Detta med högtalare och vissa missförhållanden!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-04 19:48

Jag tycker att avr4000 23 punkter är nästa lite Lutterobstinat med sina 99 teser på Vittenbergs kyrkport. :) De som gör sig skyldiga till vrede och irritation över avr's punkter kan nog se det som en stor värdemätare på att de tar sig själva på alldeles för stort allvar. Det är mycket intressanta punkter som mycket väl belyser hur faktiskt uppfattas bland andra, vanliga dödliga hifiintresserade. Synd bara att man i sin högmods strålglans inte har möjlighet att uppfatta detta eftersom det bara reflekteras bort och tillbaka på de som försöker påtala problematiken. :(
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-04 19:52

IngOheman skrev:Det är inte utan att det är fascinerande att läsa dina inlägg.

Tack! :P (tar det som en komplemang) :wink: Vet inte om så är fallet men jag tar chansen. :oops:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-04 20:01

meanmachine skrev:Det är mycket intressanta punkter som mycket väl belyser hur faktiskt uppfattas bland andra, vanliga dödliga hifiintresserade.

Du menar "som mycket väl belyser hur indignerade de blir som inte vågar erkänna att de blivit lurade av branschen" ? 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-04 20:14

Nattlorden skrev:
meanmachine skrev:Det är mycket intressanta punkter som mycket väl belyser hur faktiskt uppfattas bland andra, vanliga dödliga hifiintresserade.

Du menar "som mycket väl belyser hur indignerade de blir som inte vågar erkänna att de blivit lurade av branschen" ? 8)

Det tror jag inte är allt för många. Men normalbeteende för msk är att när man möter människor som Jehovas, Mormoner eller enträgna Kirbyförsäljare så sätter man upp försvaret innan de ens hinner med att uttala första stavelsen.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-04 20:33

haha... "faktiskt.se knackar dörr"
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-04 22:12

Problemet är ju att stort sett alla 23 punkterna har inget eller väldigt lite med verkligheten att göra. Det skapar ju även problem när man medvetet polariserar åsikter som ingen har. Det skapar ännu mer bråk och dålig stämning. Ingen vill skriva massa man anser för att sen få någon att skriva om det man skrivit till något helt annat.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-04 22:17

subjektivisten skrev:Problemet är ju att stort sett alla 23 punkterna har inget eller väldigt lite med verkligheten att göra. Det skapar ju även problem när man medvetet polariserar åsikter som ingen har. Det skapar ännu mer bråk och dålig stämning. Ingen vill skriva massa man anser för att sen få någon att skriva om det man skrivit till något helt annat.

Du har inte funderat på om man (du mfl) har misslyckats kapitalt med den utgivande informationen om det är så att andra missuppfattar till den så milda grad som det så tydligen gör? Man kan ju inte bara skaka av sig med att kalla alla andra för idioter och dumskallar. Eller?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-04 22:20

Det handlar mer om att vissa har svårt att ta in information som är emot deras dogmatiska tro 8)
Det finns ju en anledning varför vissa sällan använder argument utan heller använder "så är det" och "ni kan aldrig få mig att ändra på mig". :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-11-04 22:24

meanmachine skrev: Man kan ju inte bara skaka av sig med att kalla alla andra för idioter och dumskallar. Eller?

Nej jag håller med, det finns massa andra uttryck för att beskriva människor som man inte håller med till fullo, kötthyvve är ett exempel :wink:

Vh Christer

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-11-04 22:46

subjektivisten skrev:Det handlar mer om att vissa har svårt att ta in information som är emot deras dogmatiska tro 8)
Det finns ju en anledning varför vissa sällan använder argument utan heller använder "så är det" och "ni kan aldrig få mig att ändra på mig". :wink:

Har inte du varit så? Har inte du gjort en rejäl helomvändning i din syn på HIFI?

Jag tycker det är starkt att göra det och erkänna att man tänkt fel, men att sedan låsa sig fullständigt "åt andra hållet", är inte det ogenomtänkt?

Sen håller jag med om att uppfattar ett flertal det så att dessa punkter stämmer delvis överens med det som skrivs här på forumet så måste det vill ligga en del i det, inte sant? Vi tar inte det från luften, och vaf har ni för rätt att döma så här:

CITAT från föregående inlägg av dig "Det skapar ju även problem när man medvetet polariserar åsikter som ingen har."

Så eftersom du och de med liknande åsikter inte har de åsikterna så har INGEN det?... intressant, jag har svårt att se de flesta på faktiskt har skrivit i denna tråd, och gett sin åsikt, då redan nu många ser sanning i påståendena kan väl inte allt vara påhitt......

ÄR du FAKTISKT.se?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-04 23:15

emil_fh skrev:Har inte du varit så? Har inte du gjort en rejäl helomvändning i din syn på HIFI?

Nja, kanske. Ofta försökte jag argumentera för min tro ändå (vet hur jag försökte argumentera mot Morello och Ingvar angående blindtester på hififorumet) och det är ju det som är intressant. När man försökter argumentera för sin tro så måste den funka för att argumenten ska funka. Det gjorde dom inte och då började man fundera om det verkligen stämde. Visst, i början försökte man vidhålla sin tro ändå men allt eftersom man försökte argumentera för den så funkade det inte. Så till slut insåg man att det inte stämde.

Just därför jag tycker det är trist när folk inte använder argument, eftersom lösningen sitter ofta i argumenten.

emil_fh skrev:Jag tycker det är starkt att göra det och erkänna att man tänkt fel, men att sedan låsa sig fullständigt "åt andra hållet", är inte det ogenomtänkt?

Nja, det är ju inte så. Jag är inte låst utan jag vill ha argument för varför jag har fel. Sålänge man inte får dom så behåller man ju sina åsikter. Men låst är jag inte, om någon kan bevisa att han/hon hör skillnad på strömkablar så kommer jag erkänna att så är fallet.

emil_fh skrev:Sen håller jag med om att uppfattar ett flertal det så att dessa punkter stämmer delvis överens med det som skrivs här på forumet så måste det vill ligga en del i det, inte sant? Vi tar inte det från luften, och vaf har ni för rätt att döma så här:

Alltså, Richard testar en Denon förstärkare blint mot en dyr Linnförstärkare. Både han och en annan kille föredrar Denonförstärkare.

Då hakar någon/några på och säger "hur kan en 5000 kr recievers vara helt transparent".

Ser du problemet? Richard sa ju inte det, men tolkningen och vinklingen så blir det något helt annat av det hela.

Så är det med nästan alla hans punkter, 1-5% sanning som förvridits eller misstolkats till 95-99%. Så, stämmer det? Stämmer något med så lite korrekt fakta?

emil_fh skrev:CITAT från föregående inlägg av dig "Det skapar ju även problem när man medvetet polariserar åsikter som ingen har."

Så eftersom du och de med liknande åsikter inte har de åsikterna så har INGEN det?... intressant, jag har svårt att se de flesta på faktiskt har skrivit i denna tråd, och gett sin åsikt, då redan nu många ser sanning i påståendena kan väl inte allt vara påhitt......

ÄR du FAKTISKT.se?

Nja, han påstår "vi" säger så fast ingen av oss har sagt så. Tror flera har frågat efter rena citat men inga har kommit upp. Så visar väl mitt påstående om 1-5% sanning med 95-99% förvridning stämmer rätt så bra. :wink:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-11-04 23:28

OST 8O
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-11-04 23:33

Jag tyckte AVR4000s inlägg var bra eftersom det blev debatt.

Argument är bra, jag vet inte ens vad jag argumenterar för här ärligt talat :D

Jag försökte argumentera för hurvida punkterna har en grund, jag tycker det. Jag tog inte punkterna som citat, men ska försöka hitta några citat, annars har jag inte mycket att komma med, då handlar det bara om hur jag tolkar.

Angående Denom så är det väl inte bara Richard och en annan kille som talat sig varma om dem, men skitsamma egentligen, jag ser inte något vinstintresse i sådana åsikter, vad skulle det kunna vara?

Jag försöker egentligen bara käbbla emot för att få bra svar tillbaka som i det här fallet, jag vill också ha väl undanbyggda "sanningar" eller så nära det går att komma. Dit kommer man bäst om vi bråkar lite, lite lagom i alla fall :D

EDIT: OST?????

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-11-04 23:36

emil_fh skrev:____________
Jag försökte argumentera för hurvida punkterna har en grund, jag tycker det. Jag tog inte punkterna som citat,

Precis så uppfattade jag oxå AVR4000's lista

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-04 23:51

Håller inte med om att listan var särskilt skarp, snarare slapp. Att lista
fördomar som ska få folk här att känna, ja vad? Håller dock med
subjektivistens senaste inlägg till 100%.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-05 00:13

emil_fh skrev: :D

EDIT: OST?????

ja det finns faktist en bra ostråd under övrigt. Det har relevans för ljudåtergivning på flera sätt, jfr uttrycket:

Osten som får vinet att sjunga!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-05 00:26

shifts skrev:Håller inte med om att listan var särskilt skarp, snarare slapp. Att lista
fördomar som ska få folk här att känna, ja vad? Håller dock med
subjektivistens senaste inlägg till 100%.

Ja, inlägget är ju, enligt mig, ett sätt att håna folk och polarisera frågorna ännu mer. Det är min syn på det hela.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-11-05 00:31

Något som är 99 %sant och 1% förvridet är att de som varit "arga" :wink: på AVR4000 efter det att han skrev sin lista i denna tråd är Ingvar och 5 st Ino-ägare :) :wink:

De 1% är att även Kaffekoppen var lite arg där i början (förmodligen "med rätta" då han i sin position förmodligen är trött på att LTS alltid får några skott åt sitt håll)

Å andra sidan har väl Kaffekoppen ett par PIM och är således Ino-ägare han med å då blir det 6 st :wink: :D

(Allt med reservation för att ni kanske sålt era högtalare och att sanningshalten då minskat)

Polarisation......

Mvh

Stefan

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-05 00:46

Jo, jag har piM, uppfattade dock inte AVR4000 inlägg som riktat mot någon tillverkare. Jag ha också delningsfiltret CR8 och högtalaren piP (om än numera imitt ex förvar) om det är intressant för min ståndpunkt.

Jag tyckte helt enkelt inte det gav en adekvat bild, utan snarare var tillskruvat medvetet med påståenden som författaren är medveten om inte är korrekta.

Det sättet att argumentera ogillas av mig och det framförde jag. Det har jag ju rätt till, sedan behöver jag inte älta det ;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-05 00:48

AVR7000, Anser du ditt inlägg gjorde debatten något gott?
Senast redigerad av subjektivisten 2008-11-05 00:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-11-05 00:48

Jag menar inte heller på något sätt att AVR4000's inlägg var riktat mot någon tillverkare på det sättet...

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-11-05 00:51

subjektivisten skrev:AVR7000, Anser du ditt inlägg gjorde debatten något gott?

Absolut... Det finns ju en liten chans att det belyser en liten liten del av anledningen till att saker blir som de blir...

Grupptillhörighet och de mekanismer som finns i samband med detta.

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-05 00:55

Nja, tror jag inte så mycket på. Som jag sa innan, det är i argumenten som svaren finns, slutar vissa använda argument så blir det bråk och tjafs. Sen är det ju en fördel om man läser och begrundar istället för tolkar och ändrar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-11-05 01:13

avr7000 skrev:
subjektivisten skrev:AVR7000, Anser du ditt inlägg gjorde debatten något gott?

Absolut... Det finns ju en liten chans att det belyser en liten liten del av anledningen till att saker blir som de blir...

Grupptillhörighet och de mekanismer som finns i samband med detta.

Mvh

Stefan
Förklara mer.

Du menar att det är Larsen mot Ino? Jag hade inte faktiskt en tanke på det, men nu när du säger det...

Skall "vi" kontra med en punktlista på vad "ni" tycker?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-05 01:21

avr7000 skrev:Något som är 99 %sant och 1% förvridet är att de som varit "arga" :wink: på AVR4000 efter det att han skrev sin lista i denna tråd är Ingvar och 5 st Ino-ägare :) :wink:

De 1% är att även Kaffekoppen var lite arg där i början (förmodligen "med rätta" då han i sin position förmodligen är trött på att LTS alltid får några skott åt sitt håll)

Å andra sidan har väl Kaffekoppen ett par PIM och är således Ino-ägare han med å då blir det 6 st :wink: :D

(Allt med reservation för att ni kanske sålt era högtalare och att sanningshalten då minskat)

Polarisation......

Mvh

Stefan

Skall du blanda in Ino i det här nu också! 8O

Mycket lågt.

Det gjorde inte AVR4000. Han generaliserade i det att han påtvingade
andra åsikter de inte har, och det tyckte jag är en väldigt tråkig retorik.
Men - det hedrar honom att han avhöll sig från att försöka dra inte in
någon tillverkare i smeten.

Trist att se dig göra det. :(

Vh, iö

- - - - -

*Har hittills inte sett någon enda överhuvudtaget som ställt upp på att
"tycka" enligt hans lista - men flera som ställer upp på att backa upp
listan - "som något som representerar ANDRAS uppfattningar"! :o

Sorgligt är det, när människor inte respekterar andras rätt att definiera
sina egna uppfattningar. :(
Senast redigerad av IngOehman 2008-11-05 01:25, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-11-05 01:23

subjektivisten skrev:Nja, tror jag inte så mycket på. Som jag sa innan, det är i argumenten som svaren finns, slutar vissa använda argument så blir det bråk och tjafs. Sen är det ju en fördel om man läser och begrundar istället för tolkar och ändrar.

Hallå Subjektivisten... jag vill nu absolut inte starta nåt "bråk" men jag vill ändå passa på att ta ditt senaste inlägg för att visa hur saker kan tolkas, hur man kan mena när man skriver och hur det kan bära iväg...

När du läste mitt inlägg som snackade nåt om "grupptillhörighetsmekanisker" etc. tänkte du säkert nåt bra inne i ditt huvud då du svarade...

men svaret blev:

Att du avfärdade min teori om att grupptillhörighetsmekanismer kan påverka hur och när det blir "bråk" på ett forum, detta utan argument och förklaring, utan bara med ett: -"tror jag inte så mycket på"...

För att sedan forsätta din mening med:
- "Som jag sa innan, det är i argumenten som svaren finns, slutar vissa använda argument så blir det bråk och tjafs."

I denna skrivna text finns ju en viss motsättning som jag skulle kunna reagera på och sedan skulle du och jag kunna börja tjafsa och starta ett bråk.

Det jag vill säga är att det ärs vårt att skriva och uttrycka sig så att det alltid blir perfekt och att man kan försöka läsa saker på ett positivt sätt om det inte är ställt utom tvivel att den som skriver det är illvilligt inställd.

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-11-05 01:23

Almen !

Utan att påstå något annat, så har även lilla jag har druckit utmärkt Kinesisk öl! Skoja bara. :D (men inte om ölen då förstås).

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-05 01:35

meanmachine skrev:Jag tycker att avr4000 23 punkter är nästa lite Lutterobstinat med sina 99 teser på Vittenbergs kyrkport. :)

ja, och kanske många vill se en motreformation. Jag välkomnar det. Tänk så mycket vacker körmusik det finns från den reformationen(Palestrina etc).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-11-05 01:45

PS AVR7000: Jag har heltäckningsmatta, Denon och Bryston också. Bara så du vet hur du skall värdera mina inlägg i fortsättningen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-05 02:09

IngOehman skrev:*Har hittills inte sett någon enda överhuvudtaget som ställt upp på att
"tycka" enligt hans lista - men flera som ställer upp på att backa upp
listan - "som något som representerar ANDRAS uppfattningar"! :o

Sorgligt är det, när människor inte respekterar andras rätt att definiera
sina egna uppfattningar. :(

Väl värd att citera! Bra sagt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi