Där ser man så olika man kan tycka/Tog bort dac, Thule cd

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-10 13:00

Ni är galna! 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-10 13:32

Du då som kör med spikes 8) :D
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-10 13:44

Hej R!
Ranefjord skrev:Ni är galna! 8)

... samt knäppofläppo :D!

Mvh Tord & Co

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-10 13:48

GalnA*? :P

Vi är ju upplysta :idea: 8)

Vänligen Lawrence AB
Common sense is not that common.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-10 13:50

A*ggressiva hifihuliganer, någon? :twisted:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-10 13:51

dawen skrev:GalnA*? :P

Vi är ju upplysta :idea: 8) // A*ggressiva hifihuliganer, någon?

- A*lldeles korrekt mina sssöööta sssmåå sssockergrissar :D!

Mvh Fredrik S & Co

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-10 13:59

Ranefjord: Jag antar att du inte räknar in mig i "NI"!?

Niklas: Okej, jag försökte vara lite trevlig och ge dig stöd i ett litet fåtal saker du sa som äntligen hade verklighetsförankring. Men jag börjar inse att du inte bara har märkliga uppfattningar om saker och ting utan dessutom är direkt ointelligent. Efter att jag gång på gång förklarat att det visat sig att jag EFTER EGNA JÄMFÖRELSER ofta tycker att en dyrare produktlåter bättre än en billigare påstår du något i still med att "jag låter prislappen avgöra vad jag tycker låter bäst".

Jag har dessutom gett dig en handfull konkreta exempel på mina jämförelser! Dessa har du av någon anledning inte ifrågasatt. Du har själv gett ett enda exempel (Pioneer-dvd) för att visa vad du menar med din teori. Ganska klent "bevismaterial" får man nog säga.

matson: Underbart att du än en gång för in priser i diskussionen. Slutsteg måste tydligen upp i ett visst pris för att vara bra. DVD-spelare likaså. Men vänta lite, var det inte så att pris inte hade något som helst samband med kvalitet? Om du inte ser att dessa två påståenden står i direkt motsatsförhållande till varann kan jag bara hoppas att dom har en plats kvar på Komvux grundskolekurs i ditt kvarter. Kanske en för Niklas också om vi har tur.

PS. matson, festligt att du å ena sidan tycker att subjektiv bedömning är ett bra sätt att utvärdera hifiprodukter, men samtidigt hävdar att det handlar om "korrekt återgivning" eller icke-korrekt återgivning. Berätta gärna mer om hur du går tillväga för att hitta dina "korrekta återgivare"!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-10 14:04

Ranefjord: Jag antar att du inte räknar in mig i "NI"!?

Du o jag *krigar* ju på samma sida ;) (subjetivistmaffian)

och jo. jag fördrar mina galna spikes! :P
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-10 14:06

Ranefjord skrev:och jo. jag fördrar mina galna spikes! :P

They're comin' to take you away, hahA*! 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-10 14:14

Hej!

They're comin' to tagA*way, hahA*! Yes yes, whatever you say, you vara the boss!
(MA*mma MiA* - människor talA* 8O :oops: :D!!!)

Mvh Roger med resten

matson

Inläggav matson » 2004-10-10 14:56

Blue skrev:
matson: Underbart att du än en gång för in priser i diskussionen. Slutsteg måste tydligen upp i ett visst pris för att vara bra. DVD-spelare likaså. Men vänta lite, var det inte så att pris inte hade något som helst samband med kvalitet? Om du inte ser att dessa två påståenden står i direkt motsatsförhållande till varann kan jag bara hoppas att dom har en plats kvar på Komvux grundskolekurs i ditt kvarter. Kanske en för Niklas också om vi har tur.

PS. matson, festligt att du å ena sidan tycker att subjektiv bedömning är ett bra sätt att utvärdera hifiprodukter, men samtidigt hävdar att det handlar om "korrekt återgivning" eller icke-korrekt återgivning. Berätta gärna mer om hur du går tillväga för att hitta dina "korrekta återgivare"!

Vad är det frågan om nu Farbror Blå? Jag har ärligt talat ingen större lust att ta skit från en som tydligen inte kan läsa.

Vad jag har skrivit är att man skall bedöma produkter efter vad dom presterar inte efter vad dom kostar. Vad är svårt att förstå med detta?

Var har jag skrivit att ett slutsteg måste kosta 30 papp för att vara bra?

Jag har inte fört in priser i diskussionen utan blev bara trött på ditt trams om att det skulle finnas mängder av korrekta återgivare i de "lägsta prisklasserna", och därför påtalade att dom apparater som hittills funnits vara korrekta återgivare inte alls figurerar längst ner på prisskalan. Att det inte skulle finnas något samband ALLS mellan pris/prestanda har jag aldrig påstått. Exempelvis är det svårt att sälja slutsteg med vettiga prestanda för 50 öre(för att fortsätta på din rekordlåga nivå). Behöver sånt här verkligen förtydligas när man diskuterar?

Annars föreslår jag att du går till ett uppslagsverk(dina föräldrar kanske har ett sådant) och slår upp ordet subjektiv och ordet objektiv och på egen hand klurar ut det absurda i ditt sista stycke av otrevligheter riktade mot mig.

Att hitta korrekta återgivare är inte helt trivialt och inget jag tror du besitter förmåga att begripa, varför jag avstår från att förklara det.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-10 15:04

Ett litet tips till de som debatterar: Om man anser att någon drar ner nivån på debatten så är det kanske inte det mest konstruktiva att lägga sig i närheten eller under det :wink:

Det gäller ingen och det gäller alla. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-10-10 15:10

Som vanligt så åker den krigsmålade saaben fram när vi menar allvar. 8O :D

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2004-10-10 16:10

Blue skrev:Niklas: Okej, jag försökte vara lite trevlig och ge dig stöd i ett litet fåtal saker du sa som äntligen hade verklighetsförankring. Men jag börjar inse att du inte bara har märkliga uppfattningar om saker och ting utan dessutom är direkt ointelligent. Efter att jag gång på gång förklarat att det visat sig att jag EFTER EGNA JÄMFÖRELSER ofta tycker att en dyrare produktlåter bättre än en billigare påstår du något i still med att "jag låter prislappen avgöra vad jag tycker låter bäst".

Jag har dessutom gett dig en handfull konkreta exempel på mina jämförelser! Dessa har du av någon anledning inte ifrågasatt. Du har själv gett ett enda exempel (Pioneer-dvd) för att visa vad du menar med din teori. Ganska klent "bevismaterial" får man nog säga.

Tja, vad ska man säga? Det är ganska hårda ord att bli beskylld för av en som uppenbarligen inte kan läsa en text på 5-10 rader och förstå innehållet. Wejrons klassiker "Skärp daj nu e du konsult eller?" känns som ett passande motargument på rätt nivå.

Ang. dina jämförelser... Dom är säkert jättebra och jag kan natuligtvis inte ifrågasätta att du tycker apparater (som är dyrare) låter "bättre" än andra (som är billigare). Problemet här är din definition på "bra" som jag har förstått det innebär "fräckt ljud, som jag trivs med" (typ), vilket naturligtvis är helt subjektivt och dessutom din personliga åsikt som ingen annan kan argumentera emot. Därför är detta ganska meningslöst att hålla på med. Om man däremot vill jämföra produkterna objektivt och få fram vilken apparat som bäst klarar att återge en oförvanskad (med samma reservationer som alltid) signal (som då alltså blir min definition på "bra") så blir det hela lite annorlunda och ditt test kan, tycker jag, ogilitigförklaras då du lyssnar på hela kedjan, inte bara testobjektet.

Beror kanske hela diskussion på att vi har olika synsätt på vad som är "bra"? Objektivitet/subjektivitet har ju behandlats i oändlighet, men ändå verkar det som att somliga blandar ihop begreppen.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-10-10 16:18

Wejrons klassiker "Skärp daj nu e du konsult eller?" känns som ett passande motargument på rätt nivå.

:mrgreen:

Användarvisningsbild
aolite

Inläggav aolite » 2004-10-10 16:56

Underhållande läsning, där det verkar som båda "sidor" går in till 100% för att missförstå varandra...

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-10 17:25

Hehe... Faktum är att jag ÄR konsult, skulle man kunna säga, dock inte inom hifibranschen.

Ditt senaste inlägg känns åter igen lite mer okej, så jag föreslår att vi lägger ner här.

Jag ger dig poängen att jag tillhör dom som framförallt utgår från subjektiva intryck och vad jag subjektivt avser som "bra ljud" när jag utvärderar produkter. Det är ett tillvägagångssätt som jag står för, och som jag lyckligtvis inte är ensam om på det här forumet. Men visst går det att ifrågasätta och att ni i neutralitetsmaffian har en helt annan filosofi är verkligen helt okej för min del.

(1-0 till Niklas).

Sedan har både du och matson i diskussionen nu flera gånger visat att ni i praktiken inte fullt ut kan ställa er bakom det fortfarande lika vansinniga påståendet att pris inte har NÅGOT SOM HELST samband med välljud. Ni dödar själva påståendet genom att säga att det finns prismässiga mininivåer för vad som kan förväntas ge bra ljud. Och DÄR, mina vänner, är jag helt med er.

(1-1 mellan Niklas och Blue).

Alltså: Kan vi nöja oss med oavgjort, eller känner du att du måste "vinna" (då tar nämligen diskussionen aldrig slut)? Detta är ett vänligt medlingsförsök. Så snälla, peace?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2004-10-10 17:37

Blue skrev:Hehe... Faktum är att jag ÄR konsult, skulle man kunna säga, dock inte inom hifibranschen.

Ditt senaste inlägg känns åter igen lite mer okej, så jag föreslår att vi lägger ner här.

Jag ger dig poängen att jag tillhör dom som framförallt utgår från subjektiva intryck och vad jag subjektivt avser som "bra ljud" när jag utvärderar produkter. Det är ett tillvägagångssätt som jag står för, och som jag lyckligtvis inte är ensam om på det här forumet. Men visst går det att ifrågasätta och att ni i neutralitetsmaffian har en helt annan filosofi är verkligen helt okej för min del.

(1-0 till Niklas).

Sedan har både du och matson i diskussionen nu flera gånger visat att ni i praktiken inte fullt ut kan ställa er bakom det fortfarande lika vansinniga påståendet att pris inte har NÅGOT SOM HELST samband med välljud. Ni dödar själva påståendet genom att säga att det finns prismässiga mininivåer för vad som kan förväntas ge bra ljud. Och DÄR, mina vänner, är jag helt med er.

(1-1 mellan Niklas och Blue).

Alltså: Kan vi nöja oss med oavgjort, eller känner du att du måste "vinna" (då tar nämligen diskussionen aldrig slut)? Detta är ett vänligt medlingsförsök. Så snälla, peace?

Hej igen Blue!

Det har aldrig handlat om att vinna, snarare om att göra sig förstådd. Jag är fortfarande osäker på om det har gått fram till 100%, men detta är nog det närmaste vi kommer. Fridens!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-10 17:51

Snälla nån, jag skapade inte en tråd för att det skulle bli bråk :( . Låt oss ta ett glas Whiskey(felstavat men det skall vara den skottska) av Nattlordes sortiment :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-10 18:10

Bra idé Mats, fast tyvärr fick jag för mycket av den varan (whiskey) redan igårkväll. 8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-10 18:37

Hej N!
Naqref skrev:Ett litet tips till de som debatterar: Om man anser att någon drar ner nivån på debatten så är det kanske
inte det mest konstruktiva att lägga sig i närheten eller under det :wink: Det gäller ingen och det gäller alla. :)

- Faktiskt.se ett väldigt bra råd :D! Här kommA* ytterligarett: ObserverA* och gör därefter inte likadant!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-11 08:13

Hörru Mats, bort med kleptomanbananerna från min samling! Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-11 13:35

Nattlorden skrev:Hörru Mats, bort med kleptomanbananerna från min samling! Bild

:lol: :lol: :lol: det tog sin tid, men till sist vaknade Nattlorden. Jag var nyfiken hur lång tid det skulle ta innan du reagerade :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi