Detta med högtalare och vissa missförhållanden!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-03 13:39

AVR4000 skrev:Nu gör jag ett försök att förtydliga mig och så kanske vi kan sluta lite fred också.

Orsaken till mina inlägg är det faktum att i vissa lägen drar en s.k mission forum och rike runt för att predika om det nya evangeliet. Nämligen transparensens, blindtestets och F/E-lyssningsevangeliet. Detta sägs bota många av de problem som sägs finnas inom HiFi och ljudåtergivning. De som har en avvikande erfarenhet blir åthutade, det nya evangeliet är ju det korrekta.

Detta tyder på att du har någon form av religiös tro som jag inte ses delas av speciellt många här... vi är mest intresserade av musiken, inte det som står i boken. :mrgreen:

P1. Jag lyssnade på lite olika CD-spelare. Mitt intryck av det är att A låter så, B låter si, C låter så. Testuppställningen var högtalare X och förstärkare Y.
P2. Låter intressant, jag funderar på att köpa A.
P3. Ni får inte säga att det låter si och så eftersom ni har lyssnat fel. Det är dels placebo, dels olika nivåer på spelarna. Blindtest har visat att det inte är någon skillnad.

Man FÅR säga precis vad man vill, oavsett hur fel det är. Det är aldrig någon som hindrar någon att tycka. Däremot kan man säga:

"Tänk nu på att det är väldigt lätt att luras av placebo och skillnader i nivå, så om du vill vara säker på dina intryck, se till att ha dessa saker under kontroll också."

P1. Men jag hörde ju hur ljudet ändrade sig och jag har lyssnat på fler olika spelare.
P3. Det är placebo. I flera blindtester har det visat sig att skillnader vid öppen lyssning försvunnit vid BT. Det är därför man skall använda BT.

Ingen som betvivlar att man upplevt skillnad. Och de behöver inte förändras vid BT... eller nivåmatchning. Men det KAN hända.

Ingen skulle så hårt säga "det är placebo"... där lägger du hårda ord i munnen på folk.

P4. Öppen lyssning är rent felaktigt, det är bara subjektivt tyckande utan substans. Blindtest med kalibrerade nivåer är det enda rätta.
Etc etc etc.

Nu säger du samma sak en gång till med bara andra ord... Och får det att låta klandervärt. Fy på dig.

Denna typ av inbrytningar som skett de senaste åren gagnar inte saken som jag ser det. Tvärtom väcker det irritation.

Fast det är nog den som tolkar som skapar irritationen... istället för att se välvilja i kommentarerna...

När det gäller grundidéerna som basuneras här på Faktiskt kan man lätt få intrycket att man helst bör köpa produkter utifrån LTS F/E-lyssningsresultat. Detta då F/E är en så pass överlägsen testmetod och mer eller mindre "den enda korrekta" att övriga intryck av objektet inte är värda något.

Lätt få intryck är också din egen tolkning som frambringar.... hur många LTSare sitter med de apparaterna? Ganska få verkar det vara, jag är nog en av de mer "dogmatiska" i den hänsynen, men jag har ändå en icke-godkänd CD-spelare (t.o.m. hårt nedklankad pga legato link!!!) trots att jag har en 668a i huset.

Din tolkning av F/E är också din egen, varför skall du försöka få folk att framstå förmätna?

Beskriver någon ett traditionellt lyssningsintryck är det fritt fram att såga det vid tape-loopen och beskriva att personen är helt okunnig, lyssningen skedde felaktigt, att pressen lurat i personen en massa dravel o.s.v. Plus att F/E löser alla problem.

Det är alltid kul med lyssningsintryck. Lika väl som du tycker det sågas, så presenteras ibland/ofta subjektiva lyssningsintryck som dagens sanningar. Är det bara ena sidan som skall vara ödmjuk?

Det går utmärkt att beskriva lyssningsintryck och påpeka att det är subjektiva och personliga intryck.... sådana är alltid kul att läsa! Alltid kul med folk som är nöjda.

Det är sällan ett "klagomål" är riktat mot personen som skrev, utan mer som en lite varningsetikett för mindre kunniga/gröna om vad som är möjligt och inte möjligt att veta vid ett sådant test. Konsumentupplysning alltså.

Min uppfattning är att F/E är en utmärkt testmetod och att resultaten är intressanta. Dock ersätter inte den metoden (eller andra metoder) behovet att själv ta med sig högtalarna och lyssna på apparaten för att fastställa om man är nöjd med det ljudmässiga resultat som kommer ur högtalarna eller ej.

Självklart inte.

Jag förstår också konceptet "transparent signal", d.v.s att signalen är identisk Före och Efter testobjektet.

Att man testar om signalen hörbart skiljer sig mellan Före och Efter är utmärkt.

Däremot innebär det inte att den enda korrekta uppbyggnaden av en anläggning måste börja med s.k "transparent" elektronik och att man måste sätta sig på höga hästar och se ner på "pöbeln" som bygger upp sin stereo med annan utgångspunkt eller med andra värderingar. D.v.s man behöver inte bryta in och börja proklamera frälsning medelst F/E, blindtest och transparens när någon diskuterar lyssningsintryck.

Nej det måste man inte. Men man kan väl få lov att påvisa fördelar och nackdelar i sammanhanget?

Blindtest är ett bra sätt att undersöka ljudet närmare eftersom hörseln enligt min erfarenhet lättare kan detektera nyanser etc om inte synintryck är med. Att veta vilka apparater som deltar i blindtestet ser jag däremot inte det exakta problemet med eftersom testet ska vara utformat så att lyssnaren inte vet när den specifika apparaten spelar. D.v.s lyssnaren kan känna till att testet involverar Primare, Arcam och Densen men väljer apparat utifrån ABC och efter att ha växlat fram och tillbaka kan slumpgeneratorn även lägga in X. Lyssnaren vet bara att han växlar mellan A och B men inte att A nödvändigtvis är Densen och B Arcam.

Blindtestet bör involvera en anläggning som lyssnaren känner till (helheten av) men där en specifik typ av komponent byts ut för att kontrollera om skillnad uppstår och hur den uttrycks.

Blindtest behöver bli mer vardagligt och i sin enklaste form skulle en ögonbindel och en fjärrkontroll som styr en växel vara vettig.

Däremot anser jag det vara fel när blindtest ensidigt förs fram som ett test där skillnad INTE föreligger och att det generellt motbevisar skillnad. Jag vet minst en person i detta forum som vid flera tillfällen sågat lyssningsintryck med orden "skillnader som hörs vid öppen lyssning brukar försvinna vid blindtest" och "flera tester har visat att man först hör stor skillnad vid öppen lyssning och sedan försvinner den vid blindtest".

Såvitt jag vet så brukar det påpekas ganska kraftfullt att frånvaron av någonting inte går att bevisa.

Fast vad en person burkar skriva behöver man väl inte dra kammen över en större grupp för. Kan bli tjatigt om det skrivs för ofta, men anser du att det är osant då? Att om man plockar bort kännedomen om vad som spelar så hör man inte samma saker? Dvs. när placebon tas bort ur ekvationen? Jag tror nog att det är välbevisat.

Man kan däremot inte dra slutsatsen att alla skillnader alltid försvinner, bara göra statistiska antaganden.

Att bryta in med sådant gagnar inte blindtestets sak, tvärtom ger det intryck av att blindtest egentligen är ett riggat "inga-skillnader-finns"-test.

Trams! Det är ju för att hitta reella skillnader man gör det.

Blindtest är som jag ser det ett renodlat lyssningstest där synintryck eleminerats och där testdeltagarna inte vet när en specifik komponent spelar. Detta för att fokusera på ljudet istället för vetskapen att "just nu växlar jag från märke A till märke B".

Att blindtest är en vettig metod gör dock inte att öppen lyssning alltid per automatik är förkastligt i alla lägen. Däremot kan man med fördel t.ex börja med att lyssna öppet och sedan övergå till blindtest för att verifiera lyssningsintrycken. Alternativt lyssna blint (inga synintryck) men veta vad som spelar för att sedan öka blindheten genom att verifiera intrycken med blint ABX-test.

Ja, varför inte?

Ett annat problem som jag upplever det är att man gärna "skall" vara motvals till om inte allt så det mesta.

Fast det måste du väl dock se att det finns en annan konstellation som är minst lika goda på - om inte bättre... Som hugger så fort man skulle råka skriva NA*, D*N*N, IN* eller liknande?

Det gäller t.ex sådant som sväng och benämningen "musikalisk" som uppenbarligen får vissa att se rött. Jag ser ingen anledning att förneka att "sväng" är en parameter och att den parametern kan skilja mellan olika anläggningar. Att stoppa huvudet i sanden och envist rabbla att "sväng är nys från pressen, alla anläggningar svänger identiskt" och att "sväng är nonsens för okunniga" leder ingen vart utan skapar enbart ställningskrig.

Musikalisk parameter då. Teknisk parameter är det inte, det kan du ta vilken bok i el-lära som helt och verifiera. Alltså måste det gå att bryta ned den musikaliska parametern i mindre beståndsdelar och analysera vad det är som orsakar... antingen närvaron eller frånvaron av "sväng".
Ok?

Detsamma gäller termen "musikalisk" som jag tolkar som en apparat eller anläggning som återger musik på ett trevligt och medryckande sätt. Jag ser ingen anledning att gå i taket för att någon råkar använda den termen.

Vissa kan väl få lov att tycka att det är till att göra rovdrift på svenska språket?

När det gäller pris/prestanda ser jag ingen direkt anledning att envist förneka att ett samband finns - men att det finns många parametrar som inverkar. Dels alla mekanismer kring hur priset sätts, antal tillverkade ex, kostnader för R&D etc. Det går att hitta produkter som starkt förskjuter skalan, d.v.s ger extremt hög prestanda till i sammanhanget lågt pris. Men då som jag ser det uppstår det när t.ex antalet mellanhänder är lågt och kunden kommer in i ett tidigt stadie och därmed kan köpa produkten till ett pris som är "närmare tillverkningskostnaden" jämfört med en sak som färdats från Kina till en distributör som lägger på marginal och vidare till en butik som också lägger på en marginal etc.

Priset kan dock omöjligen gå ner under tillverkningskostnaden och utvecklingskostnaden och därför håller jag fast vid min devis att ju mer komplex produkten är, desto dyrare är den att utveckla och tillverka för en specifik prestandanivå. Även om det alltid går att hitta extremfall på ena eller andra hållet finns ett grundläggande samband mellan produkttyp, pris och prestanda.

Det kräver dock att det bevisförs att något MÅSTE vara mer komplex för att vara bättre. Men visst finns en minstanivå där resonemangen bryter samman... där skiljer säkert uppfattningarna en hel del.

Mest för pengarna fås i segmentet 1000-20.000 kronor/komponent och det säger jag eftersom tillverkarna är mest aktiva i dessa segment och marknaden är störst. Att stånga sig blodig med att man för 3000 kronor får samma prestanda som för 15.000 kronor ser jag som slösande av energi. En bra konstruktion för 15.000 kronor är bättre tack vare större budget för tillverkning, konstruktion etc. Och en riktig killer om man kan köpa den så nära tillverkaren som möjligt, d.v.s mindre mellanhänder.

Däremot är det inte alls självklart att den handbyggda saken för 60.000 kronor är bättre än den japanska saken för 15.000 kronor.

Men på vilket sätt skiljer sig ditt resonemang för 60k jmfrt 15k, från någon som säger likadant om 15k jmfrt 3k.... utöver då att ni inte är överrens om var mininivån för en vettig konstruktion ligger?

Men att envist proklamera att en Denon bioreceiver spelar skjortan av "dyra" konkurrenter inkl PMA-2000AE från samma företag leder ingen vart. Tvärtom känns det mer som om "Denon Owner´s Club" behöver intala sig själv hur rätt de gjorda som tog bioreceivern i det lilla formatet.

Till att börja med, har du läst testen/erna som ligger till grund för uppfattningen?

Och vad säger du om de som de facto "bytt ned sig" för att få bättre ljud? Där är det definitivt inte frågan om någon fattig som försöker få sina saker att verka lika bra som de hos sin rike granne...

När det gäller att såga pressen och branchen samt slå folk i skallen med "har du läst det i en tidning?" så fort en åsikt råkar överensstämma med de två företeelserna är mitt bud enkelt: det gagnar inte heller saken för Faktiskt.

Även om det finns mycket dravel i pressen innebär det inte att allt som står där är totalt felaktigt. Detsamma gäller i butikerna.

Alla säljare ljuger inte rakt upp och ner även om man gärna får det intrycket här. T.ex att säljaren försöker sälja en apparat för 10.000 kronor när den för 2.000 kronor är precis lika bra o.s.v.

Skriver man tillräckligt mycket semi-slumpmässigt dravel, så lyckas man säkert pricka rätt då och då. :mrgreen:

Jag tror säkert många säljare tror på vad de säger, men om de har bristfällig kunskap eller felaktig information, så blir det precis lika illa ifall de medvetet ljuger eller bara har fel information.

Har du själv en vettig handlare och hittat den bra tidning, så grattis.

När det gäller lyssna och tyck ser jag inget fel i metoden. Skall jag köpa en stereo är det min egen musik etc jag skall trivas med. Därför är det lyssning som gäller för mig till syvende och sidst. Det sker dock med principen att elektroniken bör anpassas till högtalarna.

Det spelar ingen roll om en sak har F/E-lyssnats med bra resultat, egen lyssning är ändå nödvändig för att fastställa om det passar mig. Därför skulle jag inte köpa utrustning på testresultat i första hand, vare sig F/E eller andra tester utan ha det i baktanken som ett sätt att hitta tänkbara objekt. Den slutliga domen kommer då jag själv lyssnar.

Att avfärda provlyssning och komponering utifrån det som en dålig metod (lyssna & tyck) gör inte heller att Faktiskt-budskapet stiger i graderna. Det får istället rakt motsatt effekt. Jag skulle inte vilja köpa komponenter olyssnade om det inte finns särskilt starka skäl såsom mycket samstämmiga intryck och ett pris som antyder extrem prisbomb. Men att undvika "lyssna och tyck" och istället bygga upp anläggningen utifrån LTS F/E-tester istället för att även lyssna är inget jag anser vara en god idé. Detta då det är jag som skall trivas med ljudet. Musiklyssning handlar trots allt om trivsel och den bestämmer jag bäst själv.;)

Helt lugnt. Klart du skall komponera din anläggning som du trivs med. Skulle gärna lyssna på den också.

Därmot om du kommer med påståenden om något, så får du vara så god att kunna backa upp dem med hård fakta. 8)

Jag delar inte heller uppfattningen att en stereo med hög detaljeringsgrad gör det p.g.a färgning och att det därmed är en negativ egenskap man bör/skall undvika med följden att en annan anläggning som har lägre detaljeringsgrad ändå bör väljas eftersom den klarat F/E och att den lägre detaljeringsgraden är en god egenskap.

Det är det säkert ingen som påstått heller. Däremot kan man lura fram en känsla av högre detaljrikedom antingen genom lyft diskant eller med hjälp av kompression. Men självklart är en bättre högtalare fortfarande alltid mer detaljerad än en sämre (om man inte gjort något typ de två exemplen ovan).

Vad som krävs för att föra fram Faktiskt-budskapet är mindre missionerande och mer informerande.

Vad som krävs är att sluta tolka informationen som missionerande.

Såga inte andras lyssning eller skriv på näsan att "du pysslar inte med HiFi utan med färgning" o.s.v.

Det där är nog släggan som kommit fram efter 14 tidigare mjuka försök att berätta samma sak informativt...

Informera istället om tanken med F/E-lyssning, blindtest etc.

Görs väl hela tiden? Tyvärr oftast i försvarsposition efter något påhopp...

Men bryt inte in och gnäll på att en anläggning är byggd enligt "den dåliga lyssna & tyck-metoden" eller att "blindtest visar att ingen skillnad föreligger" ungefär som om det är därför man blindtestar.

Görs aldrig om det inte påstås orimligheter.

Detta är min uppfattning om de fastlåsta ställningar och en del av orsaken till att jag har mina åsikter.

Ni har ett gott syfte i grunden, framförallt delar jag kampen mot tveksamma tweaks och ormolja. Däremot är min uppfattning att apparater inte är ormolja om de fyller en funktion såsom signalkälla, förstärkare och högtalare. Volymrattar i trä är däremot ormolja.

Mmm... det var ena halvan då... Kan du skriva ihop samma sak till andra halvan också och påtala deras fel och brister?

Volymrattar i trä är snyggt. De som trivs bättre med sin anläggning med en sådan, köper lämpligtvis en sådan. Den är i alla fall inte sabba välljudet, till skillnad från mycket annat.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-11-03 13:56

CODY skrev:Bland det första AVR 4000 skriver i sitt inlägg är att han "inte har något emot att lära sig". Du skrev att han inte vill det. Du har fel!
Nej, det gjorde jag inte! :evil: Varför läser du inte vad jag skriver? Varför hittar du på saker och lägger i min mun?

Jag skrev så här:
...om du inte tycker att du kan lära något på ett forum där personer som Bertil Alving, Svante, Peter Steindl, Bo Bengtsson, Ingvar Öhman, phon, Morello, Naqref, med flera har medlemskap, så - synd för dig.

För övrigt anser jag att läran om ordens betydelse och termer som har med argumentationsanalys att göra, onödigt tynger en generell diskussion om hi-fi.
Ja, visst är det tråkigt när diskussionen blir konkret och man riskerar komma överens? Då måste det vara bättre att inte ens enas om vad man pratar om. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-03 13:58

AVR4000 skrev:Nu gör jag ett försök att förtydliga mig och så kanske vi kan sluta lite fred också.

Det är trevligt. :)

AVR4000 skrev:Orsaken till mina inlägg är det faktum att i vissa lägen drar en s.k mission forum och rike runt för att predika om det nya evangeliet. Nämligen transparensens, blindtestets och F/E-lyssningsevangeliet. Detta sägs bota många av de problem som sägs finnas inom HiFi och ljudåtergivning. De som har en avvikande erfarenhet blir åthutade, det nya evangeliet är ju det korrekta.

Du säger du vill sluta fred för att sen säga att vissa är fanatiker som tror på en egen "religion" som dom försöker få andra till. Menar du på allvar vad du sa i första meningen eller tänker du inte igenom vad du skriver?

AVR4000 skrev:Hade informationen spridits i en renodlad tråd skulle allt varit gott och väl. Detta då jag i grunden delar grundtanken med Faktiskt-evangeliet men däremot inte riktigt de konsekvenser det får i praktiken alla gånger.

Igen, framställer som faktisktmedlemarna är fanatiker under samma religion, när det verkligen inte är så.

AVR4000 skrev:P1. Jag lyssnade på lite olika CD-spelare. Mitt intryck av det är att A låter så, B låter si, C låter så. Testuppställningen var högtalare X och förstärkare Y.
P2. Låter intressant, jag funderar på att köpa A.
P3. Ni får inte säga att det låter si och så eftersom ni har lyssnat fel. Det är dels placebo, dels olika nivåer på spelarna. Blindtest har visat att det inte är någon skillnad.
P1. Men jag hörde ju hur ljudet ändrade sig och jag har lyssnat på fler olika spelare.
P3. Det är placebo. I flera blindtester har det visat sig att skillnader vid öppen lyssning försvunnit vid BT. Det är därför man skall använda BT.
P4. Öppen lyssning är rent felaktigt, det är bara subjektivt tyckande utan substans. Blindtest med kalibrerade nivåer är det enda rätta.
Etc etc etc.

Jag markera det som är intressant. Vem säger man INTE får säga så? Låter som något påhittat av dig igen och om du verkligen vill "sluta fred" så lär det inte funka om du hittar på saker. Vem som helst får ju testa som dom vill och får skriva om det på olika forum. Problemet är ju när vissa överskattar sina tester och ger generella råd efter sina upplevelser där han/hon använder dom som fakta, objektivt korrekta synpunker!

Då är det ju bra om någon påpekar detta. Eller motsäger du dig att folk påpekar det?

AVR4000 skrev:Denna typ av inbrytningar som skett de senaste åren gagnar inte saken som jag ser det. Tvärtom väcker det irritation.

Det som det BORDE göra är skapa nyfikenhet vad den andra menar och om det verkligen är så. Hade personer varit mer prestigelösa och öppna så hade det inte skapats irritation och allt hade gått smidigt till. Det är ju när folk säger "jag vet och oavsett vad du/ni säger så kommer jag inte ändra mig" som det blir problem. Känner du igen det?

AVR4000 skrev:När det gäller grundidéerna som basuneras här på Faktiskt kan man lätt få intrycket att man helst bör köpa produkter utifrån LTS F/E-lyssningsresultat. Detta då F/E är en så pass överlägsen testmetod och mer eller mindre "den enda korrekta" att övriga intryck av objektet inte är värda något.

Nej, men det är en metod man kan ha för sålla ut det sämsta, om man nu vill ha en så transparent återgivning som möjligt. För att göra F/E lyssningar själv, hemma, är alldelese för krångligt, iaf för mig.
Sen kan ju utseendet, handhavandet, mm spela roll så det stämmer ju inte det du säger.

AVR4000 skrev:Beskriver någon ett traditionellt lyssningsintryck är det fritt fram att såga det vid tape-loopen och beskriva att personen är helt okunnig, lyssningen skedde felaktigt, att pressen lurat i personen en massa dravel o.s.v. Plus att F/E löser alla problem.

Tape-loopen? Du tycker inte att du återanvänder samma saker hela tiden? Låt mig komma med en reflektion. Oftast, iaf det jag sett, så brukar folk påpeka dessa saker snällt och hjälpande. Då finns det dom som kanske säger man är fantatiker, har fel, är öhman undersåte, eller dyl kommentarer. Du tror inte dessa saker påverkar svaren man sen får? Svarar man till någon att dom är en idiot så bör man inte förvänta sig få ödmjuka svar tillbaka.

AVR4000 skrev:Min uppfattning är att F/E är en utmärkt testmetod och att resultaten är intressanta. Dock ersätter inte den metoden (eller andra metoder) behovet att själv ta med sig högtalarna och lyssna på apparaten för att fastställa om man är nöjd med det ljudmässiga resultat som kommer ur högtalarna eller ej.

Nej, ingen som säger det är det enda man måste gå efter.

AVR4000 skrev:Däremot innebär det inte att den enda korrekta uppbyggnaden av en anläggning måste börja med s.k "transparent" elektronik och att man måste sätta sig på höga hästar och se ner på "pöbeln" som bygger upp sin stereo med annan utgångspunkt eller med andra värderingar. D.v.s man behöver inte bryta in och börja proklamera frälsning medelst F/E, blindtest och transparens när någon diskuterar lyssningsintryck.

Man ser det man vill se säger jag. Igen, stort sett alla gånger jag kan minnas så startar det nästan alltid med att någon vill hjälpa och ger förslag. Problemet är väl att många sätter stor prestige vid sina "guldöron", upplevelser eller dyra apparater, så dom försvarar det så mycket dom orkar.

AVR4000 skrev:Blindtest är ett bra sätt att undersöka ljudet närmare eftersom hörseln enligt min erfarenhet lättare kan detektera nyanser etc om inte synintryck är med. Att veta vilka apparater som deltar i blindtestet ser jag däremot inte det exakta problemet med eftersom testet ska vara utformat så att lyssnaren inte vet när den specifika apparaten spelar. D.v.s lyssnaren kan känna till att testet involverar Primare, Arcam och Densen men väljer apparat utifrån ABC och efter att ha växlat fram och tillbaka kan slumpgeneratorn även lägga in X. Lyssnaren vet bara att han växlar mellan A och B men inte att A nödvändigtvis är Densen och B Arcam.

Nej, det blindtestet är inget vidare enligt mig. Anledningen är ju att du VET att A spelar då, så du kan fortfarande inbillila dig saker. Eftersom du vet att det är en vissa apparat (inte vilken men A eller B) spelar. Om du inte vet om dom ens har bytt apparat så är det bara skillnaderna du får lyssna efter, eftersom du inte vet om det är A eller B.

Däremot anser jag det vara fel när blindtest ensidigt förs fram som ett
AVR4000 skrev:test där skillnad INTE föreligger och att det generellt motbevisar skillnad. Jag vet minst en person i detta forum som vid flera tillfällen sågat lyssningsintryck med orden "skillnader som hörs vid öppen lyssning brukar försvinna vid blindtest" och "flera tester har visat att man först hör stor skillnad vid öppen lyssning och sedan försvinner den vid blindtest".

Juppz, jag brukar säga det, och det stämmer ju. Men vilka säger jag det till? Dom som är trevliga och prestigelösa eller dom som inte är det?

AVR4000 skrev:Blindtest är som jag ser det ett renodlat lyssningstest där synintryck eleminerats och där testdeltagarna inte vet när en specifik komponent spelar. Detta för att fokusera på ljudet istället för vetskapen att "just nu växlar jag från märke A till märke B".

Ja, jag skulle lägga till att han/hon inte vet ens om man byter.

AVR4000 skrev:Att blindtest är en vettig metod gör dock inte att öppen lyssning alltid per automatik är förkastligt i alla lägen. Däremot kan man med fördel t.ex börja med att lyssna öppet och sedan övergå till blindtest för att verifiera lyssningsintrycken. Alternativt lyssna blint (inga synintryck) men veta vad som spelar för att sedan öka blindheten genom att verifiera intrycken med blint ABX-test.

Såklart inte öppna tester är förkastliga, dom är ju öppna tester, inget annat. Dom har sina fördelar och nackdelar.

AVR4000 skrev:Det gäller t.ex sådant som sväng och benämningen "musikalisk" som uppenbarligen får vissa att se rött. Jag ser ingen anledning att förneka att "sväng" är en parameter och att den parametern kan skilja mellan olika anläggningar. Att stoppa huvudet i sanden och envist rabbla att "sväng är nys från pressen, alla anläggningar svänger identiskt" och att "sväng är nonsens för okunniga" leder ingen vart utan skapar enbart ställningskrig.

Detsamma gäller termen "musikalisk" som jag tolkar som en apparat eller anläggning som återger musik på ett trevligt och medryckande sätt. Jag ser ingen anledning att gå i taket för att någon råkar använda den termen.

Frågan är ju intressant om man kan komma med en grund varför det skulle vara olika sväng, med samma musik, på olika anläggningar. Går det verifiera blint? Annars så är "sväng/musikalitet" bara ännu ett ord på saker som inte har med apparaterna att göra utan vad som är på skivan. Att någon "går i taket" beror nog på vad man tidigare sagt och hur man säger saker.

AVR4000 skrev:När det gäller pris/prestanda ser jag ingen direkt anledning att envist förneka att ett samband finns - men att det finns många parametrar som inverkar.

För det första så säger du att pris och prestanda har ett samband men har du någonsin visat vart detta samband är? Det enda jag sett är att du säger sambandet är så utan att ge någon som helst grund för det.
Det enda jag påpekat är att prestandan (om vi går efter hur transparent en pryl är, hur high fidelity den är) och pris verkar inte ha något direkt samband om man kollar F/E lyssningar som gjort. Vad det beror på kan det finns många olika förklaringar på (okunniga konstruktörer, märken som vill ha ett visst sound, etc), men det är rätt så ovidkommande. Det visar bara att pris och prestanda inte har någon större samverkan.

AVR4000 skrev:Priset kan dock omöjligen gå ner under tillverkningskostnaden och utvecklingskostnaden och därför håller jag fast vid min devis att ju mer komplex produkten är, desto dyrare är den att utveckla och tillverka för en specifik prestandanivå. Även om det alltid går att hitta extremfall på ena eller andra hållet finns ett grundläggande samband mellan produkttyp, pris och prestanda.

Nja, det behöver ju inte vara så. Olika dataprylar är rätt komplexa och är rätt krävande vid tillverkning (extremt små prylar som ska sättas rätt mm) men som inte kostar mycket alls. Prestandan beror ju inte bara på apparaten utan även på hur och vad man använder den till! Det vill säga, låt oss skojsamt tänka oss att vi människor hör lika högt som en hund eller en fladdermus. Kommer det påverka prestandan på prylar? Ja, eftersom våra krav är annorlunda då. Så prestandan bygger inte bara på hur själva prylen är utan hur användaren är och vi kan diskutera om våran hörsel är "dålig" eller "bättre" än andra sinnen men nog skulle den kunna vara mycket mer nogrann och med större bandbredd, vilket då hade skapat problem att få till prestandan.

Kortsagt, en pryl behöver inte vara bättre än vad man kan nyttja den till. Så om något är rätt så lätttillverkat för sin uppgift så kommer det ju spegla av sig i priset och hur lätt det är att få till en bra prestanda.

AVR4000 skrev:Men att envist proklamera att en Denon bioreceiver spelar skjortan av "dyra" konkurrenter inkl PMA-2000AE från samma företag leder ingen vart. Tvärtom känns det mer som om "Denon Owner´s Club" behöver intala sig själv hur rätt de gjorda som tog bioreceivern i det lilla formatet.

För det första så har väl inte LTS testat denna? Vad jag vet så bygger allt på Richards blindtest mot en mycket dyrare Linnförstärkare och det säger bara att dom föredrog den över Linn i testet, inte att den måste vara väldigt transparent. Sen, hur var det att sluta fred när man kommer med hånande inlägg som "Denon Owner´s Club"? Knappast ett bra sätt.

AVR4000 skrev:Alla säljare ljuger inte rakt upp och ner även om man gärna får det intrycket här. T.ex att säljaren försöker sälja en apparat för 10.000 kronor när den för 2.000 kronor är precis lika bra o.s.v.

Säljaren säljer för tjäna pengar, hans/hons leverbröd. Inget annat. Och eftersom det finns saker man tjänar mer på så kan man förstå mekanismen när man pushar för vissa saker, inte ur ett välljudsperspektiv, utan för sitt egna. Han/hon måste ju tjäna pengar, annars har han/hon inte råd att betala lånen på huset, köpa mat, åka bil, etc.
Det säger inte att han/hon medvetet lurar kunderna, men man bör tänka själv när man är i en butik.

AVR4000 skrev:När det gäller lyssna och tyck ser jag inget fel i metoden. Skall jag köpa en stereo är det min egen musik etc jag skall trivas med. Därför är det lyssning som gäller för mig till syvende och sidst. Det sker dock med principen att elektroniken bör anpassas till högtalarna.

Det är ju fine, den metoden du gillar, kör på den.

AVR4000 skrev:Jag delar inte heller uppfattningen att en stereo med hög detaljeringsgrad gör det p.g.a färgning och att det därmed är en negativ egenskap man bör/skall undvika med följden att en annan anläggning som har lägre detaljeringsgrad ändå bör väljas eftersom den klarat F/E och att den lägre detaljeringsgraden är en god egenskap.

Vem har sagt det? Det kan vara det, det kan vara tvärtom. Vill man veta så måste man ju isolera apparaten och se om den lägger till eller inte. F/E lyssna är väl en bra metod då.

AVR4000 skrev:Vad som krävs för att föra fram Faktiskt-budskapet är mindre missionerande och mer informerande.

Bevisligen så är du en medlem på faktiskt och du motsäger dig vad medlemar på faktiskt tycker, blir ju lite komiskt. Du säger det som alla medlemer här har samma åsikter, så är du själv här. Sen ser vill fullt med trådar där folk tycker olika så det du påstår stämmer ju illa. Riktigt illa och det luktar generalisering och fördomar.

AVR4000 skrev:Såga inte andras lyssning eller skriv på näsan att "du pysslar inte med HiFi utan med färgning" o.s.v.

Informera istället om tanken med F/E-lyssning, blindtest etc.

Ett tips, om man är prestigelös och öppen, där man lyssnar och begrundar vad den andra säger för att sen argumentera (eller säga man tänkte fel) för sin sak, så blir det inga problem. Säger det igen, problemet är när man slutar argumenterar och läser vad den andra skriver. Något att fundera över.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-11-03 14:00

Det är beklagligt att läsa Ingvar, subjektivisten och Nattlordens inlägg. Måste ni gå i försvarställning hela tiden.
Jag tycker det finns ett allmänintresse i min fråga. Ni tycker inte det och då behöver ni inte bry er heller. Ni behöver inte kommentera på det okonstruktiva sätt som ni valt. Låt andra komma till tals istället så att det blir lite trevlig stämning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-03 14:06

Callisto skrev:Det är beklagligt att läsa Ingvar, subjektivisten och Nattlordens inlägg. Måste ni gå i försvarställning hela tiden.

Läs igen, jag har ännu inte intagit försvarsställning. :lol:

Jag tycker det finns ett allmänintresse i min fråga. Ni tycker inte det och då behöver ni inte bry er heller. Ni behöver inte kommentera på det okonstruktiva sätt som ni valt. Låt andra komma till tals istället så att det blir lite trevlig stämning.

Du vet ju vad svaret på frågan är, så varför ställer du den?

Jag svarade konstruktivt, vad missade du?

Svaret (i mer långrandigt utskriven form) är: det finns ingen entydigt transparent högtalare ens på det teoretiska planet. Det finns för varje faktiskt rum en teoretisk utstrålning (mer än bara frekvensgångskurva i en mätpunkt) som en transparent högtalare bör hålla. Sannolikt finns det inte för något rum en tillgänglig högtalare som är helt transparent, utan mer sannolikt är att de allra bästa är en bra bit ifrån.

Detta hindrar inte att man kan vilja minimera avvikelsen från optimum.

Fast det visste vi väl alla redan, så vad har vi tillfört?

Edit: stavfel borttaget
Senast redigerad av Nattlorden 2008-11-03 14:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-03 14:10

Callisto skrev:Det är beklagligt att läsa Ingvar, subjektivisten och Nattlordens inlägg. Måste ni gå i försvarställning hela tiden.

Ursäkta men nu får jag fan ryta till. Då får du fan gå en svenskkurs om du inte kan läsa när ARGUMENT framförs! Det handlar INTE om försvarsställning, något som du är mästare på, utan framföra argument.
Att du sen kommer med påstående att du vill ha bra stämning ju det hela komiskt. Tänk på vad du själv gör först och främst.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Detta med högtalare och vissa missförhållanden!

Inläggav paa » 2008-11-03 14:13

meanmachine skrev:En dogm (min notering) som här på faktiskt sprider sig som digerdöden ute på olika forum...

Skulle vilja ha en förklaring till meningsbyggnaden här, kanske jag misstog mig inför mitt tidigare inlägg?
Så, vad är orsak och verkan, enligt trådskaparen? Sprids digerdöden från faktiskt, eller kommer digerdöden från andra forum?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-11-03 14:14

IngOehman skrev:"Tror det inte är så himla svårt. Det handlar mest om vilken ambition man har.

Om man ställer en specifik fråga till någon, om att analysera en text, och ber dem dela upp analysen i vad man kan vara säker på att någon som skrivit en text menar, vad man gissar att de tycker mer än det, och vad som är otroliga, men möjliga tolkningar - så får man plötsligt nästan säkert en mycket bättre bild av vad som faktiskt står. Påstående om vad som står sker med större försiktighet, eftersom tolkningarna då ramlar bort.

Vem som helst som bara vill, kan tillämpa samma försiktighet alltid. "

"Hmmm, skrev jag månne något om just detta.... ;) Det hjälpte inte. :)"

"Att konstruera axiom (påståenden som man inte anser att man behöver bevisa) som kan sedan bygger antaganden på, är ett skolexempel på hur man bygger dogmer.

Men frågan är - var det du skrev ett bekräftande på att du håller med om påståendet, eller avsåg du med det du skrev bekräfta att någon annan gör det?

Det blir lätt lite komplicerat när en sådan här diskussion passerar allt för många abstraktioner. ;)"

Vh, iö

Ett språk är byggt på axiomer, inte sant? Bygger vi då antaganden när vi tolkar? Ja! säger jag. Bygger vi dogmer? Jag vill gärna ha en definition av dogm innan jag svarar på detta.

Axiomen i ett språk, reglerna för hur språket byggs upp säger inget om ordens betydelse. Hur ser det ut när människor med olika kulturer möts? Ska vi gå efter Svenska akademiens ordbok? Den är inte ens färdigskriven!!! Nej tolkningar är en naturlig del av språkbruk.

Visst går det att dela ett stycke text i delar, där vissa ligger närmare ett allmänt språk och vissa längre från det allmänna, längre från det den som läser texten är van vid. Men jag tar för givet att det jag skriver och andra skriver i grunden bygger på sannolikhetslära. Jag väger sannolikheter för betydelsen av det skrivna. Är sin åsikt att en tolkning ska vara väldigt nära 100% i sannolikhet för att vara giltig?

Accepterar du att det i skrivet och talat språk finns utrymme för tolkningar?

Nu sätter jag skillnad mellan tolkning av språket och försök till tolkning av den bakomliggande tanken med det som skrivits. Jag menar att även vid rent LÄSANDE av texten finns utrymme för tolkningar.

I det sista fallet är det något jag bekräftar att jag håller med om. Jag kopplar det till de prestandagränser att i ett balanserat system (där ingen parts inverkan på signalen har mycket större del än någon annan) för lyssning på stereoinspelad musik, måste en större del läggas på högtalare än elektronik, det skriver jag under på. Jag kan inte bekräfta att någon annan gör det, det står för dem, men jag erkänner att jag blev triggad av utmaningen att skapa ett påstående någon annan kan skriva under på, denna del tror jag fler än jag har som åsikt, men vad vet jag, det är en "tolkningsfråga" :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-03 14:16

subjektivisten skrev: Tänk på vad du själv gör först och främst.

Gör du det?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-11-03 14:20

subjektivisten skrev:

Ursäkta men nu får jag fan ryta till. Då får du fan gå en svenskkurs om du inte kan läsa när ARGUMENT framförs! Det handlar INTE om försvarsställning, något som du är mästare på, utan framföra argument.
Att du sen kommer med påstående att du vill ha bra stämning ju det hela komiskt. Tänk på vad du själv gör först och främst.

Du får ryta hur mycket du vill om du tycker att det hjälper dig. Behöver man säga något, du bekräftar det jag skrev tidigare.

ps. det heter svenskakurs 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-03 14:22

Naqref™ skrev:

Gör du det?

Ja, därför jag sa att jag behöver ryta till. Man får dom svaren man är förtjänt av helt enkelt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-03 14:23

Callisto skrev:Du får ryta hur mycket du vill om du tycker att det hjälper dig. Behöver man säga något, du bekräftar det jag skrev tidigare.

Eftersom jag nog aldrig sett ett argument från dina 1800+ inlägg så finner jag det roligt att du klagar på folk som verkligen argumenterar för sin sak. 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-03 14:24

subjektivisten skrev:
Naqref™ skrev:

Gör du det?

Ja, därför jag sa att jag behöver ryta till. Man får dom svaren man är förtjänt av helt enkelt.

Så det händer aldrig att du skriver saker i affekt på ett något oövertänkt sätt?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-03 14:25

Naqref™ skrev:Så det händer aldrig att du skriver saker i affekt på ett något oövertänkt sätt?

Såklart det händer men som jag sa, här svara jag Callisto för hans plumpa inlägg där han fantiserar ihop en egen värld.

Maarten
Rävolutionär

Re: Detta med högtalare och vissa missförhållanden!

Inläggav Maarten » 2008-11-03 14:28

paa skrev:
meanmachine skrev:En dogm (min notering) som här på faktiskt sprider sig som digerdöden ute på olika forum...

Skulle vilja ha en förklaring till meningsbyggnaden här, kanske jag misstog mig inför mitt tidigare inlägg?
Så, vad är orsak och verkan, enligt trådskaparen? Sprids digerdöden från faktiskt, eller kommer digerdöden från andra forum?

Det där Paa tycker jag är en intresssant fråga. Och troligen en huvudorsak (av flera skilda) varför diskussioner går i cirklar.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-03 14:29

Digerdöden finns inte, den är bara en grov approximation baserad på otillräckliga fakta. 8)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-11-03 14:30

Åter till min frågeställning; Hur ser frekvenssvaret (kurvan) ut hos en högtalare som har en mycket bra återgivning (det vi brukar kalla transparent). Det behöver inte tjatas vidare om att det inte går att få helt transparent återgivning (vilket jag tror de flesta förstår).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-03 14:31

subjektivisten skrev:Såklart det händer[...]

Då tycker jag högaktningsfullt att du ska ge FAN i att berätta för andra hur de ska bete sig om du inte klarar av det själv. Miffo.

Not. Det kan verka som om detta inlägg skrivs i affekt men alla ord inklusive personangreppet var välplanerade. ;)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-11-03 14:32

subjektivisten skrev:
Callisto skrev:Du får ryta hur mycket du vill om du tycker att det hjälper dig. Behöver man säga något, du bekräftar det jag skrev tidigare.

Eftersom jag nog aldrig sett ett argument från dina 1800+ inlägg så finner jag det roligt att du klagar på folk som verkligen argumenterar för sin sak. 8)

Kul att se att du är läskunnig, värre med läsförståelsen tydligen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-03 14:34

Callisto skrev:Åter till min frågeställning; Hur ser frekvenssvaret (kurvan) ut hos en högtalare som har en mycket bra återgivning (det vi brukar kalla transparent). Det behöver inte tjatas vidare om att det inte går att få helt transparent återgivning (vilket jag tror de flesta förstår).

Till vilket rum? Eller ekofritt rum? eller utomhus med vägg bakom högtalarna ... eller?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-03 14:34

Callisto skrev:Kan någon presentera hur frekvenskurvan ser ut från en högtalare med transparent återgivning. Den som presenterar kurvan bör också styrka sina påståenden med vetenskapliga belägg så att vi inte hamnar i en dogm diskussion.
Jag är inte ute efter att trolla om någon nu tror det. Jag ställer bara en rak och intressant fråga som jag hoppas få svar på.

Callisto, jag skall försöka ge ett kortfattat och begynnande delsvar. Hela svaret ligger i Bremens ljudfilosofi och kommer så småningom att lanseras tillsammans med Bremens ägghögtalare.

Då högtalaren är transparent i sin funktion, d v s om man med en högtalares funktion menar att ge ljud och speciellt att ge ljud för ljudåtergivning, så skall högtalaren inte kunna detekteras med vår hörsel. Hör man inte att ljudet kommer från en högtalare så har högtalaren en transparent ljudåtergivning. Det är som om högtalaren inte skulle existera. Ljudet är då fritt från högtalarljud.

Men det finns mycket mer än bara detta. Problemet är extremt komplext. Det finns många parametrar att optimera för att uppnå det fulländade, varav frekvenskurvan bara är en och en ganska ynklig sådan också. Jag skall försöka förklara varför. Problemet med högtalare är att det är en elektroakustisk länk i återgivningskedjan. Den akustiska delen i denna länk är en ljudutbredning i 3 dimensioner, således har den i det fallet samma förutsättningar som ett naturligt musikinstrument. En flöjt sprider också ljud i 3 dimensioner, eller en violin, eller en trumpet, eller ett piano, eller en kyrkoorgel. Den elektriska delen av högtalaren är snarast endimensionell. Jag lämnar den åt sidan i denna diskussion men jag återkommer till det i Bremens kommande dokument.

En högtalare skall följaktligen kunna ge en tredimensionell transparens och inte bara en endimensionell eller tvådimensionell. Eftersom högtalaren dessutom skall stå i ett rum d v s vara omgiven av 6 stycken avgränsande ytor (som är det normala fallet av ett bostadsrum) och denna inneslutna rymd beståendes av 4 väggar + golv och tak ingår som en del av högtalaren och gör det dessutom på helt olika sätt beroende på vilket frekvensområde man betraktar.

Därför måste man bena upp problematiken och bestämma sig för vad man vill åstadkomma. Detta blir då ribban som varje högtalarkonstruktör strävar efter att prestera.

Jag kan säga att min ribba är alltigenom annorlunda än samtliga andras som jag under mitt liv har stött på och det gäller även deras produkter som jag stött på.

Därför kan man förvänta sig att Bremenhögtalarna kommer att låta (eller snarast ickelåta) som något annat tidigare byggt. Dom kommer inte att se ut som andra högtalare och inte heller att placeras som andra högtalare. Jag talar nu om tvåkanalssystem d v s det stereofoniska systemet. I multikanal har vi ytterligare parametrar att ta hänsyn till och de återkommer jag så småningom till också.

Jag skall nu avsluta med det jag skrev i början, nämligen:
Då högtalaren är transparent i sin funktion, d v s om man med en högtalares funktion menar att ge ljud och speciellt att ge ljud för ljudåtergivning, så skall högtalaren inte kunna detekteras med vår hörsel.

Det väsentliga i denna mening är betoningen på vår hörsel. När startar vår hörsel? Om man definierar det som trumhinnan så blir svaret på din fråga helt annorlunda än om man definierar hörselns början utanför vår kropp. Högtalaren ger ifrån sig en ljudvåg som på något sätt växelverkar med rummet och når recipienten d v s en människas hörselsystem. Var någonstans d v s i vilken infinitesimala punkt vill du mäta frekvensgången d v s ljudtrycket i? Problemet är dessutom att vi har två öron. Skall vi mäta i två punkter. Hur skall det därefter integreras? Dessutom har vi två högtalare vars ljud skall integreras. En röst som vi skall förknippa kommandes från mitten återges ju med två högtalare och skall integreras på något sätt i vårt hörselsystem. D v s skall man mäta i en punkt och där båda högtalarna samtidigt spelar. Blir det samma frekvenskurva som om bara en högtalare spelar? Skall man mäta med mikrofoner i två punkter och därefter elektriskt summera båda ljudtrycken på ett speciellt sätt som man själv har valt? Det är många frågeställningar att bena upp och mitt kompletta svar kommer i Bremens folder angående Peter Steindls ljudåtergivningskoncept.

Jag har inte svarat på din fråga utan snarast expanderat din frågeställning :) men jag hoppas att det skapar lite tankar angående komplexiteten i ljudåtergivning medelst högtalare.

Väl mött :)
Peter Steindl
Senast redigerad av petersteindl 2008-11-03 14:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-03 14:39

Tack Peter, det där var väsentligt mycket bättre exemplifiering än jag någonsin skulle kunna ställa upp med.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-11-03 14:41

Peter, you rules :D
Jag tackar dig för ett utomordentligt bra svar (även om det inte var "ett svar"). Jag ser komplexiteten och ska läsa igenom ditt svar igen. Det kommer säkert att föda nya frågeställningar :oops: .

Ser verkligen fram emot att få lyssna på dina nya högtalare :P

TACK!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-03 14:43

Callisto skrev:Åter till min frågeställning; Hur ser frekvenssvaret (kurvan) ut hos en högtalare som har en mycket bra återgivning (det vi brukar kalla transparent). Det behöver inte tjatas vidare om att det inte går att få helt transparent återgivning (vilket jag tror de flesta förstår).

Jag kan inte svara på det i generella termer eftersom det skilljer för mycket. Men för mig fungerar det bäst om spridning, energiutstrålning är likvärdig från ingående element i och kring delningen. Så långt kan man förbereda högtalaren, men sedan återstår påverkan från den omgivning som den skall verka i.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-03 14:44

Callisto skrev:Ser verkligen fram emot att få lyssna på dina nya högtalare :P

TACK!
De är verkligen värda att uppmärksamma!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-11-03 14:47

En liten fråga till :oops: . En högtalare som har ett mindre spridningsfönster, är det lättare att få dem "att försvinna" eftersom de då inte har lika komplext reflektionsmönster. Eller är inte den effekten så stor? Jag tänker på högtalare med "platta element". Vi lämnar basen därhän eftersom den är rundstrålande.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-11-03 14:51

Kaffekoppen skrev:

Jag kan inte svara på det i generella termer eftersom det skilljer för mycket. Men för mig fungerar det bäst om spridning, energiutstrålning är likvärdig från ingående element i och kring delningen. Så långt kan man förbereda högtalaren, men sedan återstår påverkan från den omgivning som den skall verka i.

Menar du att det bara gäller kring delningen? Hur ser det ut i övriga bandet? Är det inte lika känsligt där?

ps. tack för bra och seriöst svar :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-03 14:59

Callisto skrev:En liten fråga till :oops: . En högtalare som har ett mindre spridningsfönster, är det lättare att få dem "att försvinna" eftersom de då inte har lika komplext reflektionsmönster. Eller är inte den effekten så stor? Jag tänker på högtalare med "platta element". Vi lämnar basen därhän eftersom den är rundstrålande.

Då gör vi lite tankeexperiment:

Mindre spridningsfönster, mindre tidiga reflexer - potentiell vinst. Möjligen smalare fönster att sitta i.

Men man måste också tänka på andra hållet.... kan det vara någon av de tidiga reflexerna, alternativt närliggande ytor som exciterar senare reflexer som är av godo för att få en god återgivningsillusion.

Det är lätt att finns en eller ett par parametrar som man hittar en logisk vinst att optimera medan man glömmer annat... återigen... problemet är ytterst komplext... och rumsberoende.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-11-03 15:09

Nattlorden skrev:
Callisto skrev:En liten fråga till :oops: . En högtalare som har ett mindre spridningsfönster, är det lättare att få dem "att försvinna" eftersom de då inte har lika komplext reflektionsmönster. Eller är inte den effekten så stor? Jag tänker på högtalare med "platta element". Vi lämnar basen därhän eftersom den är rundstrålande.

Då gör vi lite tankeexperiment:

Mindre spridningsfönster, mindre tidiga reflexer - potentiell vinst. Möjligen smalare fönster att sitta i.

Men man måste också tänka på andra hållet.... kan det vara någon av de tidiga reflexerna, alternativt närliggande ytor som exciterar senare reflexer som är av godo för att få en god återgivningsillusion.

Det är lätt att finns en eller ett par parametrar som man hittar en logisk vinst att optimera medan man glömmer annat... återigen... problemet är ytterst komplext... och rumsberoende.

Tack :) . Hur ska jag tolka det här, ponera följande. Du inte har reflexer från tak, golv eller vägg (teoretiskt), således är det bara överföringsfunktionen från högtalaren som örat tar emot.
Om man istället har reflexer från golv vägg och tak så innebär det väl att det endast kan vara optimerat för ett avstånd till tak (takhöjd) och avstånd till sidoväggar. Hur kan en högtalare vara optimerad för olika avstånd till sidoväggar och tak undrar jag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-03 15:12

Callisto skrev:Hur kan en högtalare vara optimerad för olika avstånd till sidoväggar och tak undrar jag.

Det kan den inte.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi