramofonskiva. Det syns ju tydligt på bilder tagna ifrån rymden.

Fast om det är hål i mitten vet jag inte, men det kan inte uteslutas. Färgen stämmer dock dåligt med dom föesta skivor. Jag har dock Pink Floyds "The Division Bell" i isblå vinyl så allt kan vara möjligt!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-11 10:44

Bill50x skrev:
Rydberg skrev:Jag lyssnade vid ett tillfälle på Nad 218 och Electrocompaniet AW100. Jag tyckte 218 lät grått och trisst, typiskt NAD.

Jag har aldrig hört 218 eller 208, men de billigare 3020 0ch 3040 har då aldrig låtit grått och trist. Och inte heller skulle jag låta det epitetet gälla för ljudet. Mitt intryck av NAD är snarare "mustigt/köttigt" och kanske en brist på detaljer. Lite osofistikerat men trevligt.

/ B

Håller med.

("härmed börjar min håller med / håller inte med"-vecka)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Kgabetong

Inläggav Kgabetong » 2004-10-14 16:37

Vad är det för fel med Nad 218 nu då i o m. att ni tycker den är kass???? Hur f**n låter grått och trist som så många nu uttrycker det,inte trodde jag att färger har börjat låta oxå.Är det inte högtalarna som ger ljud lr oljud lr har jag missuppfattat alltihop?
Om ett slutsteg saknar detaljer så är det väl bara skruva i en skruv så har ni ju en detalj :D ...
/Betong gör livet tyngre

Föregående

Återgå till Generellt om hifi