Nu är det gjort - Sirp är släppt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-22 17:21

Sirp, va bra ! :D

En licens betald och beställd. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-10-22 17:33

Svante skrev:Nej det kommer inte att hända. Jag har dock hört från flera Mac-ägare att mina program går att köra under Mac. Hur de har gjort vete 17, men du kan ju prova om du vill.

På intel-macar går det bra att starta om i windows eller starta windows som ett fönster i osx. Själv gillar jag det senare eftersom man kan dra filler mellan osx och windowsfönstret.

Hmmm, tror jag får ge mig själv sirp i julklapp. Gillar att kunna mäta distorsion med en kort ljudsnutt.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-10-22 17:34

Svante skrev:Nej det kommer inte att hända. Jag har dock hört från flera Mac-ägare att mina program går att köra under Mac. Hur de har gjort vete 17, men du kan ju prova om du vill.

Jag skulle gissa på Darwine. :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-10-22 21:43

en önskan:
ser gärna att du lägger till möjligheten att lägga in kompenseringskurvor , aka kalibreringskurvor för mikrofonen.

en fråga:

givet hårdvaran tillåter det vad är lägsta nivån på distortionsmätningen?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-10-23 17:30

Jag tänker nog vänta lite.

Men noterar att länken till nedladdning av sirp har ett backslash i st f slash, vilket detekteras som URL traversal, och blockeras

Byt till "/"

Man ska alltså köpa Sirp och sen Basta 2, dvs ca 600 spänn?

Alltså, inte så att jag vill klaga, jag vill bara veta.

Nu ska jag köpa två slitbrickor till en bandspelare för 560 spänn. I stället...

:-)
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-23 17:57

Svante skrev:
Naqref™ skrev:De som har flygit varmluftsballong brukar meddela att de upplever det alltid som vindstilla.

Ok, intressant, jag har aldrig tänkt mig det så. Det är ju lätt att tro att det ska vara som på en fjälltopp, men här åker man ju med vinden så det blir förstås en annan sak. Dessutom finns det inga stora fasta hinder som skapar turbulens.

Kuligt.

Kuligt? Nej, ...kuling :)

Man kanske skulle kolla in lite mjukvara.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-23 18:20

rikkitikkitavi skrev:en önskan:
ser gärna att du lägger till möjligheten att lägga in kompenseringskurvor , aka kalibreringskurvor för mikrofonen.

en fråga:

givet hårdvaran tillåter det vad är lägsta nivån på distortionsmätningen?

Mm, det har jag hört förut och det kommer nog.

Jag får passa en stund på distnivån, jag måste kolla det. Den beror dels på hur man ställer in fönstret, men det finns mer som påverkar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-23 18:22

n3mmr skrev:Jag tänker nog vänta lite.

Men noterar att länken till nedladdning av sirp har ett backslash i st f slash, vilket detekteras som URL traversal, och blockeras

Byt till "/"

Man ska alltså köpa Sirp och sen Basta 2, dvs ca 600 spänn?

Alltså, inte så att jag vill klaga, jag vill bara veta.

Nu ska jag köpa två slitbrickor till en bandspelare för 560 spänn. I stället...

Hmm, var hittar du den länken. Jag ser bara "/"-ar.

Basta! och Sirp kan köpas separat för 240 resp 320 pix, eller om man tar båda så blir det 560 tillsammans, ja.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-10-23 22:33

mm, en fråga till:
Basta ver 2.0 kan importera mätfiler , vilket format skall dessa ha?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-23 23:01

rikkitikkitavi skrev:mm, en fråga till:

Sirp, i första hand. Den kan importera textfiler också, om de är formaterade på rätt sätt. Om jag bara kommer över några mätfiler från andra program så borde det vara lätt att lägga till andra format (för mig).

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-10-24 16:53

Svante skrev:

Sirp, i första hand. Den kan importera textfiler också, om de är formaterade på rätt sätt. Om jag bara kommer över några mätfiler från andra program så borde det vara lätt att lägga till andra format (för mig).

Borde inte textfilsformat vara så generella att dom kan parametriseras??

A formateringsmaterial: skiljeteckensmängd, teckenmängd, citattecken (för att stoppa in tecken ur skiljeteckenmängden), radskiljare, fältskiljare, talformat, sortbeskrivning

B Fältordning, värdemängder, sortmängd

Så kan du t o m låta kunderna generera själva?

Har man en rubrikrad kan ju den användas som beskrivning av fälten.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-10-24 16:59

Svante skrev:
n3mmr skrev:Men noterar att länken till nedladdning av sirp har ett backslash i st f slash, vilket detekteras som URL traversal, och blockeras

Byt till "/"

Hmm, var hittar du den länken. Jag ser bara "/"-ar.

Jag ser problemet med http://user.faktiskt.io/svante/basta/update_policy.htm, Download Sirp Loudspeaker analyzer

Den länken syns hos mig som http://user.faktiskt.io/svante/basta/..%5Csirp

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-10-25 01:50

Detta måste provas...
11010000

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-25 09:44

n3mmr skrev:Jag ser problemet med http://user.faktiskt.io/svante/basta/update_policy.htm, Download Sirp Loudspeaker analyzer

Den länken syns hos mig som http://user.faktiskt.io/svante/basta/..%5Csirp

Nu då?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-25 09:51

n3mmr skrev:
Svante skrev:

A formateringsmaterial: skiljeteckensmängd, teckenmängd, citattecken (för att stoppa in tecken ur skiljeteckenmängden), radskiljare, fältskiljare, talformat, sortbeskrivning

Jodå, det skulle man kunna. Det finns dock två olika sätt att tänka här, och då måste man fundera vem som är ens användare. Jag tror det finns två "typer". Den ena är de som orkar fundera på filformat, och kanske tom genererar filer själv. Den andra är de som använder en massa olika program och inte egentligen bryr sig om filformaten, utan bara vill importera data.

Så, därför finns det två lösningar, med den ena gör man en generell textimportör, där användaren får definiera vad som finns i filerna. Med den andra så går man igenom de vanligaste filformaten och ser till att kunna importera dem.

Jag tror att trenden i programmerarvärlden (med rätta) går mot att användaren inte ska behöva bry sig i filformaten.

...vilket får mig att undra vilka format som det vore intressant att kunna importera. Jag kan ju ingenting om andras program (det är baksidan med att skriva allt själv), så där behöver jag input både i form av vilka format, och exempelfiler.

malare

Inläggav malare » 2008-10-25 13:49

Vad har Sirp för output-format då?

Kan det importeras i t.ex. LspCad?

Exempel: <freq> <mag> <phase>

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-10-25 13:49

Svante skrev:
n3mmr skrev:
Svante skrev:

Jodå, det skulle man kunna. Det finns dock två olika sätt att tänka här, och då måste man fundera vem som är ens användare. Jag tror det finns två "typer". Den ena är de som orkar fundera på filformat, och kanske tom genererar filer själv. Den andra är de som använder en massa olika program och inte egentligen bryr sig om filformaten, utan bara vill importera data.

Så, därför finns det två lösningar, med den ena gör man en generell textimportör, där användaren får definiera vad som finns i filerna. Med den andra så går man igenom de vanligaste filformaten och ser till att kunna importera dem.

Jag tror att trenden i programmerarvärlden (med rätta) går mot att användaren inte ska behöva bry sig i filformaten.

...vilket får mig att undra vilka format som det vore intressant att kunna importera. Jag kan ju ingenting om andras program (det är baksidan med att skriva allt själv), så där behöver jag input både i form av vilka format, och exempelfiler.

En annan metod är att man levererar med en "importgenerator" till dom som vill det, typ Gurumoderna du hade under utvecklingen.

Så, nån säger: "Importera det här", du svarar "fixa med denna extra applikation, och berätta"

Så kan alla delta som i en stoor familj! Lilla Pelle får importera leksaksformaten, medan pappa importerar dom stora stöddiga sakerna...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-25 14:14

malare skrev:Vad har Sirp för output-format då?

Kan det importeras i t.ex. LspCad?

Exempel: <freq> <mag> <phase>

Mvh. Per Målare

Vet inte om det går att importera, men textformatet är som du säger, tabseparerat och med en rubrikrad.

Sen finns det Sirp-formatet också, som är en binärfil som innehåller rådata så att man kan gå tillbaka och ändra fönster osv. Detta format innehåller även analysdata, så att Basta! kan öppna den Sirpfilen direkt. Man behöver alltså inte göra textexport för att Basta! ska kunna läsa Sirpdata.

malare

Inläggav malare » 2008-10-25 14:35

Svante skrev:Vet inte om det går att importera, men textformatet är som du säger, tabseparerat och med en rubrikrad.

Sen finns det Sirp-formatet också, som är en binärfil som innehåller rådata så att man kan gå tillbaka och ändra fönster osv. Detta format innehåller även analysdata, så att Basta! kan öppna den Sirpfilen direkt. Man behöver alltså inte göra textexport för att Basta! ska kunna läsa Sirpdata.

Då funkar nog importen till LspCad. Orsaken att jag frågar är att jag är intresserad av Sirp eftersom det kan mäta distortion upp till 5:e ton men jag har alla mina tidigare projekt i LspCad och är osäker om jag vill uppgradera Basta också.

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-25 14:40

malare

Inläggav malare » 2008-10-25 18:45

Om de där två filerna ska vara samma högtalare så är det något fel med textfilsgenereringen. Fasen verkar stämma hyggligt bra men frekvensgången är ju nästan rak i textfilen.

Det funkar i alla fall bra att importera textfilen i LspCad. :)

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-25 19:12

malare skrev:Om de där två filerna ska vara samma högtalare så är det något fel med textfilsgenereringen. Fasen verkar stämma hyggligt bra men frekvensgången är ju nästan rak i textfilen.

Det funkar i alla fall bra att importera textfilen i LspCad. :)

Mvh. Per Målare

Nä. Så här tycker excel att data i textfilen ser ut:

Bild

Kanske väntar sig LspCad värden i dB? Sirpfilen är på linjärskala.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-10-25 20:07

Svante skrev:
Kanske väntar sig LspCad värden i dB?

Jepps.
Från bastatråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 438#566438
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

malare

Inläggav malare » 2008-10-25 22:16

Det förklarar varför det såg konstigt ut.

Jaha, då får man väl vänta tills Svante har hittat någon lösning på "exporten".

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-26 01:14

Kanske ska man vara lite konstruktiv. Vad är det för program man kan väntas vilja importera data till, då?

---------------------------------------
LspCad är tydligen en, med formatet

Kod: Markera allt
Freq <tab> dB   <tab> Phase <tab>
20   <tab> 80.1 <tab> 175.2 <tab>
22.3 <tab> 81.0 <tab> 174.2 <tab>
24.6 <tab> 81.9 <tab> 173.2 <tab>
25.9 <tab> 82.7 <tab> 172.1 <tab>

Vad heter en sån filtyp? .txt bara?

Vad finns det fler för program man kan tänkas vilja importera till?

malare

Inläggav malare » 2008-10-26 10:03

Svante skrev:Vad heter en sån filtyp? .txt bara?

Det stämmer att filtypens namn är .txt

Jag tror att de flesta program har ett alternativ där just denna typ av fil fungerar att importera från.

Själv har jag en gammal version av Clio (som inte kan mäta 4:e och 5:e ton) och LspCad 6. Båda dessa kan importera och exportera detta filformat. LspCad har ett annat alternativ för import också, och det är Praxis-filer.

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-10-26 11:03

LSPCad läser ju även .frd och .zma korrekt vilket väl är någon slags standard för frekvens/amplitud samt impendans data. Kan Sirp exportera till detta format så kan nog dom flesta program importera det.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-10-26 11:24

Nwalmaer skrev:LSPCad läser ju även .frd och .zma korrekt vilket väl är någon slags standard för frekvens/amplitud samt impendans data. Kan Sirp exportera till detta format så kan nog dom flesta program importera det.

.frd är väl samma som .txt ala LspCad så vitt jag kan se.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-26 12:16

malare skrev:
Svante skrev:Vad heter en sån filtyp? .txt bara?

Det stämmer att filtypens namn är .txt

Jag tror att de flesta program har ett alternativ där just denna typ av fil fungerar att importera från.

Själv har jag en gammal version av Clio (som inte kan mäta 4:e och 5:e ton) och LspCad 6. Båda dessa kan importera och exportera detta filformat. LspCad har ett annat alternativ för import också, och det är Praxis-filer.

Mvh. Per Målare

Ok, väljer man om man ska inkludera disten i exporten då också? Eller kommer inte den med?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-26 12:19

Ni som använder andra program, skulle ni kunna ta nån mätfil vilken som helst och skicka den till svante*at*tolvan.com? Det vore kanoners och höjer sannolikheten för framtida sirpkompatibilitet.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum