BB skrev:subjektivisten skrev:hmmm, 2009 ska det väl vara antar jag BB?
Ett fullständigt korrekt påpekande!![]()
Mvh//BB
Spennende, jeg vil gjerne prøve nye basselementer i Point One i første omgang. En god høyttaler kan bli enda bedre!!
Petter
Moderator: Redaktörer
BB skrev:subjektivisten skrev:hmmm, 2009 ska det väl vara antar jag BB?
Ett fullständigt korrekt påpekande!![]()
Mvh//BB
petersteindl skrev:Hur var banden i Apogee? Eller i Technics banddiskant? Eller i Philips banddiskant?
/PS
Piotr skrev:Gäller detta även veckade band?
/Peter
BB skrev:Till alla de trevliga människor på forumet som hade tänkt komma på lyssningsbesök i Uppsala den 3 januari måste jag tyvärr meddela att det hela måste flyttas fram i tiden, då jag ligger för ankar i årests otrevliga influensa...
Beklagar detta djupt.
Önskar dock alla en god fortsättning och ber att få återkomma när jag är på benen igen.
God fortsättning till alla.
Mvh//BB
KarlXII skrev:Såja! I helgen blev besöket hos Bo av och alla var friska utom möjligen M3:orna som var indisponerade.
En modig trupp bestående av DS, Kaffekoppen, Norman, petersteind, Piotr samt undertecknad satte av från Stockholm mot Uppsala i Lördags.
Resan gick fint [s]trots att[/s]tack vare Kaffekoppens och Peters fina bilkörning plus stöd av GPS.
Transmission Audio har trevliga lokaler med ett fint showroom - vi började däremot besöket i fikarummet där vi fastnade i säkert över en timme innan lyssningen kom igång. Under fikat ramlade dessutom IngOehman in, direkt från Bromma Flygplats. Efter en stunds trevlig samvaro (fika - med fikastämning - det ni! ) var det dags för lyssning.
Bo hade två system igång i sitt showroom. Ett mindre med Vincentförstärkare kopplat till M1:orna och ett större med Rotelgrejor kopplat till M3Pro-högtalarna.
Vi började med M1:orna och Bo körde några låtar han gillar, under tiden vi andra möblerade om oss själva för att få igång en primitiv timeshare av sweetspot och olika avstånd.
De små M1:orna...små och små förresten- allt är ju relativt. I jämförelse med M3Pro var de ju små i alla fall...
-------Snipped------
Hursomhelst spelade de mindre högtalarna med en jäkla pondus och det var nog många av oss som först trodde att det var de stora som dragit igång. Man fick kika lite på aluminiumbasarna för att se om de rörde sig för att bekräfta, vilket inte heller var lätt att se. Helt utan att känna igen någon av låtarna som spelades eller känna till hur rummet funkar upplevde jag att de hade bra spridning, en riktigt tung bas och en luftig diskant - på gränsen till för tung bas och för hissad diskant. I korthet kan jag konstatera att de små stativarna spelar som om de räckte hela vägen ner till golvet. Väldigt potenta och kraftfulla.
Showrummet är omslutet av ett tungt draperi, och det finns gott om mattor men det är nog den enda akustikfixen som finns där.
Dessutom satt vi lite nära eftersom utrustningen står längs långväggen - något som blev väldigt tydligt när vi började spela på den stora anläggningen. Sweetspot var betydligt mindre när vi spelade på C3Pro och det var helt enkelt platsen längst bak i mitten.
Men vilken sweetspot..! Jösses. När Bo spelade en av Peters skivor, en körinspelning från Blue Studio, inträffade ett äkta Hallelujah moment, ett sånt där Hifiminne man bär med sig. Det var utan tvivel bland det bästa jag hört någon gång. Kanske det bästa, faktiskt. Så naturligt, så lätt. Överhuvudtaget var mellanregister och diskant av yppersta toppklass, tycker jag. Basen var naturligtvis också högklassig och lät mycket oansträngd med tyngd och djup och snabbhet, men nådde inte riktigt upp till de osannolika höjder som bandelementet presterade. Man undrar ju i sitt stilla sinne hur pass bra det kan låta om Megatrend MkII....
Efter lyssingssessionen blev det mera snack om hörsel och andra trevligheter innan det var dags att styra söderut igen. Mycket intressant och givande var det, och jag vill tacka den förträfflige Bo Bengtsson för att vi fick komma! Tack också till de andra trevliga forumiterna för sällskapet.
KarlXII skrev:Showrummet är omslutet av ett tungt draperi, och det finns gott om mattor men det är nog den enda akustikfixen som finns där.
gynte skrev:Hej har läst tråden hit med stort intresse.
Äger ett par CM3 sen ca -82 och i år har jag inhandlat ett par CM3 PRO
plus ett par märkliga CM3 med bara en bas och horn.
CM3'orna med en bas per högtalare är dessutom höger högtalare båda två! (Upptäckte jag när jag kom hem.. he!)
Någon som kan berätta historien bakom dessa.
Sedan undrar jag glatt när ersättnings högtalarna till B200 kommer(
Poppen skrev:Var inte Audio Tronic omlindade med silver tråd ?
Dessutom fans det visst en större band diskant som man kunde placera ovanpå sin vanliga högtalre också eller minns jag fel.
Eller har jag fått Alsheimer Light ?
Det fanns en Hi Fi shop i Uppsala som upphörde 1989 som sålde dem.
( själv köpte jag en Marantz PM 35 där so numera är uppkoplad till datorn )
Flint skrev:BB
Varför har du alltid gjort så knepiga lådor? Har du alltid strävat efter att vara annorlunda? Vad har du haft för målsättning?
Flint skrev:BB
Det där var ett förbannat bra svar.
Nu fick du ett plus i marginalen.
Det var så bra så jag vill veta mer.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], eca81 och 25 gäster