Detta med högtalare och vissa missförhållanden!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-11-02 16:31

När det gäller balans i en anläggning står jag för att elektroniken bör väljas utifrån högtalarna. Att ett par högtalare för 95.000 kronor kan drivas till maximalt välljud med en förstärkare för 4000 kronor i butik betraktar jag som uteslutet. Det beror på att högtalaren med mycket stor sannolikhet är trögdriven och helt enkelt kräver hög effekt för att kunna arbeta kontrollerat.

När det gäller transparens vidhåller jag uppfattningen att det i teorin är den högsta möjliga ljudkvaliteten som kan nås. Har man hittat en transparent (så nära som möjligt) anläggning har jag svårt att se att det går att komma längre.

Då transparens står för den yppersta ljudkvaliteten kommer ingen att kunna övertyga mig om att detta uppnås med utrustning som vi talat om i en granntråd. Att fortsätta den debatten (Denon AVR-1xxx/2xxx är så extremt bra) leder ingen vart så jag föreslår att vi skippar det sidospåret. Jag kommer inte att köpa en sådan "transparent" utrustning.;)

Balans i en anläggning innebär att komponenterna befinner sig på en relativt likvärdig kvalitets- och prestandanivå. Detta betyder för min del att en grundläggande utgångspunkt är att om min budget är 100% läggs 50% på högtalarna. Sedan vidtar letande av elektronik inom övriga 50% av budgeten. Att lägga 95% på högtalarna, 4% på förstärkaren och 1 % på signalkällan är inte balans och kommer inte att bli balans heller. Det skulle i.s.f vara begagnatköp som gäller kombinerat med nyköp i.s.f.

När det gäller att "lära sig" något av Faktiskt så tyvärr. Jag lär mig inget, förutom i Carlsson Illuminati.;)

Detta då det jag bör "lära mig" här strider mot min erfarenhet och snarare känns som motbevisning in absurdum. Allt skall motbevisas. Balans i anläggning? Nej, det är fel att köpa högtalare för 50% av budgeten och elektronik för resten. 95% på högtalarna är mycket bättre.

Likaså tesen att högtalare är så komplexa att där kan man med fördel lägga tiotusentals kronor men elektronik, nej då är man lurad av placebo etc om man köper något i motsvarande prisklass. D.v.s köper jag ett par högtalare för 45.000 kronor så är det ett genomtänkt val (det får man förstå att högisar kostar så mycket etc). Lägger jag till en förstärkare för 30.000 kronor och en CD-spelare för 15.000 kronor till talarna så är jag lurad av branchen, det är placebo, det är färgning, det är...

Istället ska jag på Faktiskt.se lära mig att istället bör jag köpa andra högtalare, alltså öka budgeten för dem och så Denon bioreceiver + billig bitkorrekt DVD-spelare på elektroniksidan, summa 5000-6000 kronor.

Att dra analogier om matlagning o.dyl håller inte. Möjligen kan en analogi vara att köpa oxfilé av högsta kvalitet och servera med pommes frites av märket Eldorado samt djupfrysta grönsaker och sås av samma märke. Obalans? Självklart.

Ni får köpa vad ni vill men att högtalare "får" kosta 45.000 kronor men inte elektroniken, där räcker billig bioreceiver och DVD-spelare kommer jag aldrig att dela. Likaså skulle jag också protestera om något proklamerar source first, d.v.s elektronik för 95.000 kronor och högtalare för 5000 kronor.

Problemet med en del inslag i forumet är denna extrema motbevisning. Om motbevisningen åtminstone var något sånär rimlig, t.ex att en japansk förstärkare för 15.000 kronor presterar riktigt bra, även mot en handbyggd s.k highend-sak för 65.000 kronor hade jag hållit med utan tvivel. Men när motbevisningen går ut på att maximal förstärkarprestanda nås redan vid 5000 kronor och att precis ALLT inom HiFi måste motbevisas med "så är det inte alls, det är bara dumma tidningar som skriver det, butikerna ljuger bara" etc så är jag helt enkelt inte med på noterna och kommer inte att bli det heller.

Tyvärr men senaste tesen, alltså att balans i anläggningen nås med högtalare för 95.000 kronor och elektronik för 5000 kronor (eftersom elektronik i en högre prisklass enbart färgar och är bristfällig) delas ej av mig och jag låter mig inte motbevisas heller.

Att jag snabbt hoppar av en del debatter är av det enkla skälet att de som motbevisar inte kommer att ge sig och jag kommer inte att ge mig heller. Så ekorrhjulet kommer att snurra vidare i all evighet. Men då lämnar jag nämnda hjul och så får motbevisningsdebatten fortsätta med andra aktörer.:)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-02 16:34

Jag tycker frågan är mycket intressant. När det gäller högtalare och rum kan det ju hända att man flyttar från ett boende till ett annat och även att rummet där stereon står måsta användas även till annat. Det är inte alla som är ungkarlar och saknar umgänge. Heltäckningsmattor kan ge upphov till astma.

Där för tycker jag att man skall skaffa sig bra elektronik som man kan leva med länge och sedan välja högtalare efter rummets förutsättningar, som är mer föränderliga. Här står naturligtvis signalkällan i focus. För alla vanliga ändamål klarar man sig med en effektförstärkare som leverera ca 100 w i 8 ohm.

Den svenska utvecklingen med relativt billiga Larsen högtalare och Bremenäggen är därvid utmärkta.

För övrigt verkar de som förordar stora effektförstärkare samt handbyggda och mätkorrekta basreflexhögtalare bli snarstuckna och grälsjuka, få en egen uppfattning om ordens betydelse samt snart bli misstänksamma mot nästan allt och kräva "bevis" för än det ena än det andra. Nästan en smula personlighetsförändrade.

MVH/Cody

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-02 16:54

CODY skrev:Jag tycker frågan är mycket intressant. När det gäller högtalare och rum kan det ju hända att man flyttar från ett boende till ett annat och även att rummet där stereon står måsta användas även till annat. Det är inte alla som är ungkarlar och saknar umgänge. Heltäckningsmattor kan ge upphov till astma.

Där för tycker jag att man skall skaffa sig bra elektronik som man kan leva med länge och sedan välja högtalare efter rummets förutsättningar, som är mer föränderliga. Här står naturligtvis signalkällan i focus. För alla vanliga ändamål klarar man sig med en effektförstärkare som leverera ca 100 w i 8 ohm.

Den svenska utvecklingen med relativt billiga Larsen högtalare och Bremenäggen är därvid utmärkta.

För övrigt verkar de som förordar stora effektförstärkare samt handbyggda och mätkorrekta basreflexhögtalare bli snarstuckna och grälsjuka, få en egen uppfattning om ordens betydelse samt snart bli misstänksamma mot nästan allt och kräva "bevis" för än det ena än det andra. Nästan en smula personlighetsförändrade.

MVH/Cody

Detta var banner i mig ett bra inlägg! :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2008-11-02 16:54

välja högtalare efter rummets förutsättningar, som är mer föränderliga. Här står naturligtvis signalkällan i focus. För alla vanliga ändamål klarar man sig med en effektförstärkare som leverera ca 100 w i 8 ohm.

Om man lever efter detta så är det väl ingen mening att leta efter det perfeckta ljudet i form av vare sig högt eller andra komponenter då man inte får andvända ett eget rum fullt ut och måste spela i frugans vardagsrum :? :?: Tycker förutsättningen för att få ett hyffsat ljud ligger just i att du möblerar, flyttar runt, provar, akustikreglerar och hittar rätt position för allt i ett dedikerat rum. Annars blir det väl lite bortkastat med högt för 45k som liksom aldrig får chansen att leverera.

Högtalare med 84db och med en taskig hårt motkopplad trissa så kanske det behövs mycket effekt för att rassla liv i musiken på ett halvhyffsat sätt :wink:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-02 17:10

AVR4000 skrev:När det gäller balans i en anläggning står jag för att elektroniken bör väljas utifrån högtalarna. Att ett par högtalare för 95.000 kronor kan drivas till maximalt välljud med en förstärkare för 4000 kronor i butik betraktar jag som uteslutet.

En dogmatiskt idiotsats som gör att du aldrig kommer göra smarta affärer. Jag skiter ju i det, jag kan le åt det hela. :)

AVR4000 skrev:Det beror på att högtalaren med mycket stor sannolikhet är trögdriven och helt enkelt kräver hög effekt för att kunna arbeta kontrollerat.

Påhittade saker blir inte mer rätt bara för man säger dom flera gånger. Det finns fullt med dyra högtalare med känslighet över 92 db.

AVR4000 skrev:När det gäller transparens vidhåller jag uppfattningen att det i teorin är den högsta möjliga ljudkvaliteten som kan nås. Har man hittat en transparent (så nära som möjligt) anläggning har jag svårt att se att det går att komma längre.

Problemet är att du inte kommer finna den med ditt sätt och framförallt inte med din ytterst dogmatiska syn på hifi.

AVR4000 skrev:Då transparens står för den yppersta ljudkvaliteten kommer ingen att kunna övertyga mig om att detta uppnås med utrustning som vi talat om i en granntråd. Att fortsätta den debatten (Denon AVR-1xxx/2xxx är så extremt bra) leder ingen vart så jag föreslår att vi skippar det sidospåret. Jag kommer inte att köpa en sådan "transparent" utrustning.;)

Varför kommer jag att tänka på en trotsig tonåring som alltid har rätt oavsett hur korkade saker han/hon säger ;)

AVR4000 skrev:Balans i en anläggning innebär att komponenterna befinner sig på en relativt likvärdig kvalitets- och prestandanivå. Detta betyder för min del att en grundläggande utgångspunkt är att om min budget är 100% läggs 50% på högtalarna. Sedan vidtar letande av elektronik inom övriga 50% av budgeten. Att lägga 95% på högtalarna, 4% på förstärkaren och 1 % på signalkällan är inte balans och kommer inte att bli balans heller. Det skulle i.s.f vara begagnatköp som gäller kombinerat med nyköp i.s.f.

Balansen sitter inte i priset kära du, det sitter i prestandan.

AVR4000 skrev:När det gäller att "lära sig" något av Faktiskt så tyvärr. Jag lär mig inget, förutom i Carlsson Illuminati.;)

Du verkar vara väldigt olärd enligt mig.

AVR4000 skrev:Detta då det jag bör "lära mig" här strider mot min erfarenhet och snarare känns som motbevisning in absurdum. Allt skall motbevisas. Balans i anläggning? Nej, det är fel att köpa högtalare för 50% av budgeten och elektronik för resten. 95% på högtalarna är mycket bättre.

Igen, du använder priset som värdesättare, vilket är dumt!
Om jag vill ha en klocka som visar mig korrekt tid så bör jag alltså lägga pengarna på en Rolex istället för en vanlig billigare klocka, bara för jag har en stor segelbåt som jag åker med på sommaren? Ja, för att få balans i peningsfrågan.

AVR4000 skrev:Likaså tesen att högtalare är så komplexa att där kan man med fördel lägga tiotusentals kronor men elektronik, nej då är man lurad av placebo etc om man köper något i motsvarande prisklass. D.v.s köper jag ett par högtalare för 45.000 kronor så är det ett genomtänkt val (det får man förstå att högisar kostar så mycket etc). Lägger jag till en förstärkare för 30.000 kronor och en CD-spelare för 15.000 kronor till talarna så är jag lurad av branchen, det är placebo, det är färgning, det är...

Hur vore det om du ställde upp och visa din tes? Ett blindtest för se hur lätt du verkligen kan skilja dom åt? Vågar du stå för dina påståenden?

AVR4000 skrev:Istället ska jag på Faktiskt.se lära mig att istället bör jag köpa andra högtalare, alltså öka budgeten för dem och så Denon bioreceiver + billig bitkorrekt DVD-spelare på elektroniksidan, summa 5000-6000 kronor.

Ja, på faktiskt är folk smarta. Dom flesta inser att priset inte säger något om prestandan.

AVR4000 skrev:Att dra analogier om matlagning o.dyl håller inte. Möjligen kan en analogi vara att köpa oxfilé av högsta kvalitet och servera med pommes frites av märket Eldorado samt djupfrysta grönsaker och sås av samma märke. Obalans? Självklart.

Det håller visst! Den följer din fåniga "pris-balans" idé.

AVR4000 skrev:Ni får köpa vad ni vill men att högtalare "får" kosta 45.000 kronor men inte elektroniken, där räcker billig bioreceiver och DVD-spelare kommer jag aldrig att dela. Likaså skulle jag också protestera om något proklamerar source first, d.v.s elektronik för 95.000 kronor och högtalare för 5000 kronor.

Hmmm, trotsig tonåring som tror sig veta allt. Ja, onekligen så ger det sådana vibbar. :)

AVR4000 skrev:Problemet med en del inslag i forumet är denna extrema motbevisning. Om motbevisningen åtminstone var något sånär rimlig, t.ex att en japansk förstärkare för 15.000 kronor presterar riktigt bra, även mot en handbyggd s.k highend-sak för 65.000 kronor hade jag hållit med utan tvivel. Men när motbevisningen går ut på att maximal förstärkarprestanda nås redan vid 5000 kronor och att precis ALLT inom HiFi måste motbevisas med "så är det inte alls, det är bara dumma tidningar som skriver det, butikerna ljuger bara" etc så är jag helt enkelt inte med på noterna och kommer inte att bli det heller.

Fråga "svensson" så är det ingen skillnad på en förstärkare för 1000 kr och en för 5000 kr. Du sitter i någon villfarelse där du själv hittat på vart priserna säger och vad bryterpunkter finns. Det funkar säkert i din värld men i världen där vi resten lever i funkar inte dina påhittade idéer.

AVR4000 skrev:Tyvärr men senaste tesen, alltså att balans i anläggningen nås med högtalare för 95.000 kronor och elektronik för 5000 kronor (eftersom elektronik i en högre prisklass enbart färgar och är bristfällig) delas ej av mig och jag låter mig inte motbevisas heller.

För det första så hittar du på saker. Frågan var vad man skulle göra med 50 000 kr, inte 100 000 kr. Vore tacksam om du sluta ändra och hitta på saker som inte stämmer.
Sen är det beklagligt att du är så dum att du målar in dig i ett hörn där du säger "jag har rätt oavsett vad ni säger och bevisar". Låter som ett futtigt liv att befatta sig med om man tror man är en ubermänniska som kan allt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-02 17:25

Har du någon peronlig vendetta mot avr4000?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-02 17:39

Berätta lite om dina personliga vendettor. Du som är mästare på dem.

Visst tog Subjektivisten i en del (och en del av det var helt i onödan, tycker jag) men han argumenterade, och föreslog dessutom att saken utreds istället för att pratas o -med hjälp av specifika experient. Så saken kan ju avgöras hur enkelt som helt, om AVR4000 är intresserad av att visa att han kan höra de skillnader som han påstår finns.

Jag kan ställa upp och hålla i att lyssningstesten blir blind och vetenskaplig och fin. Och den bör ske hos AVR4000 såklart, så att lyssningen är en han känner väl och kan lite på.

Det kan ju bli rätt trevligt, och vi behöver ju inte ta resultatet så allvarligt, men har vi tur så lär vi oss alla något. :) Först test och sedan lite mat och dryck, vad sägs om det?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-11-02 17:41, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-02 17:40

Antager att jag bor fel men jag har många gånger föreslagit bt men tyvärr har det aldrigt blitt något av.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-02 17:42

Ja, bt är ju det som kan ge svar på frågorna. Kul att vi är överens om något!

Vh, iö

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-02 17:56

DS skrev:Tycker förutsättningen för att få ett hyffsat ljud ligger just i att du möblerar, flyttar runt, provar, akustikreglerar och hittar rätt position för allt i ett dedikerat rum. Annars blir det väl lite bortkastat med högt för 45k som liksom aldrig får chansen att leverera.

Högtalare med 84db och med en taskig hårt motkopplad trissa så kanske det behövs mycket effekt för att rassla liv i musiken på ett halvhyffsat sätt :wink:

Håller med om första stycket. Så dyra högtalare tänker em jag aldrig köpa. Bokhyllor, vanliga mattor, tavlor, gardiner, möbler räcker långt.

Hmmm, du är rörkille? har aldrig kommit in i den svängen.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Detta med högtalare och vissa missförhållanden!

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-02 17:57

meanmachine skrev: Ett par högtalare typ Ino för 45000:- är alltid värda sina slantar.

nej, verkligen inte. Just inom högtalarei finns det mycket dyrt skäp. Glädjande nog finns det relativt billiga högtalare som är mycket prisvärda. Naturligtvis får man inga underverk för 4-5000, men jag tycker ändå att t.ex. Audio Pro ger väldigt mycket för pengarna.

meanmachine skrev:Är detta inte stick i stäv med hela den övriga anti-dyr-hifi mentaliet som annars florerar här på forument? Ett par högtalare för 3000-4000:- borde väl kunna vara rimliga som ljudåtergivare utan vidare om man följer faktiskt normala hållning?

Nej. elektronik är billigt och kan konstrueras så att nogrannhet på enskilda komponenter inte spelar så stor roll. Elektronik lämpar sig också för massproduktion vilket pressar ned priset.
Högtalare är mer mekanik. Allt blir mer noga, du kan inte jobba med återkoppling, det är mycket svårare och dyrare med automatmontering mm. Så en bra högtalare blir med nödvändighet ganska dyr. På samma sätt som ett bra slutsteg blir det: Du måste ha en trafo och klyflänsar. Det blir aldrig billigt. En CD eller DVD spelare därmot har inga sådana krav utan massproducerade verk och kretstar gör jobbet.
Gramofoner drar också lätt iväg lite i pris, just för att det kräver mekanisk precision. Nu är dom delar som sitter i skivsplare och som det ska vara noga med sådana att dom passar att tillverka billigt i automater eller CNC-maskiner med stångmagasin (=låg kostnad). Det är bidragande till att du kan köpa en alldels utmärkt skivspelare från t.ex. Pro-Ject för bara 4-5000 och ännu mindre! Man behöver inte alls betala tiotusentals kronor om man inte vill. Men så kan man ju vara specialintresserad och tycka att gramofoner är lite skoj, och därför kosta på lite extra. Och det ska man ju göra, man ska olda sina små hobbys. Men tyärr verkar vissa gå till överdrift och åsidosätter andra saker och snålar och gnetar för att köpa någon dyr HiFi-pryl. Folk köper till och med dyr Hifi på kredit!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-02 18:14

meanmachine skrev:Har du någon peronlig vendetta mot avr4000?

Nej, inte mer än att jag ogillar stilen "jag skiter i argumenten och jag svarar inte på dina frågor". Den är tröttsam på ett forum.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-02 18:55

AVR4000: För att få balans i en alnläggning så kan man ju titta på hur mycket dom olika enheterna påverkar.
Högatalare påverkar typiskt 10-100ggr mer är än slutsteget, som påverkar 10-100 ggr mer än försteg och CD/DVD-spelare.
Så, då kan man ju börja titta på vad man ska prioritera.

Om en högtalare för 95000 så är så tungdriven att den kräver en jätteförstärakre för att fungera - köp en annan, en så tungdriven högtalare är felkonstruerad från början till slut.

Det märkliga är juatt dom fantastiska egenskaerna hos mycken dyr elektronik försvinnervid ABX-tester. Det är därför folk som säljer eller gör reklam får sådana produkter inte gillar testmetoden. Dom som köper produkterna brukar inte heller gilla det, eftersom dom då framstår som lurade/korkade. Jobbigt.

Så att lägga i alla fall 10ggr mer på högtalarna (om budgeten är stor nog) känns som en ganska bra idé. Har man mindre att röra sig måste ju med nödvändighet högtalarna få en mindre andel, kanske 2/3 typ.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-11-02 20:27

Skulle någon som frivilligt lägger flera tiotusentals kronor på högtalare ens behöva bekymra sig om vad en förstärkare kostar? Har sånt folk svårt att välja själva, eller vad? :)

Eller är det så att det uppstår olika "måsten" vid olika prisnivåer inom hifi..? (Måsten som inte borde finnas öht enligt mig)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-11-02 20:42

Summan av kardemumman verkar vara att det är verkligt många som blivit blåsta pga. hifipressen. (Troligen fler än de som träffat lurendrejeri-handlare.)
Där postuleras de dogmer som florerar i denna tråd.

Det krävs en kraftfull avprogramering/avbön till dessa metafysikaliska kunskaper, för att förstå att det som skrivs är ren rappakalja.

En återgång till nollstadiet, alltså.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-02 20:47

Richard skrev:Summan av kardemumman verkar vara att det är verkligt många som blivit blåsta pga. hifipressen. (Troligen fler än de som träffat lurendrejeri-handlare.)

Det krävs en kraftfull avprogramering/avbön till dessa metafysikaliska kunskaper, för att förstå att det som skrivs är ren rappakalja.

Och vad ville detta inlägg säga?

Fina ord i avancerad meningsbyggnad och eller att du ville glänsa med din nyvunna frälsning (en erfarenhet jag ännu inte upplevt trotts flertalet försök).

Vad tror du att ditt syfte är med sådana här inlägg. Det ända som händer är att andra höjer murarna ytterligare så om ditt mål är att öka segreationen mellan lägren så kommer du någon vart men om du vill upplysa andra om hur felaktigt ute de är så misslyckas du kapitalt.

Bara en reflektion från en dum dogmatiker.

hifiguru@spray.se

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-11-02 20:48

AVR4000 skrev:När det gäller balans i en anläggning står jag för att elektroniken bör väljas utifrån högtalarna. Att ett par högtalare för 95.000 kronor kan drivas till maximalt välljud med en förstärkare för 4000 kronor i butik betraktar jag som uteslutet. Det beror på att högtalaren med mycket stor sannolikhet är trögdriven och helt enkelt kräver hög effekt för att kunna arbeta kontrollerat.

När det gäller transparens vidhåller jag uppfattningen att det i teorin är den högsta möjliga ljudkvaliteten som kan nås. Har man hittat en transparent (så nära som möjligt) anläggning har jag svårt att se att det går att komma längre.

Då transparens står för den yppersta ljudkvaliteten kommer ingen att kunna övertyga mig om att detta uppnås med utrustning som vi talat om i en granntråd. Att fortsätta den debatten (Denon AVR-1xxx/2xxx är så extremt bra) leder ingen vart så jag föreslår att vi skippar det sidospåret. Jag kommer inte att köpa en sådan "transparent" utrustning.;)

Balans i en anläggning innebär att komponenterna befinner sig på en relativt likvärdig kvalitets- och prestandanivå. Detta betyder för min del att en grundläggande utgångspunkt är att om min budget är 100% läggs 50% på högtalarna. Sedan vidtar letande av elektronik inom övriga 50% av budgeten. Att lägga 95% på högtalarna, 4% på förstärkaren och 1 % på signalkällan är inte balans och kommer inte att bli balans heller. Det skulle i.s.f vara begagnatköp som gäller kombinerat med nyköp i.s.f.

När det gäller att "lära sig" något av Faktiskt så tyvärr. Jag lär mig inget, förutom i Carlsson Illuminati.;)

Varför vill du inget lära ? Det står dig naturligtvis fritt.

Men betänk detta:
"If you will learn, you have to unlearn" - Jodaidiomet.

Detta inlägg skall ej betraktas som en provokation.
Senast redigerad av Richard 2008-11-02 21:00, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-11-02 20:50

meanmachine skrev:
Richard skrev:Summan av kardemumman verkar vara att det är verkligt många som blivit blåsta pga. hifipressen. (Troligen fler än de som träffat lurendrejeri-handlare.)

Fina ord i avancerad meningsbyggnad och eller att du ville glänsa med din nyvunna frälsning (en erfarenhet jag ännu inte upplevt trotts flertalet försök).

Vad tror du att ditt syfte är med sådana här inlägg. Det ända som händer är att andra höjer murarna ytterligare så om ditt mål är att öka segreationen mellan lägren så kommer du någon vart men om du vill upplysa andra om hur felaktigt ute de är så misslyckas du kapitalt.

Jag ber om ursäkt om mitt inlägg upplevdes som provokativt, men jag kunde inte låta bli att skriva som jag gjorde. Jag har ju själv tyckt precis som du, meanmachine. jag tycker inte heller att du alls är en dum dogmatiker. Tvärtom- en trevlig debattör.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-02 21:07

Du behöver inte be om ursäkt. Jag bara noterade lite. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-02 21:19

Icke desto mindre än min reflexion på detta...
meanmachine skrev:

...dessa frågor:

Anser du att du är en mästare på att bekämpa polarisation? Att dina
inlägg verkar för ömsesidig förståelse? Är det isåfall det som gör att du
tycker att du har mandat att kritisera andra för det de skriver?

Jag tycker att de skulle vara kul att se dig försöka riva några murar
någon gång. Jag har sett det motsatta många gånger. Att starta trådar
som dikterar en massa påhittade dumheter om vad andra människor
tycka (vilket de inte gör), är ju liksom din specialitet. Raka motsatsen till
vad som behövs om man vill riva murar.

Det du sysslar med är inte att sätt att riva murar. Tro mig.

Oftast så verkar det snarare som om du bara tycker om att provocera
för ditt höga nöjes skull. Om så är fallet eller inte vet du ju bäst själv.
Men nu vet du har det kan verka i varje fall.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-11-02 21:26, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-11-02 21:22

Jag är böjd att hålla med IÖ. Blir ju liksom aldrig mer nyanserad diskussion om man hela tiden utgår från att Faktiskt.se alltid är onyanserat.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-02 21:34

IngOhmeman skrev:Anser du att du är en mästare på att bekämpa polarisation?

Nej :) (jag kan vara om jag vill)

Att dina
inlägg verkar för ömsesidig förståelse?

Nej.

Är det isåfall det som gör att du

Det stod att läsa (om du inte har så brått) att det var ett tips i all välmening. Vad jag och Richard har för relation till varandra har du ingen aning om och jag ser på honom som en trevlig snubbe som vill försöka förändra.. Så börja inte hetsa det passar inte Herr Öhman.

Jag tycker att de skulle vara kul att se dig försöka riva några murar
någon gång. Jag har sett det motsatta många gånger

Det har varit både och. Antar att du inte har orka att gå igenom alla mina inägg och göra en analys av det. Jag ser det som att jag har gjort både och.

Att starta trådar

Dina egna hjärnspöken och fördommar så detta bevarar jag inte.

för ditt höga nöjes skull.

Nej! Antaganden!

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-02 21:49

AVR4000 skrev:När det gäller balans i en anläggning står jag för att elektroniken bör väljas utifrån högtalarna. Att ett par högtalare för 95.000 kronor kan drivas till maximalt välljud med en förstärkare för 4000 kronor i butik betraktar jag som uteslutet. Det beror på att högtalaren med mycket stor sannolikhet är trögdriven och helt enkelt kräver hög effekt för att kunna arbeta kontrollerat.

Finns högtalare i de prisklasserna kring 100dB i känslighet... två exempel är t.ex. första generationens VR6 och VR8 från Von Schweikert.

Låter som en dum tumregel att fastna i. Finns 95,000:- förstärkare som inte till fyllest kan få ett par högtalare för 4000 att spela ut fullt.

Sentec SC-9 med ett Bryston-steg då?

Ett mindre fastlåst sinneslag förenklar inlärningen. ;-)

Detta då det jag bör "lära mig" här strider mot min erfarenhet och snarare känns som motbevisning in absurdum. Allt skall motbevisas. Balans i anläggning? Nej, det är fel att köpa högtalare för 50% av budgeten och elektronik för resten. 95% på högtalarna är mycket bättre.

Fast den som kommit fram till den slutsatsen du presenterar har ju inte förstått diskussionen, tyvärr...

Ni får köpa vad ni vill men att högtalare "får" kosta 45.000 kronor men inte elektroniken, där räcker billig bioreceiver och DVD-spelare kommer jag aldrig att dela

Se ovan... feluppfattning.

Att jag snabbt hoppar av en del debatter är av det enkla skälet att de som motbevisar inte kommer att ge sig och jag kommer inte att ge mig heller. Så ekorrhjulet kommer att snurra vidare i all evighet. Men då lämnar jag nämnda hjul och så får motbevisningsdebatten fortsätta med andra aktörer.:)

Nej, men passa i alla fall på att förstå vad som sägs innan du ger upp? Annars KAN du ju inte lära något, eller hur?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-02 22:05

För han har ju ingenting att ge utan bara att lära? :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-02 22:08

meanmachine skrev:För han har ju ingenting att ge utan bara att lära? :?

Var den åt mig? 8O

Jag är som en svamp efter kunskap, så det är bara att presentera kunskap på ett välunderbyggt, logiskt, fysikaliskt fungerande sätt så lyssnar jag. Hvergang!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-02 22:27

Nattlorden skrev:
meanmachine skrev:För han har ju ingenting att ge utan bara att lära? :?

Var den åt mig? 8O

Jag är som en svamp efter kunskap, så det är bara att presentera kunskap på ett välunderbyggt, logiskt, fysikaliskt fungerande sätt så lyssnar jag. Hvergang!

Jupz med mest åt avr4000 som hamnat i skottglöggen hela tiden och har en helt del sund och god vunnen kunskap som bara trasslas bort.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-02 22:37

IngOheman skrev:Berätta lite om dina personliga vendettor. Du som är mästare på dem

:P Tack. Mästare minsann! :) Har inga Fn. Hade ju en mot subbis en gång i tiden. Men nu är det bara frid och fröjd. <vi håller inte med varandra speciellt ofta men jag har vunnit insikt om att det inte gör något!

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-02 23:19

phloam skrev:Skulle någon som frivilligt lägger flera tiotusentals kronor på högtalare ens behöva bekymra sig om vad en förstärkare kostar? Har sånt folk svårt att välja själva, eller vad? :)

Eller är det så att det uppstår olika "måsten" vid olika prisnivåer inom hifi..? (Måsten som inte borde finnas öht enligt mig)

Ja, jag skulle göra det. Bara för mina högtalare är dyra så vill jag inte spendera onödigt mycket på förstärkare. Billigast möjliga för högsta möjliga prestanda är mitt motto.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-02 23:37

subjektivisten skrev:
phloam skrev:Skulle någon som frivilligt lägger flera tiotusentals kronor på högtalare ens behöva bekymra sig om vad en förstärkare kostar? Har sånt folk svårt att välja själva, eller vad? :)

Ja, jag skulle göra det. Bara för mina högtalare är dyra så vill jag inte spendera onödigt mycket på förstärkare. Billigast möjliga för högsta möjliga prestanda är mitt motto.

Vilket ju är ett bra motto som kanske många tycker lika om! :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-02 23:38

meanmachine skrev:
IngOhmeman skrev:Anser du att du är en mästare på att bekämpa polarisation?

Nej :) (jag kan vara om jag vill)

Att dina
inlägg verkar för ömsesidig förståelse?

Nej.

Är det isåfall det som gör att du

Det stod att läsa (om du inte har så brått) att det var ett tips i all välmening. Vad jag och Richard har för relation till varandra har du ingen aning om och jag ser på honom som en trevlig snubbe som vill försöka förändra.. Så börja inte hetsa det passar inte Herr Öhman.

Ingenjör Öhman om jag får be. ;) 8)

Jag hetsar dig inte, det är något du läser in alldeles av dig själv.

Annars: Bra svar än så länge hur som helst! :)

(Och jag vet att du kan om du vill.)

meanmachine skrev:
iö skrev:Jag tycker att de skulle vara kul att se dig försöka riva några murar
någon gång. Jag har sett det motsatta många gånger

Det har varit både och. Antar att du inte har orka att gå igenom alla mina inägg och göra en analys av det. Jag ser det som att jag har gjort både och.

Det gör jag också.

Tyvärr kan jag ofta konstatera att du gör mycket större avtryck när du dänger till folk. Kontentan är, att mångas ryggmärgsreflex att frukta att det kommer en däng senare, även när du startar vänligt. Du har liksom skapat dig ett rykte som gjort det svårare för dig att få bra respons på dina inlägg.

meanmachine skrev:
Att starta trådar

Dina egna hjärnspöken och fördommar så detta bevarar jag inte.

Du behöver inte. Fast ändå gjorde du ju det. Du förnekade att du startat trådar med att påstå att folk tycker och tänker på vissa sätt.

Hur tror du att de som minns att du gjort just det, uppfattar det du just skrev?

meanmachine skrev:
för ditt höga nöjes skull.

Nej! Antaganden!

Varför anta något som man kan fråga om istället? Det kan vara effektivare. Du slipper liksom få alla dem du vill ha en dialog med, mot dig på en gång.

Och att du provocerar har du ju själv flera gånger berättat. Men det kanske var då det? Är det så att du har slutat göra det?

Även om det är så, så kan jag meddela att det inte är det intryck man får när man läser det du skriver. Tvärtom ser det ju ut som om du till och med ofta gör ordval avsedda att provcera maximalt! T ex anklagar du oerhört ofta folk för just det (du kopiererar deras ordval) som du av det du läst dem skriva, förstått att de inte tycker om.

Om de sagt sig ogilla dogmatism, så är det just det du säger att de sysslar med... Som om det är just att reta dem du önskar mest av allt.

Men som jag skrivit många gånger förut - jag tror att du är en av dem vars rykte är sämre än dina intensioner. Tror dock att det skulle gagna dig att putsa på dina metoder. 8)

Sagt i bästa välmening, och då menar jag att jag tror att det skulle gagna dig. Men förstå också alla andra.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi