Nybörjarfrågor angående Basta!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-26 13:43

Falken skrev:Jag tolkar dig som att hela röret skall räknas bort då även "tomrummet" i röret.

Prixis. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-26 13:47

-Martin- skrev:Går det att använda två (eller flera) element samtidigt vid "nätverkning" under "Advanced options"?
Det är ju ganska vanligt numera i 2,5-vägare (säger han som aldrig gjort det...) att 0,5-basen (spole + element) ligger parallellt med mellan-basen (se t ex http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html ).

Om det inte går så är det ett önskemål inför kommande releaser. :)

Om elementen har varsitt filter kan man simulera dem som olika delsystem. Men det finns också konfigurationer som inte går att simulera, där elementen inte är lika inkopplade, men deras filtergrenar hänger ihop. En del .5-system är kopplade så, bla det du länkar till.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-26 17:23

Svante skrev: Men det finns också konfigurationer som inte går att simulera, där elementen inte är lika inkopplade, men deras filtergrenar hänger ihop. En del .5-system är kopplade så, bla det du länkar till.

Man kanske kan rita ihop det respektive "andra" elementet i Advanced network och köra som två basar i parallell? Man får rita ihop två likadana element då, som ersätter det andra elementet i respektive kedja.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-26 19:25

phon skrev:
Svante skrev: Men det finns också konfigurationer som inte går att simulera, där elementen inte är lika inkopplade, men deras filtergrenar hänger ihop. En del .5-system är kopplade så, bla det du länkar till.

Man kanske kan rita ihop det respektive "andra" elementet i Advanced network och köra som två basar i parallell? Man får rita ihop två likadana element då, som ersätter det andra elementet i respektive kedja.

Ja, det går med extrem handpåläggning, men så fort man ändrar lådvolym, avstämning eller nåt annat så måste man ju pilla dit nya värden i advanced network.

Men det är klart, är man desperat så... :D

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-27 19:29

Jag lånar tråden för en fråga.
I det eminenta programmet Basta finns ju val för teoretisk simulering av låga frekvensers ljudnivåhöjning orskat av rummets näraliggande ytor, Room gain). Blev det rätt det där?
Jo min undran är om man kan tala om min. nivåökning i sammanhanget. Utom då att avmarkera detta.
Då borde chansen att man ligger inom dessa mått sannolikt vara korrekt?

Är dessa data vad man brukar använda, 3 och 5 db/oct gain?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-10-28 10:48

För mig funkar det rätt hyggligt. Rummet är på 20 m2 och har två öppningar. Den tjocka svarta kurvan är den simulerade och den rödaktiga är den mätta. Högtalaren står rätt fritt 0,7 respektive 1meter från vägg.

Bild

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-10-31 14:25

Peetva :det ser ju väldigt bra ut :)

Jag har försökt simulera

Seas PX 17 LTS

Rf: 35 Hz
Vas: 42
Qts: 0,19
Qms: 1,1
Qes: 0,23
Qt: 0,19
Bl: 7,9
Re: 5,7
Sd: 130
Mm: 11.8
P : 80 W
93 dB

Seas CX 21 LTS

Rf: 43 Hz
Vas: 46
Qts: 0,33
Qms: 2,4
Qes: 0,37
Qt: 0,32
Bl: 9,1
Re: 5,1
Sd: 230
Mm: 22
P max: 150 W
95 dB

Men i basta med PX17 så får jag 2.1 Liter i sluten låda optimal lådvolym( Q=0,707)
detta kan väl ej stämma ?

I LTS-kompendiet så vill jag minnas att det stod 4-10 liter(sluten)?

Med CX 21 så får jag 24,5 liter optimal Q = 7 för lådan (portad)
I (LSPWIN)

I LTS-kompendiet så vill jag minnas att det stod 55 liter 30 Hz(portad)?

Lite parametrar som jag ej vet vad de skall vara i fliken "Driver"

Le ?
Le loss ?
Xmax ?
Cms ?
Rms ?
Added patway?

Vad det gäller effekten, skall man ange max effekt som man har att tillgå?

I mitt fall 200 W / kanal?

Vilken är max tillåtna hastighet i porten?

Eller är det så att man kan tillåta sig att ha hög hastighet om man
bara använder koniska portad med avrundade ändar?

CX21:

Hastihet 55,6 m/s vid 30 Hz med 200 W i 55 liter portad låda
med 40 cm port diameter 10 cm??

:? :? :? :?: :?: :?: :?: :?:
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
Basso

Inläggav Basso » 2008-10-31 15:49

Hej falken, jag är inte den vassaste kniven i lådan men några saker kan jag hjälpa dig med. Le= talspolens induktans?. Xmax= max linjär slaglängd (endel anger slaglängden åt bara ett håll och andra, ändläge till ändläge (p-p)). Basta TROR jag använder sig av p-p. Xmek= max mekanisk slaglängd (innan elementet bottnar mekaniskt).
Rms= elementets effekttålighet i watt. Added pathway= avståndet mellan högtalarelementet och porten, portarna eller slavbasen anges i millimeter eller millisekunder.
Du kan fylla i 200w men antagligen så bottnar elementet tidigare, du kan se detta genom att aktivera kurvan som heter något i stil med x-max mol.
I fallet med cx21 så har förmodligen elementet överskridit x-max för länge sedan. Hur mycket effekt klarar den och samtidigt hålla sig inom max av sin slaglängd i nämnda lådan?
Hastigheten 55,6 m/s är väldigt hög. Jag försöker att hålla mig under 20 gärna runt 10 m/s, detta är dock INGEN tummregelsrekomendation utan massor av faktorer spelar säkert in.
Längden på röret(n) är även den en faktor att ta hänsyn till.
Inget av ovanstående skall tolkas som sanningar då det är jag som skrivit det :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-31 15:51

Falken skrev:Men i basta med PX17 så får jag 2.1 Liter i sluten låda optimal lådvolym( Q=0,707)
detta kan väl ej stämma ?

I LTS-kompendiet så vill jag minnas att det stod 4-10 liter(sluten)?

Mja, man ska till att börja med ta notisen på "design suggestion"-fliken på allvar. Där står det ju

Note:these design suggestions should be considered as starting points only, since neither of them consider filters, the baffle step or the room gain.

Det är mycket troligt att LTS har inte stannade vid startpunkten när de rekommenderade sin lådvolym. :D

...men, hur jag än beter mig får jag inte Basta! att rekommendera mindre volym än 2,3 liter till PX17, med de parametrar du anger.

Falken skrev:Med CX 21 så får jag 24,5 liter optimal Q = 7 för lådan (portad)
I (LSPWIN)

I LTS-kompendiet så vill jag minnas att det stod 55 liter 30 Hz(portad)?

Som sagt, de förslag som olika program ger är bara utgångspunkter. De får en att undvika de värsta katastroferna, men ska inte förväntas ge "Rätt" lösning. Det finns många lösningar som kan vara bra, och de bästa är sällan de som föreslås av programmen.

Tipset är i stället att titta på tonkurvan som simulatorn ger och se om den motsvarar de krav man har. Formlerna som programmen använder kom till i en tid när datorsimulering var något väldigt exklusivt och fyllde väl en funktion då. Nu får vi ju veta så mycket mer från de verktyg vi har idag.

Falken skrev:
Lite parametrar som jag ej vet vad de skall vara i fliken "Driver"

Le ?
Le loss ?
Xmax ?
Cms ?
Rms ?
Added patway?

Vad det gäller effekten, skall man ange max effekt som man har att tillgå?

Le och Le loss skaffar man sig lämpligen så som det står i manualen. Det finns ett särskilt kapitel om det.

Xmax brukar finnas i databladen, den talar om hur mycket konen kan röra sig utan att distorsionen blir allvarlig.

Cms räknas ut automagiskt om du anger Vas och Sd. Den är upphängningens fjädringsmjukhet

Rms räknas också ut automatiskt.

Added pathway lägger till en fördröjning, vilket kan vara viktigt om man har förflyttat elementen i djupled. Fördröjningen ger ju en fasförskjutning, och om man har flera element så blir den inbördes fördröjningen viktig.

Effekten Pmax är den maximala effekten som elementet tål innan det går sönder. Den används för att räkna ut MOL-kurvan.

Din förstärkares effekt matar du in (som max utspänning) på fliken "Power amplifier / AC-bass". Detta värde kommer också att användas för att räkna ut MOL-kurvan.

Falken skrev:

Vilken är max tillåtna hastighet i porten?

Eller är det så att man kan tillåta sig att ha hög hastighet om man
bara använder koniska portad med avrundade ändar?

CX21:

Hastihet 55,6 m/s vid 30 Hz med 200 W i 55 liter portad låda
med 40 cm port diameter 10 cm??

Hur mycket man ska tillåta väljer du själv på fliken "vent / passive radiator". Defaultvärdet är 10 m/s, men har man en väl utformad port kan man tillåta mer. Det värde du matar in här kommer att begränsa MOL-kurvan, framför allt kring fp. Efter värdena du skriver, så verkar det som att elementet inte ska ges 200 W vid 30 Hz i den lådan. 55 m/s är för mycket.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-31 15:58

Basso skrev: Basta TROR jag använder sig av p-p.

Nej, den anger toppvärde, åt ena hållet bara. Kan elementet röra sig 5 mm inåt och 5 mm utåt, dvs 10 mm p-p så ska man mata in 5 mm.

Basso skrev:Rms= elementets effekttålighet i watt.

Nej, Rms har inget med effekttålighet att göra, utan är den mekaniska resistansen ("segheten") i konens upphängning.

Basso skrev:
Added pathway= avståndet mellan högtalarelementet och porten,

Nej, det är en extra löpväg mellan högtalarelement och lyssnaren och modelleras som en fördröjning. Används typiskt om man har satt bas- och diskantelement på olika avstånd från lyssnaren.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-10-31 18:00

Tack för bra svar

Jag undrar fortfarande om det räcker med de parametrar som jag angav
inledningsvis, eller om det är av största vikt att lägga in:

Le ?
Le loss ?
Xmax ?

Svante skrev:

Mja, man ska till att börja med ta notisen på "design suggestion"-fliken på allvar. Där står det ju

Kan du förklara lite mer ingående vad dessa 3 alternativ är?

:?

Öhman

Keele

Margolis/small

MVH

Falken
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-31 19:08

Falken skrev:Tack för bra svar

Jag undrar fortfarande om det räcker med de parametrar som jag angav
inledningsvis, eller om det är av största vikt att lägga in:
Le ?
Le loss ?
Xmax ?

Le och Le loss är viktiga för högre frekvenser. Första inlägget i den här tråden frågar om det.

Falken skrev:
Svante skrev:

Kan du förklara lite mer ingående vad dessa 3 alternativ är?

:?

Öhman
Keele
Margolis/small

Det är tre personer som har hittat på sätt att hitta "optimala" system.
De bygger alla på att man ska få så nära "maximally flat" eller Butterworthrespons för ett givet element.

Man kan väl tillägga att Ingvar själv brukar kalla sin formel för "leksaksformel" just för att den inte ger ett färdigt system. Sök på "leksaksformel" här på Faktiskt så får du se.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-11-01 00:55

Nja nu flummar du iväg lite här Svante.

Vad jag vill veta är vilken karaktär du får på ditt system

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-01 03:22

Jag förstår inte frågan.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-11-01 18:08

Vad det gäller Design Suggestion så uppfattar jag det som att Fp och Vb

ändras .

Rätt eller fel?

Är det något annat som ändras mer är Vb och fp?

Kan man se porthastigheten/s nånstans?

MVH

Falken :)

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-11-04 19:32

2 st frågor

längs ned i bastaföntret så står följande i röd text:

is not a valid floating point value

vad är detta ?

Kan man se porthastigheten någonstans?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-11-04 22:06

Falken skrev:2 st frågor

vad är detta ?

Floating point betyder att det är ett fel någonstans i beräkningarna troligtvis för att du använd punkt . istället för komma ,

Du kan välja att visa hastigheten under curves. Vent Velocity

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-11-04 23:58

Tack :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-04 23:59

Falken skrev:2 st frågor

vad är detta ?

Om det inte står något före "is" så har du antagligen lämnat någon ruta blank.

Lufthastigheten i porten kan man se via fliken curves. Bocka för vent velocity.

Du kan också se hur stor utnivå systemet kan prestera om du begränsar lufthastigheten till tex 10 m/s. Den ställer du på fliken vent/passive radiator under vent limits. Slå sedan på kurvan Max output level (MOL) på fliken "curves". MOL-kurvan visar systemets maximala utnivå, givet bla begränsningen i lufthastighet i porten.
Det finns flera begränsande faktorer, tex konamplitud. De finns beskrivna i bruxen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-05 00:00

Falken skrev:Vad det gäller Design Suggestion så uppfattar jag det som att Fp och Vb

ändras .

Rätt eller fel?

Är det något annat som ändras mer är Vb och fp?

Rätt.

Nej.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-11-05 00:57

Tack för det :)

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-15 02:06

Som en liten övning hade jag tänkt att ge mig på att simulera BOSSO med originalelementet. Med en dåres brist på självinsikt så petade jag in vad jag kunde från databladet och satte igång.

Nu till min (mycket nybörjar-)fråga:

När jag simulerar i fri rymd så verkar allt vara frid och fröjd och jag får följande resultat (med rom gain):

Bild

Eftersom högtalaren är tänkt att hänga på en vägg så tyckte jag att det hade varit skoj att försöka simulera även det. Till min förvåning så uppstår jättedippen Allan vid cirka 321Hz:

Bild

Ska det verkligen vara på det viset?!?! Vad har jag gjort för fel?

En annan fråga i samband med den andra simuleringen:

När jag mäter med den flyttbara miken så verkar det som om Basta! antar att elementet är parallellt med väggen och inte med baffeln, stämmer det?

Tacksam för all hjälp som kan fås!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-11-15 02:34

du ser den sk väggreflexen vilken kommer i motfas vid någon frekvens jämfört med ljudet som kommer direkt från högtalarelementet och därför blir det utsläckning.

Exakt vid vilken frekvens beror på avståndet mellan väggen och elementet, ju mindre avstånd desto högre upp i frekvens. Sedan är det så också att eftersom högtalaren strålar mer och mer riktat ju högre frekvens du har så minskar ju väggreflexen i styrka (men normalt inte förrän över något kHz och uppåt)

Hade man haft perfekt reflekterande ytor och ett helt rundstrålande element hade du fått ömsom förstärkning, ömsom utsläckning uppåt i frekvens, sk kamfiltereffekt.

Naqref skrev en fin-fin tråd om detta med Carlssonhögtalare som exempel med många fina bilder som förklarar detta (och andra fenomen)

Så du har inte gjort något fel. Det skall vara såhär (tyvärr , eftersom det kan komplicera saker och ting)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-15 11:24

Rundberg skrev:Bild

Ska det verkligen vara på det viset?!?! Vad har jag gjort för fel?

En annan fråga i samband med den andra simuleringen:

När jag mäter med den flyttbara miken så verkar det som om Basta! antar att elementet är parallellt med väggen och inte med baffeln, stämmer det?

Tacksam för all hjälp som kan fås!

MVH

/Mattias

Ja, det ska det. Det är ursvårt att bli av med den där dippen. Det vore iofs roligt om någon kunde lägga en högtalare på rygg på golvet och göra ett svep med mikrofonen på identiskt samma position som i bastasimuleringen. Jag gjorde det i någon annan tråd, med en snedställd wellpapp- hrrm -prototyp. :D

Elementet sitter i baffeln och därmed i plan ("parallellt") med den, däremot är väggen snedställd. Hur menar du att du ser att elementet sitter parallellt med väggen?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-16 16:13

Varför fungerar inte PDF-dokumentet som ligger på den här adressen (med Adobe Reader)?
http://user.faktiskt.io/svante/basta/Ba ... _sheet.pdf
Senast redigerad av paa 2008-11-16 17:43, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-11-16 17:28

Det gör det ju... Öppnat med Evince i mitt fall.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-16 19:12

Tack för era svar, det förklarade saken!

Svante skrev:Elementet sitter i baffeln och därmed i plan ("parallellt") med den, däremot är väggen snedställd. Hur menar du att du ser att elementet sitter parallellt med väggen?
Aha! Jag antog att det var baffeln man snedställde...

Hur fungerar det när man simulerar två olika system där det ena har en baffel parallell med väggen och den andra inte eller ett system som har olika vinklar mot samma vägg (typ Ino A2 eller Bremenäggen)?

Mvh

Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-22 11:52

Ponera (simulera) att man tar defaultelementet i Basta, trollar bort induktansen så att den blir noll, och sätter elementet i en stor baffel.
Då ser man att frekvenskurvan för elementet stiger en dB från ca 500Hz till ca 5kHz.
Varför gör den det?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-22 14:41

paa skrev:Ponera (simulera) att man tar defaultelementet i Basta, trollar bort induktansen så att den blir noll, och sätter elementet i en stor baffel.
Då ser man att frekvenskurvan för elementet stiger en dB från ca 500Hz till ca 5kHz.
Varför gör den det?

Det beror på att modellen för strålimpedansen är en pulserande sfär. En sådan kan approximeras med en medsvängande luftmassa vid låga frekvenser, men vid höga frekvenser sjunker massan med frekvensen. Det beror i sin tur på att strålningen blir mer riktad och då är det en allt mindre del av luften som svänger med.

En bafflad kolv har ett snarlikt beteende.

När man kommer upp över en viss frekvens verkar alltså konen lite lättare och då ökar utnivån.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-03 23:15

Under fliken added path way kan man förskjuta eller flytta fram ett element i djupled. Men vart i från utgår dedtt mått. Är det från där en baskon är som djupast eller är det från spindeln eller är från baffeln?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum