Falken skrev:Jag tolkar dig som att hela röret skall räknas bort då även "tomrummet" i röret.
Prixis.
Moderator: Redaktörer
Falken skrev:Jag tolkar dig som att hela röret skall räknas bort då även "tomrummet" i röret.
-Martin- skrev:Går det att använda två (eller flera) element samtidigt vid "nätverkning" under "Advanced options"?
Det är ju ganska vanligt numera i 2,5-vägare (säger han som aldrig gjort det...) att 0,5-basen (spole + element) ligger parallellt med mellan-basen (se t ex http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html ).
Om det inte går så är det ett önskemål inför kommande releaser.
Svante skrev: Men det finns också konfigurationer som inte går att simulera, där elementen inte är lika inkopplade, men deras filtergrenar hänger ihop. En del .5-system är kopplade så, bla det du länkar till.
phon skrev:Svante skrev: Men det finns också konfigurationer som inte går att simulera, där elementen inte är lika inkopplade, men deras filtergrenar hänger ihop. En del .5-system är kopplade så, bla det du länkar till.
Man kanske kan rita ihop det respektive "andra" elementet i Advanced network och köra som två basar i parallell? Man får rita ihop två likadana element då, som ersätter det andra elementet i respektive kedja.
Falken skrev:Men i basta med PX17 så får jag 2.1 Liter i sluten låda optimal lådvolym( Q=0,707)
detta kan väl ej stämma ?
I LTS-kompendiet så vill jag minnas att det stod 4-10 liter(sluten)?
Note:these design suggestions should be considered as starting points only, since neither of them consider filters, the baffle step or the room gain.
Falken skrev:Med CX 21 så får jag 24,5 liter optimal Q = 7 för lådan (portad)
I (LSPWIN)
I LTS-kompendiet så vill jag minnas att det stod 55 liter 30 Hz(portad)?
Falken skrev:
Lite parametrar som jag ej vet vad de skall vara i fliken "Driver"
Le ?
Le loss ?
Xmax ?
Cms ?
Rms ?
Added patway?
Vad det gäller effekten, skall man ange max effekt som man har att tillgå?
Falken skrev:
Vilken är max tillåtna hastighet i porten?
Eller är det så att man kan tillåta sig att ha hög hastighet om man
bara använder koniska portad med avrundade ändar?
CX21:
Hastihet 55,6 m/s vid 30 Hz med 200 W i 55 liter portad låda
med 40 cm port diameter 10 cm??
Basso skrev: Basta TROR jag använder sig av p-p.
Basso skrev:Rms= elementets effekttålighet i watt.
Basso skrev:
Added pathway= avståndet mellan högtalarelementet och porten,
Falken skrev:Tack för bra svar
Jag undrar fortfarande om det räcker med de parametrar som jag angav
inledningsvis, eller om det är av största vikt att lägga in:
Le ?
Le loss ?
Xmax ?
Falken skrev:Svante skrev:
Mja, man ska till att börja med ta notisen på "design suggestion"-fliken på allvar. Där står det ju
Kan du förklara lite mer ingående vad dessa 3 alternativ är?
![]()
Öhman
Keele
Margolis/small
Falken skrev:2 st frågor
längs ned i bastaföntret så står följande i röd text:
is not a valid floating point value
vad är detta ?
Kan man se porthastigheten någonstans?
Falken skrev:2 st frågor
längs ned i bastaföntret så står följande i röd text:
is not a valid floating point value
vad är detta ?
Kan man se porthastigheten någonstans?
Falken skrev:Vad det gäller Design Suggestion så uppfattar jag det som att Fp och Vb
ändras .
Rätt eller fel?
Är det något annat som ändras mer är Vb och fp?
Rundberg skrev:
Ska det verkligen vara på det viset?!?! Vad har jag gjort för fel?
En annan fråga i samband med den andra simuleringen:
När jag mäter med den flyttbara miken så verkar det som om Basta! antar att elementet är parallellt med väggen och inte med baffeln, stämmer det?
Tacksam för all hjälp som kan fås!
MVH
/Mattias
Aha! Jag antog att det var baffeln man snedställde...Svante skrev:Elementet sitter i baffeln och därmed i plan ("parallellt") med den, däremot är väggen snedställd. Hur menar du att du ser att elementet sitter parallellt med väggen?
paa skrev:Ponera (simulera) att man tar defaultelementet i Basta, trollar bort induktansen så att den blir noll, och sätter elementet i en stor baffel.
Då ser man att frekvenskurvan för elementet stiger en dB från ca 500Hz till ca 5kHz.
Varför gör den det?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], juanth och 7 gäster