En licens betald och beställd.

Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Nej det kommer inte att hända. Jag har dock hört från flera Mac-ägare att mina program går att köra under Mac. Hur de har gjort vete 17, men du kan ju prova om du vill.
Svante skrev:Nej det kommer inte att hända. Jag har dock hört från flera Mac-ägare att mina program går att köra under Mac. Hur de har gjort vete 17, men du kan ju prova om du vill.
Svante skrev:Naqref™ skrev:De som har flygit varmluftsballong brukar meddela att de upplever det alltid som vindstilla.
Ok, intressant, jag har aldrig tänkt mig det så. Det är ju lätt att tro att det ska vara som på en fjälltopp, men här åker man ju med vinden så det blir förstås en annan sak. Dessutom finns det inga stora fasta hinder som skapar turbulens.
Kuligt.
rikkitikkitavi skrev:en önskan:
ser gärna att du lägger till möjligheten att lägga in kompenseringskurvor , aka kalibreringskurvor för mikrofonen.
en fråga:
givet hårdvaran tillåter det vad är lägsta nivån på distortionsmätningen?
n3mmr skrev:Jag tänker nog vänta lite.
Men noterar att länken till nedladdning av sirp har ett backslash i st f slash, vilket detekteras som URL traversal, och blockeras
Byt till "/"
Man ska alltså köpa Sirp och sen Basta 2, dvs ca 600 spänn?
Alltså, inte så att jag vill klaga, jag vill bara veta.
Nu ska jag köpa två slitbrickor till en bandspelare för 560 spänn. I stället...
rikkitikkitavi skrev:mm, en fråga till:
Basta ver 2.0 kan importera mätfiler , vilket format skall dessa ha?
Svante skrev:rikkitikkitavi skrev:mm, en fråga till:
Sirp, i första hand. Den kan importera textfiler också, om de är formaterade på rätt sätt. Om jag bara kommer över några mätfiler från andra program så borde det vara lätt att lägga till andra format (för mig).
Svante skrev:n3mmr skrev:Men noterar att länken till nedladdning av sirp har ett backslash i st f slash, vilket detekteras som URL traversal, och blockeras
Byt till "/"
Hmm, var hittar du den länken. Jag ser bara "/"-ar.
n3mmr skrev:Jag ser problemet med http://user.faktiskt.io/svante/basta/update_policy.htm, Download Sirp Loudspeaker analyzer
Den länken syns hos mig som http://user.faktiskt.io/svante/basta/..%5Csirp
n3mmr skrev:Svante skrev:rikkitikkitavi skrev:mm, en fråga till:
Sirp, i första hand. Den kan importera textfiler också, om de är formaterade på rätt sätt. Om jag bara kommer över några mätfiler från andra program så borde det vara lätt att lägga till andra format (för mig).
Borde inte textfilsformat vara så generella att dom kan parametriseras??
A formateringsmaterial: skiljeteckensmängd, teckenmängd, citattecken (för att stoppa in tecken ur skiljeteckenmängden), radskiljare, fältskiljare, talformat, sortbeskrivning
B Fältordning, värdemängder, sortmängd
Så kan du t o m låta kunderna generera själva?
Har man en rubrikrad kan ju den användas som beskrivning av fälten.
Svante skrev:n3mmr skrev:Svante skrev:rikkitikkitavi skrev:mm, en fråga till:
Borde inte textfilsformat vara så generella att dom kan parametriseras??
A formateringsmaterial: skiljeteckensmängd, teckenmängd, citattecken (för att stoppa in tecken ur skiljeteckenmängden), radskiljare, fältskiljare, talformat, sortbeskrivning
B Fältordning, värdemängder, sortmängd
Så kan du t o m låta kunderna generera själva?
Har man en rubrikrad kan ju den användas som beskrivning av fälten.
Jodå, det skulle man kunna. Det finns dock två olika sätt att tänka här, och då måste man fundera vem som är ens användare. Jag tror det finns två "typer". Den ena är de som orkar fundera på filformat, och kanske tom genererar filer själv. Den andra är de som använder en massa olika program och inte egentligen bryr sig om filformaten, utan bara vill importera data.
Så, därför finns det två lösningar, med den ena gör man en generell textimportör, där användaren får definiera vad som finns i filerna. Med den andra så går man igenom de vanligaste filformaten och ser till att kunna importera dem.
Jag tror att trenden i programmerarvärlden (med rätta) går mot att användaren inte ska behöva bry sig i filformaten.
...vilket får mig att undra vilka format som det vore intressant att kunna importera. Jag kan ju ingenting om andras program (det är baksidan med att skriva allt själv), så där behöver jag input både i form av vilka format, och exempelfiler.
malare skrev:Vad har Sirp för output-format då?
Kan det importeras i t.ex. LspCad?
Exempel: <freq> <mag> <phase>
Mvh. Per Målare
Svante skrev:Vet inte om det går att importera, men textformatet är som du säger, tabseparerat och med en rubrikrad.
Sen finns det Sirp-formatet också, som är en binärfil som innehåller rådata så att man kan gå tillbaka och ändra fönster osv. Detta format innehåller även analysdata, så att Basta! kan öppna den Sirpfilen direkt. Man behöver alltså inte göra textexport för att Basta! ska kunna läsa Sirpdata.
malare skrev:Om de där två filerna ska vara samma högtalare så är det något fel med textfilsgenereringen. Fasen verkar stämma hyggligt bra men frekvensgången är ju nästan rak i textfilen.
Det funkar i alla fall bra att importera textfilen i LspCad.![]()
Mvh. Per Målare
Svante skrev:
Kanske väntar sig LspCad värden i dB?
Freq <tab> dB <tab> Phase <tab>
20 <tab> 80.1 <tab> 175.2 <tab>
22.3 <tab> 81.0 <tab> 174.2 <tab>
24.6 <tab> 81.9 <tab> 173.2 <tab>
25.9 <tab> 82.7 <tab> 172.1 <tab>
Svante skrev:Vad heter en sån filtyp? .txt bara?
---------------------------------------
Vad finns det fler för program man kan tänkas vilja importera till?
Nwalmaer skrev:LSPCad läser ju även .frd och .zma korrekt vilket väl är någon slags standard för frekvens/amplitud samt impendans data. Kan Sirp exportera till detta format så kan nog dom flesta program importera det.
malare skrev:Svante skrev:Vad heter en sån filtyp? .txt bara?
---------------------------------------
Vad finns det fler för program man kan tänkas vilja importera till?
Det stämmer att filtypens namn är .txt
Jag tror att de flesta program har ett alternativ där just denna typ av fil fungerar att importera från.
Själv har jag en gammal version av Clio (som inte kan mäta 4:e och 5:e ton) och LspCad 6. Båda dessa kan importera och exportera detta filformat. LspCad har ett annat alternativ för import också, och det är Praxis-filer.
Mvh. Per Målare
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster